آخرین اخبار تاکسی و تسهیلات تاکسیرانی

تیر 1401: مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، پیش‌بینی کرد که تا پایان سال تعداد 10 هزار تاکسی فرسوده، نوسازی می‌شوند. وی همچنین افزود که از مردادماه سال جاری، خودرو سمند سورن در فرآیند نوسازی تاکسی‌ها قرار می‌گیرد‌.

طبق گفته‌های وی، سال گذشته تعداد 9 هزار و 935 دستگاه تاکسی نوسازی شدند. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حدود 1500 دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است. وی امیدوار است که با اقدام به موقع شرکت خودروساز در تحویل خودروهای جدید، هدف نوسازی 10 هزار تاکسی محقق شود.

آقای جمالی‌نژاد درباره واردات خودرو گفت که اولویت با ناوگان برقی و هیبریدی است. آن‌ها در تلاش‌اند تا بخشی از نیاز ناوگان را از این طریق تامین کنند.

نصف تاکسی‌های تهران، فرسوده‌اند!

خرداد 1401: همه خودروهای فعال در ناوگان تاکسی ون، فرسوده هستند. این خبر را مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اعلام کرده و گفته در حال حاضر، حدود 78 هزار تاکسی فعال در ناوگان تاکسیرانی تهران حضور دارند که 52% آنها با سن بالای 10 سال بوده و در محدوده سن فرسودگی وسایل نقلیه قرار گرفته‌اند. همچنین از این تعداد، حدود 6500 دستگاه تاکسی ون در پایتخت وجود دارد که همه آنها، کاملا در سن فرسودگی هستند.

نوسازی تاکسی با سورن دوگانه سوز

خرداد 1401: مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، ضمن اشاره به توقف تولید دو خودرو سمند و پژو 405، اعلام کرد که نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی نیز متوقف شده است. وی افزود که شرکت خودروساز پیشنهاد کرده تا خودرو سورن دوگانه سوز جایگزین خودروهای قبلی در ناوگان تاکسیرانی شود. بنابراین مقرر شده که تا پایان خردادماه جاری، مجوزهای لازم برای جایگزینی این خودرو در ناوگان تاکسیرانی اخذ شود تا نوسازی تاکسی‌ها ادامه یابد.

طبق گفته‌های وی و با توجه به این که طرح نوسازی تاکسی‌ها متوقف شده است، بنابراین هیچ‌گونه ثبت‌نامی برای نوسازی انجام نمی‌شود. البته تقریبا پنج هزار راننده تاکسی از قبل برای نوسازی تاکسی‌های خود ثبت‌نام کرده‌اند که در نوبت دریافت قرار دارند.

نوسازی تاکسی فرسوده با سورن
مرتضی ضامنی؛ مدیرامل اتحادیه تاکسیرانی‌ شهری کشور

آقای ضامنی درباره نوسازی 10 هزار دستگاه تاکسی که در سال 1401 هدف‌گذاری شده بود، توضیح داد که منتظر اعلام نوع خودرو هستند. باید قیمت و ظرفیت تولید اعلام شود تا برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد. طبق گفته‌های وی، تعریف سن فرسودگی تفاوت پیدا کرده است. اکنون بیش از 178 هزار دستگاه تاکسی وجود دارد که حداقل 10 سال فعالیت کرده‌اند. یک چهارم این تعداد نیز مربوط به تهران است.

وی به موضوع استفاده از خودورهای وارداتی در حوزه تاکسیرانی نیز اشاره کرد و گفت که منتظر اعلام آیین‌نامه‌های دولت هستند و اگر ظرفیتی برای تاکسیرانی ایجاد شود، استفاده می‌کنند.

قیمت اسقاط تاکسی فرسوده در تهران

اردیبهشت 1401: با اعلام سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران و در راستای شفاف‌سازی فرآیند اسقاط خودرو، قیمت پایه پیشنهادی مراکز اسقاط برای پذیرش تاکسی فرسوده شهر تهران، از ابتدای سال 1401 به شرح زیر اعلام شده است:

قیمت اسقاط تاکسی فرسوده 1401
روی تصویر کلیک کنید

این نخستین‌باری است که قیمت خرید تاکسی فرسوده در مراکز اسقاط، بصورت عمومی منتشر شده و در دسترس متقاضیان نوسازی تاکسی قرار می‌گیرد. در جداول فوق، علاوه بر قیمت اسقاط هر نوع تاکسی فرسوده، کسورات احتمالی و همچنین خدمات ویژه‌ای که هر کدام از مراکز اسقاط متعهد به انجام آن هستند نیز مشخص گردیده است.

سازمان تاکسیرانی از تمامی متقاضیان نوسازی تاکسی فرسوده خواسته است که هرگونه تخلف مراکز اسقاط مانند «عدم پرداخت حداقل ارزش اسقاط اعلام شده» یا «پرداخت ارزش اسقاط بیش از زمان تعیین شده» یا «کسر ارزش اسقاط پرداختی» را فورا به این سازمان اطلاع دهند.

