آخرین اخبار تاکسی و تسهیلات تاکسیرانی

تیر 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) با اعلام آمادگی شرکتش برای تولید خودروهای ناوگان تاکسیرانی کشور گفته که تامین تجهیزات خودروهای دوگانه‌سوز براساس سفارش‌گذاری مشتریان و سازمان‌ها انجام می‌شود اما در صورت تامین منابع مالی، امکان افزایش ظرفیت تولید نیز وجود دارد.

آقای مقیمی درباره آخرین وضعیت خودروهای نوسازی ایران خودرو نیز گفته که هم‌اکنون 5000 دستگاه تاکسی، در انتظار تحویل به مشتریان است. طبق آخرین آمارهای موجود، قرار است 130 هزار دستگاه تاکسی، در قالب طرح نوسازی خودروهای فرسوده، در اختیار تاکسیرانان قرار بگیرد.

رانندگان عمومی در اولویت واکسیناسیون

تیر 1400: از ابتدای شیوع کرونا در کشورمان، بیش از 10 هزار تاکسیران مبتلا به کرونا شده‌اند و متاسفانه بیش از 700 نفر نیز جان باخته‌اند. آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور) ضمن اعلام این خبر گفته که با همکاری وزارت بهداشت و موافقت ریاست جمهور، رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی، در اولویت سوم برای واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

شرایط دریافت وام تعمیرات تاکسی

تیر 1400: آقای روشنی (مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران) ضمن اشاره به توافق انجام شده میان سازمان تاکسیرانی، شهرداری و بانک مهر، از پرداخت وام تعمیرات تاکسی، خبر داده است. شرایط وام جدید تاکسیرانی به شرح زیر خواهد بود:

1- برای مالکان تاکسی پژو، آریو و تویوتا، وام 10 میلیون تومانی درنظرگرفته شده است.

2- برای مالکان تاکسی ون، وام 20 میلیون تومانی با سود 4% درنظر گرفته شده است.

3- متقاضیان این وام، ابتدا باید در سامانه تاکسیرانی تهران ثبت‌نام کرده و بعد از دریافت معرفی‌نامه، می‌توانند به بانک مراجعه کنند.

اولویت واکسیناسیون تاکسیرانان

خرداد 1400: امیدواریم تا در تیرماه، واکسیناسیون رانندگان تاکسی را در اولویت یک قرار دهیم. آقای مناف هاشمی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) ضمن اعلام این خبر گفته که فقط در شهر تهران، تاکنون بیش از 300 راننده تاکسی و 5 راننده اتوبوس، بر اثر کرونا، جان‌شان را ازدست داده‌اند و اگر این آمار را در سطح کشور درنظر بگیریم، حتما با جان‌باختگان بیشتری مواجه می‌شویم. بر همین اساس، واکسیناسیون رانندگان تاکسی را در اولویت قرار می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم.

وام کرونایی را دادند ولی به تاکسیرانان نرسید!

خرداد 1400: درحالیکه وزارت راه و همچنین سازمان راهداری، از پرداخت وام کرونایی به تعداد زیادی از مشمولان خبر می‌دهند، اما مسئولان اتحادیه سواری کرایه، می‌گویند تاکنون تعداد بسیار اندکی از تاکسیرانان، موفق به گرفتن وام کرونایی شده‌اند. درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهلات کرونایی، سه مسئول مختلف، سه حرف متفاوت زده‌اند:

1- آقای صادقی (مدیر دفتر بهره‌وری حمل و نقل در وزارت کشور) می‌گوید تا اواسط خردادماه 1400 بیش از 203 هزار پرونده درخواست وام تشکیل شده که برای 156 هزار پرونده (حدود 76% متقاضیان) وام کرونایی پرداخت شده و مابقی نیز در صف بررسی هستند.

2- آقای جوان (مدیر دفتر حمل و نقل در سازمان راهداری) می‌گوید از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، بیش از 113 هزار راننده حمل و نقل عمومی در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند که طبق آمار وزارت تعاون، بیش از 98 هزارنفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

3- آقای حاج محمدعلی (رئیس اتحادیه سواری کرایه) می‌گوید که فقط 15% رانندگان، وام کرونایی پرداخت شده و اگر غیر از این است، مسئولان باید لیست دریافت‌کنندگان وام را منتشر کنند.

در این میان، آقای حاج محمدعلی، ضمن انتقاد از روش پرداخت تسهیلات کرونایی به تاکسیرانان گفته که راننده‌ها نمی‌تواند ضمانت‌های مختلفی را برای وام 6 میلیون تومانی، آن هم با سود 18% بیاورند و قرار بود با سفته این کار انجام شود، اما اینطور نشد. رئیس اتحادیه سورای کرایه همچنین گفته اگر قرار باشد راننده‌ها برای 6 میلیون تومان تسهیلات، هفته‌ها و ماه‌ها به این طرف و آن طرف بروند و در بانک‌ها و اداره‌ها معطل شوند، مسلما دیگر این وام ناچیز برای‌شان اهمیتی ندارد و منصرف می‌شوند.

