• نوسازي تاکسي فرسوده
  • نوسازي تاکسي فرسوده
  • نوسازي تاکسي فرسوده
  • تاکسي ون جديد
  • ثبت نام تاکسي 511
  • نوسازي تاکسي فرسوده

نوسازی 31 هزار تاکسی فرسوده تا پایان 1403

طرح نوسازی تاکسی فرسوده و قدیمی (1403)

29 آبان 1403 10:36

نوسازی 31 هزار تاکسی فرسوده تا پایان 1403

آبان 1403: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، می‌گوید نوسازی 31 هزار دستگاه تاکسی تا پایان سال 1403 برای این ستاد برنامه‌ریزی شده که امیدواریم با منابعی که در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وجود دارد (بعد از اینکه گردش خزانه داری کل انجام می‌شود)، تخصیص به متقاضیانی که در فرآیند جایگزینی شرکت می‌کنند و منتظر دریافت تسهیلات هستند، صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، از این 31 هزار دستگاه تاکسی، 25 هزار دستگاه تاکسی‌های بنزین‌سوز یا گازسوز یا دوگانه هستند و 6000 دستگاه هم برقی هستند که مربوط به چهار خودروساز کشور می‌شود.

قرارداد 5000 تاکسی با شرکت فردا موتور

آبان 1403: تاکسی‌های جدید برای ناوگان تاکسیرانی کشور رونمایی شدند. این تاکسی‌ها برای شرکت فردا موتورز هستند. اف ام سی 511 در این مراسم برای تاکسیرانی رونمایی شد و قرار است 5000 دستگاه به این ناوگان واگذار گردد. دلیل انتخاب این خودرو برای تاکسیرانی، استهلاک و مصرف سوخت پایین آن‌ است.

تسهیلات ثبت نام تاکسی 511 ویژه طرح نوسازی

آبان 1403: شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، در مورد ثبت‌نام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروی B511 گفت: در حال حاضر خودروی 511 یکی از خودروهایی است که در سبد پیشنهادی به تاکسیرانان برای طرح نوسازی تاکسی فرسوده قرار دارد و سازمان تاکسیرانی 300 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 8 درصد برای نوسازی خودروی تاکسی برای متقاضیان این خودرو در نظر گرفته است و خودروساز نیز تسهیلات 300 میلیونی با کارمزد 14 درصد در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه رانندگان متقاضی می‌توانند در سامانه نوسازی ثبت نام کنند و نسبت به تهیه خودرو اقدام کنند، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها در یک ماهه اخیر 50 نفر متقاضی دریافت خودروی بی 511 در تهران بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه بی 511 خودروی جدید است و هنوز به عنوان تاکسی در شهر فعال نشده است، گفت: در بازه زمانی محدود اعلامی، ثبت نام متقاضیان خوب بوده است و قطعا با ورود اولین سری این خودروها استقبال بیشتری صورت می‌گیرد.

چانگان و جک جی 4 به ناوگان تاکسیرانی

مهر 1403: سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، با اشاره به اینکه دو خودروی جدید به چرخه ناوگان تاکسیرانی کشور به زودی اضافه خواهد شد از رونمایی «چانگان» و «جی۴» به عنوان تاکسی‌های جدید خبر داد.

وی توضیح داد دیگر یک تاکسی در کشور آن هم به نام «سمند سورن» نخواهیم داشت؛ بلکه تعدادی از خودروهای چانگان پلاک تاکسی شده‌اند و به زودی چانگان به عنوان تاکسی رونمایی خواهد شد. دومین خودروی مورد نظر برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی کشور نیز خودروی «جی ۴» برای شرکت کرمان موتور است. مجموعه کرمان موتور اقدامات لازم را برای این امر پیگیری خواهد کرد. به زودی این خودرو نیز پلاک تاکسی شده و ظرف دو هفته آینده این خودرو به ناوگان تاکسیرانی کشور اضافه می‌شود.

وی در مورد خودروی ساینا و تأیید این خودرو به عنوان تاکسی در ناوگان تاکسیرانی به جلسه‌اش با مدیرعامل سایپا اشاره کرد و گفت شرکت سایپا هنوز توان اینکه بتواند خودروی ساینا را  به چرخه تاکسیرانی بیاورد، ندارد و هنوز در حال ارائه خدمات برای مطالبات قبلی خود است و به محض اینکه به ما اعلام کند امکان تولید خودروی ساینا را به عنوان تاکسی دارد؛ قطعا ساینا هم به ناوگان تاکسیرانی کشور اضافه خواهد شد.

اکثر ۳۰۰۰ دستگاه خودرو اختصاص یافته برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده به شهرداری‌های کشور، همین دو خودرو جک جی 4 و چانگان هستند. پیش بینی کرده‌ایم که کرمان موتور دستگاه‌های بیشتری را برای ورود به این ناوگان در اختیار ما قرار دهد و در حال حاضر چانگان به عنوان تاکسی به زودی وارد چرخه حمل و نقل تاکسیرانی خواهد شد.

وی افزود فرصت دو ماهه برای ورود ۳۰۰۰ خودروی تاکسی جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از امروز آغاز شده و شهرهایی که به جمع بندی نهایی برسند و مطالبه خود را برای ورود این خودروها به ناوگان حمل و نقل خود اعلام کنند در اولویت قرار می‌گیرند؛ چرا که برای ورود این خودرو به ناوگان تاکسیرانی سقفی برای شهرها در نظر گرفته نشده و هر شهری که مطالبه خود را اعلام کند و در مدت زمان کوتاهی اقدامات لازم را برای تکمیل درخواستش انجام دهد، در اولویت است.