وام نوسازی تاکسی کاربراتوری

اردیبهشت 1401: سازمان تاکسیرانی، تعداد تاکسی‌های کاربراتوری شهر تهران را معادل 1500 دستگاه اعلام کرده است‌.

علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، به مصوبه منع تردد خودروهای کاربراتوری اشاره کرد و افزود که سازمان تاکسیرانی نیز مجاز به تمدید پروانه بهره‌برداری مالکان این دسته از تاکسی‌ها نیست. اکنون 800 فقره وام 90 میلیون تومانی ویژه مالکان تاکسی‌های کاربراتوری تامین شده است. توجه نکردن به نوسازی از سوی مالکان تاکسی‌های کاربراتوری، ممانعت از تردد آنها در سطح شهر و حذف سهمیه سوخت تاکسی را به‌دنبال خواهد داشت.

فروش ویژه لوازم یدکی برای تاکسیرانان

اردیبهشت 1401: مهدی ملاحسینی، سرپرست معاونت مالی و اداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، خبر داد که رانندگان تاکسی شهر تهران می‌توانند از اول تا دهم اردیبهشت‌ماه از امکانات فروش ویژه کمپین لنت، روغن، لاستیک و فیلتر خودرو با هزینه کم‌تر از قیمت مصوب دولتی بهره‌مند شوند.

وی توضیح داد که تفاهم‌نامه‌ای با هایپر کار امضا شده و تاکسیرانان می‌توانند به صورت نقد و اقساط از آن استفاده کنند.

تاکسیرانان می‌توانند به باشگاه رفاه تاکسیرانان در سایت سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به نشانی taxi.tehran.ir و یا سایت هایپرکار به نشانی hypercariran.com مراجعه کنند تا اطلاعات بیش‌تری به دست آورند. فروشگاه هایپرکار نیز در نشانی  خیابان شریعتی، خیابان معلم، خیابان مرودشت قرار دارد.

ممنوعیت تردد تاکسی کاربراتوری

فروردین 1401: سید علی محتشی‌پور، معاون بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به الزامات جدید اعلام کرد که تردد هر نوع خودرو و به طور مشخص تاکسی کاربراتوری در کلان شهرها ممنوع است. بنابراین، سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز مجاز به تمدید پروانه بهره‌برداری مالکان این دسته از تاکسی ها نیست. پلیس راهور نیز مکلف شده تا با آن‌ها برخورد کند.

طبق گفته‌های وی، تعداد هزار و 500 تاکسی کاربراتوری فعال در شهر تهران موجود است، که حذف سهمیه سوخت تاکسی را در پی خواهد داشت. او از مالکان این تاکسی‌ها خواست تا هر چه سریع‌تر نسبت به نوسازی خودرو خود اقدام کنند.

ثبت نام طرح نوسازی تاکسی به تعداد محدود

فروردین 1401: سید علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، بیان کرد که فرآیند ثبت‌نام نقدی نوسازی تاکسی فرسوده برای مدتی متوقف شده بود؛ اکنون این امکان برای تعداد محدودی تاکسی فراهم شده است که با قیمت قبلی و تنها با افزایش تعرفه بیمه، عرضه می‌شوند.

وی افزود که متقاضیان می‌توانند با مراجعه، تکمیل فرم، مشخص کردن خودروی درخواستی و ثبت‌نام، نسبت به دریافت تاکسی‌ها اقدام کنند. در ادامه نیز وی تاکید کرد که با توجه به تعداد محدود خودروها، اولویت با کسانی است که زودتر برای ثبت‌نام اقدام کنند.

افزایش قیمت تاکسی فرسوده

فروردین 1401: سید علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، درباره موضوع اسقاط خودروها توضیح داد که آیین‌نامه‌ای توسط هیات وزیران تصویب شده است، که طبق آن این خودروها باید در قالب سازوکاری مشخص و معین اسقاط شوند. طبق گفته‌های وی، یکی از وظایف ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، نظارت بر فعالیت مراکز اسقاط خودروی فرسوده است. بیش‌ترین سهم خودروهای اسقاطی، مربوط به تاکسی‌ها و مخصوصا تاکسی‌های شهر تهران است.

افزایش قیمت تاکسی فرسوده در سال 1401
افزایش قیمت تاکسی فرسوده

مراکز اسقاط باید ارزش اسقاطی را به مالک تاکسی فرسوده پرداخت کند؛ اما رانندگان تاکسی‌ها در سنوات گذشته مدام اعلام می‌کردند که ارزش اسقاط پرداختی متناسب با قیمت خودرو در بازار عمومی نیست و اعلام می‌کردند که اگر خودروی فرسوده‌شان پلاک عمومی داشت به مبلغ بیش‌تری از آن‌ها خریداری می‌شد. درخواست دیگر مالکان این بود که اختیار انتخاب مرکز اسقاط در اختیار خودشان باشد. 