جوابیه تامین اجتماعی درباره بیمه تاکسیرانان

خرداد 1400: آقای قریب (معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی) درباره مشکلات بوجود آمده برای بیمه رانندگان تاکسی، توضیحاتی را ارائه کرده که خلاصه آنها به شرح زیر است:

1- سازمان تامین اجتماعی و تاکسیرانی، دو تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند اما متاسفانه سازمان‌هایی که باید منابع مالی را تامین کنند، اقدامی نداشته‌اند.

2- برای حق بیمه 27 درصدی تاکسیرانان، نصف آن توسط خودشان و نصف دیگر هم توسط دولت (از طریق سازمان هدفمندی) باید پرداخت شود اما تاکنون سازمان هدفمندی، سهم 13.5 درصدی متعلق به خودش را پرداخت نکرده است.

3- منابع مالی برای بیمه رانندگان باید از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود اما این سازمان، هیچگونه اقدامی نکرده است طوریکه تامین اجتماعی، هم‌اکنون 12 هزار میلیارد تومان از سازمان هدفمندی، طلب دارد.

4- در شرایط فعلی، تاکسیرانان می‌توانند با پرداخت تمامی 27 درصد حق بیمه، خودشان را بیمه کنند.

5- درباره لیست هفت هزار نفری جدید تاکسیرانی که به تامین اجتماعی اعلام شده، سازمان هدفمندی گفته که امکان پذیرش افراد جدید را نداریم.

6- تفاهم‌نامه‌هایی از طرف تامین اجتماعی به وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها، وزارت راه، سازمان مدیریت و سازمان هدفمندی آماده و ارسال شده است. بنابراین اگر این تفاهم‌نامه‌ها به امضا برسند و پرداخت حق بیمه رانندگان جزو تعهدات دولت قرار بگیرد، سازمان تامین اجتماعی نیز پوشش بیمه‌ای رانندگان جدید را آغاز خواهد کرد. 

نوسازی 30 هزار تاکسی با محصولات ایران خودرو

خرداد 1400: از ابتدای خردادماه ثبت نام خودروهای تاکسی، آغاز شده است. آقای اسگویی (مدیر عملیات فروش ایران خودرو) با اعلام این خبر گفته که طرح فروش تاکسی قرار بود از اردیبهشت‌ماه آغاز شود اما بدلیل تاخیر در اعلام قیمت محصولات ایران خودرو، از خردادماه شروع شده است.

از ابتدای سال 1400 تاکنون، 600 نفر توسط سازمان تاکسیرانی، برای تحویل گرفتن تاکسی به ایران خودرو معرفی شده‌اند. همچنین 5000 تاکسی دیگر نیز تولید شده و ایران خودرو منتظر اعلام نفرات واجد شرایط برای صدور پیش‌فاکتور است. طبق برنامه‌ریزی ایران خودرو، در سال 1400 حدود 30 هزار تاکسی برای طرح نوسازی، تحویل متقاضیان خواهد شد.

ممنوعیت تردد تاکسی کاربراتوری از 1401

خرداد 1400: هیئت وزیران در خردادماه 1400، اصلاحیه قانون هوای پاک را تصویب کرد؛ همان قانون جنجالی که در سال 1399 توسط دیوان عدالت اداری، باطل شده بود. اما یکی از بندهای قانون هوای پاک، درباره سن فرسودگی خودروها است که حالا تاکسیرانان باید بیشتر از همه، مراقب آن باشند!

طبق قانون جدید هوای پاک، تردد انواع تاکسی (بنزینی و دوگانه‌سوز) که سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری دارند، از ابتدای سال 1401 در کلانشهرها و همچنین در شهرهایی که اولویت آلایندگی هوا دارند، ممنوع خواهد بود. 

پیگیری اشیای گمشده در تاکسی

خرداد 1400: مسافرانی که اشیایی را در تاکسی‌ها جا می‌گذارند، می‌توانند بصورت اینترنتی یا تلفنی، برای دریافت آنها اقدام کنند. خانم قلی‌زاده (مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی) با اعلام این خبر گفته که شهروندان برای پیگیری اشیای گمشده خود، یا می‌توانند به سایت تاکسیرانی مراجعه کنند یا با شماره تلفن 48048 تماس بگیرند.

طبق اعلام سازمان نظارت بر تاکسیرانی، اشیای گمشده شهروندان، که عمدتا مدارک شناسایی آنهاست، تا حدود 40 روز نگهداری شده و اگر مالکان آنها مراجعه نکنند، تحویل شرکت پست خواهد شد تا به آخرین آدرس پستی آنها، ارسال شود. 

