در سال 1389 مزدا 3 نسل قدیم (BK) جای خود را به نسل دوم (BL) از این سدان اسپرت ژاپنی در خطوط تولید گروه بهمن داد اما در پی وضع تحریم‌های صنعت خودرو، مونتاژ این مدل در سال 1392 متوقف شد و سری بعدی آن نیز از سال 1394 با تیراژ محدود به خط تولید بهمن بازگشت. این درحالی بود که در این سال‌ها، مزدا 3 در بازار جهانی به نسل سومش رفته بود! ولی با این وجود هنوز این ژاپنی نسبت به خودروهای وارداتی، همچنان قیمت مناسب و ارزش خرید خوبی دارد. مزدا 3 جدید در ابتدا در تیپ‌های 1، 2 و 3 تحویل می‌شد که عرضه همگی آنها در سالهای 91 و 92 متوقف شد. تولید تیپ 4 آن نیز از سال 1391 آغاز شد؛ این تیپ تنها در رینگ‌ها، سپر و مه‌شکن جدیدش با تیپ 3 متفاوت است. همچنین در فاصله سال‌های 92 و 93 مزدا 3 با پیشرانه 1.6 لیتری نیز به تعداد بسیار محدود به بازار آمد اما با بازخورد منفی مشتریان روبرو شد. مزدا 1.6 لیتری به لحاظ تجهیزات مشابه تیپ 1 بود اما گیربکس آنرا دستی کرده بودند. ضمن اینکه تنها 2 ایربگ داشت و آپشن‌هایی مانند تهویه اتومات، گرمکن صندلی‌ و گرمکن آینه‌ جانبی هم از روی آن حذف شده بود. همچنین بهمن موتور از سال 97 به بعد، 3 آپشن سنسور عقب، دوربین عقب و مانیتور با نویگیشن را به تجهیزات تیپ 4 اضافه کرد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • کیفیت ساخت
    • مانورپذیری
    • جعبه‌دنده اسپرت
    • پایداری در سرعت بالا
    • عملکرد فنی بهتر از مگان
    • تعلیق مولتی‌لینک عقب (نرم‌تر از سراتو مونتاژی)
    • افزایش 4 سانتی‌متری ارتفاع تعلیق در تیپ4
  • نقاط ضعف
    • کیفیت رنگ بدنه
    • تعلیق خشک‌تر از کرولا
    • نداشتن مالتی مدیا (در مدل‌های قبل 97)
    • فضای پای محدود در عقب
    • عملکرد ضعیف در مدل 1.6 لیتری
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1392 تا 1393
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 104 اسب‌بخار
  • گشتاور 145 نیوتن‌متر
  • شتاب 12.2 ثانیه
  • سرعت 183 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.3 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (BL)
  • طول 4580 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1470 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2640 میلی‌متر
  • وزن 1185 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 205/55R16
  • چرخ عقب 205/55R16
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1391
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 147 اسب‌بخار
  • گشتاور 187 نیوتن‌متر
  • شتاب 9.2 ثانیه
  • سرعت 204 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.6 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (BL)
  • طول 4580 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1470 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2640 میلی‌متر
  • وزن 1260 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 205/55R16
  • چرخ عقب 205/55R16
  • سایر ویژگی‌ها رینگ 7 شاخه
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1390
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 147 اسب‌بخار
  • گشتاور 187 نیوتن‌متر
  • شتاب 9.2 ثانیه
  • سرعت 204 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.6 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (BL)
  • طول 4580 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1470 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2640 میلی‌متر
  • وزن 1260 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 205/55R16
  • چرخ عقب 205/55R16
  • سایر ویژگی‌ها رینگ 7 شاخه
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 147 اسب‌بخار
  • گشتاور 187 نیوتن‌متر
  • شتاب 9.2 ثانیه
  • سرعت 204 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.6 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (BL)
  • طول 4580 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1470 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2640 میلی‌متر
  • وزن 1260 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 205/55R16
  • چرخ عقب 205/55R16
  • سایر ویژگی‌ها رینگ 7 شاخه
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1391 تا 1398
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 147 اسب‌بخار
  • گشتاور 187 نیوتن‌متر
  • شتاب 9.2 ثانیه
  • سرعت 204 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.6 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (BL)
  • طول 4580 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1470 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2640 میلی‌متر
  • وزن 1260 کیلوگرم
  • حجم باک 55 لیتر
  • چرخ جلو 205/55R16
  • چرخ عقب 205/55R16
  • سایر ویژگی‌ها رینگ 5 شاخه دوبل
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
373 دیدگاه