آقای محتشمی‌پور بیان کرد که مقرر شده تا هر دو ماه یک‌ بار فراخوانی به مراکز اسقاط فعال و معتبر داده شود و هر مرکز در صورت تمایل، قیمت اسقاط و قیمت کسورات ناشی از نواقص احتمالی را اعلام کند و در این میان مراکز اسقاط نیز تعهد می‌دهند که قیمت‌ها تغییر نکند و از سویی دیگر زمانی که مشخص شود مرکز اسقاط ارزش واقعی خودرو فرسوده را پرداخت نمی‌کند،  همکاری‌ با آن مرکز  قطع خواهد شد.

اکنون مالک خودرو می‌تواند قیمت گواهی اسقاط خودرو فرسوده و تمام شرایط و تعهدات را روی سایت سازمان تاکسیرانی مشاهده کند.

وی به مالکین تاکسی‌های فرسوده مژده داد که ارزش تاکسی فرسوده هفت میلیون تومان افزایش یافته و اکنون قیمت متوسط اسقاط خودرو به 30 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

آمار نوسازی تاکسی فرسوده در 1401

فروردین 1401: آقای شفیعی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) ضمن اشاره به ناهماهنگی‌هایی پیش آمده درباره تامین منابع مالی و تحویل تاکسی‌های جدید، گفته که تا پایان سال 1400 قرار بود 10 هزار تاکسی نوسازی تحویل متقاضیان تهرانی شود اما فقط 5 هزار خودرو تحویل شده است. آقای شفیعی همچنین گفته که طبق پیش‌بینی شهرداری تهران، تا پایان سال 1401 باید 10 هزار خودرو فرسوده با تاکسی‌های جدید، نوسازی شوند.

معیار فرسودگی تاکسی چیست

بهمن 1400: سیدعلی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به قانون هوای پاک اعلام کرد که دولت باید ضوابط فرسودگی در بخش شخصی و عمومی را مشخص کند.

طبق گفته‌های وی و بر اساس آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک، از ابتدای سال 1401 تردد هرگونه تاکسی کاربراتوری در سطح کلان‌شهرها ممنوع است؛ بنابراین، مالکان تاکسی‌‌های فرسوده باید نسبت به نوسازی خودروی خود اقدام کنند.

آقای محتشمی‌پور افزود که در حال حاضر تعداد 1500 تاکسی کاربراتوری در تهران فعال هستند و مشمول سن فرسودگی می‌شوند؛ زیرا دیگر نوع و سن تاکسی به تنهایی ملاک فرسودگی نیست و تعریف آن از «سن فرسودگی» به «مرز فرسودگی» تغییر پیدا کرده است. اگر خودروها به طور مستمر دو بار از تست‌های معاینه فنی رد شوند، فرسوده به حساب می‌آیند.

انتقاد تاکسیرانی از عوارض شماره گذاری تاکسی

بهمن 1400: مهدی اسماعیل‌بیگی، مـدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، با اشاره به بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص قیمت خودروهای تولید داخل و افزایش قیمت ناشی از اعمال مالیات عوارض شماره‌گذاری، بیان کرد که تنها خودروهای سمند ef7 پایه گازسوز و پژو 405 دوگانه‌سوز برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی شماره‌گذاری می‌شوند. بنابراین، قیمت این خودروها نسبت به زمان قبل از ابلاغ اخیر سازمان امورمالیاتی، حدود سه میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و فشار مضاعفی را به تاکسیرانان وارد می‌کند‌.

وی ادامه داد که اعمال تخفیف‌های متناسب در فرآیند نوسازی ناوگان فرسوده، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مدنظر قرار گیرد. ودر ادامه تاکید کرد که در این شرایط اقتصادی، نمی‌توان کسب‌و‌کار تاکسیرانان را تنها با نرخ‌گذاری سالانه کرایه تاکسی کنترل و محدود کرد. زیرا تناسبی میان درآمد راننده و هزینه‌های روزمره تاکسی و معیشت برقرار نخواهد شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، اضافه شدن مالیات عوارض شماره‌گذاری به هزینه‌های تاکسیرانان را از گسستگی مراجع قانون‌گذار و  ناآشنایی آن‌ها به دردها و مطالبات تاکسیرانان دانست و افزود که شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی به تنهایی قادر به رفع مشکلات تاکسیرانان نیستند و تمامی مسئولان باید در این امر مساعدت کنند.

فرسودگی 40 درصدی ناوگان تاکسیرانی

بهمن 1400: صفر مشهدی فراهانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، درباره نوسازی تاکسی‌ها بیان کرد که این اقدام به میزان بودجه اختصاص یافته از سوی دولت بستگی دارد. در سال آینده، هدف این است که 15 هزار دستگاه تاکسی نوسازی شوند.

وی تاکید کرد که نقش آن‌ها، معرفی ناوگان فرسوده است و تاکسی‌های کاربراتوری در اولویت قرار دارند. همچنین در حدود 40 درصد ناوگان تاکسیرانی، بیش از 10 سال عمر دارند و براساس قانون هوای پاک، مشمول نوسازی می‌شوند.