بی‌تفاوتی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه رانندگان

خرداد 1400: آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور) ضمن انتقاد از عدم پاسخگویی نهادهای مرتبط درباره بیمه رانندگان تاکسی، خبر داد که علی‌رغم توافق با سازمان تامین اجتماعی در سال 1399 اما بیمه رانندگان جدید تاکسیرانی، همچنان بلاتکلیف و نامشخص است. صحبت‌های آقای ضامنی را می‌توان بصورت زیر خلاصه نمود:

1- در سال 1389، دولت مصوبه‌ای را اجرایی کرد که به موجب آن، 50% حق بیمه رانندگان حمل و نقل عمومی، توسط دولت پرداخت شود.

2- از آن زمان به بعد، سازمان‌های مرتبط ازجمله شهرداری و سازمان اصناف، لیست رانندگان فعال در این حوزه را مدام به‌روزسانی کرده و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌دادند.

3- سال 1392 بیمه تامین اجتماعی خبر داد که لیست رانندگان، بیشتر از اعتبار تخصیصی دولت است و لذا امکان به‌روزسانی لیست رانندگان دیگر وجود ندارد.

4- با پیگیری اتحادیه تاکسیرانی، در سال 1398 سازمان تامین اجتماعی، لیست 470 هزارنفری را که حق بیمه یارانه‌ای داشتند را در اختیار اتحادیه گذاشت. بعد از بررسی اتحادیه، مشخص شد که حدود نیمی از این اسامی، در شبکه حمل و نقل عمومی، فعال نبودند. یعنی یا از ابتدا و بصورت اشتباهی وارد سامانه شده‌اند یا اینکه بعد از سال 92 به بعد، از چرخه حمل و نقل عمومی، بیرون رفته‌اند.

5- نهایتا در آبانماه 1399 طبق توافقنامه‌ای که اتحادیه با سازمان تامین اجتماعی منعقد کرد، قرار شد لیست اولیه‌ای مشمل بر 7 هزار راننده فعال در تاکسیرانی را پذیرش کنند و به همین تعداد نیز، رانندگان غیرفعال را حذف کنند. اما متاسفانه تا خردادماه 1400 چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

آقای ضامنی همچنین گفته درحالی که اعلام آمادگی کردیم تا به صورت برخط، اطلاعات رانندگان فعال در تاکسیرانی را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم تا این فرایند دقیق‌تر و سریع‌تر به پیش برود؛ اما سازمان تامین اجتماعی نه تنها سیستم برخط را نپذیرفته بلکه روش دستی که قبلا توافق کرده بود را هم اجرایی نکرده است.

مهم‌ترین چالش نوسازی تاکسی فرسوده

اردیبهشت 1400: آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور) ضمن اشاره به طرح نوسازی تاکسی فرسوده که از سال 1395 شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد، گفته که یکی از بزرگترین چالش‌ها برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، افزایش قیمت خودروهاست طوریکه هم‌اکنون شاهد افزایش 150 درصدی قیمت خودروها هستیم.

طبق آخرین آمارهای اتحادیه تاکسیرانی، در سال 1399 بیش از 9 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شدند.

افزایش کرایه تاکسی در سال 1400

اردیبهشت 1400: افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها همزمان با برچسب‌گذاری نرخ جدید، از اولین روز اردیبهشت‌ماه شروع شد. آقای روشنی (مدیرعامل سازمان تاکسیرانی) با اعلام این خبر گفته که کرایه تاکسی سال 1400 حدود 35% نسبت به سال 99 افزایش پیدا کرده که البته همانند شرایط سال گذشته برای سه مسافر تعیین شده است.

آقای روشنی درباره نصب بارکدهای جدید روی برچسب نرخ کرایه‌ها نیز گفته که این بارکدها اطلاعاتی درباره راننده تاکسی، مشخصات خودرو و مدارک تاییدشده تاکسیران برای فعالیت در خطوط مشخص را نمایش می‌دهد که با اسکن آنها، براحتی قابل مشاهده است.

شرایط معاینه فنی رایگان تاکسی در 1400

فروردین 1400: آقای هاشمی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) ضمن اشاره به طرح معاینه فنی رایگان تاکسی‌های تهران در سال 1400، گفته که در سال جدید، هزینه مراجعه اول تاکسی‌ها به مراکز معاینه فنی 47 هزارتومان است.

گفتنی است خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر، باید هر 6 ماه یکبار برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند. اما تاکسی‌هایی که بیشتر از 10 سال دارند، باید هر 3 ماه یکبار برای گرفتن معاینه فنی، به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

کرایه تاکسی را اینترنتی پرداخت کنید

اسفند 99 | آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور) ضمن اشاره به واریز سهمیه اعتباری سوخت بهمن‌ماه برای انواع تاکسی‌ شهری و بین شهری، از تمامی شهروندان خواسته که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از پرداخت نقدی کرایه تاکسی‌ها خودداری کرده و از شیوه‌های پرداخت اینترنتی و الکترونیکی، استفاده کنند.

