اخبار نوسازی تاکسی و تسهیلات تاکسیرانی
آغاز طرح نوسازی تاکسی فرسوده
بهمن 1401: گروه صنعتی ایران خودرو براساس مسوولیت های اجتماعی خود، طرح نوسازی 10 هزار تاکسی با عرضه محصول سورن پلاس دوگانه سوز در مدت یک سال و به صورت کلید به کلید را آغاز کرد.
طرح نوسازی تاکسی ها مختص متقاضیانی است که دارای مالکیت تاکسی فرسوده بوده و اسامی آن ها توسط اتحادیه تاکسی رانی های شهری کشور به ایران خودرو اعلام شود. در این طرح ارزش اسقاط خودرو فرسوده برعهده مرکز اسقاط و اتحادیه تاکسی رانی است و ایران خودرو مسوولیتی در خصوص گواهی اسقاط نخواهد داشت.
به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در معیشت تاکسی داران محترم، گروه صنعتی ایران خودرو این طرح را به صورت کلید به کلید اجرا می کند تا وقفهای در فعالیت تاکسی داران ایجاد نشود. جزییات بیشتر را از لینک زیر مطالعه کنید:
»» ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو ««
تارا و شاهین در انتظار تاکسی شدن
بهمن 1401: آقای جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ضمن اشاره به لغو شدن پروژه ساینا تاکسی، میگوید براساس هماهنگیهای صورت گرفته با شرکت ایران خودرو، علاوه بر خودروی سورن پلاس دوگانه سوز، بزودی خودرو تارا نیز با تیراژ 1000 دستگاه، وارد ناوگان تاکسیرانی میشود.
وی همچنین درباره تاکسیشدن خودروهای شاهین نیز گفته که با هماهنگی شرکت سایپا، ابتدا قرار است پروژههای اتوماتیکسازی و دوگانهسوز شدن شاهین به مرحله اجرایی برسد و بعد از آن، تصمیمگیری نهایی درباره تاکسیشدن شاهین نیز انجام میشود.
اعلام شرایط جدید برای اسقاط تاکسی فرسوده
دی 1401: علی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، شرایط جدید اسقاط تاکسیهای فرسوده را تشریح کرد:
- ساز و کار جدید ایجاد شد به گونهای است که راننده و مالک تاکسی فرسوده بتواند مرکز اسقاط را خودش انتخاب کند.
- نام مرکز اسقاط، تعهدات آنها و میزان مبلغ پرداختی قبل از آغاز فرآیند اسقاط بر روی سایت تاکسیرانی قرار میگیرد و رانندگان میتوانند با آگاهی کامل مرکز اسقاطشان را انتخاب کنند.
- ۱۹ مرکز اسقاط پاکات خود را به صورت دربسته به تاکسیرانی دادند و چند روز قبل نیز بازگشایی پاکات انجام شد.
- قیمت اسقاط تاکسی فرسوده شهر تهران نسبت به سال گذشته ۳.۵ برابر شده است. یعنی در سال گذشته قیمت اسقاط تاکسی سمند و پژو فرسوده بطور میانگین ۱۷ میلیون تومان بوده اما حالا ارزش اسقاط به سقف ۷۰ میلیون تومان رسیده است.
- ارزش اسقاط ونهای فرسوده نیز سال گذشته بهطور میانگین ۱۲ میلیون تومان بوده است اما بعد از فراخوان سوم این ارزش به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است.
- مراکز اسقاط متعهد میشوند که قیمتهای اعلامی را رعایت کنند و مبلغ معینی بابت هر نوع کسورات تاکسی اعلام کنند و اگر بیشتر از مبلغ اعلامی از قیمت نهایی اسقاط کسر کنند، تخلف است.
- در حال حاضر نوسازی تاکسی فرسوده صرفا مبتنی بر خودرو سمند سورن است که قیمت نهایی آن ۲۷۳ میلیون تومان اعلام شده و رشد ۱۰۰ میلیونی نسبت به قیمت سمند در سال گذشته داشته است. افزایش ارزش اسقاط تاکسی فرسوده در راستای کمک به معیشت رانندگان تاکسی و کم کردن فاصله میان قیمت خودروی قدیم و جدید است.
- بنابراین عایدی راننده تاکسی از ۱۸ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان رسیده و این مسئله میتواند نتایج مثبتی در فرآیند نوسازی تاکسیها داشته باشد.
- برخی رانندگان مایل هستند که بعد از اسقاط خودرو خود از شبکه تاکسیرانی خارج شوند که این افراد میتوانند اسقاط بدون جایگزین انجام داده و از پول محل اسقاط تاکسیشان، استفاده کنند.
- ساز و کار جدیدی تعیین شده که رانندگان تاکسی فرسودهای که توان نوسازی تاکسی را ندارند میتواند نسبت به اسقاط تاکسی فرسوده خود اقدام کنند اما به جای دریافت یک تاکسی نو، یک تاکسی کارکرده با شرایط بهتر، کم کارکردتر خریداری کند.
نوسازی تاکسی آغاز شد
دی 1401: علی محتشمیپور، معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی تهران، از آغاز فرایند نوسازی تاکسیهای فرسوده برای متقاضیان نوسازی خودروهای تاکسی فرسوده شهر تهران به صورت نقدی خبر داد.
وی همچنین توضیح داد که وقفه هشت ماهه ایجاد شده در فرایند نوسازی ناوگان، به واسطه حذف خودروی سمند و پژو 405 از سبد تولیدی شرکت ایرانخودرو و تایید نشدن خودرو سورن توسط سازمان ملی استاندارد به دلیل برخی از نواقص بوده است. اکنون تائیدیههای لازم برای شمارهگذاری خودرو سورن با کاربری تاکسی، طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده با امکان ثبتنام و انتخاب خودروی سمند سورن پلاس پایه گازسوز با سطح آلایندگی یورو 5 با قیمت حدود ۲۷۴ میلیون تومان، همزمان با روز ملی حمل و نقل در سراسر کشور فراهم شده است و قیمت نهایی منوط به ارائه پیش فاکتور صادره از سوی شرکت ایرانخودرو است. متقاضیان نوسازی خودرو فرسوده تاکسی میتوانند با مراجعه به سازمانهای تاکسیرانی و حمل و نقل شهرهای خود نسبت به ثبتنام و تکمیل مدارک لازم اقدام کنند.
آغاز ثبت نام نوسازی تاکسی
آذر 1401: اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اعلام کرد که طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده با امکان ثبتنام و انتخاب خودرو سمند سورن پلاس پایه گازسوز با سطح آلایندگی یورو 5، از تاریخ 26 آذرماه و همزمان با روز ملی حمل و نقل در سامانه نوسازی ناوگان (طرح تاکسی ستاد) آغاز شده است. قیمت این خودرو معادل ۲۷۳ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.
