طلسم ناکامی ده‌ساله چینی‌ها شکسته می‌شود؟

رخنه برقی‌های چینی در اروپای غربی

22 آذر 1397 11:00

تاکنون هیچ برند خودروسازی چینی نتوانسته به بازار اروپای غربی وارد شود؛ این طلسم ممکن است با رخنه خودروهای برقی در این بازار بشکند.

شرکت‌های چینی معتقدند که می‌توانند شانس حضور در بازار خودروهای برقی اروپا را دارند. بازاری که هنوز هیچ برند جهانی در آن سلطه ندارد.مایکل نینگ، معاون مدیرعامل خودروسازی «گریت‌وال»، در حاشیه کنفرانسی که هفته گذشته در شانگهای برگزار شد گفت: «انتظار می‌رود فروش خودروهای برقی گریت‌وال از سال 2020 یا 2021 در اروپای غربی آغاز شود».

اولین محصولی که این خودروساز چینی به اروپا خواهد برد خودرویی کوچک برقی با برند «اورا» (Ora) خواهد بود. خودروی برقی اورا R1 مطابق با استانداردهای اروپایی جهت تردد شهری طراحی شده است. طبق گفته نینگ، این خودرو که می‌تواند با یک‌بار شارژ 350 کیلومتر را بپیماید، از ماه دسامبر در چین باقیمتی کمتر از 9 هزار دلار عرضه می‌شود. البته این قیمت با یارانه‌های دولتی چین به‌دست‌آمده و برای بازارهای دیگر گران‌تر خواهد بود.

علاوهبر گریت‌وال، دست‌کم دو استارت‌آپ چینی در حوزه خودروهای برقی تلاش دارند محصولاتشان را در کشورهای اروپای غربی به فروش برسانند. یکی از این شرکت‌ها «بوردرین موتور» است که بر اساس گفته‌های مدیرعاملش با گروهی از فروشندگان خودرو اروپایی در تماس هستند تا بازاریابی شاسی‌بلند برقی خود را در این بازار آغاز کنند. این خودروی 32 هزار دلاری 2 تنی که توان پیمایش 550 کیلومتر را دارد توجه فروشندگان اروپایی را به خود جلب کرده است.

در ماه اکتبر هم استارت‌آپ دیگری با نام «تاندر پاور» توانست تفاهم‌نامه قراردادی دولتی را برای ساخت یک کارخانه مونتاژ در جنوب بلژیک کسب کند. سرمایه این کارخانه توسط دولت بلژیک تامین می‌شود و تا سال 2020 تولید خودروهای شهری برقی را آغاز خواهد کرد. تولید سالانه شرکت در ابتدا 10 هزار دستگاه خواهد بود و در سال 2021 این تولید سالیانه به 30 هزار دستگاه می‌رسد.

«سایک موتور» نیز که همین حالا تعداد محدودی خودروی اصالتاً انگلیسی را در بریتانیا می‌فروشد، حالا قصد دارد مدل برقی ZS از شرکت را در دیگر کشورهای اروپایی عرضه کند. این خودروساز چینی در هنگام رونمایی از این مدل اعلام کرد که می‌خواهد ZS را طی دو ماه آینده، در کشورهای اروپایی ازجمله انگلیس، بلژیک، لوکزامبورگ، اسپانیا، آلمان و فرانسه آزمایش کند. هدف اصلی شرکت فروش خودروهای برقی در اروپا ازجمله انگلیس در نیمه اول سال 2019 است.

طی یک دهه گذشته برندهای چینی مثل برلیانس، جیلی، چانگان و چری خودروهای بنزینی و دیزیل خود را به نمایشگاه‌های فرانکفورت و ژنو برده‌اند؛ هیچ‌کدام از این برندها تاکنون نتوانسته‌اند در بازار سنتی اروپا که در اختیار برندهای جهانی است نفوذی حتی کوچک داشته باشند. حالا شرکت‌های چینی معتقدند که می‌توانند شانس حضور در بازار خودروهای برقی اروپا را دارند. بازاری که هنوز هیچ برند جهانی در آن سلطه ندارد.

دیدگاه کاربران