توصیه‌هایی که می‌توانند جان شما را نجات بدهند

چگونه خودروی گیرکرده در برف را آزاد کنیم؟

15 آذر 1397 20:50

تقریباً از دو هفته دیگر به‌صورت رسمی وارد فصل زمستان می‌شویم، ولی در برخی مناطق کشور مدت‌هاست که فصل زمستان شروع شده و شاهد بارش برف در شهرها و مناطق مختلفی هستیم. رانندگی در زمستان می‌تواند کار بسیار سختی باشد، ما قبلاً در مطلبی به شما توضیح دادیم که چگونه قبل از شروع فصل سرما می‌توانید خودروی خود را برای فصل زمستان آماده کنید. در این مطلب، قصد داریم به یک مبحث دیگر در مورد رانندگی در فصل زمستان بپردازیم. آیا می‌دانید درصورتی‌که خودروی شما در برف گیر کرد، چگونه باید آن را آزاد کنید؟

اگر پاسخ شما منفی است، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب «باما» همراه شوید تا هر آن چه که برای این کار باید بدانید را به شما آموزش دهیم.

قبل از بارش برف

ما قبلاً در مطلبی جدا مفصل به این موضوع پرداختیم، ولی دو نکته بسیار مهم وجود دارند که قبل از رسیدن فصل سرما و بارش برف می‌توان انجام داد و اطمینان حاصل کرد که بعد از بارش برف سنگین می‌توان با خودرو وارد جاده و خیابان شد:

  • از تایرهای زمستانی استفاده کنید

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در طول زمستان بارش برف زیادی دارید، قطعاً پیشنهاد ما به شما استفاده از تایرهای زمستانی است. همچنین قبل از شروع فصل سرما میزان فشار باد تایرها را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که تایرها در وضعیت خوبی قرار دارند.

  • یک بیلچه داخل خودرو داشته باشید

این مورد نه‌تنها می‌تواند برای شما بسیار به‌دردبخور باشد، بلکه ممکن است بتوانید با آن خیلی افراد دیگر را که در برف گیر کرده‌اند هم نجات دهید.

قبل از شروع تلاش برای آزاد کردن خودرو

  • سیستم کنترل کشش را خاموش کنید

برای این‌که بتوانید خودرو را از وضعیتی که در آن گیر کرده رها کنید، باید چرخ‌های اصلی روی زمین چسبندگی داشته باشند. در خودروهای دیفرانسیل جلو چرخ‌های اصلی بالطبع چرخ‌های جلو و در دیفرانسیل عقب نیز همان‌طور که حدس زده‌اید، چرخ‌های عقب هستند. در مدل‌های دو دیفرانسیل هم حتماً باید این کار را انجام بدهید، زیرا چسبندگی همه چرخ‌ها برای خارج کردن خودرو ضروری است. سیستم کنترل کشش خودرو را خاموش کنید. این کار معمولاً از طریق فشردن یک دکمه که روی داشبورد یا کنسول قرار گرفته انجام می‌شود.

  • اطراف تایرها را تمیز کنید

ابتدا از چرخ‌های اصلی شروع کرده و برف‌هایی که در جلو، عقب و کناره‌های چرخ‌ها قرار دارند را تمیز کنید. به‌قدری برف‌ها را پارو کنید تا مسیری برای حرکت حدوداً یک متری چرخ‌ها به عقب و جلو باز کنید. برف‌های موجود در اطراف چرخ‌ها را نیز به‌خوبی پارو کنید. اگر جلوی خودرو را برف گرفته، حتماً این قسمت را هم باید پارو نمایید. اگر مسیر خروج خودروی شما را برف یا یخ مسدود کرده باشد، بدون پارو کردن آن‌ها امکان تکان خوردن برای خودرو وجود نخواهد داشت.

با کمک بیلچه، یخ‌هایی که بین آج‌های تایرها شکل گرفته را بشکنید. اگر بیلچه ندارید به کمک یک پیچ‌گوشتی کوچک هم این کار را می‌توانید انجام بدهید.