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده آغاز شد

بهمن 1400: علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، از آغاز دوباره فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده خبر داد و افزود که این روند با تغییر مدیریت صندوق کارآفرینی امید، از سر گرفته شده است.

وی اشاره کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون، 2100 فقره تسهیلات 90 میلیون تومانی قرض‌الحسنه پرداخت شد، اما پس از مدتی روند آن متوقف شد؛ بنابراین 2200 تقاضا به صورت تعلیق درآمد. طبق گفته‌های آقای محتشمی‌پور، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال، حدود 4100 تاکسی فرسوده، نوسازی شوند‌.

سازمان تاکسیرانی از شرکت ایران‌خودرو درخواست کرده تا کسانی که به دلیل اهمال صندوق امید از دریافت تسهیلات و نوسازی تاکسی خود وا ماندند، خودروی خود را با همان قیمت قبلی خریداری کنند؛ اما ایران‌خودرو این درخواست را نپذیرفته و عنوان کرد که در صورت اجرای چنین تصمیمی، حدود 45 میلیارد تومان ضرر خواهد کرد‌.

سازمان تاکسیرانی برای کمک به رانندگان، با مراکز اسقاط درباره افزایش قیمت 20 درصدی اسقاط، مذاکره کرده و درخواست آن در حال بررسی است.

آخرین مهلت برای ثبت نام بیمه تاکسیرانان

دی 1400: مریم قلی‌زاده، مدیر اداره رفاه سازمان تاکسیرانی شهر تهران، در رابطه با بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی اعلام کرد که پیش‌ ثبت‌نام آن از 13 آذرماه 1400 آغاز شده و متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن پیامک شده به شماره موبایل رانندگان و مراجعه به باشگاه رفاه تاکسیرانان، نسبت به ثبت‌نام خود و خانواده‌هایشان اقدام کنند. طبق گفته‌های وی، دو نوع بیمه تکمیلی در نظر گرفته شده که سطح اول آن برای بیمه تکمیلی رانندگان است و سطح دوم، تعهدات بیش‌تری نیز دارد.

وی اشاره کرد که رانندگان می‌توانند بر اساس نیاز خود و خانوادشان، نوع بیمه را انتخاب کنند. البته در صورت انتخاب سطح دوم، تفاوت قیمت 412 هزار تومانی باید پرداخت شود. سطح انتخاب شده قابل ویرایش و حذف نیست؛ مگر در صورت تولد فرزند جدید.

وی تاکید کرد که داشتن بیمه تامین اجتماعی و پایه الزامی نیست و افزود که شرکت بیمه آسیا رانندگان را پوشش می‌دهد و مدت اعتبار آن یک‌ساله است. طبق گفته‌های مدیر اداره رفاه سازمان تاکسیرانی شهر تهران، این طرح برای رانندگان دارای کارنامه تاکسیرانی رایگان بوده، اما برای تحت پوشش قرار دادن اعضای خانواده خویش، باید مبلغی را بپردازند.

با توجه به این که مبلغ واریزی قابل استرداد نیست، بنابراین رانندگانی که دارای بیمه‌تکمیلی از سوی ارگان‌ها و ... هستند، نباید در این طرح ثبت‌نام کنند؛ زیرا به دلیل مغایرت از لیست حذف می‌شوند.

خرید اقساطی قطعات خودرو با کارت ایساکو

دی 1400: در تاریخ 4 دی‌ماه، تفاهم‌نامه همکاری سازمان تاکسیرانی و شرکت ایساکو، منعقد شد. طبق این تفاهم‌نامه، تاکسیرانان برای خرید قطعات خودرو خویش و انجام خدمات تعمیر، کارت اعتباری دریافت می‌کنند. مهدی اسماعیل‌بیگی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در این مراسم اشاره کرد که 22 درصد حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران را تاکسی‌ها بر عهده دارند و تعداد آن‌ها به 80 هزار دستگاه می‌رسد و بیش‌تر تاکسی‌ها را ایران‌ خودرو تامین می‌کند.

وی بیان کرد کارت اعتباری «ایساکو کارت» به رانندگان تاکسی تعلق می‌گیرد و بین 3 تا 30 میلیون تومان اعتبار دارد که می‌توانند از طریق آن، قطعات خودروی خود را به صورت قسطی بخرند و از خدمات ایساکو استفاده کنند. در حال حاضر، مقرر شده تا ایساکو کارت به 5 هزار تاکسیران اعطا شود و ماهانه نیز به 5 هزار نفر دیگر از تاکسیرانان، ایساکو کارت تعلق گیرد. این کارت‌ها سقف 10 میلیون تومانی دارند و درصورتی که اقساط به موقع پرداخت شوند، می‌تواند تا 30 میلیون تومان شارژ شود.

شرایط بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی

آذر 1400: میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران، در سی‌و‌دومین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران عنوان کرد که رانندگان تاکسی دارای کارنامه هوشمند «پروانه»، در تمامی سنین، می‌توانند در زمان مقرر شده توسط شهرداری، جهت ثبت‌نام برای اخذ بیمه تکمیلی درمان اقدام کنند و اعضای خانواده خود را به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار دهند.

