سالانه 50 میلیون مجروح از حوادث جاده‌ای در جهان

تصادف، دلیل 20 درصد بی‌سرپرستی خانواده‌ها

30 آبان 1397 19:15

آمارهای انجمن مددکاری ایران نشان می‌دهد که امروزه تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ‌ومیر در ایران و نهمین عامل مرگ‌ومیر در جهان محسوب شده و سومین علت بی‌سرپرستی زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی تصادفات رانندگی به شمار می‌رود. همچنین طبق آخرین سرشماری‌های سال 90، حدود 20 درصد پدیده بی‌سرپرستی ناشی از «تصادفات» بوده است.

تصادف یکی از سه عامل اصلی مرگ‌ومیر در ایران و دلیل 20 درصد بی‌سرپرست شدن خانواده‌هاست.به گزارش ایسنا، چند روز پیش روز جهانی «یادواره قربانیان حوادث ترافیکی جاده‌ها» بود؛ این روز به‌منظور توجه به افرادی که به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را ازدست‌داده و یا دچار نوعی معلولیت شده‌اند نام‌گذاری شده است. آمارهای ثبت‌شده در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که در این حوادث عضوی از خانواده‌شان را از دست‌ داده‌ و یا عزیزشان تا پایان عمر با نوعی معلولیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به فراموشی سپرده می‌شوند.

سالانه 50 میلیون مجروح تصادفات جاده‌ای در جهان

بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود یک‌میلیون و 240 هزار نفر در جهان در اثر سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 50 میلیون نفر دیگر مجروح می‌شوند. حوادث جاده‌ای دلیل اصلی مرگ در بین افراد جوان سنین 15 تا 29 سال است و پیش‌بینی می‌شود اگر این روند ادامه یابد و اقدامی انجام نشود تا سال 2020 سالانه یک‌میلیون و 900 هزار مرگ در جهان در اثر سوانح جاده‌ای رخ دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، تعداد موارد مرگ ناشی از تصادفات رانندگی 65 درصد در سطح جهان و در کشورهای با درآمد کم یا متوسط 80 درصد افزایش یابد. این میزان تا سال 2020 در کشورهای با درآمد بالا 30 درصد کاهش خواهد یافت. این آمار نشان می‌دهد اتخاذ سیاست‌های مدیریتی مناسب برای کنترل حوادث رانندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از سه عامل اصلی مرگ‌ومیر

«تصادفات» 20 درصد پدیده «بی‌سرپرستی» را شکل داده است. با این‌ وجود آمارهای سال 95 انجمن مددکاری ایران نشان می‌دهد که امروزه تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ‌ومیر در ایران و نهمین عامل مرگ‌ومیر در جهان محسوب شده و سومین علت بی‌سرپرستی زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی تصادفات رانندگی به شمار می‌رود و همین مسHله موجب آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانانی است که آینده‌سازان کشور هستند. همچنین طبق آخرین سرشماری‌های سال 90، حدود 20 درصد پدیده بی‌سرپرستی ناشی از «تصادفات» بوده است.

سالانه 60 هزار معلول

حدود 90 درصد از معلولان حوادث ترافیکی به بهزیستی ارجاع داده می‌شوند. بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور سالانه حدود 60 هزار نفر در اثر سوانح و حوادث جاده‌ای دچار انواع معلولیت‌ها می‌شوند که طبق برآوردها حدود 90 درصد از این تعداد، توسط بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند. با این‌ وجود ده هزار و 85 نفر از این افراد با ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات مواجه شده‌اند که دو هزار و 166 نفر از آن‌ها را جمعیت زنان و هفت هزار و 919 نفر از آن‌ها جمعیت مردان را تشکیل می‌دهد. میانگین سنی آن‌ها 39.5 سال اعلام‌شده است.

در همین راستا «حسین نحوی‌نژاد»، معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی درباره نحوه خدماتی که این سازمان به این معلولان ارائه می‌کند بیان کرد: «این سازمان طیف متنوعی از انواع معلولیت‌ها را شامل خدمات توان‌بخشی در حوزه تجهیزات کمکی و بهداشتی، خدمات مراقبتی، حق پرستاری، دسترسی و مناسب‌سازی محیط زندگی، خدمات کلینیکی، خدمات رفاهی و توانمندسازی ارائه می‌کند.»

به گفته وی «پرونده 23 هزار و 706 نفر فرد آسیب‌دیده نخاعی در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی ثبت‌شده است که 42 درصد آنان در اثر سوانح رانندگی دچار آسیب نخاعی هستند که با احتساب سرانه هر فرد برای دریافت حداقل خدمات موردنیاز، 15 میلیون تومان برای هر معلول ناشی از حوادث ترافیکی در نظر گرفته‌شده و رقم کلی آن بالغ‌بر 800 میلیارد ریال برآورد شده است که بدون شک تامین این هزینه و ارائه خدمات بهینه به این افراد مستلزم همکاری سایر دستگاه‌هاست.»

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی معتقد است که «ضایعه نخاعی در بین انواع معلولیت‌ها بیشترین عوارض جسمی و روانی را برای فرد ایجاد می‌کند و بیشترین هزینه‌های توان‌بخشی را به خانواده تحمیل می‌کند.»

دیدگاه کاربران