قبل از روشن کردن خودرو، حتماً سراگزوز را هم تمیز کنید. درصورتی‌که سراگزوز با برف بسته شده باشد، انتشار مونوکسید کربن به داخل کابین می‌تواند منجر به مرگ سرنشین‌ها شود.

در ادامه، شما را با تکنیک‌ها و روش‌هایی آشنا خواهیم کرد که به کمک آن‌ها، به‌راحتی خواهید توانست خودرویی که در برف گیر کرده را آزاد کنید.

1 - تکنیک جلو و عقب

خودرو را روشن کنید، پنجره را پایین بدهید و اگر کلاه به سر دارید، آن‌ها بردارید تا به‌خوبی بتوانید صداها را گوش کنید. اگر می‌توانید، بهتر است سر خود را از پنجره بیرون آورده و تایر جلو را تماشا کنید. بهترین چسبندگی تایر روی زمین در شرایطی ایجاد می‌شود که فرمان صاف باشد. پس در صورت امکان و تا جایی که ممکن است، فرمان را صاف کنید.

جعبه‌دنده را در سنگین‌ترین دنده بگذارید. اگر خودروی شما شاسی‌بلند یا تراک دو دیفرانسیل است، جعبه‌دنده کمکی را در 4L قرار دهید. اندکی به جلو حرکت کنید.

بعد به‌آرامی عقب برگردید. به‌هیچ‌وجه دور موتور را بالا نبرید. بایستید و دوباره به‌آرامی روبه‌جلو حرکت کنید. این کار علاوه بر تمیز کردن چرخ‌ها از برف، سبب چسبندگی بیشتر تایر و در نتیجه راحت‌تر شدن خروج خودرو می‌شود.

هنگام این کار به‌دقت به صدای بیرون گوش بدهید. اگر احساس کردید که چرخ هرز می‌چرخد، بلافاصله پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

2 - تکنیک ترمزگیری

اگر با انجام مرحله قبل خودرو رها نشد یا اگر متوجه شدید چرخ‌ها هرز می‌چرخند، می‌توانید از تکنیک ترمزگیری در حین گاز دادن استفاده کنید. با این روش، میزان هرزگردی چرخ‌ها کم‌تر شده و قدرت بیشتر به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو است و مانعی در جلوی شما نیست، در حین تلاش برای خارج شدن کمی فرمان را به اطراف بچرخانید. این کار سبب راحت بیرون آمدن خودروی شما خواهد شد.

تکنیک ترمزگیری را فقط چند بار و هر بار فقط به مدت چند ثانیه می‌توانید انجام بدهید. این کار سبب داغ شدن ترمزها خواهد شد.

3 - از دوستان خود بخواهید خودرو را هل بدهند

گاهی اوقات هل دادن ساده توسط چند نفر می‌تواند خیلی راحت خودرو را رها کند. اگر قرار است از عقب خودرو را به جلو هل بدهند، حتماً اطمینان حاصل کنید که خودرو در دنده‌عقب قرار ندارد. از دوستان خود بخواهید با شمارش معکوس شما و هنگامی‌که شروع به گاز دادن می‌کنید خودرو را هل بدهند.

4 - از زنجیر چرخ استفاده کنید

اگر همچنان همه این روش‌ها کمکی به شما نکرده‌اند، بالاخره زمان استفاده از زنجیر چرخ فرا رسیده است. با این کار همیشه جواب خواهید گرفت.

5 - از کف‌پوش خودرو استفاده کنید

اگر زنجیر چرخ ندارید و خودروی شما از وضعیتی که در آن گیر کرده خارج نمی‌شود، می‌توانید از کف‌پوش خودرو استفاده کنید. برای این کار، یکی از کف‌پوش‌های خودرو را زیر یکی از چرخ‌های اصلی قرار داده و شروع به حرکت کنید. درصورتی‌که موفق به خروج نشدید، زیر هر دو چرخ کف‌پوش قرار بدهید. البته توجه داشته باشید که در طول این پروسه ممکن است به کف‌پوش خودرو آسیب جبران‌ناپذیر وارد شود.