البته آقای ضامنی این نکته را هم گفته که در برخی شهرها، بدلیل کمبود ناوگان، استفاده از شیوه‌های پرداخت اینترنتی، برای مجموعه‌های مختلف، شاید صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین بهتر است تا بانک مرکزی، دستورالعملی برای این موضوع، تدوین و ابلاغ کند تا در همه شهرها، بتوان از روش‌های پرداخت غیرنقدی، استفاده کرد.

طبق آخرین آمارها، هم‌اکنون 318 هزار تاکسی در سراسر کشور فعال هستند که از این تعداد، بیش از 76 هزار تاکسی در تهران تردد می‌کنند.

نوسازی 30 هزار تاکسی فرسوده در 1400

اسفند 99 | آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور) گفته که از زمان شروع طرح نوسازی تاکسی فرسوده از اسفند 1394 تاکنون بیش از 75 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شده‌ و با تاکسی‌های جدید تعویض شده‌اند. برای سال 99 نیز برنامه‌ریزی‌ها برای نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده بود اما تا ابتدای اسفندماه تنها 8 هزار دستگاه تاکسی جدید به متقاضیان تحویل داده شد.

آقای ضامنی همچنین گفته که برای سال 1400 قرار است 30 هزار تاکسی فرسوده نیز با محصولات پژو 405 و سمند ایران خودرو جایگزین شوند.

بیمه تاکسیرانان هنوز بلاتکلیف است

اسفند 99 | آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور) ضمن انتقاد از سازمان تامین اجتماعی گفته که در آبان‌ماه 99، لیست هفت هزار نفره از حذفی‌های بیمه رانندگان تاکسی به همراه فهرست تاکسیرانانی که مشمول دریافت بیمه هستند، تحویل سازمان تامین اجتماعی شده اما تا به امروز، اتفاقی نیفتاده است.

آقای ضامنی همچنین درباره ارائه بسته‌های معیشتی و تسهیلات ویژه تاکسیرانان همزمان با فرارسیدن ایام نوروز نیز گفته که پرداخت این تسهیلات ابتدا باید در دولت تصویب شود اما تا به این لحظه، چیزی به اتحادیه تاکسیرانی ابلاغ نشده است.

سه چالش برای نوسازی تاکسی فرسوده

اسفند 99 | همانطور که می‌دانید طرح نوسازی تاکسی فرسوده، به دو روش درحال انجام است. یکسری از متقاضیان برای نوسازی تاکسی فرسوده، نیازی به تسهیلات تاکسیرانی ندارند و اصطلاحا پول‌شان نقد است و می‌توانند در طرح فروش نقدی تاکسی جدید مشارکت کنند، سپس خودروی‌شان اسقاط کرده و نهایتا با پرداخت پول، تاکسی جدید تحویل بگیرند.

اما روش دوم، برای تاکسیرانانی است که جهت مشارکت در طرح نوسازی تاکسی فرسوده، نیازمند تسهیلات بانکی هستند. در این روش، تاکسیران ابتدا باید درخواست نوسازی دهد. سپس در صف انتظار تسهیلات بانکی بماند تا نوبتش شود. در ادامه، پیش فاکتور تاکسی جدید توسط خودروساز صادر شده و تاکسی قدیمی متقاضی نیز اسقاط می‌شود. سپس با احتساب وام بانکی، مابه‌التفاوت قیمت تاکسی قدیم و قیمت تاکسی جدید، توسط متقاضی پرداخت شده و نهایتا خودروی جدید در اختیار تاکسیران قرار می‌گیرد.

ولی طبق گفته‌های آقای ضامنی (مدیرهامل اتحادیه تاکسیرانی کشور) طرح نوسازی تاکسی های فرسوده، با چندین چالش مهم روبروست. اولین چالش، عدم مشارکت همه شهرداری‌هاست. یعنی در برخی شهرها، نه شهرداری‌ها وارد میدان شده‌اند و نه بانک‌ها، از این طرح حمایت می‌کنند. دومین چالش، مربوط به محدود بودن خودروهای تاکسی است طوری که به غیر از شرکت ایران خودرو، شرکت دیگری مجوز شماره‌گذاری خودرو تاکسی را با استاندردهای موجود ندارد. به همین دلیل، میزان نوسازی تاکسی‌های فرسوده، به نوعی به میزان تولید تاکسی توسط ایران خودرو هم مرتبط می‌شود.

سومین چالش نیز درباره تغییر قیمت خودروهاست. از ابتدای سال 99 تا پایان این سال، خودروسازان در سه مرحله، قیمت‌ها را افزایش دادند که هم تاکسیرانان را دچار مشکل می‌کرد و هم برنامه‌ریزی سازمان تاکسیرانی را تغییر می‌داد.

آقای ضامنی همچنین گفته که در سال 99، برنامه نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده داشتیم که هم‌اکنون 8 هزار دستگاه آن نوسازی شده است.

معافیت تاکسی‌های اینترنتی از مالیات

بهمن 99 | براساس ابلاغیه‌ای که از طرف آقای علیزاده (معاون فنی سازمان امور مالیاتی) به سازمان‌های مالیاتی سراسر کشور در تاریخ 25 بهمن 99، تمامی شرکت‌های تاکسی اینترنتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، معافیت شده‌اند.

