تست نسخه پروتوتایپ X7 پیش از ورود به بازار

بزرگترین عضو خاندان X به میدان می‌آید

17 اردیبهشت 1397 12:36

ب‌ام‌و را می‌توان از پیشتازان کلاس شاسی‌بلندهای بزرگ و لوکس دانست. با معرفی مدل X5 در سال 1999، این خودرو به سرعت توانست محبوبیت زیادی کسب کند و مسیر را برای عرضه مدل X3 هموار نماید.

X7 صرفا مدل بزرگتر شده X5 نیست و قرار است تا در کنار سری 7 از پرچمداران خودروهای ب‌ام‌و باشد.

پس از آن بود که برندهای لوکس دیگر نیز جرات کرده و محصولاتشان را برای رقابت با این مدل موفق ب‌ام‌و به بازار روانه کردند. در طی سال‌های بعد شاهد ورود عضوهای کوچکتر خانواده X، یعنی X1 و X2 بودیم. حالا نوبت به بزرگترین عضو خانواده رسیده است.

خودروهای شاسی‌بلند بزرگ همواره در بازار فروش موفق بوده‌اند و این بخش از بازار همچنان درحال رشد و گسترش است. نمونه بارز این موفقیت‌ها مدل GL مرسدس‌بنز است که برای بیش از یک دهه حضور موفقی در بازار دارد. پس طبیعی است که رقیب دیرینه کمپانی بنز هم به فکر ارائه محصولی در این بخش از بازار باشد، که همین مدل X7 خواهد بود. انتظار می‌رود در سه ماه اول سال 2019 شاهد معرفی این مدل در نمایشگاه‌ها باشیم.

طراحی پنهان شده زیر استتار

همان‌طور که از ظاهر امر برمی‌آید، شرکت ب‌ام‌و هنوز تمایل چندانی به افشای تمام اطلاعات درباره جزئیات این خودرو ندارد، مواردی از قبیل فهرست کامل پیشرانهها، ابعاد و اندازههای دقیق و جزئیات تجهیزات. با این حال تجربه رانندگی همین نمونههای پیش تولید میتواند تا حد زیادی به آشنایی با این خودرو کمک کند.

همین ابتدا باید گفت که X7 صرفا مدل بزرگتر شده X5 نیست. هرچند که در حدود 15 سانتیمتر از X5 طول بیشتری دارد اما عریضتر و مرتفعتر نیز هست. تجربه سوار شدن به این خودرو تا حد زیادی به X5 شبیه است، ولی دید از پشت فرمان به بیرون متفاوت خواهد بود. داشبورد عریض‌تر شده و راننده نمای جلو خودرو را از فراز هود بلند خودرو مشاهده می‌کند. البته به لطف شیشه بزرگ جلو راننده دید خوبی به بیرون دارد.

کابین و امکانات

با وجود پوشش‌های استتارکننده همچنان می‌توان تشخیص داد که فضای داخلی شباهت‌های زیادی به کابین سری هفت دارد. یک مانیتور 12.3 اینچی روی داشبورد قدعلم کرده و بسیاری از عملکردها از طریق همین نمایشگر کنترل می‌شوند، هرچند که انتخابگر i-Drive همچنان در خودرو وجود دارد. دو جا لیوانی و محلی برای شارژ بیسیم از دیگر موارد قابل اشاره هستند.

بالای سر سرنشینان ردیفهای اول و دوم سقف پانورامیک شیشهای قرار دارد که بخش جلویی قابلیت بازشدن دارد. بالای سر سرنشینان ردیف سوم نیز یک پنل شیشه‌ای مجزا و ثابت قرار دارد.

ردیف دوم صندلی‌ها از راحتی خوبی برخوردار است ولی اگر سرنشینان ردیف اول بخواهند از حداکثر ظرفیت جلوی پای خود استفاده کنند، طبیعی است که از فضای ردیف دوم به مقدار زیادی کاسته خواهد شد. سرنشینان ردیف سوم نیز وضعیت بدی نخواهند داشت، فضای سرمناسب است، نشیمن صندلی‌ها به منظور فضای پای بهتر در سطح بالاتری قرار گرفته و از طریق شیشه جانبی دید خارجی تامین شده است.