اعتراض تاکسیرانی از وام صندوق امید

آذر 1400: محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برادری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، بیان کرد که سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا 150 میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌ها اختصاص دهد. شهرداری تهران نیز به همین میزان باید تخصیص می‌داد. از طرفی، صندوق کارآفرینی امید باید میزان 600 میلیارد تومان را تامین می‌کرد که جمعا 900 میلیارد حاصله، برای ایجاد 10 هزار وام 90 میلیون تومانی، کافی بود. اما از ابتدای سال جاری تاکنون، سازمان برنامه و بودجه 30 میلیارد تومان و شهرداری 60 میلیارد تومان واریز کرده‌اند که اگر صندوق کارآفرینی امید همکاری می‌کرد، 3 هزار وام حاصل می‌شد.

وی از عملکرد صندوق کارآفرینی امید گلایه کرد و افزود که این صندوق در دو مرحله، مطالبات ایران‌ خودرو را پرداخت نکرده است. از تاریخ سوم آذرماه نیز مطالبات 58 میلیارد تومانی را نپرداخته است. این صندوق اظهار دارد که فاقد منابع مالی است اما دو هفته‌ای می‌شود که شهرداری مبلغ 30 میلیارد تومان را واریز کرده است.

محتشمی‌پور در ادامه اعتراضات خود تاکید کرد که از مردادماه 1400 تاکنون، بیش از 2100 تاکسیران در تهران، سهم خود را برای نوسازی پرداخته‌اند و مجموعا بیش از 90 میلیارد تومان واریز شده است. اما اکنون صندوق امید اظهار کرده که رانندگان پول خود را پس بگیرند و از وام، خبری نیست. در میان، کسی پاسخگوی پول انباشته شده و نوسانات قیمت خودرو هم نیست.

نوسازی 45 هزار تاکسی توسط ایران خودرو

آذر 1400: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش به همراه معاون وزیر صمت در امور صنایع قراردادی را در خصوص تولید 45 هزار خودرو تاکسی و وانت دوگانه‌سوز، میان گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، امضا کردند. آقای سالاری افزود که وزارت نفت، 75 درصد از تجهیزات را بومی‌سازی کرده است. آقای سالاری، با توجه به تبصره سیزده، تاکید کرد که باید ناوگان‌های فرسوده با خودروهای نو جایگزین شوند.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، نیز در مراسم قرارداد تولید 45 هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز، اشاره کرد که این شرکت توانایی تولید سالانه 100 هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز را دارد و بهای تمام شده اقلام و قطعات خودرو گازسوز سبب افزایش قیمت خودروها می‌شود. طبق گفته‌‌های آقای مقیمی، ایران‌ خودرو، قصد دارد تا محصولات بیش‌تری را در قالب خودرو دوگانه‌سوز عرضه کند.

وام نوسازی تاکسی برای چه شهرهایی است؟

مهر 1400: براساس مصوبه هیئت دولت درباره سن فرسودگی خودرو، تاکسی‌هایی که بیش از 10 سال از عمر آنها گذشته باشد، تاکسی فرسوده محسوب می‌شوند. برهمین اساس نیز طرح نوسازی تاکسی فرسوده از سال 1395 شروع شد که به موجب آن، تاکنون بیش از 80 هزار تاکسی فرسوده، با خودروهای جدید نوسازی شدند. اما طبق آخرین آمارها، هم‍‌اکنون بیش از 192 هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور درحال ترددند که این آمار تا پایان سال 1400 به 242 هزار دستگاه خواهد رسید.

طبق اعلام آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور)، در شش ماهه اول 1400 از حدود 5200 نفری که متقاضی طرح نوسازی بودند، حدود 3900 نفر موفق به تحویل خودروی جدید شدند و مابقی نیز در صف انتظار نوسازی هستند. آقای ضامنی درباره علت کندشدن روند نوسازی تاکسی فرسوده نیز گفته که عدم ارائه تسهیلات بانکی در همه شهرها و افزایش مداوم قیمت خودرو، مهم‌ترین مشکلات طرح نوسازی هستند.

آقای ضامنی همچنین به وام نوسازی تاکسی نیز اشاره کرده و گفته که شهرداری‌های تهران، مشهد و اصفهان با همکاری برخی بانک‌ها، تسهیلات 90 میلیونی را برای نوسازی تاکسی‌ها اختصاص داده‌اند اما متاسفانه در سایر شهرها، نوسازی تاکسی فرسوده فعلا بصورت نقدی امکان‌پذیر است.

تمدید وام کرونایی برای تاکسیرانان

شهریور 1400: براساس اطلاعیه اتاق اصناف در تاریخ 20 شهریورماه، مهلت ثبت نام وام کرونایی، به مدت سه ماه دیگر اضافه شده و تا پایان آذرماه 1400 تمدید شده است. این تسهیلات فعلا برای 14 گروه شغلی مختلف درنظر گرفته شده اما در حوزه حمل و نقل، در اختیار فعلان سه گروه‌ زیر قرار می‌گیرد:

  • آموزشگاه‌های رانندگی.
  • حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری.
  • حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری.

