آغاز طرح تعویض رایگان مخازن گاز تاکسی‌ها

راهنمای دوگانه سوز کردن خودرو

30 آبان 1402 13:39

آغاز طرح تعویض رایگان مخازن گاز تاکسی‌ها

آبان 1402: سعید رحمان‌سالاری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد براساس مصوبه شورای اقتصاد این مجوز به وزارت نفت داده شده که مخازن تاکسی‌های فرسوده به صورت رایگان تعویض شود. مالکان خودروهای گازسوز که تاریخ انقضای مخزن آنها فرارسیده (15 سال سن) از روز 30 آبان‌ماه می‌توانند با مراجعه به سایت gcr.niopdc.ir برای تعویض مخزن خود ثبت‌نام و پس از دریافت نوبت از نزدیک‌ترین کارگاه، مخزن خودرو خود را تعویض کنند.

وی افزود فهرست خودروهایی که عمر مخازن آنها پایان یافته، از سوی وزارت کشور به این مدیریت اعلام شده و بر اساس آن فهرست، خودروها قابل شناسایی و قادر به ثبت‌نام در سایت اعلام‌شده خواهند بود.  مالکانی که پس از ثبت‌نام، پیامک  مشمول نبودن دریافت کردند، لازم است به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و چنانچه مخازن فرسوده و معیوب تشخیص داده شود، از طریق مراکز معاینه خودرو یادشده به اتحادیه تاکسیرانی استان برای تعویض مخازن معرفی می‌شوند.

وی همچنین اشاره کرد طرح تعویض مخازن فرسوده کاملاً رایگان و از محل مصوبه ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر اجرایی شده است و کارگاه‌ها حق دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای برای تعویض مخزن ندارند. این طرح از سوی کارگاه‌های منتخب انجام می‌شود و نوبت‌دهی برای تعویض کمتر از یک هفته انجام خواهد شد. همه کیت‌ها و مخازن ساخت کشور ایران است و از محل این طرح می‌توان حدود 100 هزار مخزن خودرو را تعویض کرد.

تعویض رایگان مخازن گاز برای تاکسی‌

مهر 1402: محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور، بیان کرد با توجه به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه تاکسی ها و اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده، طبق ویرایش آخرین نسخه از مصوبه شورای اقتصاد، مقرر شد تا مخازن تاکسی ها رایگان تعویض شود. اطلاع رسانی هایی توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی انجام شده تا تاکسی ها با مراجعه به مراکز معاینه فنی و ارجاع به آزمایشگاه های آزمون مخازن سی ان جی (CNG) برای نوسازی اقدام کنند. با توجه به ماده 12رفع موانع تولید مشکلی در بودجه اجرای این طرح وجود ندارد.

وی افزود در استان سیستان و بلوچستان توسعه‌ای در حوزه جایگاه CNG انجام نشده بود که دولت مصوباتی درخصوص احداث جایگاه انجام داده و سرمایه گذاران می‌توانند در این حوزه ورود یابند. همگانی شدن خودروهای دوگانه سوز، بر اقتصاد و کاهش آلودگی هوا تاثیر مثبتی دارد. با توجه به ناترازی در حوزه تولید ومصرف بنزین و تولید برای هشت میلیون خودرو گاز سوز، در حال حاضر از نصف این ظرفیت یعنی چهارمیلیون خودرو استفاده می کنند.

آقای جوهری امیدوار است که با توجه به مهلت چهارساله استفاده رایگان از دوگانه سوز کردن خودروها و تعویض رایگان مخازن تاکسی ها، از سال آینده شرایط برای دوگانه سوز کردن همه خودروها فراهم شود.

فرسودگی مخازن دوگانه‌سوزها و خطر انفجار

مهر 1402: حمیدرضا سهرابی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی CNG ، در نشست خبری در جمع خبرنگاران عنوان کرد تا همین چند سال پیش، اغلب قریب به اتفاق انفجار خودروهای دوگانه‌سوز در زمان سوخت‌گیری، مربوط به دستکاری مخازن بود که مالکان خودروها به دلایلی مثل قاچاق، مخازن را دستکاری می‌کردند، اما انفجارهایی که اخیرا صورت گرفته به دلایل دیگری مثل گذشتن تاریخ انقضای مخازن خودروها و فرسوده شدن مخازن به خاطر شرایط نامناسب نگهداری آنها بوده است.

وی اشاره کرد عمر مفید و قابل استفاده مخازن خودروها 15 سال است که حدود یک میلیون خودرو که بیش از 15 سال پیش اقدام به تبدیل به‌دوگانه‌سوز و نصب این مخازن کرده بودند، امروز مخازنی فرسوده و نیازمند تعویض دارند. بسیاری از مواردی که مخزن خودرو ناشی از شرایط نامناسب نگهداری دچار فرسودگی شده، با بازدید چشمی قابل تشخیص است و می‌توان از سوخت‌گیری این خودروها جلوگیری کرد تا حادثه‌ای رخ ندهد.

یک‌میلیون خودرو دوگانه‌سوز باید مخزن عوض کنند

تیر 1402: محسن جوهری، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی، اعلام کرد یکی از خواسته‌های صنف از وزارت صمت این است که خودروسازان را ملزم کنند خودروی دوگانه‌سوز تولید کنند. در سال 1400 فقط یک درصد تولید خودروها دوگانه‌سوز بود و حتی طبق آمار در سال 1401 متوقف شده است اقدام دوم دولت اینکه اکنون اکثر ناوگان حمل و نقل کشور بنزین سوز هستند، می‌توانیم با اقدامی مشابه دهه 80 توسط دولت و با هزینه دولت تبدیل به دوگانه‌سوز شوند.

وی افزود ایرادات مصوبات شورای اقتصاد که ناموفق بوده‌اند، تماما توسط بخش خصوصی و مدیریت طرح سی‌ان‌جی اعلام شده، اکنون جای تعجب دارد که چرا مصوبات بدون در نظر گرفتن راهکارهایی که بخش دولتی و خصوصی داده‌اند مجددا ویرایش می‌شود و نتیجه‌ای هم ندارد، اقدام سوم اینکه ناوگان فعلی دوگانه‌سوز نیاز به نوسازی دارد. بیش از یک میلیون خودروی دوگانه‌سوز نیاز به تعویض مخزن دارند و مالک خودرو توانایی پرداخت هزینه تعویض مخزن را ندارد، دولت باید این هزینه را پرداخت کند و اگر این اتفاق نیفتد خودروی دوگانه‌سوز مخزن را رها کرده و بنزین استفاده می‌کند.

جزئیات و چالش‌های طرح تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز

خرداد 1402: خلیل علی‌عسگری، عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز، درباره طرح تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز و مصرف سی‌ان‌جی، به موارد زیر اشاره کرد:

  • در سال 1398 با اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای هدفمندسازی یارانه حامل‌های انرژی، پروژه تبدیل رایگان خودروهای عمومی کلید خورد.
  • در این طرح 6 پیمانکار توسط شرکت ملی پخش انتخاب شد و قرار شد در فاز اول طرح، 650 هزار خودروی عمومی دوگانه‌سوز شوند؛ پس از فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرا، پیمانکاران از خردادماه سال 1399 انجام فرآیند تبدیل را آغاز کردند.
  • از طرف دولت منبع مالی خاصی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته نشده و تأمین مالی از محل صرفه‌جویی مصرف بنزین انجام می‌شود.
  •  تا امروز که حدود 36 ماه از اجرای این طرح گذشته، بیش از 300 کارگاه در سراسر کشور برای اجرای این طرح به‌کار گرفته شده و تقریبا 265 هزار خودرو توسط پیمانکاران به دوگانه‌سوز تبدیل شده است.
  • تنوع خودروهای تبدیل شده به نحوی است که 80 درصد این تبدیل سهم وانت‌های سبک و سنگین بوده و حدود 20درصد نیز سهم مسافربرهای شخصی شده است. با تبدیل این خودروها و صرفه‌جویی در مصرف بنزین یا جلوگیری از واردات بنزین، تقریبا 160 میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد شده است.
  • این طرح یکی از موفق‌ترین طرح‌هایی است که در آن ظرفیت‌های مندرج در ماده 12 قانون رفع موانع تولید به شکل اثربخش و بهره‌ور به کار گرفته شده است.
  • ایجاد اشتغال برای بیش از 30 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، کمک به کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، ایجاد فضای لازم برای مدیریت بهینه و کاهش میزان مصرف بنزین به ویژه در شرایط فعلی که متأسفانه کشورمان واردکننده بنزین شده است، رفع مشکلات و تهدیدات امنیتی ناشی از وابستگی به یک نوع سوخت یا منبع انرژی، استفاده از مزیت نسبی کشور که دارنده ذخایر عظیم گازی است، صرفه‌جویی بیش از 160 میلیون دلاری تا حال حاضر که بدیهی است با توجه به استمرار جایگزینی مصرف گاز طبیعی با بنزین، این صرفه‌جویی حداقل در 10 سال آینده نیز ادامه داشته و جزء درآمدهای دولت خواهد بود، خودگردان‌ بودن طرح و نیاز نداشتن به تخصیص بودجه، ایجاد بستر مناسب برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، ایجاد بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای ارتقای تبدیل کارگاهی از نسل یک به نسل 4، به‌روزرسانی سامانه کنترل و پایش اتخادیه سوخت‌های جایگزینی با همکاری مشترک شرکت پخش، پیمانکاران و اتحادیه و به‌روز شدن مدارک خودروهایی که دوگانه‌سوز بودند اما کارت سوخت آنها تک‌سوز بود، از مزایای اجرای این طرح است.
  • متأسفانه این پروژه در حال حاضر با بی‌توجهی مسئولین مواجه شده و هیچ گونه تلاش موثری برای رفع مشکلات آن انجام نمی گیرد؛ به همین دلیل اغلب پیمانکاران با مشکلات زیادی در تأمین نقدینگی مورد نیاز مواجه شده‌اند و بیم آن می‌رود که با ادامه شرایط فعلی، پروژه متوقف شود.
  • اختیارات کافی و کامل برای متولی طرح در نظر گرفته نشده است. حدود اختیارات متولی باید در حدی باشد که بتواند به سرعت و با قدرت تمام، مرتبطین و ذی‌نفعان را ملزم به همکاری کند؛ درحال حاضر شرکت ملی پخش برای این موضوع به‌عنوان متولی معرفی شده، در صورتی که اختیارات تعریف شده و اتوریته لازم را برای الزام به مرتبطین و ذی نفعان ندارد.
  • اقدامات متناطر با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها جاری نشده و قیمت‌های حامل‌های انرژی از قیمت‌های واقعی فاصله زیادی دارد؛ پرداخت یارانه بالا در حوزه بنزین باعث شده که قیمت آن از قیمت واقعی دور باشد و از جذابیت خودروهای دوگانه‌سوز، چه از نوع کارخانه‌ای و چه کارگاهی، کاسته شود.
  • در قیمت‌گذاری گاز طبیعی و سایر حامل‌های انرژی باید مواردی مورد توجه قرار گیرد تا همزمان بتوان به سمت واقعی سازی قیمت‌ها حرکت کرد، بدون آنکه مصرف‌کنندگان دچار تلاطم تأمین و یا قیمت سوخت شوند. از جمله این موارد این است که باید قیمت گازطبیعی معادل 30درصد قیمت حامل‌های رقیب در نظر گرفته شود تا اختلاف قیمت معنادار شده و برای مصرف کننده جذابیت ایجاد شود. همچنین قیمت حامل‌ها با شیب منطقی و بر اساس سرعت تبدیل سیستم سوخت خودروها افزایش یابد تا اختلاف قیمت مورد نظر حاصل شود.
  • پیچیدگی فرآیند پرداخت و تأخیر در تسویه مطالبات پیمانکاران باعث شده که پیمانکاران با مشکلات فراوان مالی مواجه شوند. با توجه به هزینه نسبتا بالایی که تبدیل هر خودرو دارد واضح است که تأخیرات طولانی در پرداخت می‌تواند نقدینگی پیمانکاران را حبس کرده و توان تولید آن ها را به شدت کاهش دهد که لازم است مسئولان مرتبط با طرح در این زمینه بازنگری جدی کرده و برای این معضل چاره اندیشی کنند.
  • قیمت‌های در نظر گرفته شده برای اقلام و کالاها همان قیمت‌های سال 98 است و هیچ‌گونه بازنگری و تعدیلی در قیمت‌ها صورت نگرفته؛ این درحالی است که اغلب اقلام با تورم بیش از 100 درصد و در بعضی موارد تا 250 درصد مواجه بوده‌اند؛ این موضوع باعث شده است که تبدیل برای پیمانکاران حاشیه سود خود را از دست داده و در عمل پیمانکاران وارد زیاد شوند که برای رفع این معضل لازم است که قیمت‌ها مجددا بر اساس شرایط جدید بازنگری شده و پس از کسب مجوزهای لازم، تعدیل متناسب با تورم در قرارداد اعمال شود.
  • نبود تبلیغات مناسب و جامع برای پروژه از دیگر معضلاتی است که گریبانگیر این پروژه بوده که با گذشت حدود 36 ماه از آغاز طرح، هنوز به صورت جامع اطلاع رسانی مرتبط با آن انجام نشده است و بسیاری از کاربران خودروها اطلاعی از وجود چنین طرحی ندارند. برای همه‌گیر شدن این طرح لازم است که تبلیغاتی وسیع در رسانه ملی و سایر ابزار رسانه‌ای صورت گیرد.
  • معضل دیگری که این طرح با آن درگیر است، وجود کارگاه‌های غیرمجاز و آموزش ندیده در سطح کشور است که به صورت غیرمجاز و با اقلام غیراستاندارد برای تبدیل اقدام می‌کنند؛ خودروهای تبدیلی غیرمجاز و ناایمن در جایگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند و بر آن ها نظارت نمی‌شود. سند خودروهای تبدیل شده اصلاح نمی‌شود و تجهیزات غیراستاندارد با هر کیفیتی نصب و سوخت‌گیری می‌شود؛ بازدیدهای دوره‌ای و اورهال انجام نمی‌شود و در اثر بروز این چرخه از رفتارهای غلط، خطرات شدیدا افزایش می‌یابد.
  • ذهنیت غلط ایمن نبودن CNG از این رویکرد ناصحیح شکل گرفته و بی‌میلی شدیدی در میان مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است که مسئولین مرتبط با این موضوع باید به سرعت و با جدیت برای جمع‌کردن کارگاه‌های غیرمجاز اقدام کنند، چرا که وجود این کارگاه‌ها نه‌تنها برای این طرح، بلکه برای کل صنعت CNG یک تهدید حیاتی به‌شمار می‌رود، ضمن اینکه این موضوع می‌تواند خطرات ایمنی بسیار جدی برای مصرف‌کنندگان به‌همراه داشته باشد و خدای ناخواسته حیات مصرف‌کننده را به خطر اندازد.
  • جایگاه‌های سوخت‌گیری فعلی هرچند از نظر حجم توزیع، می‌تواند پاسخگوی نیاز مصرف باشد، اما در بعضی از مناطق، تراکم مراجعه به آن ها زیاد است و صفوف طولانی برای سوخت‌گیری ایجاد می‌شود که این امر موجب شده فرآیند سوخت‌گیری برای مصرف‌کننده گازطبیعی زمان‌بر باشد و میل و جذابیت کافی در مصرف‌کننده برای استفاده از این سوخت پاک کاهش یابد. مسئولین مرتبط باید مناطق پرتراکم مراجعه را شناسایی کرده و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، میزان پراکندگی بار مراجعه را به نحو مطلوب، تغییر دهند.
  • اداره مالیات علی رغم مصوبه شورای وزیران مبنی بر معافیت فعالان حوزه CNG در تولید قطعات و تبدیل خودروها نه‌تنها این معافیت را اعمال نکرده است بلکه بعضا با اعمال جرایم سنگین، مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر ایجاد کرده است.
  • نبود طرح‌های تشویقی برای کاربران CNG یکی از عواملی است که باعث کاهش رغبت دارندگان خودرو به استفاده از گازطبیعی شده است. ایجاد قوانین تخفیف با معافیت مالیاتی برای خودروهای دوگانه‌سوز، کاهش یا رفع محدودیت‌های ترافیکی برای خودروهای دوگانه‌سوز، ایجاد سهولت و تخفیف در تعرفه‌های معاینات فنی، صدور مجوز استفاده از کمپرسورهای خانگی برای تسهیل در سوخت‌گیری با استفاده از خط لوله خانگی و ارائه تسهیلات لازم برای تبدیل خودرو به صورت بلاعوض یا وام طولانی مدت، چند نمونه از طرح‌های مشوق قابل اجرا برای افزایش رغبت استفاده از سوخت CNG‌ است.
  • نبود طرح‌های حمایتی و تشویقی برای تولیدکنندگان مجموعه‌ها و قطعات CNG یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات برای تولیدکنندگان شده و عملا انگیزه‌های ایشان را در تلاش برای بهبود مستمر کاهش داده که در نتیجه این امر، سطحی کیفی مجموعه‌ها و قطعات از سطح کیفی مطلوب فاصله گرفته و همین موضوع نارضایتی نسبی را در سطوح مصرف در پی داشته که می‌توان طرح‌هایی چون ایجاد قوانین تخفیف یا معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان حوزه CNG‌ و کاهش یا رفع محدودیت‌های وارداتی و تعرفه‌های گمرکی برای تولیدکنندگان را از طرح‌های مشوق در این زمینه برشمرد.

طرح توزیع سوخت سی‌ان‌جی رایگان

خرداد 1402: محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن CNG ، از ارائه پیشنهاد توزیع رایگان سوخت سی‌ان‌جی به مدت سه سال خبر داد و گفت اکنون این پیشنهاد در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی بوده و احتمال تایید آن بسیار زیاد است.

وی توضیح داد که ایران از لحاظ منابع گاز در جهان بعد از روسیه رتبه دوم را دارد. گسترده‌ترین شبکه گاز در کشور وجود دارد و شرکت‌های تولیدی در زمینه تامین تجهیزات، مخزن‌سازها زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه این صنعت در اختیار دارند. سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور رو به کاهش است به طوری که در سال گذشته سهم سی ان جی در سبد سوخت ۱۷ درصد بود اما امسال این عدد ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. به طور میانگین ۵۰ درصد ظرفیت سی ان جی و حتی در برخی از شهرها ۷۰ درصد این ظرفیت خالی است. کل مصرف سی ان جی در سبد انرژی کشور سه درصد بوده که این رقم بسیار ناچیز است.

وی افزود ۱۵ هزار جایگاه سی ان جی در روسیه وجود دارد در حالی که این عدد در ایران تنها ۲۵۰۰ جایگاه که ۵۰ درصد آن نیز بلااستفاده مانده است. مهم‌ترین مشکل در این حوزه موضوع قیمت گذاری‌هاست. متاسفانه طی سال‌های اخیر برنامه دولت‌ها برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز به نتیجه نرسیده است و این در حالی است که اگر سی ان جی را نداشتیم روزانه حدود ۱۷ میلیون دلار ارز باید از کشور خارج می‌شد. به عبارتی با نبود سی ان جی سالانه شش میلیارد دلار را از دست می‌دادیم و این موضوع بیانگر اهمیت نقش سی ان جی در کشور است. اگر مصرف را به ۴۰ میلیون مترمکعب برسانیم ۱۰ میلیارد دلار سالانه ارزآوری برای کشور را شاهد خواهیم بود.

آقای جوهری گفت کل خودروهای دوگانه سوز که توسط خودروسازان داخلی در سال ۱۴۰۰ تولید شده است، ۱۲ هزار و ۳۹۶ دستگاه بوده که این عدد نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد کاهش داشته است.

علی محمودیان، مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته، اعلام کرد به طور میانگین مصرف بنزین در کشور بین شش تا هفت درصد نرخ رشد دارد. از ابتدای سال ۱۳۸۲ پروژه‌ای در کشور کلید خورد که به واسطه آن بحث دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی مطرح شد. در آن زمان دانش فنی را از اروپا وارد می‌کردیم و تا پایان سال ۱۳۹۰، ۲۰ میلیون مترمکعب سی ان جی جایگزین بنزین شد. از سال ۱۳۹۰ رشد مصرف انرژی هفت درصد بود اما بعد از آن میزان مصرف بنزین افزایش بالایی داشت. به دلایلی طرح دولت برای تبدیل یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودروی دوگانه‌سوز اجرایی نشد و اگر این اتفاق می‌افتاد می‌توانستیم ۱۰ میلیون بنزین را صرفه‌جویی کنیم. از پایان سال ۱۳۹۸ هیچ کالایی را در حوزه توسعه صنعت سی ان جی از خارج از کشور وارد نکرده‌ایم و اکنون توانایی بالایی در تولید تجهیزات داریم به طوری که به کشورهای عراق، ارمنستان، روسیه و آفریقا این تجهیزات را صادر می‌کنیم. روسیه اولین دارنده ذخائر گاز در دنیا بوده و در این حوزه نیز گام‌هایی را به منظور توسعه گاز طبیعی برداشته است و اکنون به عنوان صادر کننده بنزین می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

وی به مصوبه‌ای که در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۷ به تصویب دولت رسید، اشاره کرد و گفت مطابق این مصوبه ۱۵۰۰ میلیارد تومان اکنون در صندوق ذخیره سازی برای ایجاد ایمنی وجود دارد اما وارد مرحله اجرا نشده است.

شهرام اتفاق، مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته، اظهار کرد حدود ۱۸ درصد منابع گازی جهان برای ایران است اما در حوزه صادرات نقش ویژه‌ای نداریم و عمده گاز در داخل کشور مصرف می‌شود. چین، آرژانتین، هند، ایتالیا، برزیل، هند و تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکایی از سوخت سی ان جی برای خودروهای خود استفاده می‌کنند. این یک فناوری است که از دهه ۱۳۸۰ وارد کشور شده و در این حوزه نیز توانایی بزرگی را به دست آورده‌ایم. سه درصد از تولید گاز طبیعی در کشور سهم سبد حمل و نقل است. این موضوع چهار میلیارد دلار صرفه‌جویی سالانه را به همراه دارد و اکنون قابلیت افزایش ظرفیت دو برابری موجود است که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم هشت میلیارد دلار صرفه‌جویی ایجاد کنیم.

عدم استقبال از طرح تبدیل دوگانه سوزها

اردیبهشت 1402: آقای علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، می‌گوید در حوزه نفتگاز، آمار مصرف در سال 1402 حدود 103 میلیون لیتر در روز است که نسبت به سال قبل، حدود 4 درصد افزایش را نشان می‌دهد. امسال نیز انتظار داریم مصرف نفتگاز به 115 میلیون لیتر برسد.

روزانه 24 میلیون لیتر در روز سی‌ان‌جی مصرف می‌شود که اگر این کار انجام نمی‌شد، به همین میزان باید واردات بنزین انجام می‌دادیم. اکنون حدود 12 میلیون لیتر ظرفیت خالی در جایگاه‌های سی‌ان‌جی وجود دارد که می‌تواند جایگزین بنزین شود.

نژاد علی از توقف تولید خودروهای گازسوز توسط خودروسازان خبر داد و گفت: همچنین استقبال خوبی از مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی نشد و تنها 260 هزار خودروی عمومی طرح دوگانه‌سوز کردن رایگان استفاده کردند.

عرضه 23 میلیون لیتر سی ان جی در شبانه روز

آذر 1401: هوتن انصاری، معاون اجرا و بهره‌برداری مدیریت طرح‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، بیان کرد در حال حاضر تعداد کل تجهیزات نصب شده در جایگاه‌ها ۲۵۴۶ تجهیز است که می‌توانند در شبانه‌روز حدود ۲۳ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی عرضه کنند. 

بر اساس گفته‌های وی، کل خودروهای گازسوز کشور بیش از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه است که به طور رسمی در کارخانه‌های خودروساز و یا کارگاه‌های مجاز، تبدیل شده‌اند. از این تعداد، ۲۲۸ هزار و ۶۱۴ دستگاه در طرح جدید تبدیل خودرو، در کارگاه‌های مجاز، گازسوز شده‌اند. تعداد ۷۳۸۳ دستگاه خودرو نیز در صف تبدیل قرار دارند. از تعداد خودروهای گازسوز شده در طرح جدید، تعداد ۵۱ هزار خودرو تاکسی مسافربر بوده و بقیه آن‌ها وانت‌بار هستند. همچنین تعداد ۱۳۵۶ دستگاه خودرو مسافربر اینترنتی مدارکشان بررسی شده و آماده واریز وجه هستند. پس از واریز، این تعداد نیز به جمع خودروهای در صف تبدیل اضافه خواهند شد. 

آقای انصاری معتقد است که سی‌ان‌جی جزء زود بازده‌ترین و اثربخش‌ترین پروژه‌های وزارت نفت است که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف روزانه بنزین، امنیت سوخت در سبد بخش حمل و نقل را نیز تامین کرده است. مصرف سی‌ان‌جی کشور بیش از ۲۳ میلیون متر مکعب است و این میزان برابر با صرفه‌جویی در مصرف ۲۳ میلیون لیتر بنزین در کشور است. این سوخت علاوه بر ارزان‌تر بودن نسبت به بنزین، هوای پاک را برای مردم به ارمغان خواهد آورد و در مصرف روزانه بنزین نیز صرفه‌جویی می‌شود. 


طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز چیست؟

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، هم اکنون سایت اینترنتی جدیدی برای ثبت‌نام از متقاضیان دوگانه سوز کردن خودروها ایجاد کرده است. اما شرایط ثبت نام در این سایت و نحوه استفاده از خدمات رایگان برای دوگانه سوز کردن خودروها چیست؟ باما باشید تا به جواب همه سوالات‌تان درباره دوگانه‌سوز کردن خودروها، برسید.

شرکت ملی پخش از تاریخ 24 اردیبهشت ماه 99، با راه اندازی سایت اینترنتی جدیدی، نخستین مرحله ارائه «خدمات رایگان» برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز را انجام داد. در فاز اول طرح تبدیل به دوگانه سوز، فقط دو گروه زیر، امکان ثبت نام و دریافت «خدمات رایگان» را دارند:

  • تاکسی عمومی
  • انواع وانت بار با هر نوع پلاک (شخصی و غیرشخصی)

اما فاز دوم طرح تبدیل رایگان به دوگانه سوز، احتمالا از اواخر تابستان 99 اجرایی می‌شود. در این مرحله، فقط خودروهای مسافربر شخصی (مانند تاکسی اینترنتی و آژانس‌ها) که تحت نظارت وزارت کشور یا شهرداری‌ها هستند، امکان ثبت نام را خواهند داشت.

برای ثبت نام دوگانه سوز کردن رایگان چه کنیم؟

1- اگر خودروی شما، مشمول طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز است، ابتدا به سایت اینترنتی gcr.niopdc.ir مراجعه کنید.

2- بعد از وارد کردن «شماره موبایل» و «کد ملی» و همچنین کد امنیتی نشان داده شده، گزینه «ثبت» را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شماره همراه وارد شده باید با شماره فرد متقاضی، یکسان باشد.

3- در این مرحله، کد فعالسازی به شماره همراه‌تان پیامک می شود. مطابق تصویر زیر، آنرا در کادر مربوطه، وارد کنید. اگر کد تایید برای‌تان ارسال نشد یا اگر قصد اطلاح کردن شماره موبایل یا کد ملی‌تان را دارید، گزینه «تغییر اطلاعات» را انتخاب کنید و مجددا اطلاعات لازم را وارد کنید.

4- بعد از وارد شدن به حساب کاربری‌تان، به قسمت «ثبت وسیله نقلیه» بروید و پلاک خودروی‌تان را مطابق تصویر زیر، وارد کرده و سپس گزینه «ثبت» را انتخاب کنید. اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد، باید منتظر دریافت پیامک تاییدیه ثبت خودرو بمانید. البته ممکن است دریافت پیامک تایید، «چندین روز» طول بکشد. پس لطفا صبور باشید!

5- بعد از دریافت پیامک تایید و ثبت شدن خودرو، به قسمت «پیشخوان سایت» مراجعه کنید و لیست خودروهای ثبت شده خودتان را ببیند. سپس مطابق تصویر زیر، گزینه «دریافت نوبت» را انتخاب کنید تا لیست کارگاه های فعال (براساس استان و شهر) برای‌تان نمایش داده شود. حالا باید روز موردنظرتان را انتخاب کرده و فرآینده ثبت نام را به پایان برسانید.

دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی

1- اگر خودروی شما، مشمول طرح رایگان دوگانه سوز نیست، پس باید به سایت جامع خودروهای دوگانه سوز ایران، به نشانی اینترنتی irngv.ir مراجعه کنید. مطابق تصویر زیر، به قسمت «تبدیل به خودرو گازسوز» بروید و سپس گزینه «ثبت نام در سامانه» را انتخاب کنید.

2- در قسمت ثبت نام باید مشخصات خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل را وارد کنید. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید، باید برای حساب کاربری‌تان، رمز عبور تعیین کنید. در پایان نیز کد امنیتی نشان داده شده را وارد کرده و گزینه «ثبت نام» را کلیک کنید.

3- بعد از ورود به «پیشخوان سایت»، دوباره قسمت «درخواست تبدیل به گازسوز» را انتخاب کنید. مطابق تصویر زیر، حالا باید «شماره پلاک» و همچنین «شماره VIN» که روی کارت خودروی‌تان نیز درج شده، را وارد کنید. 

4- بعد از تکمیل و وارد کردن اطلاعات موردنیاز، دکمه «ثبت نهایی» که در بالای فرم نشان داده میشود، را کلیک کنید. اگر همه مراحل را به درستی انجام داده باشید، در پایان ثبت نام، پیغام زیر برای‌تان نمایش داده خواهد شد. حالا باید منتظر بمانید تا پیامک «رزرو نوبت» برای‌تان ارسال شود. از آنجایی که متقاضیان زیادی در صف انتظار هستند، ممکن است ارسال این پیامک از چند روز تا یک هفته، طول بکشد. پس لطفا صبور باشید!

5- بعد از آنکه پیامک رزرو نوبت، برای‌تان ارسال شد، دوباره به سایت irngv.ir مراجعه کرده و از قسمت «درخواست تبدیل گازسوز»، وارد حساب کاربری‌تان شوید. همچنین اگر رمزتان را فراموش کرده اید، دکمه «بازیابی رمز عبور» را کلیک کنید.

6- بعد از واردشدن به «پیشخوان سایت»، مشخصات خودروی‌تان نمایش داده می شود. حالا در آخرین ستون، بر روی عبارت «انتخاب کنید» کلیک کنید. سپس با انتخاب «استان/شهر»، لیست مراکز فعال برای دوگانه سوز کردن خودروها برای‌تان نمایش داده می شود. سپس با انتخاب «روز/ساعت» موردنظرتان، مراحل ثبت نام پایان یافته و «کد رهگیری» نیز برای‌تان پیامک می شود.

مدارک لازم برای دوگانه سوز کردن خودرو

بعد از پایان مراحل ثبت نام و همچنین رزرو نوبت در سایت، باید در تاریخ موردنظر، به مرکز خدمات فنی مراجعه کنید.

1- قبل از مراجعه حضوری، حتما با مرکز خدمات فنی انتخاب شده، تماس بگیرید و مطمئن شوید که امکان دریافت خدمات را در آن روز، دارید. شماره تماس تمام مراکز خدمات فنی نیز از طریق سایت irngv.ir قابل دیدن است.

2- در روز مراجعه حضوری، باید مدارک زیر، همراه‌تان باشد:

  • کارت ملی مالک خودرو
  • کارت شناسایی خودرو
  • سند مالکیت خودرو 
  • در صورت تغییر مالک خودرو پس از ثبت نام، باید مدارک انتقال مالکیت را نیز داشته باشید. 

آدرس مراکز خدمات دوگانه سوز

برای اطلاع از آدرس و شماره تلفن مراکز خدمات دوگانه سوز کردن خودرو، به نشانی اینترنتی irngv.mimt.gov.ir/blog/ListMarakez مراجعه کنید. سپس استان موردنظرتان را انتخاب کرده و دکمه «جستجو» را بزنید.

هزینه گازسوز کردن خودرو

تمامی هزینه های لازم برای گازسوز کردن خودرو، توسط اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین، اعلام و بصورت زیر محاسبه می شود:

هزینه خدمات خودروهای گازسوز در شهرستان (PDF)

هزینه خدمات خودروهای گازسوز در مراکز استان و کلانشرها (PDF)

گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز

برای آنکه ثابت کنید یک خودروی دوگانه سوز، بصورت استاندارد و با رعایت تمامی مراحل قانونی، تبدیل به دوگانه سوز شده و همچنان نیز ایمن است، باید «گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز داشته باشید.

این گواهی سلامت خودرو فقط و فقط در مراکز خدمات فنی، صادر میشود. بنابراین برای دریافت آن باید بعد از مراجعه به نشانی اینترنتی irngv.mimt.gov.ir از قسمت «پیشخوان سایت»، گزینه گواهی سلامت را انتخاب کرده، خودروی موردنظرتان را ثبت و سپس برای رزرو نوبت، اقدام کنید.

سوالات مهم درباره دوگانه سوز کردن خودرو

قبل از هرچیز یادآوری کنیم که در صورت بروز هرگونه مشکل در فرآیند ثبت نام یا جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با شرکت ملی پخش به شماره تلفن 09627 تماس بگیرید.

اطلاعات اشتباه را چگونه اصلاح کنم؟

در صورت درج اطلاعات اشتباه در سایت (مثلا سال خودروی‌تان را اشتباه زده اید یا ...)، اگر هنوز رزرو نوبت انجام نداده باشید، به قسمت «پیشخوان سایت» مراجعه کرده و برای خودروی ثبت شده، دکمه «حذف کنید» را کلیک کنید. سپس مجددا اقدام به ثبت خودرو کنید.

اما اگر رزرو نوبت انجام داده اید، باید در روز مراجعه حضوری و با در دست داشتن مدارک مربوطه، نسبت به اصلاح اطلاعات‌تان اقدام کنید.

آیا می توانم شهر دیگری را انتخاب کنم؟

بله! در زمان رزرو نوبت، لیست تمامی مراکز فعال برای شما نشان داده می شود و با توجه به ظرفیت هر مرکز، می توانید هر شهری را که تمایل دارید، انتخاب کنید.

بعد از گازسوز شدن، سهیمه بنزین تغییر می کند؟

بله! بعد از صدور کارت جدید و ثبت مشخصات خودرو در سامانه، سهمیه بنزین ماهانه خودروی شما نیز براساس «نوع کاربری خودرو» تغییر می کند.

اخبار جدید تاکسیرانی

آخرین اخبار تاکسیرانان، وضعیت جدید نوسازی تاکسی فرسوده، مبلغ وام نوسازی تاکسی و جدیدترین شرایط و نحوه تعویض تاکسی قدیمی را در مقاله اخبار تاکسی فرسوده مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
علی اکبر برزگرمحمدی 1402/12/17
سلام من برج دو ثبت نام کردم و پولم واریز کردم از برج دو تا الان که برج ۱۲ هست خبری از کپسول نبوده از برج هفت هم چندبار رفتم بهشون گفتم که پولم رو برگردونن اما خبری از برگردوندن پولم نیست ....فکر کنم همش کلاه برداریه ....
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/11/8
سلام سایت ثبت نام برای گاز سوز کردن دولتی کی باز میشه الان دو ماهه ک میگن سایتش بسته شده،شماره ای چیزی نیست پیگیری کنیم واسه ثبت نام
پاسخ
1
2
0
علی اکبر برزگرمحمدی 1402/12/17
همش چرت و پرت .... من از برج دو درگیرم پولم ریختم ولی خبری نیست
0
0
ناشناس 1402/9/8
سلام خسته نباشین هزینه گازسوزکردن‌نیسان رو میخواستم بپرسم
پاسخ
0
0
1
ناشناس 1402/9/8
سلام وقتتون بخیر و خسته نباشین.میخواستم بپرسم هزینه نصب سی ان جی برای نیسان چقدره حدودا؟و اینکه بستگی به سال تولید ماشین داره؟یعنی ممکنه از یه سالی ب بالا مورد قبول نباشه برای سی ان جی کردن؟؟؟ممنون میشم جواب بدید
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/9/7
با عرض سلام وخسته نباشید.بنده برای دوگانه سی آن جی پادرا پلاس ثبت نام کردم بعد دو هفته نوبتم شد حالا۴۵۰۰۰۰۰ چهار میلیون و پانصد هزار تومن ازم گرفتن باید پول میدادم یا کاملا رایگانه؟ ممنون میشم جواب بدید!
پاسخ
1
0
0
Hossini123 1402/9/7
بله هزینه دارد
0
0