پرنده‌ای فانتزی یا وسیله‌ای کاربردی؟

هاوربایک‌ وارد می‌شود

27 آبان 1397 13:39

بالاخره دوران «هاور‌بایک» ها (Hoverbike) آغاز شد. یک شرکت کالیفرنیایی اخیراً اعلام کرده است تحویل موتورسیکلت‌های پرنده را از نیمه ابتدایی سال 2019 باقیمتی بالغ‌بر 150 هزار دلار عرضه خواهد کرد.

تاریخ عرضه هاوربایک‌ها که شبیه موتورسیکلت‌های پرنده هستند بالاخره مشخص شد. ولی هنوز ابهامات زیادی در مورد موفقیت آن‌ها وجود دارد.نام این هاوربایک Hoversurf S3 نام دارد که گویی محصول پیوندی از یک «کوادکوپتر» با موتورسیکلت است. این وسیله‌‌نقلیه در حقیقت یک صندلی است که روی 4 پروانه برقی نصب‌شده و با دو اهرم کنترل هدایت می‌شود.

به گفته شرکت سازنده این وسیله‌نقلیه با وزنی حدود 110 کیلوگرم، می‌تواند در «ارتفاع امن» به پرواز درآید. باتری‌های لیتیوم-منگنز-نیکل این هاوربایک ‌می‌تواند به مدت 25 دقیقه آن را پرواز درآورد. سرعت هاورسرف S3 به 100 کیلومتر برساعت می‌رسد و تا ارتفاع 5 متری می‌تواند پرواز کند.

براساس قوانین اداره هوانوردی فدرال (FAA) این وسیله فیبر کربنی کم‌وزن و کم‌سرعت، به هیچ مجوزی برای پرواز نیاز ندارد. البته با پروانه‌های پرسرعت نزدیک به هم استفاده از این هاوربایک‌ها به اعتمادبه‌نفس بالایی نیاز دارد.

ریچارد اندرسون، استاد مهندسی هوافضا در یکی از دانشگاه‌های فلوریدا، گفت: «فرض بر این‌که این وسیله ایمن ساخته شود، به نظر من ایده خوبی خواهد بود؛ البته به ایمن بودن این وسیله مشکوک هستم. تصور کنید که این دستگاه باکسی برخورد کند؛ پروانه‌های آن، چه بلایی می‌تواند سر آدم بیاورد.»

جوزف سگورا-کان، مدیرعامل اجرایی هاورسرف گفت: «این وسیله ویژگی‌های ایمنی فراوانی دارد. ازجمله سیستم کنترل کامپیوتری برای حفظ تعادل آن و اسکنر لیزری برای شناسایی و اجتناب از موانع. برای اطمینان از ایمنی هاورسوار و کسانی که ممکن است در مسیر آن قرار بگیرند، شرکت قصد دارد تا آموزش‌های گسترده‌ای را برای مشتریان ارائه کند. البته مدل‌های آینده، بدون پروانه و با فن‌های محصور به پرواز درخواهند آمد.»

وی که یکی از معدود افرادی است که با هاوربایک پرواز کرده‌اند می‌گوید: «در ابتدا ترسناک به نظر می‌رسد و شما حس اطمینان ندارید؛ اما به‌محض این‌که در هوا معلق شوید، حسی به شما دست می‌دهد که با هیچ تجربه‌ای قابل قیاس نیست.» به گفته سگورا-کان اولین تحویل آن ماه می یا ژوئن (بهار) سال آینده خواهد بود.

هاورسرف تنها شرکتی نیست که در حال کار روی هاوربایک یا پهپادهای مشابه آن باشد.

شرکت «کیتی هاوک» نیز یک خودروی برقی را به نام «فلایر» (Flyer) توسعه می‌دهد؛ این شرکت قبلاً سفارش‌های خود را دریافت کرده است اما نگفته است که تجاری‌سازی آن‌ها کی عملی خواهد شد.

شرکت انگلیسی Malloy Aeronautics در حال کار با وزارت دفاع ایالات‌متحده برای توسعه یک هاوربایک است که می‌تواند سربازان و تجهیزات را در میدان جنگ جابه‌جا کند.

در حال حاضر، هاوربایک‌ها به دلیل قیمت بسیار بالایشان محصولاتی تزئینی هستند؛ اما اندرسون، استاد مهندسی هوافضا فکر می‌کند که با کاهش قیمت‌ها می‌توان مخاطبی گسترده‌تر پیدا کرد. او می‌گوید: «تصور می‌کنم به‌عنوان یک وسیله تفریحی، هاوربایک‌ها ایده‌ای عالی باشند؛ اگر می‌خواهید به اطراف پرواز کنید ولی بیش‌ازحد دور نشوید. من دوست دارم با یکی آنها پرواز کنم.»

به هر صورت باید به انتظار نشست و دید که آیا جهان آماده هاوربایک‌ها هست یا خیر؟ این سؤالی است که طی دهه آینده به آن پاسخ داده خواهد شد.

مترجم : مسلم تقوی

منبع : euronews.com

دیدگاه کاربران