6 - از شن و ماسه یا کارتن استفاده کنید

اگر به هر دلیل کف‌پوش داخل خودرو نیست و چیز دیگری نمی‌توانید پیدا کنید، می‌توانید از شن و ماسه و یا حتی ورق‌های کارتن برای این کار استفاده کنید. اطراف چرخ‌های اصلی شن و ماسه ریخته یا ورق کارتن قرار بدهید و دوباره شانس خود را برای خارج شدن از این وضعیت امتحان نمایید.

7 - کمی باد تایرها را خالی کنید

آخرین گزینه شما کاهش باد تایرهاست. به میزانی که ببینید ارتفاع تایر کاهش یافته باید باد تایرها را کم کنید. این کار را فقط وقتی باید انجام دهید که در نزدیکی آن محل یک آپاراتی وجود دارد و قادر خواهید بود تایرها را دوباره باد کنید. رانندگی با تایرهای کم‌باد سبب می‌شود بخش بیشتری از آن با زمین تماس داشته باشد، موضوعی که نهایتاً سبب افزایش چسبندگی چرخ به زمین می‌شود. ولی از سویی دیگر رانندگی با تایر کم‌باد ایمن نیست و اگر به مدت طولانی این کار را انجام دهید، قطعاً آسیب‌های زیادی به تایرها وارد می‌کند.

برای لحظه‌ای که خودرو آزاد می‌شود کاملاً آماده باشید

  • اگر در دنده جلو قرار دارید، به‌محض خارج شدن متوقف نشوید و حداقل تا جایی که برف کم‌تر است رانندگی کنید.
  • اگر در دنده‌عقب هستید، چند متر به حرکت خود ادامه داده و سپس پای خود را از روی پدال گاز بردارید. بعدازآن برف‌ها خودرو را متوقف می‌کنند. بعداً با دنده‌سنگین و در مسیری که با تایرها ایجاد کرده‌اید شروع به حرکت کنید. حتماً قبل از توقف کامل، بخشی که در آن گیر کرده بودید را رد کنید.

بعد از آزاد کردن خودرو

  • سیستم کنترل کشش را دوباره روشن کنید.
  • اگر دنده کمکی را روی 4L قرار داده بودید آن را خارج کنید.
  • حتماً دمای آب رادیاتور را بررسی کنید. برف گیرکرده زیر جلوپنجره می‌تواند سبب داغ شدن آب رادیاتور شود.
  • اگر باد تایرها را کم کرده‌اید، سریعاً به یک آپاراتی رفته و دوباره میزان باد تایرها را تنظیم کنید.
  • اگر هنگام رانندگی تکان‌هایی را در فرمان حس می‌کنید، داخل چرخ‌ها و قطعات جلوبندی احتمالاً برف گیرکرده که با تمیز کردن آن‌ها مشکل حل می‌شود.

آیا قبلاً تجربه گیر کردن در برف را داشته‌اید؟ در صورت تمایل، لطفاً نظرات خود در مورد این مطلب و همچنین تجربیات خود دراین‌باره را «باما» و دیگر مخاطبان باخبر به اشتراک بگذارید.

