هزار اسب‌بخار قدرت با ردلاین 11 هزار دور در دقیقه

رونمایی از پیشرانه V12 باشکوه استون‌ مارتین والکایری

21 آذر 1397 15:54

در شرایطی که تقریباً همه خودروسازها در حال ورود به دنیای خودروهای الکتریکی هستند و استون مارتین هم با مدل Rapid E از این قاعده مستثنی نیست، امروز می‌خواهیم در مورد یک پیشرانه تنفس طبیعی احتراق داخلی صحبت کنیم. این پیشرانه باشکوه دوازده سیلندر خورجینی را مهندسان توانمند شرکت Cosworth برای استون مارتین والکایری طراحی کرده‌اند.

این پیشرانه را استون‌مارتین با همکاری شرکت Cosworth ساخته و هزار اسب بخار قدرت و 740 نیوتن‌متر گشتاور دارد.برخلاف حجم 6.5 لیتری‌اش، این پیشرانه فقط 206 کیلوگرم وزن دارد. خروجی‌های این پیشرانه بسیار خوب بوده و برابر با 1000 اسب‌بخار قدرت در 10500 دور در دقیقه و 740 نیوتن‌متر گشتاور در 7 هزار دور در دقیقه است. این پیشرانه ساخت Cosworth ردلاینی برابر با 11 هزار و 100 دور در دقیقه داشته و به ازای هر لیتر حجم خود 153.8 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

اولین استون مارتین هیبریدی

در کنار این پیشرانه فوق‌العاده قوی، شرکت استون مارتین یک سیستم باتری هیبریدی هم عرضه خواهد کرد که خروجی کلی سیستم را افزایش می‌دهد. استون مارتین هنوز جزئیات زیادی در مورد پیشرانه الکتریکی‌سازی شده والکایری ارائه نکرده، ولی گفته که بعدها بیشتر در این مورد صحبت خواهد کرد.

در ساخت این پیشرانه دوازده سیلندر خورجینی، استون مارتین و Cosworth از پیستون‌های خودروهای فرمول یک استفاده کرده‌اند. در ساخت قطعات داخلی پیشرانه از مواد اولیه ویژه استفاده شده و جالب است بدانید میل‌لنگ آن 50 درصد از میل‌لنگ استفاده شده در پیشرانه خودرو One-77 سبک‌تر است. استون مارتین والکایری به یک جعبه‌دنده تک کلاچ که طراحی آن بر عهده آدرین نوئی، مدیر فنی تیم ردبول بوده و توسط شرکت ریکاردو ساخته شده مجهز خواهد بود.

تمام 150 دستگاهی که استون مارتین از این خودرو خواهد ساخت به قیمت 3.2 میلیون دلار فروخته شده‌اند و از سال آینده نخستین نمونه‌ها تحویل مشتریان می‌شود.

والکایری چیست؟

استون مارتین والکایری یک خودروی اسپرت هیبریدی تولید محدود بوده که با همکاری شرکت استون مارتین و تیم ردبول و چند شرکت دیگر تولید شده است. پروژه این خودرو در راستای همکاری استون مارتین و ردبول، برای ساخت یک مدل اسپرت برای جاده شروع شد. سازندگان آن ادعا می‌کنند والکایری سریع‌ترین خودروی جاده‌ای دنیاست.

جالب است بدانید طراحی بدنه این خودرو زیر نظر آدرین نوئی، مدیر فنی تیم فرمول یک ردبول و موفق‌ترین طراح خودروهای فرمول یک انجام شده است. از برخی مهم‌ترین رقبای استون مارتین والکایری می‌توان به مرسدس آام‌گ Project One، فراری لافراری، پورشه 918 و مک لارن اسپیدتیل اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره کردیم، در پروژه طراحی و ساخت استون مارتین والکایری شرکت‌های مختلفی همکاری داشته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Cosworth، ریماک، ریکاردو، بوش و میشلین اشاره کرد. همان طور که گفته شد، پیشرانه آن را شرکت Cosworth ساخته، سیستم هیبریدی‌اش متعلق به شرکت ریماک است و ECU، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی آن را هم شرکت بوش می‌سازد. این خودرو همچنین به تایرهای قدرتمند اسپرت کاپ 2 ساخت شرکت میشلین مجهز شده است.

والکایری نسخه پیست

مدل ویژه پیست استون مارتین والکایری در قالب مدل والکایری AMR Pro فقط در تیراژ محدود 25 دستگاه قرار است تولید شود. این خودرو از همان پیشرانه دوازده سیلندر خورجینی تنفس طبیعی 6.5 لیتری استفاده می‌کند. از دیگر تفاوت‌های این خودرو در مقایسه با نسخه جاده‌ای والکایری می‌توان به رینگ‌های کوچک‌تر 18 اینچی جلو و عقب اشاره کرد. شرکت برای نصب تایرهای مسابقه‌ای میشلین مجبور به این کاهش سایز رینگ بوده است. سیستم تهویه مطبوع و صفحه‌های نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی حذف شده و جای خود را به سیستم‌های ویژه مسابقه‌ای داده‌اند.

پیشرانه بریتانیایی اصیل

همان‌طور که گفتیم، پیشرانه استون مارتین والکایری را شرکت Cosworth ساخته است. این شرکت بریتانیایی در سال 1958، در لندن تاسیس شده و در زمینه طراحی و ساخت پیشرانه‌های قدرتمند احتراق داخلی برای شرکت‌های اتومبیل رانی مسابقه‌ای و خودروسازهای دیگر بازار فعالیت می‌کند. چند سالی می‌شود که این شرکت با تاسیس دفتر و خط تولید در ایالت کارولینای شمالی، فعالیت خود را به بازار آمریکا هم گسترش داده است. این شرکت با 176 قهرمانی در گرندپری‌های فرمول یک به عنوان سازنده پیشرانه، بعد از فراری دومین برند موفق از این حیث محسوب می‌شود.

دیدگاه کاربران