اختصاص 3000 خودرو برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده

مهر 1403: سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ، اظهار کرد در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عقب‌ماندگی‌های زیادی وجود دارد که متاسفانه به واسطه انحصاری بود که در تولید خودروها از سوی شرکت‌های خودروساز روبرو بودیم به طوری که تولید خودروهای تاکسی در اولویت شرکت‌های خودروساز نبوده و سهمیه شهرها برای تولید خودروی تاکسی تفاوت معناداری داشته است بنابراین لازم بود این انحصار شکسته شود که با تلاش مجموعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و وزارت کشور این انحصار شکسته شد.

وی افزود که دیگر یک تاکسی در کشور آن هم به نام سمند سورن نخواهیم داشت و دو نوع خودروی جدید به ناوگان تاکسیرانی با اولویت کلانشهرها و پس از آن شهرهای کوچک به این ناوگان افزوده خواهد شد. 3000 دستگاه خودرو برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده فریز شده است. از اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور تقاضا داریم تا ظرف دو ماه با تقسیم‌بندی مناسب این تعداد خودرو را به شهرهای واجد شرایط با اولویت شهرهایی که تاکنون مشکل نوسازی طی این سال‌ها را داشتند، اختصاص دهند.

آقای انوشه گفت همچنین درخواست داریم تا برای موارد خاص از تسهیلات لازم برای خودروهای فرسوده نیز استفاده کنند؛ بنابراین چنانچه این 3000 دستگاه خودروی فریز شده ظرف دو ماه جمع‌بندی شود و تحویل متقاضیان گردد قطعا در مراحل بعدی برای شهرهای کوچک‌تر نیز با فوریت نوسازی ناوگان حمل و نقل صورت خواهد گرفت.

وی افزود ماشین‌های جمعی مبالغ بیشتری برای خریدشان باید در نظر گرفته شود و جزء اولویت ما نیز هست؛ اما برای شهرهای با جمعیت کمتر مساله تاکسی جدی است که باید رفع شود و پس از آن در مرحله دوم در نظر گرفتن ماشین‌های جمعی است. بنابراین درخواست داریم تا برای شهرهای واجد شرایط جهت اختصاص این نوع خودروها اعلام آمادگی کنند.

اسقاط 542 دستگاه تاکسی فرسوده

تیر 1403: مهران سالاریه، رئیس نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، اعلام کرد در ابتدای سال 1402 در وزارت صمت ستادی تشکیل شد که مسئولیت آن در گذشته به عهده وزارت راه و شهرسازی بود ولی این مسئولیت امروز به عهده وزارت صمت گذاشته شده است. از سال گذشته یک حرکت جهشی در اسقاط خودرو های فرسوده ایجاد شد به طوری که 25 درصد رشد اسقاط خودرو نسبت به 4 سال قبل را شاهد هستیم و امسال هم امیدواریم رکورد خوبی را در این خصوص داشته باشیم. 

وی افزود به طور کلی بیش از 69 هزار خودرو فقط در سال گذشته اسقاط شده است و تا امروز هم 542 دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شده است. 287 دستگاه تاکسی برون شهری از رده خارج شده است. خودروسازان براساس قانون موظف هستند که 20 درصد تولیدات خود را به خودروهای فرسوده اختصاص دهند، به طور کلی عمر ناوگان خودروهای کشور فقط با کیفیت محصولات بالا خواهد رفت.

ثبت‌نام 700 تاکسیران برای تاکسی برقی وارداتی

اردیبهشت 1403: محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، اظهار کرد توافق شهرداری تهران با دولت مبنی بر تامین 10 هزار و 500 دلار از هزینه واردات هر دستگاه تاکسی برقی از محل درآمدهای ناشی از اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر توسط قوه مجریه است؛ بنابراین هر زمان که پرداخت مبلغ مورد نظر برای خرید تاکسی‌های برقی به طرف‌های چینی پرداخت شود، این میزان از قیمت تمام‌شده هر خودرو را دولت پرداخت خواهد کرد. علاوه بر این، حدود 200 تا 250 میلیون تومان به عنوان آورده اولیه از راننده تاکسی دریافت می‌شود و مابقی هزینه نیز از طریقی وامی تامین می‌شود که با سود مناسب به رانندگان پرداخت خواهد شد.

وی افزود تا امروز حدود 700 راننده تاکسی برای خرید تاکسی‌های برقی وارداتی از چین ثبت‌نام کرده‌اند. از سوم اردیبهشت امسال فراخوان جایگزینی تاکسی‌های برقی چینی با تاکسی‌های فرسوده ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت به رانندگان محترم تاکسی اعلام شد و در مرحله اول این فراخوان، از یک هزار راننده محترم برای تحویل این خودروها ثبت‌نام می‌شود. رانندگان برای ثبت‌نام در فراخوان خرید تاکسی‌های برقی می‌توانند به ساختمان اصلی سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند و پس از تکمیل ظرفیت مرحله اول، فراخوان‌های مراحل بعدی با ظرفیت بالاتری اعلام خواهد شد.

فراخوان ثبت نام تاکسی فرسوده تهران

اردیبهشت 1403: شرکت کرمان موتور، طی فراخوانی از تاکسیرانان تهران، شرایط ثبت نام در طرح نوسازی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی شرکت کرمان موتور را اعلام کرد:

ثبت نام نوسازی تاکسی فرسوده کرمان موتور

براساس جدول فوق، قیمت تاکسی برقی کرمان موتور، معادل یک میلیاردو 325 میلیون تومان بوده اما مبلغ 25 میلیون تومان بعنوان تخفیف نقدی، برای متقاضیان درنظر گرفته شده است. متقاضیان همچنین می‌توانند از تسهیلات 600 میلیونی شرکت کرمان موتور یا تسهیلات 300 میلیون تومان صندوق کارآفرینی امید، استفاده نمایند.

جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با 10 هزار تاکسی برقی

فروردین 1403: حسن کریمی سنجری، مدیرطرح خودروهای برقی وزارت صمت، با اشاره به امضای چند توافقنامه برای جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی، توضیح داد براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده  از سوی وزارت صمت و مذاکراتی که با شرکت تاکسیرانی تهران انجام شده در نظر داریم بین 8 تا 10 هزار خودروبرقی در قالب توافقنامه واگذاری از طریق شرکت خودروساز به متقاضیان واگذار کنیم. تاکنون چند شرکت توافقنامه مذکور را امضا و چند شرکت نیز به زودی آن را امضا می کنند.

وی افزود پیش بینی می شود تا دو - سه ماه آینده تعداد خودروهای برقی ترخیص شده از گمرک به  ٨ تا ١۰ هزار دستگاه برسد که تقریبا همه این خودروها برای بخش تاکسیرانی کشور در نظر گرفته شده است. در صورتی که وجه یارانه ای  که دولت برای این خودروها در نظر گرفته تامین شود و به متقاضیان خرید این خودروها پرداخت شود بزودی شاهد فعال شدن حدود 10 هزار دستگاه خودروی برقی در ناوگان تاکسیرانی خواهیم بود. مبلغ این یارانه حدود 500 میلیون تومان است که  براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که بخشی از این ماده مربوط  به بهینه سازی مصرف سوخت از محل صرفه جویی است، پرداخت می شود. طبیعتا پرداخت مبلغ یارانه از طریق بانک عامل به خریدار خودرو برقی صورت می پذیرد که در حال مذاکره با چند بانک هستیم.

ارائه تسهیلات برای نوسازی تاکسی

بهمن 1402: شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، در مورد آخرین وضعیت ارائه تسهیلات به تاکسیرانان پایتخت برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده، توضیح داد یکی از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری، موضوع حل آلودگی هوای تهران است و در این میان خودروهای فرسوده نقش مهمی در این خصوص دارند که تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده  نیز سهم قابل توجهی دارند؛ به گونه‌ای که اگر بتوانیم در نوسازی این خودروها تاثیرگذار باشیم، در کاهش آلودگی هوا نیز نقش آفرینی خواهد شد.

وی افزود شهرداری تهران با انعقاد قراردادی با صندوق کارآفرینی، تسهیلات خوبی در این دوره مدیریت شهری به دارندگان تاکسی‌های فرسوده ارائه کرده است. این تسهیلات با  کارمزد 8 درصد و اقساط 60 ماهه برای خودروهای ون، پژو و سمند فرسوده است تا تاکسی فرسوده خود را به خودروی «سورن پلاس دوگانه سوز» تبدیل کنند.

خانم مالکی گفت برای نوسازی تاکسی ون 200 میلیون تومان و برای خودروی سواری مبلغ  150 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است و در این دوره مدیریت شهری، برقی سازی تاکسی‌ها در دستور کار قرار دارد؛ به طوری که شاهد ورود 25 هزار تاکسی برقی و 10 هزار ون برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی خواهیم بود که  قطعا مجموع این اقدامات در کاهش آلودگی هوا، نقش بسزایی خواهد داشت.

انعقاد قرارداد 10 هزار دستگاه ون

دی 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد خرید وسایل حمل و نقل برقی در این دوره اتفاقی بی‌نظیر و بی‌سابقه است. قیمت خودروی برقی از دیزلی بسیار گران تر است. تأمین مالی این قراردادها از طریق تضامین شهرداری و پیگیری‌های دولت و همکاری با چینی‌ها انجام شده است.

وی عنوان کرد عمر ون‌های تهران به 17 سال قبل باز می‌گردد. امروز قرارداد 10 هزار ون در حال انعقاد است و 5000 تاکسی متعلق به شهرداری و 49 هزار تاکسی نیز توسط وزارت صمت و مجموعه‌های بخشی خصوصی تأمین خواهد شد.

شهردار تهران گفت 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی نیز خریداری خواهد شد. تحول بزرگی برای هوای پاک تهران در حال رخ دادن است. هرچند مسئولیت مستقیم آن با شهرداری نیست و مسئولیت مستقیم سایر دستگاه‌هاست. اما  ما علاوه بر انجام وظایف خود کمک می‌کنیم که سایر دستگاه‌ها نیز به وظایف خود عمل کنند.

نوسازی 4هزار تاکسی در یک سال گذشته

دی 1402: شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، در پویش امید و افتخار شهرداری تهران و رونمایی از تاکسی‌های برقی، اظهار کرد مهمترین دغدغه پایتخت نشینان به موضوع آلودگی هوا مربوط است و برای اینکه بتوانیم میزان آلودگی را کاهش دهیم باید به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برویم .در سال‌های اخیر شهر تهران در توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی اقدام جدی نشده بود که در این 2 سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. از سال گذشته تاکنون چهار هزار دستگاه تاکسی فرسوده پایتخت نوسازی شده است.

وی افزود تاکسی سهم 18 درصدی در حمل و نقل تهران به خود اختصاص داده که این ناوگان از فرسودگی رنج می‌برد.  تفاهم نامه ورود 25 هزار دستگاه تاکسی و 10 هزار دستگاه ون برقی به امضا رسیده که در فاز اول تعدادی از تاکسی‌های برقی رونمایی خواهد شد. استفاده از فناوری‌های نوین مورد تاکید مدیریت شهری پایتخت است که تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی و برقی سازی به تاکسیرانی تعلق خواهد گرفت. مدیریت شهری با تسهیلات 60 ماهه با سود هشت درصدی و با زمان تنفس سه ساله در مسیر نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران قرار گرفته است.

