تسلیم در برابر واقعیات موجود یا تلاش برای داخلی‌سازی

ساندرو؛ کج دار و مریز یا توقف تولید!

9 آبان 1397 13:10

رنو رسماً طی نامه‌ای به خودروسازان ایرانی از قطع ادامه همکاری در ایران خبر داد. در همین باره مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان معتقد است به دلیل این‌که تامین‌کننده اصلی بسیاری از قطعات ساندرو شرکت رنو است، از حالا به بعد ادامه تولید این محصول ممکن نیست. این در حالی است که محمدرضا نجفی‌منش، فعال دیگر حوزه قطعه‌سازی با خوش‌بینی اعتقاد دارد می‌توان با داخلی‌سازی به تولید خودرو در کشور ادامه داد.

تولید ساندرو در کشور متکی بر واردات بخشی از قطعات بود که حالا دیگر وارد نمی‌شوند. سناریوی تولید ساندرو در کشور دو پایان‌بندی دارد؛ توقف تولید یا ارتقای توان قطعه‌سازان!مساله بر سر ساندرو است. خودرویی پسابرجامی که به تعداد بالا تولید و روانه بازار شد. این خودروی پرطرفدار که حالا در بازار آزاد قیمتی بالای 100 میلیون تومان دارد به‌احتمال‌زیاد از سبد تولیدات پارس‌خودرو حذف خواهد شد؛ مگر این‌که به دلیل تقاضای بالای جامعه ایرانی به این محصول، قطعه‌سازان برای داخلی‌سازی قطعاتی که تاکنون به‌صورت سی‌کی‌دی وارد کشور می‌شد دست‌به‌کار شوند. اگر این اتفاق رخ دهد خودروسازان ایرانی می‌توانند به ادامه تولید ساندرو در کشور بپردازند. رنو هم احتمالاً ازلحاظ حقوقی مشکلی با این مسHله نخواهد داشت چراکه حفظ جایگاهش در ایران برایش بسیار مهم است.

حلقه گمشده تولید رنو در تامین قطعات است و اینجا قطعه‌سازان نقش کلیدی در سرنوشت رنو پیدا می‌کنند؛ نقشی پررنگ‌تر از خودروسازان. به همین دلیل بررسی دیدگاه دو چهره مطرح قطعه‌سازی کشور در این مورد قابل‌توجه است.

تولید ساندرو متوقف می‌شود

مازیار بیگلو، دراین‌باره به تسنیم گفته است که پس از به پایان رسیدن قطعات پیش خریداری‌شده، ادامه تولید ساندرو در کشور ممکن نیست دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو. با اعلام این‌که متاسفانه قطعه‌سازان ایرانی به دلیل عدم تامین قطعات سی‌کی‌دی امکان تولید سایر قطعات رنو را در کشور ندارند، گفت: «تولید ساندرو در کشور متوقف خواهد شد

بیگلو در پاسخ به این پرسش که تولید ساندرو در کشور متوقف خواهد شد؟ گفت: «بله؛ ما قطعه سی‌کی‌دی نداریم تا بتوانیم این خودرو را روانه بازار کنیم. البته در حال حاضر رنو تعداد محدودی از قطعات سی‌کی‌دی این خودرو را وارد کرده اما بعد از اتمام آن‌ها این خودرو دیگر امکان تولید در کشور را ندارد.»

در تکمیل گفته‌های بیگلو باید اشاره کرد درصورتی‌که همه قطعات یک خودرو تامین نشود، ساخت دیگر قطعات آن برای تولیدکنندگان داخلی توجیه اقتصادی ندارد. چراکه مطمئناً در فروش این قطعات به خودروسازان به مشکل برمی‌خورند.

امکان ادامه تولید هست

نگاه دیگری به این ماجرا وجود دارد و آن نگاه این است که این تحریم می‌تواند فرصتی برای افزایش توان داخلی‌سازی تولیدکنندگان باشد.‌ محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، دراین‌باره به ایرنا می‌گوید: «باوجود تعلیق فعالیت‌های رنو در ایران، ادامه تولید محصولات این شرکت در داخل امکان‌پذیر است.»

وی با اشاره به تجربه تحریم‌های پیشین معتقد است: «ادامه سفارش‌گذاری مربوط به تولید انبوه قطعات از سوی این شرکت امکان‌پذیر نیست اما طبق تجربه مشابهی که در دور پیشین تحریم‌ها در اوایل دهه 90 در مورد خودروهایی مانند پژو 206 وجود دارد، می‌توان همچنان به تولید ادامه داد. در آن زمان تصمیم گرفتیم قطعاتی را که تاکنون داخلی‌سازی نشده است در مدت‌زمان کوتاهی بسازیم که میسر شد.»

نجفی‌منش می‌گوید: «اکنون نیز قطعه‌سازانی که با شرکت رنوپارس کار می‌کردند، می‌توانند قطعات را به‌جای رنوپارس به ایران‌خودرو و سایپا بدهند تا تولید ادامه یابد. حتی می‌توان با تبدیل تهدید تحریم به فرصت، قطعاتی را که تاکنون داخلی‌سازی نشده است در مدت‌زمان کوتاهی ساخت، زیرا قطعه‌سازان ایرانی از توان فنی بالایی برخوردارند.» رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور معتقد است در تحریم‌های پیش از برجام نیز ایران توانست به تولید 206 ادامه دهد و حالا هم قرار نیست تولید رنو متوقف شود.

در پایان باید بازهم به این نکته اشاره کرد که ایران تجربه یک تحریم مشابه را داشته است. اگرچه در آن زمان بزرگراه وارداتی از چین تلاش تولیدکنندگان را بی‌اهمیت می‌کرد اما بازهم کسانی بودند که دست به تولید می‌زدند. این بار نیز راه‌حل‌هایی برای باز کردن قفل ماجرا وجود دارد اما مساله این است که هزینه این کارها چقدر است و آیا کسی توان و انگیزه پرداخت آن را دارد؟ طبیعتاً منظور از هزینه، ارتقای توان تولید داخلی با تکیه‌بر دانش مهندسان و به‌روز کردن دستگاه‌های صنعتی است. البته این کار تنها و تنها به شرطی است که خودروسازان هم برای ادامه تولید این محصول هزینه‌هایی انجام دهند.

دیدگاه کاربران
mamadjuve 1397/8/9
به هیچ وجه تولید قطعه سازان داخلی کیفیت قطعات وارداتی رو نداره جالب اینجاست که تولید ۲۰۶ داخلی که برای ایشون افتخار محسوب میشه برای مصرف کننده به جز ضرر و هزینه تعمیرات پیاپی چیزی نداشته و همین سناریو در مورد ساندرو هم به وقوع خواهد پیوست .
پاسخ
0
0
0