پایان دوران گران‌ترین مدیر خودرویی دنیا

اخراج کارلوس گون قطعی شد

3 آذر 1397 10:39

بعد از دستگیری کارلوس گون در ژاپن شایعاتی مبنی بر حفظ جایگاه او تا پایان جریان بازپرسی به گوش می‌رسید. این شایعات را تعلل رنو و نیسان در اعلام موضع رسمی‌اشان تشدید می‌کردند. تا این‌که سرانجام روز گذشته هیات مدیره نیسان به اتفاق آرا رای به برکناری کارلوس گون از مدیریت اجرایی و ریاست هیات مدیره شرکت دادند.

هیات مدیره نیسان به اتفاق آرا رای به برکناری کارلوس گون از مدیریت اجرایی و ریاست هیات مدیره شرکت دادند. مدیران ارشد این مجموعه هم‌چنین رای به برکناری گرگ کلی دیگر مدیر ارشد این شرکت دادند. کلی نیز در جریان افشای رسوای مالی دستگیر شده بود. البته این دو بر اساس قانون هم‌چنان در سمت اعضای هیات مدیره نیسان باقی خواهند ماند. چراکه تنها با رای سهام‌داران در نشست آینده اجازه برکناری آن‌ها از هیات‌مدیره صادر می‌شود.

بنابر قوانین اداری ژاپن، این فقط مدیران حقوقی شرکت‌ها هستند که می‌تواند از طرف شرکت متبوع خود در هنگام عقد قرارداد و البته معاملات تجاری حضور داشته باشند. بنابراین با تصمیم جدید هیات مدیره، هیروتو سایکاوا تنها شخصی است که در بین مدیران حقوقی نیسان بعد از گرگ کلی باقی خواهد ماند.

همان‌طور که گفته شد، پیش‌تر حرف و حدیث‌هایی مبنی بر اختلاف نظر بین اعضای ارشد رنو و نیسان مبنی بر انتخاب جایگزین جانشین گون به گوش می‌رسید. تا این‌که با تصمیم قاطع اخیر ابهام درباره چندپاره شدن هیات‌مدیره دیگر مطرح نیست.

حالا باید منتظر تصمیم مدیران و هیات مدیره رنو در مورد آینده کاری کارلوس گون در این شرکت باشیم. گزارش‌ها حاکی از آن است که ارزش سهام رنو تا 10 درصد در پاریس کاهش یافته است. با توجه به اهمیت موضوع طی روزهای اخیر خبر بازداشت او به صدر اخبار روزنامه‌های فرانسوی تبدیل شده است.

دیدگاه کاربران