»» بخشنامه معافیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی از مالیات ««

طبق نامه فوق، شرکت‌های ارئه‌دهنده خدمات اینترنتی (از طریق اپلیکیشن یا سایت) در صورتیکه عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی باشند و همچنین تعهدات لازم را برای جابجایی مسافر پذیرفته باشند، از پرداخت این نوع مالیات، معاف هستند. 

وام 90 میلیونی برای تاکسی‌های فرسوده

بهمن 99 | آقای هاشمی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) در حاشیه مراسم بهره‌برداری از 110 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید در تاریخ 18 بهمن، گفته که شهر تهران به بیش از 3 هزار اتوبوس جدید و 40 هزار تاکسی جدید نیاز دارد.

آقای هاشمی همچنین به امضای تفاهم‌نامه 900 میلیارد تومانی میان شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه اشاره کرده و گفته که شهرداری منتظر تخصیص این اعتبار از سوی دولت است تا از اسفندماه 99، نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده را با وام 90 میلیون تومانی، آغاز کند و تا پایان سال 1400 نیز همه این خودروها را بدست تاکسیرانان برساند. جزییات بیشتر این طرح، هنوز اعلام نشده است.

نوسازی 3 هزار تاکسی فرسوده با سمند

بهمن 99 | آقای حاج‌ محمدعلی (مدیر عامل اتحادیه تعاونی سواری کرایه کشور) از ادامه طرح نوسازی تاکسی‌های بین شهری خبر داده و گفته که این طرح جدید از اواخر بهمن 99 اجرایی شده و حداکثر ظرفیت آن نیز 3 هزار دستگاه خواهد بود. خودروی تحویلی نیز سمند LX است.

در طرح جدید نوسازی تاکسی، خودروهایی که بالای 12 سال از کارکردشان گذشته است می‌توانند برای نوسازی، ثبت نام کنند. ضمن اینکه اولویت با سواری‌های با سن بالاتر است. آقای حاج محمدعلی البته این را هم گفته که در ابتدا، باید 700 خودرویی که رانندگان از دو سال پیش ثبت نام کرده بودند را تحویل دهیم تا بتوانیم نوسازی را آغاز کنیم

در طرح جدید نوسازی 3000 تاکسی فرسوده، 70 درصد قیمت تاکسی، تسهیلات با نرخ سود 4% و بازپرداخت 60 ماهه خواهد بود. مابقی قیمت تاکسی نیز از محل اسقاط خودرو فرسوده و همچنین آورده شخص متقاضی است. تاکسی جدید نیز بعد از قطعی شدن ثبت نام، حداکثر طی 3 ماه تحویل متقاضیان می‌شود.

معاینه فنی رایگان تاکسی ویژه بهمن 99

بهمن 99 | به مناسبت روز ملی هوای پاک، از تاریخ 29 دی لغایت 6 بهمن 99 (به مدت یک هفته) معاینه فنی تاکسی‌های تهران، رایگان بود. اما حالا آقای هاشمی (معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران) خبر داده که طرح معاینه فنی رایگان تاکسی‌ها، تا پایان دهه فجر 99 تمدید شده است.

همچنین آقای روشنی (مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران) درباره این طرح گفته که تاکسیرانان تهرانی، به شرط داشتن پروانه معتبر، می‌توانند در طول این مدت، از خدمات رایگان معاینه فنی خودروها استفاده کنند. این برای سومین بار در سال 99 است که انجام معاینه فنی تاکسی‌های پایتخت، به مناسبت‌های مختلف، رایگان می‌شود.

گفتنی است که تاکسی‌ها، در سایر روزهای عادی سال نیز از تخفیف 50 درصدی در خدمات معاینه فنی، برخوردارند. هم‌اکنون بیش از 80 هزار تاکسی در تهران، روزانه بیش از 3 میلیون نفر را جابجا می‌کنند.

تحویل 2 هزار تاکسی جدید از بهمن

دی 99 | آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور) با اشاره به آغاز طرح نوسازی تاکسی فرسوده از سال 1395، گفته که تا به امروز بیش از 73 هزار دستگاه تاکسی، در طرح نوسازی شرکت کرده‌اند.

آقای ضامنی گفته که از ابتدای سال 99 تا دی 99 نیز چهار هزارو 935 دستگاه خودرو جدید، به تاکسیرانان تحویل شده. همچنین دو هزار و 100 تاکسیران دیگر نیز فرآیند تکمیل وجه خودرو و ثبت‌نام‌شان را تکمیل کرده‌اند و در بهمن 99 خودروی‌شان را تحویل می‌گیرند.

طبق آخرین پیش‌بینی‌ها، تاکسیرانی می‌خواهد تا پایان سال 99، مجموع تاکسی‌های نوسازی شده در سال 99 را به 10 هزار دستگاه برساند.