درصورت عدم نیاز به صندلی‌های ردیف سوم، از طریق دکمه برقی در کف، عقب خودرو جمع خواهند شد. در صورت استفاده از هر سه ردیف صندلی نمی‌توان انتظار فضای خیلی بزرگی برای صندوق این خودرو داشت.

پیشرانه‌ها

گزینه‌های قطعی برای حرکت دادن این خودرو، پیشرانه‌های شش سیلندر سه لیتری توربوشارژ و هشت سیلندر 4.4 لیتری تویین توربو خواهند بود، که مشابه نمونه‌های استفاده شده در مدل فعلی X5 هستند، اما انتظار می‌رود با بروزرسانی‌های انجام شده نیروی بیشتری تولید کنند. هردو پیشرانه به جعبه‌دنده‌های 8 سرعته اتوماتیک متصل هستند و سیستم چهارچرخ محرک برای تمام نمونه‌ها به صورت پیش فرض نصب شده است. نمونه دیزل برای بازار آمریکا عرضه نخواهد شد ولی می‌توان انتظار داشت تا سال 2020 یک نمونه پلاگین هیبرید به جمع نمونه‌های تولیدی اضافه شود.

تجربه رانندگی

چندی پیش هر دو مدل شش و هشت سیلندر توسط تیم گزارشگران در جاده‌های جنوب کارولینا رانده شدند، در نزدیکی محلی که X7 بزودی در کنار بقیه اعضای خانواده X بر روی خط تولید خواهد رفت. مدل شش سیلندر عملکرد خوبی دارد ولی مطمئنا مدل هشت سیلندر هیجان‌انگیزتر است و شتابگیری خیلی بهتری دارد.

عملکرد فرمان X7 به مراتب بهتر از نسل فعلی X5 است و با توجه به این‌که نسل آینده X5 براساس X7 ساخته خواهد شد، می‌توان امیدوار بود که X5 بعدی عملکرد به مراتب بهتری در این زمینه داشته باشد.

سواری X7 در مجموع خوب است. هرچند انتظار می‌رفت تکان‌های خودرو در بخش جلویی کمتر باشد، اما در مجموع حرکات بدنه بسیار آرام است. با انتخاب حالت اسپرت، ارتفاع کلی خودرو 2 سانتی‌متر کم می‌شود، اما نمی‌توان تغییر زیادی در عملکرد خودرو احساس کرد. در حالت کلی بین حالت اسپرت و راحت تفاوت زیادی مشاهده نمی‌شود.

مدل مورد آزمایش از رینگ‌های 22 اینچی بهره می‌برد با این حال راحتی سواری X7 خوب ارزیابی می‌شود، هرچند رینگ‌های 21 اینچی نیز قابل سفارش خواهند بود.

بعید به نظر می‌رسد که شخصی با خودرویی مثل X7 که بیش از 70 هزار دلار ارزش دارد به مسیرهای خارج جاده برود، اما به هر حال وجود توانایی‌های بالقوه برای چنین مسیهایی در یک شاسی‌بلند بزرگ لازم است. خودروهای مورد آزمایش با همان تایرهایی که مسیر جاده را پیموده بودند در مسیر خارج جاده نیز عملکرد خوبی از خود نشان دادند، که البته این امر به لطف سیستم‌های کنترل الکترونیکی و امکان افزایش ارتفاع خود تا حدود 4 سانتی‌متر میسر شد.

شاید برای بسیاری از علاقمندان ب‌ام‌و، مدل X7 خودرویی دور از ارزش‌های اولیه این برند باشد، ولی بسیاری دیگر همان‌طور که به X5 توجه نشان دادند از این خودرو نیز استقبال خواهند کرد، به خصوص افرادی که به دنبال خودرو بزرگ خانوادگی از این برند باشند.

 

دیدگاه کاربران