طبق اطلاعیه سازمان اصناف، تسهیلات کرونایی به تعداد کارکنان واحدهای صنفی ثبت‌نام شده، تعلق گرفته و به مبلغ 12 تا 16 میلیون تومان است. همچنین سود وام کرونایی معادل 12% بوده و بعد از گذشت دو ماه تنفس، بازپرداخت اقساط آن بصورت 22 ماهه خواهد بود. متقاضیان وام کرونایی برای ثبت نام باید به سامانه اینترنتی کارا مراجعه کنند.

وام نوسازی تاکسی چقدر است؟

مرداد 1400: آقای حکیم‌نیا (مدیر صندوق کارآفرینی امید تهران) با اشاره به نوسازی بیش از 4 هزار تاکسی در دو سال اخیر، خبر داده که با تفاهم انجام‌شده میان این صندوق و سازمان برنامه و بودجه و همچنین شهرداری تهران، طرح نوسازی تاکسی فرسوده طی یکسال‌ونیم آینده با ظرفیت 10 هزار خودرو، ادامه پیدا می‌کند.

این صندوق کارآفرینی، برای طرح نوسازی 10 هزار تاکسی، 900 میلیارد تومان را در قالب تسهیلات به تاکسیرانان پرداخت می‌کند. ضمن اینکه به موازات این طرح، نوسازی یک هزار اتوبوس به مبلغ 350 میلیارد تومان و اضافه‌کردن 31 رام به متروی تهران به مبلغ 310 میلیارد تومان نیز در دستور کار این صندوق قرار دارد.

آنطور که آقای حکیم‌نیا گفته، وام 90 میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی و وام 250 میلیون تومانی نیز برای نوسازی اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده که مدت بازپرداخت آن 5 ساله است.

شرایط دریافت وام تعمیرات تاکسی

تیر 1400: آقای روشنی (مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران) ضمن اشاره به توافق انجام شده میان سازمان تاکسیرانی، شهرداری و بانک مهر، از پرداخت وام تعمیرات تاکسی، خبر داده است. شرایط وام جدید تاکسیرانی به شرح زیر خواهد بود:

  1. برای مالکان تاکسی پژو، آریو و تویوتا، وام 10 میلیون تومانی درنظرگرفته شده است.
  2. برای مالکان تاکسی ون، وام 20 میلیون تومانی با سود 4% درنظر گرفته شده است.
  3. متقاضیان این وام، ابتدا باید در سامانه تاکسیرانی تهران ثبت‌نام کرده و بعد از دریافت معرفی‌نامه، می‌توانند به بانک مراجعه کنند.

وام کرونایی تاکسیرانی کجا رفت؟!

خرداد 1400: درحالیکه وزارت راه و همچنین سازمان راهداری، از پرداخت وام کرونایی به تعداد زیادی از مشمولان خبر می‌دهند، اما مسئولان اتحادیه سواری کرایه، می‌گویند تاکنون تعداد بسیار اندکی از تاکسیرانان، موفق به گرفتن وام کرونایی شده‌اند. درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهلات کرونایی، سه مسئول مختلف، سه حرف متفاوت زده‌اند:

1- آقای صادقی (مدیر دفتر بهره‌وری حمل و نقل در وزارت کشور) می‌گوید تا اواسط خردادماه 1400 بیش از 203 هزار پرونده درخواست وام تشکیل شده که برای 156 هزار پرونده (حدود 76% متقاضیان) وام کرونایی پرداخت شده و مابقی نیز در صف بررسی هستند.

2- آقای جوان (مدیر دفتر حمل و نقل در سازمان راهداری) می‌گوید از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، بیش از 113 هزار راننده حمل و نقل عمومی در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند که طبق آمار وزارت تعاون، بیش از 98 هزارنفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

3- آقای حاج محمدعلی (رئیس اتحادیه سواری کرایه) می‌گوید که فقط 15% رانندگان، وام کرونایی پرداخت شده و اگر غیر از این است، مسئولان باید لیست دریافت‌کنندگان وام را منتشر کنند.

در این میان، آقای حاج محمدعلی، ضمن انتقاد از روش پرداخت تسهیلات کرونایی به تاکسیرانان گفته که راننده‌ها نمی‌تواند ضمانت‌های مختلفی را برای وام 6 میلیون تومانی، آن هم با سود 18% بیاورند و قرار بود با سفته این کار انجام شود، اما اینطور نشد. رئیس اتحادیه سورای کرایه همچنین گفته اگر قرار باشد راننده‌ها برای 6 میلیون تومان تسهیلات، هفته‌ها و ماه‌ها به این طرف و آن طرف بروند و در بانک‌ها و اداره‌ها معطل شوند، مسلما دیگر این وام ناچیز برای‌شان اهمیتی ندارد و منصرف می‌شوند.