دیدگاه کاربران
Alireza9901 1399/10/5
سلام من هم یه بار توی جاده فرعی داخل برف گیر کردم دارم کس نبود و هیچ وسیله خاصی هم نداشتم نه زنجیر چرخ نه تناب‌ فقط اطرافم کمی بوته خشک بود خیلی خیلی خوب بودن چند تا ازشون کندم جلوی‌ چرخ ها باهاشون یه مسیر ۲یا۳ متری‌ درست کردم خیلی راحت تراز اونی که فکر میکردم از داخل برف در اومدم مثل زنجیر چرخ بودن
پاسخ
0
0
0
payam261 1397/11/2
ممنون . چندین بار در این شرایط گیر کردم . مهارت در بستن زنجیر چرخ داشته باشید . فراموش نکنید در کولاک و تاریکی شب زنجیر بستن کار سخت و نیازمند تمرین هست .ممکن است امکان حرکت بروی زنجیر پهن شده در جلو چرخ نباشد . زنجیر چرخ کمربندی خیلی راحت بسته می شود البته مناسب رینگ اسپرت هستند و اگر رینگ فولادی دارید می توان با چند متر طناب و عبور از سوراخهای رینگ چند حلقه دور چرخ درست کرد . خیلی نتیجه بخش هست . . اگر زنجیر نداشتید و مراحل بالا کمک نکرد این روش را انجام دهید باد لاستیک را کم کنید و با دنده سبک ( تعجب نکنید ) حداکثر سرعت را به چرخ جلو بدهید . من با دنده 3 این کار را کردم . پس از شروع حرکت گاز را کم و به دنده یک بر گردید . باک بنزین را پر کنید .من پنچ ساعت در گردنه با خانواده گیر کردم باید بنزین برای روشن بودن موتور و بخاری داشته باشید . فقط مجهز بودن خودرو شما مهم نیست خودروهای جلوتر از شما ممکن است باعث بسته شدن کل مسیر شوند و کاری از دست شما ساخته نیست جز ماندن در ترافیک جاده . الکل در شیشه شوی برف پاک کن بریزید . بخصوص برف پاکن پژو خیلی زود یخ می زند .
پاسخ
1
0
0
YAMAHAONAHA 1402/6/14
همراه داشتن یک سری لوازم و وسائل شایدبظاهرساده وغیرضروری میتونه جان خودتون یا همراه تون رو نجات بده.مثل کبریت چراغ قوه یک جفت دستکش یکی دوبسته بیسکویت یکی دوشیشه اب چندتا خرما که مثل کفش وشلوارادم.بایدهمیشه باشه.ولطفا لطفا لطفا وسیله گرمایشی رو کلا فراموش کنید پیک نیک مثل مارافعیه.وبازهم لطفا لطفا ولطفا از کنارخودروهای خراب ونیازمند کمک بی تفاوت رد نشید.البته نه اینکه به دام سارقین و....بیافتین.حواس جمع کمک کنید.مثلا کمی دورتراز طرف بایستید.بافاصله اگربنزین خواست مثلا داشتید وخواستید کمک کنید بزارید طرف بیاد وبگیره وشما بزارید وبرید.سوارکردن غریبه ها بلدبودن میخواد.هوش وتجربه لازم داره.دیدم طرف برای دوهزارتمن طرف رو سوارکرده وسط بر بیابون بهوش اومده.مخصوصا توی خروجی شهرها
0
0
ali syanaki 1397/10/1
عقب و جلوی چرخهای اصلی رو خالی کنید و با دنده دو راه بیوفت برو اینم یراهشه که حتی یسری گیربکس اتومات ها دکمه برفشون همین کارو میکنه مثه 206 اتومات یا مگان و...
پاسخ
0
0
0
امیر اصفهانی 1397/9/29
این نکته رو باید اضافه کنم در ماشین های دیفرانسیل جلو وزن بار و سرنشین رو ، روی صندلی جلو متمرکز کنین درغیراین صورت با سنگین شدن عقب ماشین ، شیب ماشین به سمت عقب متمایل میشه و اصطکاک چرخ های جلو کم میشه . به الطبع در مورد ماشین های دیفرانسیل عقب برعکس هست .
پاسخ
0
0
0
امیر نوری 1397/9/18
کم کردن باد تایر یه راه عملی و فوق العاده برای رانندگی در مناطق برفی و یخ زدس به شخصه ماشین های سنگین مثل پرادو رو در حال سرسره بازی دیدم حتما در مواردی که ماشین سر میخوره باد تایر رو کم کنین و تا جای ممکن با سرعت کم حرکت کنین و با ترمز های کوچیک سعی کنین سرعتتون زیاد نشه چون وقتی سرعت بالاس کنترل ناممکن میشه و ترمز ها کار نمیکنه ماشین سر میخوره خطرات جانی > مالی و اتفاقات عجیبی رخ می ده. در آخر اگر دیدین وضعیت خوب نیس ماشین رو جای امن پارک کنین و پیاده برین یا اصلا از خونه بیرون نرین چون فقط باید 2 ساعت ماشینتونن رو پاک کنین و از پارک در بیارین و قطعا در شرایط برفی رانندگی بسیار خطرناک میشه
پاسخ
0
0
0