قابلیت پیمایش 210 کیلومتری با یک مرتبه شارژ

اتوبوس ترکیه‌ای با پیشرانه ب ام و i3

22 آبان 1397 17:00

شرکت اتوبوس سازی ترکیه‌ای کارسان یک اتوبوس شهری جدید با ظرفیت 26 سرنشین را رونمایی کرده که در ساخت آن از پیشرانه و باتری‌های ب‌ام‌و i3 استفاده شده است.

Jest قدرت مورد نیاز خود را از یک موتور الکتریکی 125 کیلوواتی و پک باتری 44 کیلووات ساعتی تامین می‌کند.این روزها صحبت زیادی در همه جای دنیا مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی و بنزینی در مراکز شهرها به منظور کاهش آلودگی هوا وجود دارد، ولی از سویی دیگر برخی کارشناسان اعتقاد دارند قانون‌گذارها باید روی استفاده از تاکسی و اتوبوس‌های بدون آلایندگی در شهرها هم تمرکز کنند.

چنین اتفاقی در لندن افتاده و شاهد حضور تاکسی الکتریکی جدید لندن، تقریباً 3 هزار دستگاه اتوبوس هیبریدی دیزلی الکتریکی، 100 اتوبوس الکتریکی و حتی چند دستگاه اتوبوس هیدروژنی در سطح پایتخت انگلستان هستیم. پس همین الان هم در بازار تقاضای زیادی برای چنین وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد. شرکت اتوبوس‌سازی ترکیه‌ای کارسان نیز با یک اتوبوس شهری جدید وارد این مسیر شده است.

این اتوبوس شش متری Jest نام داشته و ظرفیت 26 سرنشین دارد. جالب است بدانید نسخه مجهز به پیشرانه احتراق داخلی همین اتوبوس فقط 22 نفر را داخل کابین خود می‌تواند جا دهد. اتوبوس شهری Jest همچنین یک رمپ ویژه ورود ویلچر هم دارد و برای وارد و خارج کردن کالسکه نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

Jest قدرت مورد نیاز خود را از یک موتور الکتریکی 125 کیلوواتی و پک باتری 44 کیلووات ساعتی تامین می‌کند. باتری از هشت ماژول مختلف تشکیل شده و هر یک از ماژول‌ها، 12 سلول باتری دارند. با این اوصاف، اتوبوس بدون نیاز به شارژ می‌تواند تا 18 ساعت به جابه‌جایی مسافران بپردازد. نمونه‌های اولیه این اتوبوس با دو سیستم باتری ولتاژ بالا با ظرفیت 88 کیلووات ساعت ظرفیت پیمایشی برابر با 210 کیلومتر دارند.

ب‌ام‌و i3 شاید قوی‌ترین خودروی الکتریکی بازار نیست یا بالاترین ظرفیت پیمایش را ندارد، ولی موتور الکتریکی 168 اسب‌بخاری آن برای یک اتوبوس شهری کوچک کاملاً کافی است. کارسان همچنین از دو پک باتری i3 در اتوبوس Jest استفاده کرده تا خودرو بدون مشکل بتواند به ارائه خدمات حمل و نقلی بپردازد.

شرکت کارسان در سال 1966 تاسیس شده و فعالیت‌های صنعتی زیادی در غرب ترکیه و منطقه بورسا انجام می‌دهد. این شرکت همچنین با برندهای بین‌المللی مختلفی هم همکاری داشته و خط تولید خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی خود را نیز در ترکیه دارد.

دیدگاه کاربران