جوابیه تامین اجتماعی درباره بیمه تاکسیرانان

خرداد 1400: آقای قریب (معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی) درباره مشکلات بوجود آمده برای بیمه رانندگان تاکسی، توضیحاتی را ارائه کرده که خلاصه آنها به شرح زیر است:

1- سازمان تامین اجتماعی و تاکسیرانی، دو تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند اما متاسفانه سازمان‌هایی که باید منابع مالی را تامین کنند، اقدامی نداشته‌اند.

2- برای حق بیمه 27 درصدی تاکسیرانان، نصف آن توسط خودشان و نصف دیگر هم توسط دولت (از طریق سازمان هدفمندی) باید پرداخت شود اما تاکنون سازمان هدفمندی، سهم 13.5 درصدی متعلق به خودش را پرداخت نکرده است.

3- منابع مالی برای بیمه رانندگان باید از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود اما این سازمان، هیچگونه اقدامی نکرده است طوریکه تامین اجتماعی، هم‌اکنون 12 هزار میلیارد تومان از سازمان هدفمندی، طلب دارد.

4- در شرایط فعلی، تاکسیرانان می‌توانند با پرداخت تمامی 27 درصد حق بیمه، خودشان را بیمه کنند.

5- درباره لیست هفت هزار نفری جدید تاکسیرانی که به تامین اجتماعی اعلام شده، سازمان هدفمندی گفته که امکان پذیرش افراد جدید را نداریم.

6- تفاهم‌نامه‌هایی از طرف تامین اجتماعی به وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها، وزارت راه، سازمان مدیریت و سازمان هدفمندی آماده و ارسال شده است. بنابراین اگر این تفاهم‌نامه‌ها به امضا برسند و پرداخت حق بیمه رانندگان جزو تعهدات دولت قرار بگیرد، سازمان تامین اجتماعی نیز پوشش بیمه‌ای رانندگان جدید را آغاز خواهد کرد. 

پیگیری اشیای گمشده در تاکسی

خرداد 1400: مسافرانی که اشیایی را در تاکسی‌ها جا می‌گذارند، می‌توانند بصورت اینترنتی یا تلفنی، برای دریافت آنها اقدام کنند. خانم قلی‌زاده (مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی) با اعلام این خبر گفته که شهروندان برای پیگیری اشیای گمشده خود، یا می‌توانند به سایت تاکسیرانی مراجعه کنند یا با شماره تلفن 48048 تماس بگیرند.

طبق اعلام سازمان نظارت بر تاکسیرانی، اشیای گمشده شهروندان، که عمدتا مدارک شناسایی آنهاست، تا حدود 40 روز نگهداری شده و اگر مالکان آنها مراجعه نکنند، تحویل شرکت پست خواهد شد تا به آخرین آدرس پستی آنها، ارسال شود. 

چرا تامین اجتماعی تاکسیرانان را بیمه نکرد؟

خرداد 1400: آقای ضامنی (مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور) ضمن انتقاد از عدم پاسخگویی نهادهای مرتبط درباره بیمه رانندگان تاکسی، خبر داد که علی‌رغم توافق با سازمان تامین اجتماعی در سال 1399 اما بیمه رانندگان جدید تاکسیرانی، همچنان بلاتکلیف و نامشخص است. صحبت‌های آقای ضامنی را می‌توان بصورت زیر خلاصه نمود:

1- در سال 1389، دولت مصوبه‌ای را اجرایی کرد که به موجب آن، 50% حق بیمه رانندگان حمل و نقل عمومی، توسط دولت پرداخت شود.

2- از آن زمان به بعد، سازمان‌های مرتبط ازجمله شهرداری و سازمان اصناف، لیست رانندگان فعال در این حوزه را مدام به‌روزسانی کرده و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌دادند.

3- سال 1392 بیمه تامین اجتماعی خبر داد که لیست رانندگان، بیشتر از اعتبار تخصیصی دولت است و لذا امکان به‌روزسانی لیست رانندگان دیگر وجود ندارد.

4- با پیگیری اتحادیه تاکسیرانی، در سال 1398 سازمان تامین اجتماعی، لیست 470 هزارنفری را که حق بیمه یارانه‌ای داشتند را در اختیار اتحادیه گذاشت. بعد از بررسی اتحادیه، مشخص شد که حدود نیمی از این اسامی، در شبکه حمل و نقل عمومی، فعال نبودند. یعنی یا از ابتدا و بصورت اشتباهی وارد سامانه شده‌اند یا اینکه بعد از سال 92 به بعد، از چرخه حمل و نقل عمومی، بیرون رفته‌اند.

5- نهایتا در آبانماه 1399 طبق توافقنامه‌ای که اتحادیه با سازمان تامین اجتماعی منعقد کرد، قرار شد لیست اولیه‌ای مشمل بر 7 هزار راننده فعال در تاکسیرانی را پذیرش کنند و به همین تعداد نیز، رانندگان غیرفعال را حذف کنند. اما متاسفانه تا خردادماه 1400 چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

آقای ضامنی همچنین گفته درحالی که اعلام آمادگی کردیم تا به صورت برخط، اطلاعات رانندگان فعال در تاکسیرانی را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم تا این فرایند دقیق‌تر و سریع‌تر به پیش برود؛ اما سازمان تامین اجتماعی نه تنها سیستم برخط را نپذیرفته بلکه روش دستی که قبلا توافق کرده بود را هم اجرایی نکرده است.