آخرین وضعیت وام کرونایی تاکسیرانی

دی 99 | آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌ کشور) درباره آخرین وضعیت وام 6 میلیون تومانی تاکسیرانانی که در سامانه کارا ثبت نام کرده بودند گفته که لیست 648 هزار تاکسیرانی که برای دریافت این وام ثبت نام کرده بودند، در اختیار وزارت رفاه قرار گرفت. اما از این تعداد، تنها 128 هزار نفر واجد شرایط بودند یا مدارک‌شان را تکمیل کردند.

هم‌اکنون نیز بیش از 122 هزار تاکسیران، وام 6 میلیونی را دریافت کرده‌اند و حدود 75 هزار تاکسیران دیگر، در نوبت دریافت هستند.

آقای ضامنی درباره وام 2 میلیون تومانی قرض الحسنه برای تاکسیرانان گفته که در نوبت اول، بیش از 15 هزار تاکسیران، از این تسهلات استفاده کردند.

پوشش بیمه تامین اجتماعی برای تاکسیرانان

دی 99 | بعد از امضای تفاهم‌نامه میان وزارت کشور، شهرداری و سازمان تامین اجتماعی در سال 98، قرار شد تا تاکسیرانان نیز با شرایطی جدید، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.

حالا نیز آقای روشنی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، خبر داده که براساس توافق صورت گرفته، رانندگان جدید به مرور به تامین اجتماعی معرفی شوند و جایگزین رانندگان قدیمی (که از چرخه رانندگی، بیرون می‌روند) باشند. برهمین اساس و در مرحله اول اجرای این طرح، قرار است 7 هزار تاکسیران به سازمان تامین اجتماعی معرفی شوند که حدود 3 هزار نفر از این تعداد، تاکسیرانان تهران هستند. آقای روشنی همچنین قول داده که تا پایان دی 99، روند بیمه رانندگان تاکسی، نهایی می‌شود.

جزییات وام نوسازی تاکسی فرسوده

دی 99 | آقای ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور، خبر داده که در راستای ادامه فرآیند نوسازی تاکسی فرسوده، بزودی تسهیلات ارزان‌قیمت جدیدی در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار می‌گیرد. 

در مرحله نخست واگذاری این تسهیلات، حدود 1400 راننده که تاکسی فرسوده دارند، می‌توانند برای دریافت تسهیلات نوسازی با نرخ سود 9% و بازپرداخت 60 ماهه، ثبت‌نام کنند. بانک طرف قرارداد سازمان تاکسیرانی نیز پست بانک است.

آقای ضامنی همچنین گفته که اولویت پرداخت تسهیلات، براساس عملکرد و تعداد تاکسی‌های فرسوده هر شهر بوده و خودروهای قابل واگذاری نیز سمند و پژو 405 یورو5 هستند که با همکاری ایران خودرو، تامین می‌شوند.

گفتنی است سازمان تاکسیرانی تا مهرماه 99، بیش از 4 هزارو 900 دستگاه تاکسی فرسوده را با تاکسی‌های یورو4 جدید، جایگزین کرده است. همچنین ثبت‌نام برای دریافت تاکسی یورو5 نیز از اواسط آبان 99 مجددا آغاز شده. طبق برنامه‌ریزی سازمان تاکسیرانی، در سال 99 باید 12 هزار دستگاه تاکسی فرسوده، نوسازی شوند.

طبق آخرین آمارها، هم‌اکنون 192 هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده‌اند که این تعداد تا پایان سال 1400، به بیش از 242 هزار دستگاه خواهد رسید.

فروش مشکوک تاکسی‌های ام جی

آذر 99 | اواسط آذرماه خبر دادیم که شرکت تاکسیرانی مشهد، قرار است تعداد محدودی تاکسی فرسوده را با تاکسی ام‌جی 360 هیبرید، جایگزین کند. اما از آنجایی که شرکت آذویکو، تنها عرضه‌کننده ام‌جی 360 در ایران است، این موضوع باعث اعتراض شدید حواله‌داران ام‌جی روبرو شد.

حالا آقای گودرزی، قائم مقام شرکت «ام‌جی پارس موتور»، در مصاحبه اخیر خود، همه چیز را درباره این موضوع جنجالی، شفاف‌سازی کرده و تاکید کرده که عرضه ام‌جی توسط تاکسیرانی مشهد، هیچ ارتباطی با آذویکو نداشته است. ضمن اینکه احتمال تقلبی بودن این قرارداد نیز وجود دارد. بنابه گفته‌های آقای گودرزی:

1- بعد از خروج سایک (SAIC) از بازار ایران بدلیل تحریم‌ها، فعالیت MG در کشورمان متوقف شده و این شرکت هیچگونه تبلیغ یا قرارداد فروشی در ایران ندارد و اگر هم داشته باشد، تحت اطلاع آذویکو خواهد بود.

2- خودرو ام‌جی 360 در پایان سال 2019، تولیدش متوقف شده و دیگر فروشی ندارد.

3- هیچ شرکتی به غیر از آذویکو، مجوز اخذ استاندارد و شماره‌گذاری خودروهای ام‌جی 360 را ندارد و در صورت مشاهده این موضوع، آذویکو به شدت مقابل آن خواهد ایستاد.

از آنجایی که آقای گودرزی، در مصاحبه خود همچنین گفته که همه چیز را به مدیرعامل تاکسیرانی مشهد نیز توضیح داده، باید دید که تاکسیرانی مشهد، چه واکنشی در قبال این موضوع نشان می‌دهد.

شرایط معاینه فنی رایگان تاکسی

آذر 99 | به مناسبت روز 26 آذرماه که روز حمل و نقل است، سازمان تاکسیرانی تهران خبر داده که هزینه معاینه فنی تمامی خودروهای تاکسی، در مراجعه اول‌شان به مراکز معاینه فنی تهران، رایگان خواهد بود.

همچنین یک لاین در مراکز معاینه فنی الغدیر، شقایق و چمران، برای پذیرش خارج از نوبت خودروهای تاکسی اختصاص داده شده است.

احتمال ادامه طرح نوسازی تاکسی فرسوده

آذر 99 | آقای بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری، در تاریخ 18 آذرماه از آخرین وضعیت تحویل 5000 تاکسی‌ نوسازی شده خبر داد.

آقای بمانا گفته که هم‌اکنون ایران خودرو حدود 2000 تاکسی سمند و پژو را به رانندگان تحویل داده و اگر بتواند مابقی تعهداتش را تکمیل کند، تسهیلات -لازم برای ادامه طرح نوسازی تاکسی فرسوده- آماده است.

جنجال در عرضه تاکسی ام جی 360 هیبرید

آذر 99 | درحالیکه حواله‌داران ام‌جی 360 چندسالی است به این در و آن در زده‌ا‌ند تا پرونده تعهدات معوق آذویکو، به سرانجام مطلوبی برسد ولی نرسید، حالا باخبر شده‌ایم که تعدادی محدودی از ام‌جی 360 در اختیار تاکسیرانی قرار گرفته است.

تاکسی‌شدن این خودروی گران‌قیمت آن هم در شرایطی که مشتریان زیادی هنوز حواله‌های آذویکو را در دست دارند، به نظر نمی‌رسد تصمیمی منطقی و درست باشد.  

اما به هرحال، این  اتفاقی است که افتاده؛ سازمان تاکسیرانی مشهد، طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ 15 آذرماه 99 منتشر کرده است، از مالکان تاکسی‌های مدل 1388 و پایین‌تر، خواسته تا در طرح نوسازی تاکسی فرسوده با تاکسی ام‌جی 360 شرکت کنند. نکته بسیار جالب اینجاست که تاکسی‌های ام‌جی 360 همگی از نوع هیبرید هستند!

»» اطلاعیه طرح نوسازی تاکسی با ام‌جی 360 هیبرید (PDF) ««

هنوز مشخص نیست که تاکسی‌های ام‌جی توسط چه شرکتی و چگونه بدست تاکسیرانی رسیده اما آنطور که سازمان تاکسیرانی گفته، در صورتی که تعداد ثبت‌نام کنندگان به حدنصاب نرسد، اجرای این طرح متوقف خواهد شد.

قیمت تاکسی‌های ام‌جی 360 هیبرید معادل 500 میلیون تومان اعلام شده که 120 میلیون تومان توسط تاکسیران تامین می‌شود، 200 میلیون تومان آن تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت 5 ساله است و مابقی مبلغ خودرو نیز کمک بلاعوض دولت خواهد بود.

اجرای تبلیغات روی تاکسی تهران

آذر 99 | آقای روشنی، سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، گفته که مجوز تبلیغات روی تاکسی‌های پایتخت در شورای عالی ترافیک تصویب شده و با هماهنگی پلیس راهور و وزارت کشور، بزودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

آقای روشنی با اشاره به اینکه بیش از 80 هزار تاکسی در تهران فعال هستند، گفته که اجرای تبلیغات روی تاکسی‌ها، با هدف ارتقای درآمد رانندگان انجام شده و قسمت زیادی از درآمد ناشی از این تبلیغات، به تاکسیران تعلق می‌گیرد.

پرداخت وام کرونایی تا پایان آبان

آبان 99 | آقای ازوجی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، در تاریخ 18 آبان ماه خبر داده که مهلت ثبت نام برای دریافت وام 6 میلیون تومانی کرونا تا پایان مهرماه بوده و بدلیل تمدید چندباره آن، سایت کارا فعلا بسته است و امکان ثبت نام مجدد برای تاکسیرانانی که موفق به ثبت نام نشده‌اند، وجود ندارد.

تاکنون بیش از 345 هزار پرونده جهت درخواست وام تاکسی به بانک‌ها ارسال شده که از این تعداد، با درخواست 234 هزار پرونده موافقت شده و تسهیلات به آنها پرداخت شده است.