Driver6(642 روز پیش)

بتازگی مزدا نیو تیپ ۴ گرفتم.برج ۱۰ ۹۸.پنج سال سراتو اپشنال سایپا داشتم.میتونم از بگم خیلی راضی هستم عوض کردم.سراتو ایرادایی که داشت داخل کابین خیلی صدا موتور میومد ولی مزدا اصلا نمیفهمم صدای بیرون و موتور و تعویض دنده رو.ایراد دیگه ای که سراتو داشت ترمز خیلی ضعیف که حتی با ماشین قبل اون که سورن بود میتونم بگم خیلی ضعیفتر بود و دلیلش کاسه ای بودن.کنترل پایداری تو جاده کندوان کاملا تاثیرش حس میشه چون رانندگی پر سرعتی دارم. فقط لاستیک مزدا که تحویل دادن نکسن هست.قدیم میشلن میدادن. الان تازه فرق ژاپن و کره رو میفهمم.سراتوم وقتی صفر بود هم این کیفیتو نداشت

Cerato (629 روز پیش)

سلام دوستان این مسئله صدای باد لای در چقدر جدی هستش؟

Driver6 (624 روز پیش)

دوست عزیز خیلی بی صدا هست داخل مزدا.از تیم ۳ کوبشش هم کمتره حالا نمیدونم برای لاستیکه یا چی.ولی از نظر صدای باد اینا هیچ مشکلی ندارم.شاید اونایی که صدا دارن باید در هاشون رگلاژ بشه.من تا سرعت ۱۷۰ تستی رفتم صدای باد هیچی ندارم.گیربکسش هم خیلی ارام تر از سراتو تعویض میکنه

Kiatash (606 روز پیش)

دوست عزیز مزدا ۳ نیو ماشیت خوبه اما شما پیاز داغ را زیاد میکنی و از اونطف خیلی میکوبی اون ماشین رو من تجربه رانندگی با هر دورو دارم سراتو ماشین خانوادگی تریه نسبت به مزدا ت نیو البته شما با توجه به قیمت مزدا رو باید با سراتو وارداتی ۲۰۱۳ مقایسه کنید با توجه به قیمت

وحید 11 (604 روز پیش)

توابد سراتو آپشنال از سه سال قبل شروع شده است. شما چطور از پنج سال قبل این ماشین را داشتی؟ بعنی تعصب به ماشین خود و کوبیدن ماشین رقیب آنقدر ارزش دارد که به خاطر آن دروغ بگوییم؟

Ghtk (474 روز پیش)

از حرفات معلومه هنوز سراتو سوار نشدی 😂😂

Armando2 (327 روز پیش)

کاملا درست میگی راجع به سراتو سایپا . به نظر من مفت گرونه سراتو سایپا با ترمز داغون و قطعات گرون و طراحی قدیمی و بسیار خشک.

mganjeh (26 روز پیش)

من دقیقا با حرفای شما موافقم سراتو سایپا تقریبا ترمز نداره ! صدای بیرون خیلی میاد داخل ضمنن سراتو سایپا از اواخر سال ۹۳ داره تولید میشه

Armando2(291 روز پیش)

تیپ ۴ هم همون‌قدر خشکه ومثل تیپ‌های دیگه اگر از روی مداد رد شی نشون میده؟

Djv (246 روز پیش)

نه همه مثل هم هستند هندلینگ عالی و تعلیق خشک

Amirmosaffa (214 روز پیش)

مزدا مدل ۸۹ تا الان یکیه👍🏻

Ahoralfa (79 روز پیش)

نرم تر از تالیسمانه

Zarabi (29 روز پیش)

تعلیق اسپرت داره که خشکه ولی واقعا شتابی که داره تویوتا جی تی ۸۶ هم نداره خیلی ماشین خوبیه توی این رنج

hamed141(129 روز پیش)

دوستان مزدا3 یا آریزو6؟

Ramin mn (62 روز پیش)

ببین اگر قدرت و آپشن کمتر می خوای برو مزدا بگیر ولی اگر قدرت کمتر ولی آپشن بیشتر می خوای برو آریزو ۶ بگیر

majid56 (48 روز پیش)

معلومه مزدا بدون هیچ شک و تردید

xaniar (42 روز پیش)

مزدا به لحاظ عملكرد فني كاملا برتر از النترا ؛ سراتو و آريزو مي باشد .

Zarabi (29 روز پیش)

اگه اپشن میخای اریزو اگه شتاب و مانورپزیری میخای و دوام بالا مزدا بگیر

Mohawmad(57 روز پیش)

سلام دوستان خسته نباشید در رنج قیمت ۷۰۰ میلیون مهر ماه ۱۴۰۰ چه ماشینی رو پیشنهاد میکنید؟ خودم که نظرم روی همین مزدا ۳ نیو مدل ۹۵ یا پایینتر هست دوست دارم نظرات شمارو هم بدونم تا بهتر تصمیم بگیرم❤️

ahmads (53 روز پیش)

مزدا يعني اصيل ؛ با دوام و پرقدرت در اين رنج قيمتي اصلا ترديد نكن .موفق باشيد .

A.M1213(60 روز پیش)

سلام دوستان اگر نرمی و راحتی براتون مهمتره خو تویوتا کرولا صددرصد بهتره به نظر من تو این قیمت پریوس و ۲۰۰۸ و سیتروئن سی ۳ خیلی بهترن

Moein9(312 روز پیش)

سلام دوستان یه سوال برای مسافرت های طولانی خوبه یا نه

Amirmosaffa (214 روز پیش)

اگه یکی دو هفته منظورته اره. ولی دو ماه سه ماه که نه!

Ahoralfa (79 روز پیش)

مشکلی نداره مصرفش هم کم هست

Ali61(284 روز پیش)

سلام دوستان به نظر شما اگر مزدا ۳ مدل ۹۰ بخرم ممکنه چه مشکلات یا هزینه هایی داشته باشم ؟

Amirmosaffa (214 روز پیش)

ببین ماشینی که ۱۰ سال کار کنه ینی عمر مفیدشو کرده مزدا ماشین با دوامیه ولی حواست باشه برای خرید یدونه بدون رنگ و متور سالم زیر ۱۳۰ هزارتا کارکرد بخری

Djv (213 روز پیش)

اگه از صاحب قبلیش مطمئنی که خوب ماشینو نگهداری کرده هزینه خاصی نداره ولی اگه مطمئن نیستی ۱ تومن بده یه کارشناس بیاد ماشینو کارشناسی کنه.

MEGAN (209 روز پیش)

اقا کدوم کارشناس ۱ تومن پول میگیره. کارشناس نهایت خیلی دندون گرد باشه ۵۰۰ میگیره. تقصیر شماهاست که الکی نرخ میبرید بالا

Ahoralfa (79 روز پیش)

مزدا مدل نود دارم کلا دوبار رفتم تعمیر گاه یه بار برا شمع ماشین بوده یه بار میل موج گیر و پولوس همین ماشین حساسی نیس جون سخته

Nick(243 روز پیش)

نمیدونم چرا این سامورایی رو با ماشینی مثل سراتو یا لنسر و الانترا و امثالهم مقایسه میکنن! از نظر کیفی و فنی هیچ ماشینی توی این رنج به پاش نمیرسه . تیپ 4 مدل 96 رو دارم و باهاش تمام اعضای خانواده 4 نفره م رو بار ها مسافرت های حتی به نسبت طولانی بردم بابتش هیچ مشکلی نبوده و اگرم بپرسید کفش میگیره یا نه!باید بگم با جوش دادن یه سینی سرتاسر کف این ماشین به کمک یه مکانیک کاردرست حل شده تا حدود زیادی البته بازم موقع رفت و آمد از روی سرعت گیر ها باید مراعات کنید که به ماشین آسیب وارد نشه و افزایش ارتفاع 5 سانتیمتری کف خودرو از سطح زمین هم کمک شایانی رو میکنه...تعلیق ماشین خشکه ولی ما ایرانی ها بهش عادت داریم تا حدود زیادی مگر اینکه از بچگی سوار s500 شده باشید! اگر مواظب ماشین باشید و تصادف نکنید و از قطعات خودرو به درستی استفاده کنید بهتون قول میدم تا 5 یا 6 سال راحت راحت فقط سرویس دوره ای هاتونو انجام بدید و خبری از تعویض قطعه خاص یا تعمیرات نیست! شتاب و هندلینگ بالا به همراه حس امنیت این خودرو فوق العاده لذت بخشه. اگرم میتونید به مقدار بالای یک میلیاردو دویست میلیون هزینه کنید برید سراغ کمری مدل 2013_2014. والسلام...

reza.b52 (212 روز پیش)

سلام دوست عزیز احتمالا از کسانی که صندلی عقب نشسته بودن حالشونو نپرسیدی . متاسفانه برای کسانی که قدشون بالای 160 باشه باید پاهاشونو بزارن دور گردنشون بشینن . استرسی که به آدم میده وقتی به یک سرعتگیر میرسی میده همه لذت رانندگیو از بین میبره

1483 (204 روز پیش)

داداش این در صورتی سامورایی هست که مستقیم وارد بشه از ژاپن، نه اینی که بهمن موتور مونتاژ میکنه که از اواخر ۹۷ هرچه رفت جولو بیکیفیت تر از لحاظ اتاق شد و صداهای عجیب غریب بعد از ۸هزار کار...لنسر هزار برابر از مزدایی که بهمن موتور مونتاژ میکنه هست..بگه فقط به شتابه؟

Nick (199 روز پیش)

آقا reza.b52‏ گل،ببینید باید بگم حق با شماست در این مورد ولی خب من این ماشین رو حقییقتش هفته پیش فروختم و یه تلیسمان کم کارکرد گرفتم و دلیلش این بود که با مزدا نهایتا خانوم بچه هارو تا تهران میبردم ولی خب همونم باید بهش عادت داشته باشیم و منم حقیقتش آدمی نیستم که مسافرت نرم و زیاد میرم پس یه ماشین جادار میخواستم و البته نسبتا خوش تعلیق،که البته تلیسمان هم خیلی خوش تعلیق نیست ولی با کمک فنر برقی خداروشکر تا حد زیادی برای ما مشکل تغلیق هم حل شده و نگرانی از بابت جا هم نداره و شتاب و سرعت کافی هم داره تلیسمان و البته کیفیت متریال قابل قبوله برای من،یکی از دلایلی که زیر یک میلیارد میگم مزدا3 اینه که کیفیت متریال خوبی داره و شتاب قابل قبولی داره نسبتا و عمر خوبی داره و کلاسشم خوبه و قشنگ تو دسته با هندلینگ بالا و مهم اینکه راحت فروش میره البته ضعف کمبود فضای عقب بزرگترین ایراد این ماشینه که برای چهار نفر زیاد مناسب نیست مگر اینکه انداما بزرگ نباشن و نهایتا ضعف های ریز و جزعی دیگه هم هست ...درباره ماشین هم باید بگم با سینی کف ماشین میشه جلوی آسیب رو گرفت ولی خشک بودنش یکم رومخه!

Nick (199 روز پیش)

جناب 1483 عزیز متریال و کییفت مزدا خیلی خوبه و ایراد خاصی نیست بهش به نظر شخص بنده مزدا3 ازش بیشتری از میتسوبیشی لنسر داره البته اگر یکم هزینه بیشتر کنیم پریوس میتونه بهتر باشه....حقیقت اینه ماشینای زیر یک میلیارد خیلی جالب نیستن متاسفانه با این بازار ایران.

Ahoralfa (79 روز پیش)

تالیسمان خیلی کوبش داره مزدا نرم تره بعدشم راستش اونایی که میگن لذت رانندگی رو وقتی میرسه به سرعت گیر از بین میبره باید بگم ماشین فابریک سینی داره چیزیش نمیشه دست انداز ها هم غیر استاندارده نه ماشین در مقایسه با لنسر هم قیافه بهتر هم شتاب بیشتر هم آپشن بیشتر هم نرمی بیشتر رو مزدا داره هندلینگش هم بیشتره قطعاتش هم بیشتره حتی

Mahbod12(179 روز پیش)

مزدا ۸۹ یا ۹۰ خوبه یا ماکسیما تو همون رنج قیمت ؟

Ahoralfa (79 روز پیش)

آپشن مزدا و قیافش خیلی بهتره از ماکسیما هست ولی ماکسیما یه مقدار جادار تر و نرم تر هست اگه مزدا بخری و کمک فنر برقی و ضربه گیر بندازی خیلی خوبه سواریش اونطور که اذیت کنه نیست میگن خشکه اما از لنسر و سراتو نرم تره شتاب ماکسیما هم بیشتره جفتشونم ژاپنین و خرابی ندارن من مزدا دارم ده ساله کمک های فابریک خودش روشه کلا کیفیتشون یکیه تقریبا ولی ماکسیما سر حال کم گیر میاد

Babimor(86 روز پیش)

سلام. لطفاً راهنمایی کنید بین مزدا 3 مدل 95 و الانترا 2014 که قیمت مشابهی دارن کدوم بهتره؟

homas (84 روز پیش)

مزدا به لحاظ عملكرد فني كاملا برتر است .

Show More