متقاضیان نوسازی خودرو فرسوده تاکسی میتوانند با مراجعه به سازمانهای تاکسیرانی و حمل و نقل شهرهای خود، نسبت به ثبتنام و تکمیل مدارک لازم اقدام کنند.
شرایط و جزئیات واگذاری ون های جدید در تهران
آذر 1401: علی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، درباره نحوه واگذاری ونهای جدید پایتخت توضیحات زیر را ارائه داد:
• قرار شده در قالب پروژه مشترک با شرکت ایرانخودرو دیزل، ونهای تولیدی این شرکت با استفاده از منابع وزارت کشور و شهرداریها با ضریب 70– 30 درصد نوسازی شوند. براین اساس 70 درصد منابع توسط وزارت کشور و 30 درصد توسط شهرداریها تامین میشود که بلافاصله بعد از این ابلاغیه، موضوع را در جلسات فوری به اطلاع معاونت مالی و حمل و نقل شهرداری تهران رسانده و بعد از توضیح پروژه برای شهردار تهران قرار شد با فوریت منابع مورد نیاز از سوی شهرداری کارسازی شود. براساس مکاتبه انجام شده در فاز اول 630 دستگاه ون برای شهر تهران در نظر گرفته شد که تا پایان سال تامین و تحویل میشود.
• براساس طرح مالی که ارائه شده، تمام منابع تامین شده و به حساب سازمان شهرداریها و دهیاریها واریز شد و امید میرود که تا پایان سال، خودروهای ون باقیمانده را تحویل دهند. پس از قیمت اعلامی از سوی شرکت ایرانخودرو دیزل، مبنای محاسبه 30 – 70 درصد خواهد بود؛ اما خودروهای ون تا پایان بهرهبرداری به نام شهرداری تهران است و این ونها نیز باید جایگزین خودروهای ون فعال فرسوده که در حال حاضر در خطوط فعال هستند شوند.
• به محض اعلام مدل واگذاری ونها از سوی سازمان شهرداریها و دهیاریها، فرآیند واگذاری ونها به رانندگان متقاضی انجام میشود. در واقع انتقال سند تا پایان دوره فعالیت، انجام نمیشود و رانندگان باید تا پایان دوره (که این زمان از سوی سازمان شهرداریها اعلام میشود) در خطوط فعالیت داشته باشند. این دوره حداقل هفت ساله است و باید ونهای نو در شبکه خطوط و پایانههای شهر تهران فعالیت کنند.
• تمام منابع از سوی دولت و شهرداری تامین شده و قیمت ونهای جدید، که بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود، قابل توجه است و اگر قرار باشد خود رانندگان این مبلغ را پرداخت کنند، عملا هیچ رانندهای توان پرداخت این هزینهها را ندارد.
• بخشی از مبلغ از طریق تسهیلات قرضالحسنه و بخشی نیز از طریق دولت تامین میشود. لازم به ذکر است که هنوز سازمان شهرداریها مدل واگذاری را ابلاغ نکرده است و باید منتظر ابلاغ مدل واگذاری و اتمام شمارهگذاری و پلاک ونها باشیم. به محض انجام این دو مهم، فاز نهایی تحویل تاکسیهای ون انجام میشود.
• از آن جایی که ونهای فرسوده در تهران عملا پنج سال پیش باید از چرخه خارج میشدند و امکان تردد ندارند، پس این ون هیچ بهرهای برای راننده ندارد و تنها هزینه برای راننده ایجاد میکند. در عوض راننده میتواند با اسقاط تاکسی، امتیاز خرید بلندمدت یک ون جدید را کسب کند و تنها تفاوتش با سایر فرآیند نوسازیها تنها بحث مالکیت حقوقی خودرو است. یک امتیاز بالغ بر یک میلیارد به راننده ون تاکسی فرسوده تعلق میگیرد که منابعاش از بیتالمال، که همان بودجه شهرداری و دولت است، تامین میشود. بنابراین اگر قرار باشد امتیازی به راننده اهدا شود، باید در ازای آن به عامه مردم خدماترسانی کند.
• در حال حاضر بیش از 1400 ون فعال فرسوده در سطح پایانهها داریم که در بستههای دستگاهها اولویتبندی شدند.
افزایش تسهیلات نوسازی تاکسی
آذر 1401: علی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به این که خودرو سورن توانسته تاییدیههای زیست محیطی را برای استفاده به عنوان تاکسی کسب کند، گفت که قیمت نهایی این خودرو مشخص شده و بهمحض تعیین ساز و کارها و قرار گرفتن در سایت نوسازی، فرآیند نوسازی تاکسیها آغاز میشود.
بر اساس گفتههای وی، ایرانخودرو در حال حاضر 2000 دستگاه سورن موجود دارد و برنامهریزیهایی برای جذب این 2000 خودروی به عنوان تاکسی انجام شده است؛ به گونهای که قرار شده در حوزه تسهیلات، وام نوسازی تاکسی افزایش یابد. تا پایان سال گذشته وامهای نوسازی تاکسی 90 میلیون تومان و با بازپرداخت پنج ساله بود که از طریق صندوق کارآفرینی امید و مبتنی بر تبصره 18 پرداخت میشد؛ اما امسال با حذف تبصره 18 این مبلغ از دست رفت و قرار شد که فعلا برای این 2000 دستگاه سورن، 2000 فقره تسهیلات از طریق منابع داخلی شهرداری تامین شود. این تسهیلات حداقل 70 درصد قیمت نهایی خودرو را پوشش خواهند داد. رانندگان تاکسیهای فرسوده بر اساس فاکتورهای مشخص انتخاب میشوند؛ بهگونهای که تاکسیهای خطی در اولویت قرار دارند و تاکسیهای قدیمیتر همچون پیکان، پراید و روآ نسبت به سمند در اولویت نوسازی قرار دارند. تاکسیهای تولیدی تا سال 87 در اولویت اول هستند و بسته به سال تولید در اولویتهای بعدی نوسازی قرار میگیرند.
وی افزود اطلاعات تاکسیرانان متقاضی نوسازی احصا شده و به شرط توان تأمین ما به التفاوت تسهیلات بانکی با قیمت خودرو، در رنکینگ قرار میگیرند و آنهایی که امتیاز بالاتری کسب کنند، در اولویت تخصیص تسهیلات نوسازی قرار میگیرند. قیمت اعلامی برای سورن 276 میلیون تومان بوده، اما تا زمانی که بر روی سامانه نوسازی قیمت نهایی مشخص نشود ملاک عمل نیست.