شرایط تبلیغات روی خودرو تاکسی

آذر 99 | آقای روشنی، سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، گفته که مجوز تبلیغات روی تاکسی‌های پایتخت در شورای عالی ترافیک تصویب شده و با هماهنگی پلیس راهور و وزارت کشور، بزودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

آقای روشنی با اشاره به اینکه بیش از 80 هزار تاکسی در تهران فعال هستند، گفته که اجرای تبلیغات روی تاکسی‌ها، با هدف ارتقای درآمد رانندگان انجام شده و قسمت زیادی از درآمد ناشی از این تبلیغات، به تاکسیران تعلق می‌گیرد.


سایت سازمان تاکسیرانی

تاکسیرانان تهران، تبریز، اصفهان و مشهد می‌توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار سازمان تاکسیرانی و همچنین دریافت خدمات مختلف تاکسیرانی از جمله درخواست مجوز تاکسی، استعلام کرایه تاکسی، آدرس شرکت‌های تاکسیرانی و ... به لینک زیر، مراجعه کنند:

»» سایت تاکسیرانی تهران
»» سایت تاکسیرانی تبریز
»» سایت تاکسیرانی مشهد
»» سایت تاکسیرانی اصفهان

اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

میزان سهمیه بنزین تاکسی

برای اطلاع از مقدار سهمیه بنزین تاکسی، سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی، میزان سهمیه بنزین آژانس، سهمیه بنزین تاکسی دوگانه سوز، زمان واریز سهمیه سوخت تاکسی و نحوه استعلام سهمیه اعتباری تاکسی در سامانه سماس، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله سهمیه بنزین تاکسی را از دست ندهید.

سهمیه بنزین تاکسی اسنپ

برای اطلاع از نحوه ثبت نام سهمیه بنزین رانندگان اسنپ، نحوه استعلام سهمیه بنزین و زمان واریز سهمیه اسنپ در سامانه سماس، مقاله ثبت نام سهمیه بنزین اسنپ را مطالعه کنید.

نرخ جدید کرایه تاکسی

آخرین اخبار افزایش کرایه تاکسی، گرانی کرایه تاکسی تهران، قیمت کرایه تاکسی بین شهری، جدیدترین نرخ کرایه تاکسی شهری، زمان افزایش نرخ کرایه تاکسی و میزان افزایش کرایه حمل و نقل عمومی را در مقاله افزایش کرایه تاکسی مطلاعه کنید.

شرایط معاینه فنی تاکسی

آخرین اخبار معاینه فنی رایگان برای تاکسی، جریمه معاینه فنی تاکسی، معاینه فنی تاکسی فرسوده، شرایط معاینه فنی تاکسی دوگانه سوز و معاینه تاکسی صفر را در مقاله معاینه فنی تاکسی مطالعه کنید.

فروش محصولات سایپا

در مقاله ثبت نام سایپا، تمامی بخشنامه‌های جدید فروش فوری سایپا، پیش فروش سایپا و فروش فوق العاده سایپا، را مشاهده و مطالعه کنید.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

5 دیدگاه

Reza2463(56 روز پیش)

کسی میدونه چه خودرویی جایگزین سمند وپژو میشه فقط حرفشه هیجا اشاره به نوع خودرو نشده

Hdid(162 روز پیش)

سلام چرا تو شهرستان ها تبدیل ماشین های فرسوده تاکسی انجام نمیشه و بیمه تاکسی ها را هم برداشتن این درآمد کم تاکسی‌ها لااقل این امتیازها را از ما دریغ نکنید اتحادیه تاکسیرانان هیچ کارایی برای ما ندارد فقط ما پول پرداخت میکنیم لطفاً رسیدگی کنید

M0hsen(219 روز پیش)

الان چرا تو شهراستان تعویض تاکسی فرسوده به صورت اقساطی ندارن.

Ssdffgjjjjkougctyyhvv(253 روز پیش)

سلام آیا ماشین که از سال ۸۲ داخل ناوگان تاکسی کا ر میکند دیگه ماشین هست کسی سوار پیکان نمیشه بعدش کسی که ۶ فرزند داشته باشه ازدواج نکرده و دانشجو واقعا شما بگید خرج کدوم باید بدم پیکان یا دانشجو

Hhfjjfntfifjfnj(329 روز پیش)

به پیشخوان مراجعه میکنم برای ثبت نام میگویند فقط تاکسی با کارنامه ثبت نام میکنیم جون ماشین برون شهری است پلاک عمومی در برگه سبز نوشته کرایه شخصی میگوینداین شخصی است خواهش میکنم درسیستم ثبت نام را اصلاح کنید تا به مشکل نخوریم ممنون

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید