بررسی مشخصات آریسان دوگانه سوز
بررسی مشخصات آریسان دوگانه سوز
بررسی مشخصات آریسان دوگانه سوز
بررسی مشخصات آریسان دوگانه سوز
بررسی مشخصات آریسان دوگانه سوز
بررسی مشخصات آریسان دوگانه سوز
بررسی مشخصات آریسان دوگانه سوز
بررسی مشخصات آریسان دوگانه سوز
بررسی مشخصات آریسان دوگانه سوز

در اوایل دهه 1390 و همزمان با خداحافظی وانت پیکان (باردو) از خط تولید، شرکت ایران خودرو وانت دیگری را با نام آریسان معرفی نمود. چهره آریسان که بی‌شباهت به چهره پژو پارس نیست، برگ برنده‌ای بود که وانت باردو آنرا نداشت. فضای داخلی آریسان، جادارتر و شیک‌تر از وانت باردو بود و حتی برخی اجزای داشبورد، کاملا شما را به یاد پژو پارس داشبورد جدید می‌انداخت که در فاصله سال‌های 92 و 93 تولیدش شروع شده بود. البته سیستم تهویه آریسان، برخلاف پژو پارس، از نوع دستی است. رودری‌های آریسان از پژو 405 و غربیلک فرمان نیز از سمند کپی برداری شده‌اند. نکات منفی و مثبت متعددی در وانت آریسان وجود دارد؛ از نکات مثبت آن می‌توان به قرارگیری کپسول گاز در قسمت زیرین محفظه بار اشاره کرد چراکه با این روش جایگذاری، تمامی فضای بار در اختیارتان هست در صورتیکه در وانت باردو، کپسول گاز اجبارا باید در قسمت بار قرار می‌گرفت. از نکات منفی آریسان نیز می‌توان با قراردادن لاستیک زاپاس در پشت صندلی شاگرد، اشاره کرد که فضای زیادی را از سرنشین کناری، می‌گرفت. همچنین تعلیق آریسان در قسمت عقب، همانند اکثر وانت‌های بازار کشورمان، از نوع فنر شمشی است و یعنی در زمانی که بارگیری نمی‌کنید، باید منتظر تکان‌های نسبتا شدید و سواری خشکی باشید. استحکام شاسی و ضعف در ساختار آن، یکی دیگر از مشکلات آریسان بود طوریکه اگر باری فراتر از ظرفیت این خودرو را روی آن می‌گذاشتید، احتمال دو تکه شدن شاسی خودرو وجود داشت. البته این مشکل در نسخه‌های بعدی آریسان برطرف شد اما در ذهن خریداران آریسان برای همیشه باقی ماند! وانت آریسان از همان پیشرانه وانت باردو بهره می‌برد. البته اگه کاپوت آریسان را بالا بزنید متوجه اضافه‌شدن کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک فرمان می‌شوید که نشان می‌دهد آریسان حداقل در این دو مورد، مزیت‌های بیشتری نسبت به وانت باردو دارد. همچنین سایز رادیاتور آریسان نیز اندکی بزرگتر از رادیاتور باردوست. اما حالا که صحبت از آپشن‌ها شد باید بگوییم که علاوه به کولر برقی و فرمان هیدرولیک، در این خودرو می‌توانید شیشه بالابر برقی، قفل مرکزی و دو عدد ایربگ‌ نیز پیدا کنید که هیچکدام از این موارد، در وانت باردو وجود خارجی نداشتند! وانت آریسان در ابتدا هم نسخه بنزینی و هم نسخه دوگانه‌سوز داشت اما نسخه بنزینی آن خیلی زود از خط تولید کنار رفت. وانت آریسان از موتور بهبودیافته OHV G2 با استاندارد یورو4 بهره گرفته و اعدادی که برای قدرت و گشتاور و شتاب و سرعتش در جدول زیر مشاهده می‌کنید، مربوط به حالت بنزینی آن است چراکه در حالت گاز، خروجی موتور کاهش یافته و قدرتش به 73 اسب‌بخار (13 واحد کاهش) و گشتاورش نیز به 128 نیوتن‌متر (12 واحد کاهش) می‌رسد. به همین دلیل نیز حداکثر سرعت آریسان در حالت گاز، حدود 145 کیلومتر برساعت و شتاب صفرتاصدش نیز تقریبا 14 ثانیه است.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای آریسان دوگانه سوز

    • بهبود امکانات نسبت به باردو
    • قطعات یدکی در دسترس
    • تعمیرات آسان (موتور مشترک با پیکان)
  • معایب آریسان دوگانه سوز

    • کیفیت ساخت
    • عایق بندی کابین
    • استحکام شاسی
    • بازدهی پیشرانه
    • مصرف سوخت بالا
قیمت

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1394 تا 1399

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل عقب
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر دوگانه سوز (OHV G2)
  • حجم موتور 1.7 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 86 اسب‌بخار
  • گشتاور 140 نیوتن‌متر
  • شتاب 12.7 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 9.2 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه پیکاپ جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) اول
  • طول 4680 میلی‌متر
  • عرض 1720 میلی‌متر
  • ارتفاع 1465 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2671 میلی‌متر
  • وزن 1240 کیلوگرم
  • حجم باک 52 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R15
  • چرخ عقب 185/65R15
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی - مخزن گاز: 70 لیتر

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
8 دیدگاه

sasaaaan(90 روز پیش)

من وانت آریسان مدل 99 را صفر تخویل گرفتم و با حوصله آب بندیش کردم. بیش از یک سال هم ازش استفاده کردم ولی برای مصارف شخصی بود و بار زیادی بهش نزدم.تو این مدت که حدود 22 هزار کیلومتر باهاش رانندگی کردم هیچ مشکلی نداشت تمام این مدت هم فقط از گاز استفاده کردم و بنزین در مدت یک سال فقط دو باک مصرف شد. روی گاز عملکرد بسیار خوبی داشت. همه چیز در حد قابل قبولی بود فقط توی سربالایی ها خیلی ضعیف عمل میکرد. همه جوره از وانت پیکان بهتر بود از لحاظ کابین راننده و راحتی رانندگی از وانت مزدا بهتر است. کولر و فرمان هیدرولیکش خیلی خوب عمل میکنه. مقدار خیلی جزیی لرزش حس میشد که مربوط به سایز بزرگ چرخ ها است که بهتره بالانس درجا بشه. متاسفانه جای چرخ زاپاس بسیار بد است و نشستن روی صندلی سرنشین را سخت میکند. موتور اگر کم قدرته در عوض خیلی بی دردسره و خیلی خوب با گاز کار میکنه کابینش برای افراد بلند قد هم مشکلی ایجاد نمیکنه و راحته

Ali51(137 روز پیش)

من وانت آریسان مدل 99 را صفر تخویل گرفتم و با حوصله آب بندیش کردم. بیش از یک سال هم ازش استفاده کردم ولی برای مصارف شخصی بود و بار زیادی بهش نزدم.تو این مدت که حدود 22 هزار کیلومتر باهاش رانندگی کردم هیچ مشکلی نداشت تمام این مدت هم فقط از گاز استفاده کردم و بنزین در مدت یک سال فقط دو باک مصرف شد. روی گاز عملکرد بسیار خوبی داشت. همه چیز در حد قابل قبولی بود فقط توی سربالایی ها خیلی ضعیف عمل میکرد. همه جوره از وانت پیکان بهتر بود از لحاظ کابین راننده و راحتی رانندگی از وانت مزدا بهتر است. کولر و فرمان هیدرولیکش خیلی خوب عمل میکنه. مقدار خیلی جزیی لرزش حس میشد که مربوط به سایز بزرگ چرخ ها است که بهتره بالانس درجا بشه. متاسفانه جای چرخ زاپاس بسیار بد است و نشستن روی صندلی سرنشین را سخت میکند. موتور اگر کم قدرته در عوض خیلی بی دردسره و خیلی خوب با گاز کار میکنه کابینش برای افراد بلند قد هم مشکلی ایجاد نمیکنه و راحته

Bardo1392 (136 روز پیش)

اره داداش بعضی مورد هارو هستم باهات موتور پیکان روی گاز cng مخصوصا اگه فابریک کارخونه باشه خیلی از lpg بهتره... تو کشش و قدرت فرق انچنانی با بنزین و ال پی جی نداره...lpgدوتا خوبی داره...خطرش از cng بشدت کمتره....و فشاری روی موتور نمیاره چون گاز مایس...ولی نمیدونم موتور پیکان چه حکمتی توش داره cng بهش فشار نمیاره..حالا شاید بخاطر سرسیلندر چدنیش باشه...cngروی تمام موتور ها ی خانواده tu,xu7,elx,m15,m13فشار و افت قدرت شدیدی داره...در مورد هیدرولیک و کولر بت بگم که...اصولا خودرو های باری که تو ایرانه تکنولوژی قدیمی دارن و روی این سیستم نباید هیدرولیک سوار شه چون بار زدنی عقب میخوابه جلو میاد بالا..و این تو سربالایی ها و سرعت بالاها میتونه مرگ آفرین باشه...هیدرولیک باید برای وانت های مثل..t8..کاپرا..اسنا.وانت لندکروز ها...تویوتا های وانت امروزی و خیلی وانت های دیگه...نه برای پیکان.آریسان.مزدا.نیسان خو این از این.... در مورد کولر هم بهت بگم خودت میتونی با هزینه ۶،۷تومن یه کولر عالی با سرما روش نصب کنی..منظورم روی مدل پاییناس..پیکان و مزدا، در کل ماشینای کم دردسری هستن از همه لحاظ ولی خو در مقابل یه جهانی که خودرو های روز سوار میشن...هیچه

CitroenXsara(213 روز پیش)

و باز هم شاهکار موتور پیکان

Bardo1392 (140 روز پیش)

موتور پیکان مگه چه عیبی داره دادا

CitroenXsara (139 روز پیش)

هیچی همینجوری گفتم

Bardo1392 (137 روز پیش)

حالا درسته که تکنولوژی موتورش قدیمیه ولی دست کمی از ماشین های پژو ،تیبا و امثالش نداره...وانت سرحالش ۰تا ۱۰۰ رو تو ۱۲ ثانیه میزنه..فقط ضعف آریسان اینجاستشاسی ضعیفه..اگر شاسی قوی میبود مثل این کاراهای ۱۷۰۰ که تولید کردن ،،شاسی مستقل...قطعا من خودم آریسان رو انتخاب میکردم...ولی وتور پیکان ذاتا قدرتی و گشتاوریه...چون دفر عقبه..شما آریسان با پژو رو طناب بنداز.. راننده ها حرفه ای...ماشینا فابریک بدون هدرز و کیت مکش،، ریمپ هردوتاشونم سرحال روپا باشن... اولش پژو میکشه چون تونل گاردان نداره چرخاش بهتر و زود تر میچرخه هیچ اتلاف انرژی نداره( البته همه دفر جلو ها اینطوری هستن) ولی اگه آریسان تقه دومو بزنه گاردان بیوفته تو دور کارو تموم شده بدونید..اصلا هیچ شکی توش نیس. میتونید انجام بدید

Bardo1392(174 روز پیش)

آخه چرا روی پیکان وانت کولر نزاشتن یا شیشه هاشو برقی نکردن...که این بیاد به جاش تولید شه نه شاسی محکمی داره،،،نه قدرت خوبی داره برای این بدنه به این سنگینی ...والا من یه پیکان وانت داشتم عجب وانتی بود..کولر نصب کردم روش..گیربکس ۶ دنده گتراک آلمانی.. دف تویوتا از قم به تهران تو سربالایی های حسن آباد..علی آباد اصلا با بار تقریبا ۱ تنی که البته فنراشم تقویت کرده بودم جیکش درنمیومد اونم کولر روشن..حالا همین بارو اگه بزنی به این از وسط دوتیکه میشه😂