آقای ضامنی همچنین ابراز امیدواری کرده که تا پایان آبان 99، تمامی درخواست‌های وام تاکسی، تکمیل و وام کرونایی به آنها پرداخت شود.

کدام تاکسی ها مشمول طرح نوسازی هستند؟

آبان 99 | آقای محتشمی پور، معاون فنی سازمان تاکسیرانی تهران، در تاریخ 4 آبانماه خبر داده که مالکان خودروهای تاکسی مدل 1388 و قبل‌تر از آن، می‌توانند در طرح نوسازی تاکسی فرسوده شرکت کنند. مالکان خودروها جهت ثبت نام در طرح نوسازی تاکسی فرسوده، کافی است با داشتن سند مالکیت خودرو و پروانه تاکسی، به دفاتر سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند.

آخرین مهلت ثبت نام وام کرونایی

مهر 99 | با توجه به وجود برخی اطلاعات اشتباه مانند عدم تطابق شماره تلفن همراه با کد ملی، مهلت ثبت نام برای دریافت وام 6 میلیون تومانی کرونا، تا پایان مهرماه 99 تمدید شده است.

بر همین اساس، مالکان تاکسی، رانندگان تاکسی، رانندگان سرویس مدارس و مالکان وانت‌بار، می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر سازمان تاکسیرانی، برای دریافت تسهلات کرونایی، ثبت‌نام کنند.

در صورت عدم امکان مراجعه حضوری، متقاضیان می‌توانند بصورت غیرحضوری و با مراجعه به سامانه کارا به نشانی اینترنتی kara.mcls.gov.ir نیز جهت ثبت نام تسهیلات کرونا اقدام کنند. پس از تایید واجدین شرایط ثبت نام، متقاضیان باید برای دریافت وام، به بانک تعیین شده بروند.

شرایط دریافت وام 2 میلیونی تاکسیرانی

مرداد 99 | آقای ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور، گفته که علاوه بر تسهیلات 6 میلیون تومانی، تسهیلات دیگری نیز به مبلغ 2 میلیون تومان نیز برای برخی تاکسیرانان درنظر گرفته شده است. این تسهیلات که با همکاری اتحادیه تاکسیرانی و بنیاد مستضعفین پرداخت می‌شود، به تعداد محدودی بوده و صرفا برای رانندگانی است که خود یا خانواده آنها دچار بیماری شده باشند.

در مرحله اول فقط به 25 هزار راننده وام 2 میلیون تومانی داده خواهد شد اما قرار است در مرحله دوم، 25 هزار نفر دیگر نیز این تسهیلات را بگیرند. نرخ سود این وام معادل 4% بوده و موعد بازپرداخت آن 24 ماهه است.

شرایط دریافت وام 6 میلیونی تاکسیرانی

خرداد 99 | آقای ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور، خبر داده ثبت نام برای تسهیلات 6 میلیون تومانی تاکسیرانان که بدلیل شیوع کرونا در نظر گرفته شده، قرار است از طریق سایت اینترنتی کارا انجام شود. آقای ضامنی همچنین گفته که این وام کرونایی، به رانندگانی تعلق می‌گیرد که پروانه تاکسیرانی معتبر داشته باشند. 

در مرحله اول، قرار است تسهیلات کرونایی در ابتدا به رانندگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و سپس به سایر رانندگان فعالی که مورد تایید وزارت کشور هستند، پرداخت شود.

طبق توضیحات مسئولان وزارت رفاه، وام 6 میلیون تومانی تاکسیرانی، نرخ سود 12% داشته و موعد بازپرداخت آن 24 ماهه است. ضمن اینکه دوره تنفس وام نیز 3 ماهه درنظر گرفته شده.


طرح نوسازی تاکسی فرسوده

برای اطلاع از جدیدترین اخبار نوسازی خودروهای فرسوده و همچنین شرایط و آخرین وضعیت نوسازی تاکسی فرسوده، لینک زیر را مطالعه کنید:

»» آخرین اخبار نوسازی خودروهای فرسوده

سهمیه بنزین تاکسی

برای اطلاع از اخبار روز سهمیه‌بندی بنزین و جهت آگاهی از سهیمه بنزین انواع خودرو، موتورسیکلت، وانت‌بار و تاکسی، لینک زیر را مطالعه کنید:

»» آخرین اخبار سهمیه بندی بنزین

سایت سازمان تاکسیرانی

تاکسیرانان تهران، تبریز، اصفهان و مشهد می‌توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار سازمان تاکسیرانی و همچنین دریافت خدمات مختلف تاکسیرانی از جمله درخواست مجوز تاکسی، استعلام کرایه تاکسی، آدرس شرکت‌های تاکسیرانی و ... به لینک زیر، مراجعه کنند:

»» سایت تاکسیرانی تهران

»» سایت تاکسیرانی تبریز

»» سایت تاکسیرانی مشهد

»» سایت تاکسیرانی اصفهان

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما