پیام سردبیر

مدیریت بحران یا بحران مدیریت در رنو-نیسان ؟

3 آذر 1397 20:00

اتحادیه رنو-نیسان که این سال‌ها در بین 5 خودروساز بزرگ و پرتیراژ دنیا جای گرفته و دائماً با فولکس‌واگن و تویوتا برکسب رتبه پرتیراژترین خودروساز دنیا سر رقابت داشته دچار نوعی بحران مدیریت شده است! رنو که همیشه با کارلوس گون در مدیریت بحران سرآمد خاص و عام بوده حالا خود را در یکی از بی‌سابقه‌ترین بحران‌های تاریخ تولدیش تا بدین لحظه می‌بیند و آن چیزی نیست جزء بحران مدیریت!

رنو که همیشه با کارلوس گون در مدیریت بحران سرآمد خاص و عام بوده حالا خود را در یکی از بی‌سابقه‌ترین بحران‌های تاریخ تولدیش تا بدین لحظه می‌بیند و آن چیزی نیست جز بحران مدیریت !داستان از آنجا شروع شد که تحقیقات داخلی در اتحادیه رنو نیسان نشان داد که گون و کِلی (عضو هیات مدیره رنو –نیسان و از مشاوران نزدیک به کارلوس گون) به بورس اوراق بهادار توکیو درباره میزان جبران خسارت، گزارش‌های اشتباهی ارائه داده بودند که میزان آن کمتر از مبلغ واقعی بوده است. همچنین کارلوس گون با دست بردن در گزارشات مالی خود بین سال‌های 2011 تا 2015 حدود 44 میلیون دلار از درآمدهایش را از دید شرکت و بازرسان که احتمالاً به دلیل پرداخت مالیات و... بوده پنهان کرده است.

همه این‌ها کافی بود تا برای صنعت خودروسازی ژاپن که تنها برای یک مشکل فنی روی خودروهایش مدیرانش را مجاب به تعظیم در جلوی مشتری و اعلام عذرخواهی رسمی و در بالاترین سطوح، استعفا می‌کند با یک اشاره بازرسان شرکت، گران‌ترین و به نوعی یکی از موفق‌ترین مدیران صنعت خودروسازی را با یک حکم از کار برکنار کند.

روزنامه «یومیوری» ژاپن که پرده از این برکناری برداشت دلیل این دستگیری و برکناری را نقض قوانین مالی کشور ژاپن اعلام کرده بود و تمامی این رویدادها دست به دست هم داد تا ارزش سهام رنو در بورس پاریس تا بیش از 10 درصد کاهش یابد.

چنین اتفاقی برای صنعت خودروسازی ژاپن که همانند ساعت کار می‌کند مانند یک شوک و برای فرانسوی‌های با نظم و انضباط مثل یک سیلی محکم قلمداد می‌شود و نکته جالب اینجاست که روزنامه «یو‌-اس‌-ای تودی» نیز به اطلاعاتی در خصوص این پرونده دست یافته که نشان می‌دهد گون بخشی از پول‌های شرکت را برای خرید خانه خواهرش و چند خانه برای خودش استفاده کرده است. این مدیر 64 ساله متولد برزیل و بزرگ شده لبنان که ساکن پاریس است از سال 2001 تاکنون مدیریت گروه رنو نیسان را بر عهده دارد. خانه‌هایی که روزنامه «یو-اس-ای تودی» و «وال‌استریت ژورنال» از آن صحبت می‌کنند شامل شش خانه در شهرهای ریو دوژانیرو، بیروت، توکیو، نیویورک، پاریس و آمستردام می‌شود. میزان پولی نیز که او به خواهرش پرداخته 60 هزار دلار در هر ماه به مدت بیش از یک سال گزارش شده که در مجموعه 1.7 میلیون دلار می‌شود.

در هر حال این مرد متفکر و مدیر موفق فرانسوی تا مشخص شدن دقیق پرونده در بازداشت به سر می‌برد و آنچه دنیا خودروسازی را در شوک فروبرده آن است که اگر در چنین سطوحی به مدیران نمی‌توان اعتماد کرد و باید آن‌ها را زیر سخت‌ترین ممیزی‌ها و تحقیقات قرار داد پس در سطوح پایه چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است! آیا مدیریت صنایع خودروسازی نیازمند یک دگردیسی و نگرش نو و تعریف شالوده‌هایش از پایه است یا این‌که نسل آینده مدیران این رشته باید با شاخصه‌های دیگری رشد و پرورش داده شوند؟

دیدگاه کاربران