آپدیت لوکس انگلیسی با موتور 3 سیلندر

رنجرور ایووک 2021

8 شهریور 1399 15:00

تنها یکسال از آغاز فروش نسل جدید رنجرور ایووک می گذرد اما لندرور اقدام به معرفی نسخه جدید این خودرو برای سال 2021 کرده که تغییرات زیادی در ظاهر و باطن به خود دیده است.

ایووک 2021 علاوه بر بهبود جزییات کابین، به موتور 3 سیلندر توربو برای نخستین‌بار مجهز شدهمهمترین تغییر در فضای کابین را میتوان جایگزین شدن سیستم اطلاعات سرگرمی Pivi به جای Touch Pro و Touch Pro Duo دانست که پیش از این در نسل جدید دیفندر معرفی شده بود. این رابط کاربری جدید امکان کنترل بسیاری عملکردهای خودرو از طریق صفحه نمایش مرکزی، اتصال دو دستگاه همزمان از طریق بلوتوث و تقویت آنتندهی تلفن همراه در هنگام اتصال به شارژ بی‌سیم را فراهم کرده ضمن اینکه به مرور زمان، بروزرسانی دریافت خواهد کرد.

سامانه پیشرفته‌تر Pivi Pro به یک باتری جداگانه مجهز شده که به محض بازشدن قفل خودرو، آماده بکار خواهد بود. ضمن اینکه میزان پاسخگویی آن بالاتر رفته و به اسپاتیفای و مسیریاب هوشمند با قابلیت یادگیری نیز مجهز گردیده است. نکته جالب درباره مسیریاب مذکور این است که در صورتی سیستم تشخیص دهد راننده با مسیری آشنا است، صدای راهنمای مسیریاب خاموش خواهد شد.

همچون قبل، می‌توان رنجرور ایووک را با یک نمایشگر لمسی یا به همراه نمایشگر جداگانه برای تهویه مطبوع و تنظیمات خودرو سفارش داد. کلید سفارشی لندرور با قابلیت کنترل قفل و استارت پیشرانه به همراه نمایشگر LCD روی آن قابل سفارش است.

تهویه مطبوع علاوه بر سیستم فعلی یونیزه سازی هوا، به قابلیت فیلتر آلودگی با فیلترکربن نیز مجهز شده که با توجه به موقعیت فعلی جهانی، مزیت خوبی بشمار می‌آید. پورت USB-C برای شارژ سریعتر، ترمز عقب اضطراری خودکار، دوربین 360 درجه و فرمان با قابلیت‌های شخصی سازی بیشتر، جزو سایر امکانات ایووک 2021 بشمار می‌آید.

تریم اتوبیوگرافی به عنوان کامل‌ترین تیپ ایووک براساس تریمR-Dynamic HSE  از این خودرو ساخته شده و برخی جزئیات مشابه تریم Black Pack همچون جلوپنجره، زیرسپری و آینه‌های جانبی با پوشش مشکی براق را به همراه دارد.

پوشش چرم باکیفیت وینزور، چراغ‌های LED جلو با چیدمان ماتریسی، رینگ‌های 21 اینچی آلیاژی، سقف شیشه‌ای پانوراما، فرمان مجهز به گرمکن و تنظیم برقی، صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن، تهویه و تنظیم برقی 14گانه با حافظه به همراه گرمکن صندلی‌های عقب از مهمترین امکانات رفاهی این خودرو خواهند بود.

همچنین تریم جدید دیگری از ایووک برای سال 2021 مهیا شده که بسته به بازار هدف Lafayette یا Nolita نامگذاری خواهد شد.این خودرو که براساس تریم S ایووک ساخته می‌شود، به چراغ‌های پرمیوم LED، رینگ‌های 20 اینچی دورنگ، سقف شیشه‌ای و نشان‌های مخصوص این تریم مجهز گردیده ضمن اینکه سقف آن با خاکستری، رنگ‌آمیزی می‌شود.

ضعیف‌ترین پیشرانه عرضه شده برای ایووک 2021، موتور کاملا جدید 1.5 لیتری سه سیلندر مجهز به توربوشارژر بوده که 157 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده هشت سرعته خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

ایووک P160 با این پیشرانه می‌تواند ظرف 10.3 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت رسیده و در سیکل ترکیبی 8 لیتر در صد کیلومتر، سوخت مصرف نماید. 

اما پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل در دو نسخه با کدهای D165 و D200 عرضه می‌شود که به ترتیب 160 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور و 200 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور نیرو تولید می‌کند. پیشرانه مذکور به سیستم هیبرید خفیف 48 ولتی، جعبه دنده هشت سرعته خودکار و سامانه چهارچرخ متحرک نیز متصل شده هرچند که امکان سفارش نسخه D165 به صورت دیفرانسیل-جلو نیز وجود دارد.

رنجرور ایووک نسل دوم

حدوداً هفت سال و نیم از آغاز تولید نسل اول رنجرور ایووک می‌گذرد و اکنون شاهد رونمایی از نسل دوم این شاسی‌بلند جمع‌وجور لوکس در سال 2018 هستیم. با وجود این‌که فاصله زمانی زیادی بین معرفی دو نسل این کراس‌اور وجود دارد، اما شباهت ظاهری آن‌ها غیرقابل انکار است.

در طراحی نسل دوم ایووک که بعنوان مدل 2019 به بازار آمده، لندرور طراحی اسپرت و دوست‌داشتنی مدل فعلی را به کلی متحول نکرده و شاهد همان فرم ساده و جذاب هستیم.

اگر از نمای کناری به نسل دوم این کراس‌اور نگاه کنید، شباهت بسیار زیادی به نمای جانبی نسل اول آن مشاهده می‌کنید. البته این موضوع به هیچ وجه یک نکته منفی محسوب نمی‌شود، چرا که طرح نسل اول هنوز هم کهنه نشده و جذابیتش را از دست نداده است.

اگرچه فرم کلی بدنه ایووک چندان تغییر نکرده است، اما تفاوت‌های مهمی میان نسل اول و دوم این کراس‌اور وجود دارد. اگر از نمای روبه‌رو به ایووک جدید نگاه کنید، کاملاً واضح است که لندرور در این قسمت از مدل میان رده یعنی ولار الهام گرفته است و شاهد چراغ‌ها و جلوپنجره‌ای باریک هستیم.

همین موضوع درباره نمای عقب نسل دوم ایووک هم صدق می‌کند و در این قسمت هم چراغ‌های باریک، برگرفته از مدل ولار هستند. البته اورهنگ عقب (فاصله بین مرکز چرخ عقب تا عقب خودرو) کوتاه‌تر است که باعث شده ایووک جدید ظاهری زیباتر داشته باشد.

مشخصات فنی رنجرور ایووک

ممکن است این موضوع برای شما کمی عجیب به نظر برسد، اما باید بدانید ایووک جدید از پلتفرمی کاملاً جدید بهره نمی‌برد، بلکه بر پایه نسخه به‌روز شده از پلتفرم مدل فعلی به نام D8 ساخته شده است. بنابراین، ایووک جدید از پیشرانه‌های چهار سیلندر بنزینی و دیزلی شرکت جگوار لندرور به نام اِنجینیوم (Ingenium) بهره‌مند خواهد بود.

پیشرانه‌های دیزلی 2.0 لیتری می‌توانند قدرتی بین 148 تا 237 اسب‌بخار تولید کنند، در حالی که قدرت تولیدی پیشرانه‌های بنزینی در محدوده 237 تا 296 اسب‌بخار قرار می‌گیرد. اکثر مدل‌ها با جعبه‌دنده 9 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آلمانی ZF عرضه می‌شوند، اما در یکی از مدل‌های دیزلی امکان سفارش جعبه‌دنده 6 سرعته دستی هم وجود دارد.

البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که شرکت جگوار لندرور اعلام کرده پلتفرم به روز شده ایووک جدید طوری ساخته شده تا بتوان این کراس‌اور لوکس را به موتور برقی هم مجهز کرد. بنابراین، رنجرور ایووک مدل 2020 با یک سیستم هیبریدی ملایم به همراه سیستم الکتریکی 48 ولتی عرضه خواهد شد. حدوداً یک سال پس از آغاز فروش این کراس‌اور جدید، لندرور تصمیم دارد نسخه پلاگین هیبرید آن را هم روانه بازار سازد.

کابین رنجرور ایووک

علاوه‌بر به‌روزرسانی فضای خارجی و برخی از سیستم‌های انتقال قدرت ایووک، شرکت جگوار لندرور اهمیت ویژه‌ای به طراحی کابین این کراس‌اور لوکس داده و فضایی بسیار جذاب را برای سرنشینان ایجاد کرده است. علاوه‌براین که در این قسمت شاهد یک غربیلک فرمان کاملاً جدید هستیم، در ایووک مدل 2019 امکانات جالب توجه دیگری هم به چشم می‌خورد که عبارتند از:

  • صفحه پشت آمپر دیجیتالی
  • صفحه نمایش عریض برای سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی
  • صفحه نمایش لمسی دوم جهت کنترل امکاناتی همچون سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی

با 4.37 متر طول، ابعاد خارجی نسل دوم ایووک تقریباً با نسل اول آن برابری می‌کند، با این حال مهندسین لندرور موفق شده‌اند با افزایش فاصله محوری مدل جدید، فضای داخلی آن را بیشتر کنند. به این ترتیب، فضای پای سرنشینان عقب 20 میلی‌متر افزایش یافته و محفظه داشبورد هم بزرگتر شده است. همچنین فضای بار عقب هم با 10 درصد افزایش حجم، به 591 لیتر رسیده است و در صورتی که صندلی‌های ردیف دوم را بخوابانید، این فضا به 1383 لیتر خواهد رسید.

به منظور این‌که نسل جدید ایووک بتواند آن‌طور که از یک رنجرور انتظار می‌رود قابلیت‌های آفرودی خوبی داشته باشد، این کراس‌اور لوکس علاوه‌بر بهره‌مندی از سیستم تمام چرخ محرک، از نسل دوم سیستم اختصاصی شرکت لندرور به نام اکتیو درایو لاین (Active Driveline) هم بهره می‌برد. به‌علاوه، ایووک مدل 2020 به سیستمی تحت عنوان ترِین ریسپانس دو (Terrain Response 2) مجهز است که به صورت خودکار نوع سطح مسیر را تشخیص داده و تنظیمات ایده‌آل برای آن را برروی خودرو اعمال می‌کند. همچنین ایووک جدید می‌تواند در آبی با حداکثر عمق 600 میلی‌متر حرکت کند، در حالی که این رقم برای نسل اول این خودرو 500 میلی متر بوده است.

ایووک جدید به یک تکنولوژی جالب دیگر تحت عنوان گراند وییو (Ground View) هم مجهز شده است. این تکنولوژی با استفاده از یک دوربین با کیفیت بالا، قسمتی از مسیر که زیر کاپوت خودرو قرار دارد را در صفحه نمایش بالایی داشبورد به صورت 180 درجه برای راننده نمایش می‌دهد. البته سال 2014 شاهد پیش نمایش این تکنولوژی جالب توسط لندرور بوده‌ایم.

قیمت رنجرور ایووک

در انگلیس، قیمت رنجرور ایووک 2020 مدل D150 که دیفرانسیل جلو بوده و جعبه‌دنده دستی دارد، از 31,600 پوند شروع می شود. اما اگر مدل D150 را با سیستم تمام چرخ محرک و جعبه‌دنده اتوماتیک سفارش دهید، این قیمت به 35,100 پوند خواهد رسید.

گران‌ترین نسخه دیزلی، مدل D240 است که قیمتی معادل با 38,600 پوند دارد. اما قیمت نسخه‌های بنزینی در محدوده 35,950 تا 40,350 پوند قرار می‌گیرد.

دیدگاه کاربران