42 هزار تاکسی فرسوده در تهران
آذر 1401: میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران، با اشاره به این که شورای شهر بهشدت از عملکرد شهرداری در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی ناراضی است، اظهار کرد از حوزه حمل و نقل و سازمان تاکسیرانی انتظار میرود تا اهتمام جدیتری در این حوزه داشته باشند.
بر اساس گفتههای وی، از 78 هزار دستگاه تاکسی شهر تهران، بیش از 42 هزار تاکسی فرسوده هستند که آمار بسیار نامناسبی است. این تاکسیها پیمایش بسیار بالایی در سطح شهر تهران دارند و در افزایش آلودگی هوای پایتخت موثر هستند.
وی افزود کیفیت ارائه خدمات به شهروندان، با کیفیت و فرسودگی تاکسی در ارتباط است و رفتار راننده تاکسی، متأثر از خودرو فرسوده و ایمنی خودرو نیز تحت تاثیر این فرسودگی است؛ بنابراین از شهرداری تهران انتظار میرود که در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام ویژهتری داشته باشد. بخشی از این نارضایتی نیز ناشی از وضعیت تورمی است که در حوزه خودرو ایجاد شده و دولت و وزارت کشور باید تسهیلات ویژهتری برای تسهیل ناوگان تاکسیرانی ارائه دهند. تحویل دو خودرو پژو و سمند متوقف شده و اکنون بحثی که مطرح میشود این است که دنا یا خودروهای دیگری جایگزین شود و هنوز تعیین تکلیف نشده است. میزان وام نیز باید افزایش پیدا کند تا بتواند جوابگوی قیمت خودرو جدید باشد.
ورود 2 هزار دستگاه ون به ناوگان تاکسیرانی
آبان 1401: مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در آیین رونمایی از تاکسیونهای جدید شهرداری تهران، با همکاری وزارت کشور، اظهار امیدواری کرد که تا سال آینده بتوان تعداد ۲ هزار دستگاه تاکسی ون را به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران افزود.

وی توضیح داد از سال ۸۶، تعداد هفت هزار ون چینی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شدند. خودروهای تاکسی چهار نفره نوسازی شدند، اما افقی برای نوسازی ونها وجود نداشت و قطعات موردنیاز در دسترس نبود. اکنون ۲ هزار دستگاه ون فعال هستند و جای امیدواری است که بتوان تعداد ونها را به ۵ هزار دستگاه افزایش داد تا فشار موجود بر ناوگان اتوبوسرانی کاهش یابد. این ونها سبب رضایتمندی شهروندان خواهد شد و با قیمت بسیار مناسب تحویل داده میشود.
سورن پلاس دوگانه سوز در انتظار مجوز شماره گذاری
آبان 1401: محمد شفیعینژاد، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایرانخودرو، به تعهد نوسازی ۹ هزار دستگاه تاکسی درونشهری اشاره کرد و گفت اکنون سورن پلاس دوگانهسوز برای ناوگان تاکسیرانی کشور تولید میشود.

با توجه به طولانی شدن فرآیند اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط برای تولید محصول، نوسازی تاکسیهای فرسوده نیز با تاخیر مواجه شده است؛ اما در حال حاضر مجوز استاندارد و محیط زیست برای این محصول دریافت شده و فرآیند دریافت مجوز شمارهگذاری آن در حال انجام است. با کسب مجوز شمارهگذاری، تا پایان سال هزاران دستگاه تاکسی درونشهری نوساز میشوند.
وی افزود سورن پلاس دوگانهسوز با هدف نوسازی خودروهای تاکسی به بازار عرضه میشود و بهزودی برای کاربریهای شخصی نیز تولید خواهد شد. سورن دوگانهسوز، تنها خودرو دوگانهسوز سواری تولیدی در کشور است و میتواند در کاهش مصرف سوخت در شرایط فعلی نقش موثری داشته باشد.
ارائه تسهیلات ویژه برای تاکسیرانان فعال تهران
مرداد 1401: سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با شرکت ایساکو همکاری کرده و امکان ارائه خدمات ویژه، برای تاکسیرانهای فعال در پایتخت را، تحت عنوان «طرح تسهیلات حامی» فراهم آورده است.
روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرده که این اقدام برای تامین رفاه حال رانندگان تاکسی و جلب رضایت حداکثری این قشر خدوم با ارائه این خدمت نوین در قالب ایساکو کارت قرار گرفته است.
تفاهمنامهای بین سازمان تاکسیرانی و شرکت ایساکو منعقد شده و امکانی فراهم آمده تا متقاضیان دریافت ایساکو کارت، پس از معرفی به بانکهای رسالت و مهر ایران، به عنوان عامل و طرف قرارداد با این شرکت، از تسهیلات غیر نقد و بدون بهره و کارمزد تاسقف 30 میلیون تومان بهرهمند شوند.
متقاضیان میتوانند بر اساس نیاز خود به خرید قطعات و خدمات از شرکت ایساکو، بپردازند. برخی از این خدمات عبارتاند از ارائه خدمات پس از فروش محصولات ایرانخودرو و شرکتهای تابعه آن، انجام خدمات تعمیرگاهی، عرضه قطعات و لوازم یدکی اصلی شرکت ایساکو و انجام مواردی نظیر نوبت دهی و پذیرش، ارائه خدمات بر خط و ... .
بر اساس این گزارش، شرایط ویژه در نظر گرفته شده برای رانندگان تاکسی شامل مواردی نظیر ارائه 6 درصد تخفیف در شبکه منتخب فروشگاهی، فعالسازی تحت عنوان طرحهای فروش خاص در قالب ایساکو کارت رانندگان تاکسی، تخصیص طرحهای ویژه در فروشگاههای مرکزی، در نظر گرفتن تخفیف تا سقف 15 درصد در تمام تعمیرگاههای مجاز ایرانخودرو ویژه تاکسیرانان شهر تهران و... را شامل میشود.
شرایط بانک رسالت برای متقاضیان این امر عبارت است از سقف تسهیلات 30 میلیون تومان، سه ماه تنفس در صورت عدم ثبت تراکنش، افتتاح حساب، اعتبارسنجی، تضمین سپاری و سایر امور به صورت اینترنتی و غیر حضوری(بدون نیاز به مراجعه به شعب)، ارائه ضمانت بر اساس اعتبارسنجی صورت گرفته(حداقل یک برگ سفته،حداکثر یک ضامن) و امکان تمدید و دریافت مجدد بدون نیاز به اعتبارسنجی.
