گلادیاتوری برای نبرد در سخت‌ترین مسیرها

بازگشت پیکاپ جیپ بعد از 25 سال

10 آذر 1397 13:33

بیش از 25 سال است که جای خالی یک پیکاپ در سبد محصولات جیپ احساس می‌شود، حالا این شرکت با رونمایی از پیکاپ متوسطی به نام گلادیاتور، به سال‌ها انتظار پایان داد.

با اولین نگاه به این پیکاپ متوسط کاملاً مشخص است که گلادیاتور با الهام از مدل رانگلر طراحی شده است.جیپ گلادیاتور مدل 2020 چهارشنبه در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی شده است. این پیکاپ آمریکایی با ظرفیت یدک‌کشی فوق‌العاده همه را شگفت‌زده کرد و در کنار قابلیت‌های آفرودی بالا و ظاهری برگرفته از مدل رانگلر، از تکنولوژی بالایی نیز برخوردار است.

در مقایسه با جیپ رانگلر آنلیمیتد (Unlimited)، فریم جدید گلادیاتور 787 میلی‌متر کشیده‌تر است و فاصله محوری آن هم 493 میلی‌متر بیشتر است. در ابتدا گلادیاتور با یک پیشرانه بنزینی 6 سیلندرِ V شکل از خانواده پیشرانه‌های پِنتاستار (Pentastar) عرضه خواهد شد که 3.6 لیتر حجم دارد. این پیشرانه می‌تواند حداکثر 285 اسب‌بخار قدرت و 353 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گلادیاتور به صورت پایه به جعبه‌دنده 6 سرعته دستی مجهز بوده و همه تیپ‌های آن از سیستم چهار چرخ محرک بهره می‌برند. البته امکان سفارش جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک هم وجود دارد. طبق ادعای جیپ، ظرفیت یدک‌کشی گلادیاتور حداکثر به 3470 کیلوگرم می‌رسد که در مقایسه با رقبای هم کلاس رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود.

اما مشتریانی که پیشرانه بنزینی ذکر شده نمی‌تواند رضایت آن‌ها را جلب کند، باید تا سال 2020 صبر کنند. در این صورت می‌توانند پیشرانه 3.0 لیتری دیزلی توربو را برای گلادیاتور سفارش دهند که توانایی تولید 260 اسب‌بخار قدرت و 599 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. البته برخلاف پیشرانه بنزینی، نسخه دیزلی فقط با جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک به فروش خواهد رسید.

همان‌طور که از یک جیپ انتظار می‌رود، گلادیاتور به تمام تجهیزات آفرودی لازم مجهز است. از خصوصیات این پیکاپ آمریکایی می‌توان به زاویه حمله 43.6 درجه، زاویه شکست 20.3 درجه و زاویه خروج از شیب (فرار) 26 درجه اشاره کرد. به علاوه، ارتفاع کف گلادیاتور از سطح زمین برابر با 282 میلی‌متر بوده و می‌تواند در آبی به عمق 0.76 متر حرکت کند.

با اولین نگاه به این پیکاپ متوسط کاملاً مشخص است که گلادیاتور با الهام از مدل رانگلر طراحی شده است. به طور مثال می‌توان به چراغ‌های جلوی گرد، چراغ‌های عقب مربع و جلوپنجره‌ای با 7 شیار عمودی اشاره کرد. همانند رانگلر، گلادیاتور هم با درهای آلومینیومی با امکان جدا شدن، سقف‌های سافت‌تاپ یا هاردتاپ و شیشه جلو با قابلیت خواباندن، امکان استفاده از هوای آزاد را به شما می‌دهد.

در فضای داخلی گلادیاتور، اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند داشبورد تخت آن است. همانند مدل رانگلر آنلیمیتد، گلادیاتور هم در ردیف عقب فضای پای بسیار خوبی دارد. اما زمانی که درها را جدا کرده‌اید و سقف را برداشته‌اید، می‌توانید از محفظه‌هایی که زیر قسمت نشیمن‌گاه صندلی‌های عقب تعبیه شده به عنوان مکانی امن برای وسایلتان استفاده کنید.

این پیکاپ آمریکایی از نظر تکنولوژی هم وضعیت مناسبی دارد. سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی گلادیاتور نسل چهارم یوکانِکت (Uconnect) است که بسته به تیپ، به صفحه نمایش لمسی 5، 7 یا 8.4 اینچی مجهز است. قابلیت‌های اندروید اتو و اپل کارپلی به صورت پایه برای این سیستم در نظر گرفته شده است، اما سیستم مسیریابی فقط با صفحه نمایش 8.4 اینچی ارائه می‌شود.

از تجهیزات ایمنی جیپ گلادیاتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کروز کنترل تطبیقی
  • سیستم هشداردهنده نقاط کور
  • سیستم جلوگیری از برخورد هنگام حرکت با دنده عقب
  • دوربین دید عقب با خطوط متحرک

فروش جیپ گلادیاتور مدل 2020 در سه ماهه دوم سال 2019 آغاز خواهد شد. این پیکاپ جدید در 4 تیپ مختلف عرضه خواهد شد که عبارتند از:

  • اسپرت (Sport)
  • اسپرت اس (Sport S)
  • اوورلند (Overland)
  • روبیکان (Rubicon)
دیدگاه کاربران