میثم مظفر، رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، نیز در این مراسم اعلام کرد این دوره از مدیریت شهری پایتخت را با 50 هزار تاکسی فرسوده تحویل گرفتیم اما همت بالای شهردار تهران نوید بخش یک تحول بزرگ و چشمگیر در موضوع ناوگان تاکسی و حمل ونقل است. سازمان تاکسیرانی ظرفیت‌های بزرگی دارد که اگر تبدیل به فعل شود می تواند تحول چشمگیری ایجاد کند. در شورای شهر تهران در برنامه چهارم تحول هدف گذاری کردیم که سالانه حداقل پنج هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم و این فرسودگی موجود در تاکسی‌ها ناشی از این است که در دوره قبلی مدیریت شهری کار جدی در این زمنیه انجام نشد.

ارزش گواهی اسقاط تاکسی 210 میلیون تومان است

آذر 1402: گل علیزاده ، رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست ، اعلام کرد که سن فرسودگی تاکسی ها  10 سال شد. در گذشته یک تاکسی دو گواهی اسقاط دریافت می کرد که این گواهی‌ها عددی حدود 70 میلیون نصیب دارنده تاکسی فرسوده می کرد اما اکنون با تغییرات جدید این عدد نزدیک به 210 میلیون نصیب تاکسی فرسوده می کند،  که با یک آورنده اندک شرایط برای نوسازی خودرو مهیا می شود.

وی افزود برای کشنده‌ها نیز این عدد به 1220 تومان رسید. به علاوه قیمت لاشه خودرو که نصیب صاحب خودرو فرسوه می شود. سواری‌ها هم  70 میلیون بابت گواهی اسقاط دریافت خواهندکرد، به علاوه 20 میلیون ارزش لاشه خودرو. این هدف گذاری با تمرکز بر خودروهای پر پیمایش و اثربخشی آن ها بر آلودگی هوا صورت گرفته است و بنا به برنامه ریزی های انجام شده چشم انداز ما از این اقدامات خارج کردن سالانه 500 هزار دستگاه فرسوه از چرخه می باشد.

نوسازی تنها 2500 تاکسی در سال جاری

آبان 1402: از 313 هزار دستگاه خودروی ناوگان تاکسیرانی، 203 هزار دستگاه بالای 10 سال عمر دارند. متأسفانه از سال 1396 به بعد نیز تسهیلات و اعتبارات یارانه ای از طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی حذف و خرید نقدی جایگزین آن شد. این موضوع تاثیر مهمی بر آلودگی هوای تهران دارد.

مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، درباره روند نوسازی تاکسی های فرسوده در کشور توضیح داد شرایط اقتصادی اجازه نمی‌دهد تا قریب به اکثر  تاکسیرانان و تاکسی داران مشمول طرح نوسازی، بهای خودرو را بصورت نقد بپردازند. افزایش بی رویه قیمت خودرو در سالهای اخیر مزید بر علت شده و مالکان تاکسی های فرسوده سالهاست که چشم انتظارند و شاید یکی از ردیف‌های بودجه ( تبصره 2 ماده 8 قانون هوای پاک)  محقق شود. افزایش بی رویه قیمت خودرو از یک طرف و عدم تخصیص اعتبارات ارزان قیمت از طرف دیگر، مجموعه های حمل و نقل را بر آن داشت تا به روش های مختلف برای تأمین بخشی از هزینه خرید خودرو اقدام کنند. منابع داخلی شهرداری ها، پست بانک، کمیته امداد، سازمان بسیج و... همه و همه در کنار هم قرار گرفتند تا بتوانند بخش کوچکی از این ناوگان عظیم فرسوده را احیا کنند.

وی افزود شرکت‌های خودروساز، به ویژه شرکت ایران خودرو، اعلام می‌کنند که تولید آن‌ها حدود 900 هزار خودرو در سال است که اگر 5 درصد از این تولید را به حوزه تاکسیرانی اختصاص دهند، می‌توانیم سالانه 20 هزار تا 40 هزار خودروی فرسوده را نوسازی کنیم. بنابراین دلیل کاهش در تولید منطقی نیست و مشکل سیاست گذاری خودروسازان است و باید راهبرد مشخصی را برای تداوم طرح نوسازی ترسیم کنند.  در سال 1402 طی قرادادی با شرکت خودروساز مقرر شد تا 10 هزار تاکسی نوسازی شود که با عدم توان خودروساز برای تولید تاکسی مواجه شدیم و درسال جاری صرفا  2500دستگاه خودرو در طرح نوسازی جایگزین شده است.

طرح تعویض ون فرسوده با تاکسی نو

مهر 1402: امین رهبر، مدیر نوسازی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهر تهران ، اعلام کرد وام 2 میلیارد ریالی با کارمزد هشت درصدی برای نوسازی تاکسی ون‌های فرسوده این شهر و خرید تاکسی نو نیز در نظر گرفته شده است.

وی همچنین اشاره کرد برای جایگزینی ون‌های فرسوده، خودرو «سمند سورن پلاس دوگانه سوز» در نظر گرفته شده که مالکان برای این منظور می‌توانند از تسهیلات 2 میلیارد ریالی با کارمزد هشت درصد و اقساط 60 ماهه با سه ماه تنفس بهره‌مند شوند. ضمنا با توجه به قیمت بالای ون‌های موجود در بازار و عدم امکان پرداخت آن برای تاکسیرانان، اختصاص تسهیلاتی به منظور کمک به نوسازی این خودروها در دستور کار قرار دارد. تاکسیرانان دارای خودرو ون فرسوده می‌توانند با دریافت وام و اسقاط خودرو خود تا قبل از ارائه پیش فاکتورهای جدید از سوی خودروساز با کمترین آورده نقدی ماشین خود را نوسازی کنند.