شرایط بانک مهر ایران در این خصوص نیز شامل مبلغ تسهیلات 10 میلیون تومان، شروع بازپرداخت یک ماه پس از اخذ تسهیلات، امکان افتتاح حساب و اعتبارسنجی به صورت حضوری و غیرحضوری(دارای شعب فیزیکی)،امکان تمدید و دریافت مجدد تسهیلات بدون نیاز به اعتبارسنجی، میشود.
رانندگان متقاضی استفاده از تسهیلات فراهم آمده میتوانند به فروشگاه در نظر گرفته شده ویژه رانندگان تاکسی فعال در پایتخت به نشانی خیابان سعدی جنوبی، نبش خیابان کامکار، طبقه همکف ساختمان بیمه دانا، فروشگاه مرکزی شماره یک ایساکو و برای اطلاع از نشانی دیگر فروشگاهها به درگاه اینترنتی ISACO.IR مراجعه کنند و یا از طریق شماره تلفنهای 02144907754 و 02144906383 تماس حاصل کنند.
سورن پلاس دوگانهسوز امسال به ناوگان میآید
تیر 1401: مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، در حاشیه نمایشگاه شهر هوشمند، اعلام کرد که 10 هزار دستگاه تاکسی در سال جاری با محصول سورن پلاس دوگانهسوز ایرانخودرو نوسازی خواهند شد.

وی افزود که شرکت ایرانخودرو بخش اصلی نیازمندیهای تاکسیرانی را تامین میکند. این همکاری برخی مشکلات را نیز در زمینه قیمت محصولات به دنبال دارد. با رایزنیهای صورت گرفته، همکاری دو جانبه در سال جاری با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت.
آقای ضامنی، افزایش سطح خدمات پس از فروش به تاکسیداران را درخواست کرد و افزود علاوه بر این که کیفیت محصولات افزایش یافته، انتظار میرود که سطح خدمات نیز به تاکسیداران افزایش یابد. محصول سورن پلاس دوگانهسوز در نمایشگاه شهر هوشمند به نمایش درآمده و احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز از این محصول بازدید کرد.
نوسازی ناوگان با سمند سورن
تیر 1401: مهدی جمالینژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، پیشبینی کرد که تا پایان سال تعداد 10 هزار تاکسی فرسوده، نوسازی میشوند. وی همچنین افزود که از مردادماه سال جاری، خودرو سمند سورن در فرآیند نوسازی تاکسیها قرار میگیرد.
طبق گفتههای وی، سال گذشته تعداد 9 هزار و 935 دستگاه تاکسی نوسازی شدند. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حدود 1500 دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است. وی امیدوار است که با اقدام به موقع شرکت خودروساز در تحویل خودروهای جدید، هدف نوسازی 10 هزار تاکسی محقق شود.
آقای جمالینژاد درباره واردات خودرو گفت که اولویت با ناوگان برقی و هیبریدی است. آنها در تلاشاند تا بخشی از نیاز ناوگان را از این طریق تامین کنند.
نصف تاکسیهای تهران، فرسودهاند!
خرداد 1401: همه خودروهای فعال در ناوگان تاکسی ون، فرسوده هستند. این خبر را مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اعلام کرده و گفته در حال حاضر، حدود 78 هزار تاکسی فعال در ناوگان تاکسیرانی تهران حضور دارند که 52% آنها با سن بالای 10 سال بوده و در محدوده سن فرسودگی وسایل نقلیه قرار گرفتهاند. همچنین از این تعداد، حدود 6500 دستگاه تاکسی ون در پایتخت وجود دارد که همه آنها، کاملا در سن فرسودگی هستند.
نوسازی تاکسی با سورن دوگانه سوز
خرداد 1401: مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، ضمن اشاره به توقف تولید دو خودرو سمند و پژو 405، اعلام کرد که نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی نیز متوقف شده است. وی افزود که شرکت خودروساز پیشنهاد کرده تا خودرو سورن دوگانه سوز جایگزین خودروهای قبلی در ناوگان تاکسیرانی شود. بنابراین مقرر شده که تا پایان خردادماه جاری، مجوزهای لازم برای جایگزینی این خودرو در ناوگان تاکسیرانی اخذ شود تا نوسازی تاکسیها ادامه یابد.
طبق گفتههای وی و با توجه به این که طرح نوسازی تاکسیها متوقف شده است، بنابراین هیچگونه ثبتنامی برای نوسازی انجام نمیشود. البته تقریبا پنج هزار راننده تاکسی از قبل برای نوسازی تاکسیهای خود ثبتنام کردهاند که در نوبت دریافت قرار دارند.

آقای ضامنی درباره نوسازی 10 هزار دستگاه تاکسی که در سال 1401 هدفگذاری شده بود، توضیح داد که منتظر اعلام نوع خودرو هستند. باید قیمت و ظرفیت تولید اعلام شود تا برنامهریزیها صورت گیرد. طبق گفتههای وی، تعریف سن فرسودگی تفاوت پیدا کرده است. اکنون بیش از 178 هزار دستگاه تاکسی وجود دارد که حداقل 10 سال فعالیت کردهاند. یک چهارم این تعداد نیز مربوط به تهران است.
وی به موضوع استفاده از خودورهای وارداتی در حوزه تاکسیرانی نیز اشاره کرد و گفت که منتظر اعلام آییننامههای دولت هستند و اگر ظرفیتی برای تاکسیرانی ایجاد شود، استفاده میکنند.
قیمت اسقاط تاکسی فرسوده در تهران
اردیبهشت 1401: با اعلام سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران و در راستای شفافسازی فرآیند اسقاط خودرو، قیمت پایه پیشنهادی مراکز اسقاط برای پذیرش تاکسی فرسوده شهر تهران، از ابتدای سال 1401 به شرح زیر اعلام شده است:

این نخستینباری است که قیمت خرید تاکسی فرسوده در مراکز اسقاط، بصورت عمومی منتشر شده و در دسترس متقاضیان نوسازی تاکسی قرار میگیرد. در جداول فوق، علاوه بر قیمت اسقاط هر نوع تاکسی فرسوده، کسورات احتمالی و همچنین خدمات ویژهای که هر کدام از مراکز اسقاط متعهد به انجام آن هستند نیز مشخص گردیده است.
سازمان تاکسیرانی از تمامی متقاضیان نوسازی تاکسی فرسوده خواسته است که هرگونه تخلف مراکز اسقاط مانند «عدم پرداخت حداقل ارزش اسقاط اعلام شده» یا «پرداخت ارزش اسقاط بیش از زمان تعیین شده» یا «کسر ارزش اسقاط پرداختی» را فورا به این سازمان اطلاع دهند.
وام نوسازی تاکسی کاربراتوری
اردیبهشت 1401: سازمان تاکسیرانی، تعداد تاکسیهای کاربراتوری شهر تهران را معادل 1500 دستگاه اعلام کرده است.
علی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، به مصوبه منع تردد خودروهای کاربراتوری اشاره کرد و افزود که سازمان تاکسیرانی نیز مجاز به تمدید پروانه بهرهبرداری مالکان این دسته از تاکسیها نیست. اکنون 800 فقره وام 90 میلیون تومانی ویژه مالکان تاکسیهای کاربراتوری تامین شده است. توجه نکردن به نوسازی از سوی مالکان تاکسیهای کاربراتوری، ممانعت از تردد آنها در سطح شهر و حذف سهمیه سوخت تاکسی را بهدنبال خواهد داشت.
فروش ویژه لوازم یدکی برای تاکسیرانان
اردیبهشت 1401: مهدی ملاحسینی، سرپرست معاونت مالی و اداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، خبر داد که رانندگان تاکسی شهر تهران میتوانند از اول تا دهم اردیبهشتماه از امکانات فروش ویژه کمپین لنت، روغن، لاستیک و فیلتر خودرو با هزینه کمتر از قیمت مصوب دولتی بهرهمند شوند.
وی توضیح داد که تفاهمنامهای با هایپر کار امضا شده و تاکسیرانان میتوانند به صورت نقد و اقساط از آن استفاده کنند.
تاکسیرانان میتوانند به باشگاه رفاه تاکسیرانان در سایت سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به نشانی taxi.tehran.ir و یا سایت هایپرکار به نشانی hypercariran.com مراجعه کنند تا اطلاعات بیشتری به دست آورند. فروشگاه هایپرکار نیز در نشانی خیابان شریعتی، خیابان معلم، خیابان مرودشت قرار دارد.
ممنوعیت تردد تاکسی کاربراتوری
فروردین 1401: سید علی محتشیپور، معاون بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به الزامات جدید اعلام کرد که تردد هر نوع خودرو و به طور مشخص تاکسی کاربراتوری در کلان شهرها ممنوع است. بنابراین، سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز مجاز به تمدید پروانه بهرهبرداری مالکان این دسته از تاکسی ها نیست. پلیس راهور نیز مکلف شده تا با آنها برخورد کند.
طبق گفتههای وی، تعداد هزار و 500 تاکسی کاربراتوری فعال در شهر تهران موجود است، که حذف سهمیه سوخت تاکسی را در پی خواهد داشت. او از مالکان این تاکسیها خواست تا هر چه سریعتر نسبت به نوسازی خودرو خود اقدام کنند.
ثبت نام طرح نوسازی تاکسی به تعداد محدود
فروردین 1401: سید علی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، بیان کرد که فرآیند ثبتنام نقدی نوسازی تاکسی فرسوده برای مدتی متوقف شده بود؛ اکنون این امکان برای تعداد محدودی تاکسی فراهم شده است که با قیمت قبلی و تنها با افزایش تعرفه بیمه، عرضه میشوند.
وی افزود که متقاضیان میتوانند با مراجعه، تکمیل فرم، مشخص کردن خودروی درخواستی و ثبتنام، نسبت به دریافت تاکسیها اقدام کنند. در ادامه نیز وی تاکید کرد که با توجه به تعداد محدود خودروها، اولویت با کسانی است که زودتر برای ثبتنام اقدام کنند.
افزایش قیمت تاکسی فرسوده
فروردین 1401: سید علی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، درباره موضوع اسقاط خودروها توضیح داد که آییننامهای توسط هیات وزیران تصویب شده است، که طبق آن این خودروها باید در قالب سازوکاری مشخص و معین اسقاط شوند. طبق گفتههای وی، یکی از وظایف ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور، نظارت بر فعالیت مراکز اسقاط خودروی فرسوده است. بیشترین سهم خودروهای اسقاطی، مربوط به تاکسیها و مخصوصا تاکسیهای شهر تهران است.

مراکز اسقاط باید ارزش اسقاطی را به مالک تاکسی فرسوده پرداخت کند؛ اما رانندگان تاکسیها در سنوات گذشته مدام اعلام میکردند که ارزش اسقاط پرداختی متناسب با قیمت خودرو در بازار عمومی نیست و اعلام میکردند که اگر خودروی فرسودهشان پلاک عمومی داشت به مبلغ بیشتری از آنها خریداری میشد. درخواست دیگر مالکان این بود که اختیار انتخاب مرکز اسقاط در اختیار خودشان باشد.
آقای محتشمیپور بیان کرد که مقرر شده تا هر دو ماه یک بار فراخوانی به مراکز اسقاط فعال و معتبر داده شود و هر مرکز در صورت تمایل، قیمت اسقاط و قیمت کسورات ناشی از نواقص احتمالی را اعلام کند و در این میان مراکز اسقاط نیز تعهد میدهند که قیمتها تغییر نکند و از سویی دیگر زمانی که مشخص شود مرکز اسقاط ارزش واقعی خودرو فرسوده را پرداخت نمیکند، همکاری با آن مرکز قطع خواهد شد.
اکنون مالک خودرو میتواند قیمت گواهی اسقاط خودرو فرسوده و تمام شرایط و تعهدات را روی سایت سازمان تاکسیرانی مشاهده کند.
وی به مالکین تاکسیهای فرسوده مژده داد که ارزش تاکسی فرسوده هفت میلیون تومان افزایش یافته و اکنون قیمت متوسط اسقاط خودرو به 30 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
آمار نوسازی تاکسی فرسوده در 1401
فروردین 1401: آقای شفیعی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) ضمن اشاره به ناهماهنگیهایی پیش آمده درباره تامین منابع مالی و تحویل تاکسیهای جدید، گفته که تا پایان سال 1400 قرار بود 10 هزار تاکسی نوسازی تحویل متقاضیان تهرانی شود اما فقط 5 هزار خودرو تحویل شده است. آقای شفیعی همچنین گفته که طبق پیشبینی شهرداری تهران، تا پایان سال 1401 باید 10 هزار خودرو فرسوده با تاکسیهای جدید، نوسازی شوند.
معیار فرسودگی تاکسی چیست
بهمن 1400: سیدعلی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به قانون هوای پاک اعلام کرد که دولت باید ضوابط فرسودگی در بخش شخصی و عمومی را مشخص کند.
طبق گفتههای وی و بر اساس آییننامه ماده 8 قانون هوای پاک، از ابتدای سال 1401 تردد هرگونه تاکسی کاربراتوری در سطح کلانشهرها ممنوع است؛ بنابراین، مالکان تاکسیهای فرسوده باید نسبت به نوسازی خودروی خود اقدام کنند.