تاکسیرانان متقاضی برای کسب اطلاعات بیشتر یا ثبت نام می‌توانند از ساعت 8 تا 11 به اداره نوسازی این سازمان مراجعه کنند.

مشخص نبودن نحوه واگذاری مالکیت 630 ون تهران

مهر 1402: امین رهبر، مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، درباره آخرین وضعیت 630 تاکسی ون که از سوی وزارت کشور تأمین مالی آن صورت گرفته بود، توضیح داد سال گذشته وزارت کشور 630 دستگاه ون به شهرداری تهران تخصیص داد که از این میان 30 درصد هزینه‌ها توسط شهرداری و 70 درصد هزینه آن نیز از سوی وزارت کشور تأمین می‌شد که در همان زمان شهرداری تهران سهم خود برای 30 درصد مبلغ 630 دستگاه ون را پرداخت کرد. در ابتدای سال جاری در مرحله اول 195 دستگاه ون تخصیص داده شد که از این میان 184 دستگاه ون پلاک شده و آماده تحویل شدند. زمان تحویل الباقی ون ها مشخص نشده تا اینکه بعد از آن نیز در آستانه اربعین حدود 46 دستگاه ون به شهرداری تهران اختصاص داده شد که هنوز پلاک نشده‌اند؛ اما در اختیار شهرداری تهران قرار داده شده است.

وی افزود مجموعا 220 ون از 630 دستگاه ون اعلامی به شهرداری تهران داده شده است. تا کنون هیچ دستورالعمل یا آئین‌نامه‌ای برای واگذاری مالکیت خودروها از سوی وزارت کشور مشخص و ابلاغ نشده و تمام این ون‌ها به نام شهرداری تهران است که در پیگیری‌های انجام شده که چندین مکاتبه با رئیس سازمان شهرداری‌ها و معاونش در این زمینه داشته‌ایم و اما هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. شهرداری 30 درصد سهم خود را بابت ورود 630 دستگاه ون به حساب واریز کرده است اما هنوز تکلیف مابقی ون‌ها مشخص نیست. این در حالیست که از 220 ونی که در اختیار شهرداری تهران قرار داده شده، 46 دستگاه هنوز پلاک نشده و 40 دستگاه ون نیز به دلیل عیوب هنوز از ایران خودرو دیزل تحویل شهرداری تهران نشده است و باید گفت که حدود 140 دستگاه ون جدید در اختیار شهرداری تهران است که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است در طرح «شاتل سرویس» از آن ها استفاده شود.

وی تاکید کرد نکته قابل توجه این است که این ون‌ها قابلیت واگذاری مالکیت به افراد حقیقی را ندارد. هنوز شرایط و دستورالعمل مشخصی برای واگذاری مالکیت این ون‌ها ابلاغ نشده است و به همین دلیل این ون‌ها به نام شهرداری تهران است.

آقای رهبر گفت برای ون‌های فرسوده طرحی را در نظر گرفتیم که بر اساس آن رانندگان بتوانند نسبت به نوسازی خودروشان اقدام کنند. با توجه به اینکه قیمت یک خودروی ون افزایش یافته و به حدود یک میلیارد و 500 تا 600 میلیون تومان رسیده است، عملا تاکسیران توانایی خرید ون را ندارد. به همین علت نیز طرحی را در نظر گرفتیم که بر اساس آن رانندگان ون‌های فرسوده می‌توانند با دریافت وام 200 میلیون تومانی با تسهیلات هشت درصد در 60 ماه که سه ماه هم تنفس وام است، نسبت به دریافت خودروی سورن اقدام کنند.

پرداخت وام به مالکان تاکسی‌های فرسوده

شهریور 1402: مهدی وحدت کار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، درباره تسهیلات جدید برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده اظهار کرد نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده با ارائه تسهیلات 150 میلیون تومانی با کارمزد 8 درصد و بازپرداخت 60 ماهه با سه ماه تنفس، از ابتدای شهریورماه سال جاری برای نوسازی تاکسی‌ها آغاز خواهد شد.

وی توضیح داد در این طرح، شهرداری تهران از منابع داخلی خود تسهیلاتی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده با مشارکت صندوق کارآفرینی امید فراهم آورده است. به طوری که تاکسیرانان برای دریافت تسهیلات با مراجعه به اداره نوسازی سازمان تاکسیرانی باید نسبت به ثبت نام اقدام‌ کنند و متناسب با زمان ثبت نام برای تشکیل و تکمیل پرونده بانکی به صندوق کارآفرینی امید برای بهره‌مندی از تسهیلات معرفی می‌شوند. در صورتی که خودروساز به تعهد خود عمل کند و پیش فاکتور را در زمان بندی مشخص مطابق با قرارداد منعقد شده با نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صادر کند، طرح نوسازی ناوگان مطابق با زمان بندی پیش بینی شده محقق خواهد شد.

وی عنوان کرد که خودروی سمند سورن پلاس برای متقاضیان با قیمت حدود 362 میلیون تومان عرضه می‌شود و با توجه به اینکه تحویل خودرو سه ماه پس از تکمیل پرداخت است و نظر به اجرای طرح کلید به کلید، تحویل خودروی فرسوده در روز دریافت خودروی جایگزین انجام می شود. مبلغ ارزش اسقاط نیز توسط مراکز به تاکسیرانان پرداخت می‌شود.

1500 میلیارد تومان تسهیلات نوسازی تاکسی

مرداد 1402: آقای تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران، با بیان اینکه مشکل صندوق کارآفرینی امید (که باید برای نوسازی تاکسی‌ها وام بدهد) باید با ورود شهرداری دنبال شود، تصریح کرد: سال گذشته تنها 2700 خودرو و امسال هم کمتر از 600 خودرو نوسازی شده است.

وحدت کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز با بیان اینکه طی قراردادی با شرکت کنترل ترافیک از محل درآمد طرح ترافیک، به میزان 500 میلیارد تومان برای اعطاء تسهیلات نوسازی تاکسیرانی پیش بینی شده و 1000 میلیارد تومان دیگر هم از صندوق کارآفرینی امید پیش بینی شده است، افزود: در مجموع 1500 میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام 150 میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌ پیش بینی شده است که 60 ماهه و با سود 8 درصد خواهد بود که چک اولیه 100 میلیارد تومان نهایی شده است و از آنجایی که ورود سمند سورن به عنوان تاکسی نهایی شده، نوسازی تاکسی فرسوده آغاز خواهد شد.

وام 150 میلیونی برای نوسازی تاکسی‌ فرسوده

تیر 1402: امین رهبر، مدیر نوسازی ناوگان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، درباره تسهیلات جدید برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده توضیح داد نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده از تاریخ ۲۸ خردادماه توسط نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ابلاغ شده است که در این طرح خودروی «سمند سورن پلاس» با قیمت ۳۶۲ میلیون تومان عرضه می‌شود. در این طرح، شهرداری تهران از منابع داخلی خود تسهیلاتی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده با کمک صندوق کارآفرینی امید در نظر گرفته است. بنابراین وام ۱۵۰ میلیون تومانی با نرخ ۸ درصد ۶۰ ماهه با سه ماه تنفس برای نوسازی تاکسی‌ها در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد که توافق نامه با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است که پس از انجام فرآیند اداری و تأمین منابع مالی، اطلاع رسانی لازم برای نحوه مراجعه متقاضیان به منظور ثبت نام و بهره‌مندی از تسهیلات عنوان شده، انجام خواهد شد.

طبق گفته‌های آقای رهبر، با توجه به اینکه طرح نوسازی ناوگان به صورت کلید به کلید بوده و از آنجایی که اگر متقاضیان نسبت به ثبت نام و واریز وجه اقدام کنند، عملا سه ماه دیگر با توجه به قرارداد منعقد شده با  خودروساز، خودروی جایگزین خود را دریافت می کنند، پیش بینی شده که قبل از تحویل خودرو در طرح جدید، فراخوان از مراکز اسقاط برای اعلام قیمت های جدید در دستور کار قرار گیرد. تاکسی‌های مدل سال ۹۱ و ما قبل می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. نوسازی تاکسی ها با توجه به آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک مبتنی بر سن تاکسی نیست و تاکسی هایی که نتوانند معاینه فنی دریافت کنند، مشمول نوسازی هستند. از ابتدای سال تاکنون ۹۸۸ پرونده نوسازی تشکیل شده که ۵۲۳ خودرو تحویل داده شده است و مابقی خودروها نیز طبق زمان‌بندی اعلامی از سوی خودروساز تا اواسط تیرماه تحویل داده می‌شود؛ اما باید توجه داشت که این خودروها به صورت تمام نقد و بدون دریافت تسهیلات از سوی رانندگان خریداری شده است و به زودی تسهیلات نوسازی به رانندگان ارائه می‌شود.

اختصاص وام نوسازی تاکسی به رانندگان در آینده نزدیک

خرداد 1402: علیرضا تویسرکانی، مدیر بازرسی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، عنوان کرد روزانه حداقل 2 میلیون سفر از طریق تاکسی در تهران انجام می‌شود و در این ترددها طبیعتاً مشکلاتی هم وجود دارد. از آنجایی‌ که راننده تاکسی مستقیم با مسافر در ارتباط است، مشکلات تاکسیرانی به نسبت سایر ناوگان‌ حمل و نقل عمومی بیشتر است.

وی توضیح داد از آبان ماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری حدود 500 پرونده شکایتی بین مسافران و رانندگان تاکسی رسیدگی شده و به مصالحه انجامید و از ارجاع آن به دادسرا جلوگیری شد. بیش از نیمی از مجموع 78 هزار تاکسی فعال در شهر تهران عمر بالای 10 سال دارند و اغلب آن ها باید نوسازی شوند. اکثر تاکسیرانان دارای خودروی فرسوده، سرمایه لازم برای نوسازی خودروی خود را ندارند و باید به آن ها تسهیلات ارائه شود. با پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش مدیرعامل تاکسیرانی، معاونت فنی و بهره‌برداری و صندوق کارآفرینی امید، موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی دنبال شده است و به‌زودی وام صندوق کارآفرینی در اختیار رانندگان دارای خودروی فرسوده قرار می‌گیرد.

آقای تویسرکانی گفت از ابتدای فروردین تاکنون، بیش از 950 دستگاه تاکسی برای ورود به ناوگان تاکسیرانی کارسازی شده که 523 دستگاه تا 20 خرداد تحویل داده شده و مابقی هم به صورت روزانه و نهایتا تا 15 تیرماه تحویل داده می‌شود. تلاش ما بر این است که بتوانیم از ظرفیت خودروهای وارداتی مدرن نیز برای نوسازی این ناوگان استفاده کنیم.

10 هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شوند

خرداد 1402: مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، با اشاره به طرح کلید به کلید جایگزینی تاکسی‌های فرسوده اعلام کرد که بر اساس این طرح قرار است ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور با تسهیلات ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی جایگزین شوند.

وی افزود ۴ هزار و ۵۰۰ متقاضی تا ۲۸ اسفند ماه سال گذشته نسبت به واریز وجه اقدام کرده‌اند که از این تعداد تا‌کنون ۲ هزار نفر تاکسی جایگزین گرفتند.

براساس گفته‌های وی، در این طرح جایگزینی تلاش شده تا مالکان تاکسی‌ها در کمترین زمان ممکن ، خودرو جایگزین را دریافت کنند، بدین ترتیب متقاضیان پس از پذیرش خودرو فرسوده خود در مراکز اسقاط به شرکت ایران خودرو برای دریافت تاکسی جدید معرفی می‌شوند و خودرو خود را دریافت می‌کنند. در مرحله فعلی این طرح ، خودرو جایگزین سورن پلاس خواهد بود. در مرحله نخست طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده سال ۱۴۰۲، آن دسته از مالکان تاکسی‌های فرسوده که سال گذشته در طرح جایگزینی ثبت نام کرده و تا ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ نسبت به پرداخت وجه اقدام کرده‌اند، هرچه سریعتر برای قرارگیری در فرآیند تحویل خودرو با هماهنگی تاکسیرانی مربوطه به مراکز اسقاط سراسر کشور مراجعه کنند.

آقای سالاریه گفت طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان تیرماه، ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی جدید جایگزین تاکسی‌های فرسوده خواهد شد و به زودی شرایط و نحوه تکمیل ثبت‌ نام سایر متقاضیان این طرح اعلام می‌شود.

جایگزینی 2500 تاکسی فرسوده تا پایان تیرماه

خرداد 1402: مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، با اشاره به طرح کلید به کلید جایگزینی تاکسی‌های فرسوده عنوان کرد بر اساس این طرح قرار است 10 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور با تسهیلات 100، 120، 150 و 200 میلیون تومانی جایگزین شوند. چهار هزار و 500 متقاضی تا 28 اسفند سال گذشته نسبت به واریز وجه اقدام کرده‌اند که از این تعداد تا کنون 2 هزار نفر تاکسی جایگزین گرفتند.

وی افزود در این طرح جایگزینی تلاش شده تا مالکان تاکسی‌ها در کمترین زمان ممکن خودرو جایگزین را دریافت کنند؛ بدین ترتیب متقاضیان پس از پذیرش خودرو فرسوده خود در مراکز اسقاط به شرکت ایران خودرو برای دریافت تاکسی جدید معرفی می شوند و خودرو خود را دریافت می‌کنند.  در مرحله فعلی این طرح، خودرو جایگزین سورن پلاس خواهد بود. در مرحله نخست طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده سال 1402، آن دسته از مالکان تاکسی‌های فرسوده که سال گذشته در طرح جایگزینی ثبت نام کرده و تا 28 اسفند 1401 نسبت به پرداخت وجه اقدام کرده‌اند، هرچه سریعتر برای قرارگیری در فرایند تحویل خودرو با هماهنگی تاکسیرانی مربوطه به مراکز اسقاط سراسر کشور مراجعه کنند.

آقای سالاریه گفت بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان تیرماه تعداد 2 هزار و 500 دستگاه تاکسی جدید جایگزین تاکسی‌های فرسوده خواهد شد. به‌زودی شرایط و نحوه تکمیل ثبت‌ نام سایر متقاضیان این طرح اعلام می‌شود.

آغاز طرح کلید به کلید تاکسی 1402

اردیبهشت 1402: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است که سامانه nnhk.ir از روز شنبه 9 اردیبهشت‌ماه، آماده تعویض کلید به کلید 10 هزار خودرو فرسوده تاکسی است. 

به گفته آقای قالیباف، این سامانه از 26 فروردین تاکنون، بیش از 29 هزار سهمیه خودرو فرسوده در قرعه کشی‌های قبلی را از مرحله اسقاط تا تحویل خودرو نو، ساماندهی کرده است. سخنگوی وزارت صمت همچنین نوشته است که امسال، سرعت جایگزینی خودرو فرسوده شتاب می‌گیرد. 

گفتنی است سازمان تاکسیرانی برای تعویض 10 هزار تاکسی فرسوده با یکی از خودروسازان قرارداد دارد که از این تعداد تاکنون 2 هزار و 200 نفر تاکسی خود را تحویل گرفته‌اند. تعداد هفت‌هزار و 500 نفر نیز تاکنون برای ثبت‌نام اقدام کرده و باید برای تکمیل فرآیند اقدام کنند و بقیه حدود 300 نفر هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

تحویل اولین تاکسی‌های سورن

فروردین 1402: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد که در پی اعلام طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده با امکان ثبت‌نام و انتخاب خودروی سمند سورن پایه گازسوز با سطح آلایندگی یورو 5 در سامانه نوسازی ناوگان، جایگزینی تاکسی‌های جدید در دستور کار قرار گرفت و تا به امروز تعداد 150 خودرو به متقاضیان تحویل داده شده است.

طبق این گزارش تا پایان سال گذشته 1281 نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد 1108 متقاضی نسبت به دریافت پیش‌فاکتور اقدام و 948 متقاضی نیز وجه خود را واریز کرده‌اند. از تاریخ هشتم فروردین‌ماه سال جدید، فرآیند تحویل خودروهای جایگزین آغاز شده و تاکنون 150 نفر موفق به دریافت خودروی سمند سورن شده‌اند و این فرآیند طبق برنامه زمان‌بندی‌شده ادامه خواهد داشت.

پیگیری اشیای گمشده در تاکسی

خرداد 1400: مسافرانی که اشیایی را در تاکسی‌ها جا می‌گذارند، می‌توانند بصورت اینترنتی یا تلفنی، برای دریافت آنها اقدام کنند. خانم قلی‌زاده (مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی) با اعلام این خبر گفته که شهروندان برای پیگیری اشیای گمشده خود، یا می‌توانند به سایت تاکسیرانی مراجعه کنند یا با شماره تلفن 48048 تماس بگیرند.

طبق اعلام سازمان نظارت بر تاکسیرانی، اشیای گمشده شهروندان، که عمدتا مدارک شناسایی آنهاست، تا حدود 40 روز نگهداری شده و اگر مالکان آنها مراجعه نکنند، تحویل شرکت پست خواهد شد تا به آخرین آدرس پستی آنها، ارسال شود. 

شرایط تبلیغات روی خودرو تاکسی

آذر 99 | آقای روشنی، سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، گفته که مجوز تبلیغات روی تاکسی‌های پایتخت در شورای عالی ترافیک تصویب شده و با هماهنگی پلیس راهور و وزارت کشور، بزودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

آقای روشنی با اشاره به اینکه بیش از 80 هزار تاکسی در تهران فعال هستند، گفته که اجرای تبلیغات روی تاکسی‌ها، با هدف ارتقای درآمد رانندگان انجام شده و قسمت زیادی از درآمد ناشی از این تبلیغات، به تاکسیران تعلق می‌گیرد.


سایت سازمان تاکسیرانی

تاکسیرانان تهران، تبریز، اصفهان و مشهد می‌توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار سازمان تاکسیرانی و همچنین دریافت خدمات مختلف تاکسیرانی از جمله درخواست مجوز تاکسی، استعلام کرایه تاکسی، آدرس شرکت‌های تاکسیرانی و ... به لینک زیر، مراجعه کنند:

آمار طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ایران

طرح نوسازی تاکسی فرسوده کشور، از تاریخ 12 بهمن‌ماه سال 1394 خورشیدی آغاز شده است:

آمار نوسازی تاکسی فرسوده در ایران
سال تعداد
خودروهای جایگزین شده تا سال 1397 64,320 دستگاه
خودروهای جایگزین شده سال 1398 3,834 دستگاه
خودروهای جایگزین شده سال 1399 8,880 دستگاه
خودروهای جایگزین شده سال 1400 9,355 دستگاه
خودروهای جایگزین شده سال 1401 9,327 دستگاه
 
اسقاط بدون جایگزین 14,280 دستگاه
خودروهای جایگزین شده 95,716 دستگاه
مجموع خودرو اسقاط شده 109,996 دستگاه

*اطلاعات فوق از سوی اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اعلام شده است. 


اخبار تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

شرایط فروش خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو و فروش فوق العاده ایران خودرو، مقاله ثبت نام ایران خودرو را مطالعه کنید. همچنین در مقاله ثبت نام سایپا، تمامی بخشنامه‌های جدید فروش فوری سایپا، پیش فروش سایپا و فروش فوق العاده سایپا، را مشاهده و مطالعه کنید.

قیمت جدید انواع لاستیک

نحوه ثبت نام لاستیک‌ دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:

اخبار طرح نوسازی خودرو فرسوده

مهم‌ترین و جدیدترین اخبار خودروهای فرسوده در ایران به همراه آخرین وضعیت خودروهای فرسوده کشور را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران
ناشناس 1403/7/16
سلام خودروهای چانگان وجی ۴که جدیدابرای تاکسی مطرح شدند قیمت ۸۵۰تا۹۵۰میلیون دارندراننده تاکسی شهرستانی بادرآمدضعیف قادربه خریدوتعمیرونگهداری نیست خودرساز داخلی هم قادربه تامین خودرونیست وقیمت داخل هم درحال افزایش واقعا تاکسی رانان بااین خودروهای فرسوده دچاربحران وبی درآمدی شده اند.دربین خودروهای تاکسی قدیمی پرایدهامقاوم وفعالندکاش تولید این خودروبرای تاکسی متوقف نمی شد.
پاسخ
0
0
0
حمیدحیدری 1403/5/6
سلام عرض ادب چرا به شهرستانها وام تاکسی تعلق نمیگیره و باید نقدی تاکسی تعویض کرد
پاسخ
1
0
0
alisalamati 1403/5/8
اون وام حامی برای تعمیرات هست که به مبلغ 30 میلیون تومان هست و فقط برای تهران فعلا موجود هست متاسفانه ولی برای وام و تعویض خودرو دفترچه پروانه تاکسیرانان دارای اعتبار باشد و لازم است افراد هنگام ثبت‌نام ، کد ملی، شماره پلاک و مدل خودرو را در اختیار داشته باشند.
0
0
ناشناس 1403/5/5
سلام ‌ایا‌تیبا‌هم‌تاکسی‌میشه‌از‌کی‌ممنون
پاسخ
1
0
0
alisalamati 1403/5/6
فعلا اسمی از این ماشین برده نشده
0
0
فایق مرادی 1403/3/8
سلام ببخشید برای ثبت نام تاکسی فرسوده به کجا باید مراجعه کرد لطفا کسی پاسخ بدهد ممنون
پاسخ
1
0
0
alisalamati 1403/3/8
khodrofarsoodeh.com
0
0
حمیدحیدری 1403/1/30
سلام با عرض ادب با تاکسی پیکان نمی‌شود کار کرد واقعا طرح تعویض تاکسی کی شروع میشود چرا کسی به فکر قشر تاکسی دارها نیست
پاسخ
0
0
1