آقای محتشمیپور افزود که در حال حاضر تعداد 1500 تاکسی کاربراتوری در تهران فعال هستند و مشمول سن فرسودگی میشوند؛ زیرا دیگر نوع و سن تاکسی به تنهایی ملاک فرسودگی نیست و تعریف آن از «سن فرسودگی» به «مرز فرسودگی» تغییر پیدا کرده است. اگر خودروها به طور مستمر دو بار از تستهای معاینه فنی رد شوند، فرسوده به حساب میآیند.
انتقاد تاکسیرانی از عوارض شماره گذاری تاکسی
بهمن 1400: مهدی اسماعیلبیگی، مـدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، با اشاره به بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص قیمت خودروهای تولید داخل و افزایش قیمت ناشی از اعمال مالیات عوارض شمارهگذاری، بیان کرد که تنها خودروهای سمند ef7 پایه گازسوز و پژو 405 دوگانهسوز برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی شمارهگذاری میشوند. بنابراین، قیمت این خودروها نسبت به زمان قبل از ابلاغ اخیر سازمان امورمالیاتی، حدود سه میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و فشار مضاعفی را به تاکسیرانان وارد میکند.
وی ادامه داد که اعمال تخفیفهای متناسب در فرآیند نوسازی ناوگان فرسوده، یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید مدنظر قرار گیرد. ودر ادامه تاکید کرد که در این شرایط اقتصادی، نمیتوان کسبوکار تاکسیرانان را تنها با نرخگذاری سالانه کرایه تاکسی کنترل و محدود کرد. زیرا تناسبی میان درآمد راننده و هزینههای روزمره تاکسی و معیشت برقرار نخواهد شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، اضافه شدن مالیات عوارض شمارهگذاری به هزینههای تاکسیرانان را از گسستگی مراجع قانونگذار و ناآشنایی آنها به دردها و مطالبات تاکسیرانان دانست و افزود که شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی به تنهایی قادر به رفع مشکلات تاکسیرانان نیستند و تمامی مسئولان باید در این امر مساعدت کنند.
فرسودگی 40 درصدی ناوگان تاکسیرانی
بهمن 1400: صفر مشهدی فراهانی، معاون برنامهریزی و توسعه سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، درباره نوسازی تاکسیها بیان کرد که این اقدام به میزان بودجه اختصاص یافته از سوی دولت بستگی دارد. در سال آینده، هدف این است که 15 هزار دستگاه تاکسی نوسازی شوند.
وی تاکید کرد که نقش آنها، معرفی ناوگان فرسوده است و تاکسیهای کاربراتوری در اولویت قرار دارند. همچنین در حدود 40 درصد ناوگان تاکسیرانی، بیش از 10 سال عمر دارند و براساس قانون هوای پاک، مشمول نوسازی میشوند.
طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده آغاز شد
بهمن 1400: علی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، از آغاز دوباره فرآیند نوسازی تاکسیهای فرسوده خبر داد و افزود که این روند با تغییر مدیریت صندوق کارآفرینی امید، از سر گرفته شده است.
وی اشاره کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون، 2100 فقره تسهیلات 90 میلیون تومانی قرضالحسنه پرداخت شد، اما پس از مدتی روند آن متوقف شد؛ بنابراین 2200 تقاضا به صورت تعلیق درآمد. طبق گفتههای آقای محتشمیپور، پیشبینی میشود که تا پایان سال، حدود 4100 تاکسی فرسوده، نوسازی شوند.
سازمان تاکسیرانی از شرکت ایرانخودرو درخواست کرده تا کسانی که به دلیل اهمال صندوق امید از دریافت تسهیلات و نوسازی تاکسی خود وا ماندند، خودروی خود را با همان قیمت قبلی خریداری کنند؛ اما ایرانخودرو این درخواست را نپذیرفته و عنوان کرد که در صورت اجرای چنین تصمیمی، حدود 45 میلیارد تومان ضرر خواهد کرد.
سازمان تاکسیرانی برای کمک به رانندگان، با مراکز اسقاط درباره افزایش قیمت 20 درصدی اسقاط، مذاکره کرده و درخواست آن در حال بررسی است.
خرید اقساطی قطعات خودرو با کارت ایساکو
دی 1400: در تاریخ 4 دیماه، تفاهمنامه همکاری سازمان تاکسیرانی و شرکت ایساکو، منعقد شد. طبق این تفاهمنامه، تاکسیرانان برای خرید قطعات خودرو خویش و انجام خدمات تعمیر، کارت اعتباری دریافت میکنند. مهدی اسماعیلبیگی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در این مراسم اشاره کرد که 22 درصد حملونقل عمومی شهر تهران را تاکسیها بر عهده دارند و تعداد آنها به 80 هزار دستگاه میرسد و بیشتر تاکسیها را ایران خودرو تامین میکند.
وی بیان کرد کارت اعتباری «ایساکو کارت» به رانندگان تاکسی تعلق میگیرد و بین 3 تا 30 میلیون تومان اعتبار دارد که میتوانند از طریق آن، قطعات خودروی خود را به صورت قسطی بخرند و از خدمات ایساکو استفاده کنند. در حال حاضر، مقرر شده تا ایساکو کارت به 5 هزار تاکسیران اعطا شود و ماهانه نیز به 5 هزار نفر دیگر از تاکسیرانان، ایساکو کارت تعلق گیرد. این کارتها سقف 10 میلیون تومانی دارند و درصورتی که اقساط به موقع پرداخت شوند، میتواند تا 30 میلیون تومان شارژ شود.
اعتراض تاکسیرانی از وام صندوق امید
آذر 1400: محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرادری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، بیان کرد که سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا 150 میلیارد تومان برای نوسازی تاکسیها اختصاص دهد. شهرداری تهران نیز به همین میزان باید تخصیص میداد. از طرفی، صندوق کارآفرینی امید باید میزان 600 میلیارد تومان را تامین میکرد که جمعا 900 میلیارد حاصله، برای ایجاد 10 هزار وام 90 میلیون تومانی، کافی بود. اما از ابتدای سال جاری تاکنون، سازمان برنامه و بودجه 30 میلیارد تومان و شهرداری 60 میلیارد تومان واریز کردهاند که اگر صندوق کارآفرینی امید همکاری میکرد، 3 هزار وام حاصل میشد.
وی از عملکرد صندوق کارآفرینی امید گلایه کرد و افزود که این صندوق در دو مرحله، مطالبات ایران خودرو را پرداخت نکرده است. از تاریخ سوم آذرماه نیز مطالبات 58 میلیارد تومانی را نپرداخته است. این صندوق اظهار دارد که فاقد منابع مالی است اما دو هفتهای میشود که شهرداری مبلغ 30 میلیارد تومان را واریز کرده است.
محتشمیپور در ادامه اعتراضات خود تاکید کرد که از مردادماه 1400 تاکنون، بیش از 2100 تاکسیران در تهران، سهم خود را برای نوسازی پرداختهاند و مجموعا بیش از 90 میلیارد تومان واریز شده است. اما اکنون صندوق امید اظهار کرده که رانندگان پول خود را پس بگیرند و از وام، خبری نیست. در میان، کسی پاسخگوی پول انباشته شده و نوسانات قیمت خودرو هم نیست.
نوسازی 45 هزار تاکسی توسط ایران خودرو
آذر 1400: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش به همراه معاون وزیر صمت در امور صنایع قراردادی را در خصوص تولید 45 هزار خودرو تاکسی و وانت دوگانهسوز، میان گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، امضا کردند. آقای سالاری افزود که وزارت نفت، 75 درصد از تجهیزات را بومیسازی کرده است. آقای سالاری، با توجه به تبصره سیزده، تاکید کرد که باید ناوگانهای فرسوده با خودروهای نو جایگزین شوند.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، نیز در مراسم قرارداد تولید 45 هزار دستگاه خودرو دوگانهسوز، اشاره کرد که این شرکت توانایی تولید سالانه 100 هزار دستگاه خودرو دوگانهسوز را دارد و بهای تمام شده اقلام و قطعات خودرو گازسوز سبب افزایش قیمت خودروها میشود. طبق گفتههای آقای مقیمی، ایران خودرو، قصد دارد تا محصولات بیشتری را در قالب خودرو دوگانهسوز عرضه کند.
وام نوسازی تاکسی برای چه شهرهایی است؟
مهر 1400: براساس مصوبه هیئت دولت درباره سن فرسودگی خودرو، تاکسیهایی که بیش از 10 سال از عمر آنها گذشته باشد، تاکسی فرسوده محسوب میشوند. برهمین اساس نیز طرح نوسازی تاکسی فرسوده از سال 1395 شروع شد که به موجب آن، تاکنون بیش از 80 هزار تاکسی فرسوده، با خودروهای جدید نوسازی شدند. اما طبق آخرین آمارها، هماکنون بیش از 192 هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور درحال ترددند که این آمار تا پایان سال 1400 به 242 هزار دستگاه خواهد رسید.
طبق اعلام آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور)، در شش ماهه اول 1400 از حدود 5200 نفری که متقاضی طرح نوسازی بودند، حدود 3900 نفر موفق به تحویل خودروی جدید شدند و مابقی نیز در صف انتظار نوسازی هستند. آقای ضامنی درباره علت کندشدن روند نوسازی تاکسی فرسوده نیز گفته که عدم ارائه تسهیلات بانکی در همه شهرها و افزایش مداوم قیمت خودرو، مهمترین مشکلات طرح نوسازی هستند.
آقای ضامنی همچنین به وام نوسازی تاکسی نیز اشاره کرده و گفته که شهرداریهای تهران، مشهد و اصفهان با همکاری برخی بانکها، تسهیلات 90 میلیونی را برای نوسازی تاکسیها اختصاص دادهاند اما متاسفانه در سایر شهرها، نوسازی تاکسی فرسوده فعلا بصورت نقدی امکانپذیر است.
تمدید وام کرونایی برای تاکسیرانان
شهریور 1400: براساس اطلاعیه اتاق اصناف در تاریخ 20 شهریورماه، مهلت ثبت نام وام کرونایی، به مدت سه ماه دیگر اضافه شده و تا پایان آذرماه 1400 تمدید شده است. این تسهیلات فعلا برای 14 گروه شغلی مختلف درنظر گرفته شده اما در حوزه حمل و نقل، در اختیار فعلان سه گروه زیر قرار میگیرد:
- آموزشگاههای رانندگی.
- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری.
- حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری.
طبق اطلاعیه سازمان اصناف، تسهیلات کرونایی به تعداد کارکنان واحدهای صنفی ثبتنام شده، تعلق گرفته و به مبلغ 12 تا 16 میلیون تومان است. همچنین سود وام کرونایی معادل 12% بوده و بعد از گذشت دو ماه تنفس، بازپرداخت اقساط آن بصورت 22 ماهه خواهد بود. متقاضیان وام کرونایی برای ثبت نام باید به سامانه اینترنتی کارا مراجعه کنند.
وام نوسازی تاکسی چقدر است؟
مرداد 1400: آقای حکیمنیا (مدیر صندوق کارآفرینی امید تهران) با اشاره به نوسازی بیش از 4 هزار تاکسی در دو سال اخیر، خبر داده که با تفاهم انجامشده میان این صندوق و سازمان برنامه و بودجه و همچنین شهرداری تهران، طرح نوسازی تاکسی فرسوده طی یکسالونیم آینده با ظرفیت 10 هزار خودرو، ادامه پیدا میکند.
این صندوق کارآفرینی، برای طرح نوسازی 10 هزار تاکسی، 900 میلیارد تومان را در قالب تسهیلات به تاکسیرانان پرداخت میکند. ضمن اینکه به موازات این طرح، نوسازی یک هزار اتوبوس به مبلغ 350 میلیارد تومان و اضافهکردن 31 رام به متروی تهران به مبلغ 310 میلیارد تومان نیز در دستور کار این صندوق قرار دارد.
آنطور که آقای حکیمنیا گفته، وام 90 میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی و وام 250 میلیون تومانی نیز برای نوسازی اتوبوسها در نظر گرفته شده که مدت بازپرداخت آن 5 ساله است.
شرایط دریافت وام تعمیرات تاکسی
تیر 1400: آقای روشنی (مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران) ضمن اشاره به توافق انجام شده میان سازمان تاکسیرانی، شهرداری و بانک مهر، از پرداخت وام تعمیرات تاکسی، خبر داده است. شرایط وام جدید تاکسیرانی به شرح زیر خواهد بود:
- برای مالکان تاکسی پژو، آریو و تویوتا، وام 10 میلیون تومانی درنظرگرفته شده است.
- برای مالکان تاکسی ون، وام 20 میلیون تومانی با سود 4% درنظر گرفته شده است.
- متقاضیان این وام، ابتدا باید در سامانه تاکسیرانی تهران ثبتنام کرده و بعد از دریافت معرفینامه، میتوانند به بانک مراجعه کنند.
وام کرونایی تاکسیرانی کجا رفت؟!
خرداد 1400: درحالیکه وزارت راه و همچنین سازمان راهداری، از پرداخت وام کرونایی به تعداد زیادی از مشمولان خبر میدهند، اما مسئولان اتحادیه سواری کرایه، میگویند تاکنون تعداد بسیار اندکی از تاکسیرانان، موفق به گرفتن وام کرونایی شدهاند. درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهلات کرونایی، سه مسئول مختلف، سه حرف متفاوت زدهاند:
1- آقای صادقی (مدیر دفتر بهرهوری حمل و نقل در وزارت کشور) میگوید تا اواسط خردادماه 1400 بیش از 203 هزار پرونده درخواست وام تشکیل شده که برای 156 هزار پرونده (حدود 76% متقاضیان) وام کرونایی پرداخت شده و مابقی نیز در صف بررسی هستند.
2- آقای جوان (مدیر دفتر حمل و نقل در سازمان راهداری) میگوید از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، بیش از 113 هزار راننده حمل و نقل عمومی در سامانه کارا ثبتنام کردهاند که طبق آمار وزارت تعاون، بیش از 98 هزارنفر موفق به دریافت این تسهیلات شدهاند.
3- آقای حاج محمدعلی (رئیس اتحادیه سواری کرایه) میگوید که فقط 15% رانندگان، وام کرونایی پرداخت شده و اگر غیر از این است، مسئولان باید لیست دریافتکنندگان وام را منتشر کنند.
در این میان، آقای حاج محمدعلی، ضمن انتقاد از روش پرداخت تسهیلات کرونایی به تاکسیرانان گفته که رانندهها نمیتواند ضمانتهای مختلفی را برای وام 6 میلیون تومانی، آن هم با سود 18% بیاورند و قرار بود با سفته این کار انجام شود، اما اینطور نشد. رئیس اتحادیه سورای کرایه همچنین گفته اگر قرار باشد رانندهها برای 6 میلیون تومان تسهیلات، هفتهها و ماهها به این طرف و آن طرف بروند و در بانکها و ادارهها معطل شوند، مسلما دیگر این وام ناچیز برایشان اهمیتی ندارد و منصرف میشوند.
پیگیری اشیای گمشده در تاکسی
خرداد 1400: مسافرانی که اشیایی را در تاکسیها جا میگذارند، میتوانند بصورت اینترنتی یا تلفنی، برای دریافت آنها اقدام کنند. خانم قلیزاده (مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی) با اعلام این خبر گفته که شهروندان برای پیگیری اشیای گمشده خود، یا میتوانند به سایت تاکسیرانی مراجعه کنند یا با شماره تلفن 48048 تماس بگیرند.
طبق اعلام سازمان نظارت بر تاکسیرانی، اشیای گمشده شهروندان، که عمدتا مدارک شناسایی آنهاست، تا حدود 40 روز نگهداری شده و اگر مالکان آنها مراجعه نکنند، تحویل شرکت پست خواهد شد تا به آخرین آدرس پستی آنها، ارسال شود.
شرایط تبلیغات روی خودرو تاکسی
آذر 99 | آقای روشنی، سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، گفته که مجوز تبلیغات روی تاکسیهای پایتخت در شورای عالی ترافیک تصویب شده و با هماهنگی پلیس راهور و وزارت کشور، بزودی وارد مرحله اجرایی میشود.
آقای روشنی با اشاره به اینکه بیش از 80 هزار تاکسی در تهران فعال هستند، گفته که اجرای تبلیغات روی تاکسیها، با هدف ارتقای درآمد رانندگان انجام شده و قسمت زیادی از درآمد ناشی از این تبلیغات، به تاکسیران تعلق میگیرد.
سایت سازمان تاکسیرانی
تاکسیرانان تهران، تبریز، اصفهان و مشهد میتوانند جهت اطلاع از آخرین اخبار سازمان تاکسیرانی و همچنین دریافت خدمات مختلف تاکسیرانی از جمله درخواست مجوز تاکسی، استعلام کرایه تاکسی، آدرس شرکتهای تاکسیرانی و ... به لینک زیر، مراجعه کنند:
»» سایت تاکسیرانی تهران
»» سایت تاکسیرانی تبریز
»» سایت تاکسیرانی مشهد
»» سایت تاکسیرانی اصفهان
اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی
مهمترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:
- سهمیه بنزین تاکسی
- ثبت نام سهمیه بنزین اسنپ
- افزایش کرایه تاکسی
- معاینه فنی تاکسی
- بیمه رانندگان تاکسیرانی
- چگونه راننده تاکسی شویم
- نرخ سرویس مدارس
شرایط فروش خودرو
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو و فروش فوق العاده ایران خودرو، مقاله ثبت نام ایران خودرو را مطالعه کنید. همچنین در مقاله ثبت نام سایپا، تمامی بخشنامههای جدید فروش فوری سایپا، پیش فروش سایپا و فروش فوق العاده سایپا، را مشاهده و مطالعه کنید.
قیمت جدید انواع لاستیک
نحوه ثبت نام لاستیک دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما
IziMaz(129 روز پیش)
حمایت فرزند اوری برای تاکسیرانان در نظر بگیرید نوسازی برا ی ما تو این وضعیت اقتصادی سریعتر و اسانتر باشه واقعا دیگه نمیشه با تاکسی فرسوده که هر روز یه قطعه اش ایراد میکنه کار کرد . دخل وخرج مساوی نمیشه موندیم چکارکنیم
Reza2463(326 روز پیش)
کسی میدونه چه خودرویی جایگزین سمند وپژو میشه فقط حرفشه هیجا اشاره به نوع خودرو نشده
Hdid(431 روز پیش)
سلام چرا تو شهرستان ها تبدیل ماشین های فرسوده تاکسی انجام نمیشه و بیمه تاکسی ها را هم برداشتن این درآمد کم تاکسیها لااقل این امتیازها را از ما دریغ نکنید اتحادیه تاکسیرانان هیچ کارایی برای ما ندارد فقط ما پول پرداخت میکنیم لطفاً رسیدگی کنید
M0hsen(488 روز پیش)
الان چرا تو شهراستان تعویض تاکسی فرسوده به صورت اقساطی ندارن.
Ssdffgjjjjkougctyyhvv(522 روز پیش)
سلام آیا ماشین که از سال ۸۲ داخل ناوگان تاکسی کا ر میکند دیگه ماشین هست کسی سوار پیکان نمیشه بعدش کسی که ۶ فرزند داشته باشه ازدواج نکرده و دانشجو واقعا شما بگید خرج کدوم باید بدم پیکان یا دانشجو
Hhfjjfntfifjfnj(598 روز پیش)
به پیشخوان مراجعه میکنم برای ثبت نام میگویند فقط تاکسی با کارنامه ثبت نام میکنیم جون ماشین برون شهری است پلاک عمومی در برگه سبز نوشته کرایه شخصی میگوینداین شخصی است خواهش میکنم درسیستم ثبت نام را اصلاح کنید تا به مشکل نخوریم ممنون