بیشترین هزینه تحقیق و توسعه توسط خودرویی‌ها

دست و دل‌بازترین خودروسازان جهان

23 آذر 1397 11:25

خودروسازان برای حفظ جایگاه خود از بازار در آینده، هزینه‌های کلانی درزمینه «تحقیق و توسعه» می‌کنند.

فولکس‌واگن و تویوتا بیشترین هزینه تحقیق و توسعه را صرف می‌کند.نسبت هزینه‌هایی را که در این حوزه می‌شود هم می‌توان با حجم مخارج و هم با نسبت این مخارج با درآمد شرکت سنجید.

به‌عنوان‌مثال در حجم مخارج تحقیق و توسعه فولکس‌واگن اول است. این شرکت بیش از یک دهه است که از این لحاظ در میان خودرویی‌ها جایگاه اول را دارد. جایگاه فولکس‌واگن در میان همه شرکت‌ها ازلحاظ مخارج تحقیق و توسعه (R&D) رتبه سوم را دارد. آمازون و آلفابت تنها شرکت‌هایی هستند که پیش از فولکس‌واگن قرار دارند.

اگر بخواهیم این فهرست را ازنظر نسبت مخارج R&D به درآمد کلی شرکت تنظیم کنیم خودروسازی فراری در جایگاه اول قرار می‌گیرد. این شرکت 20 درصد درآمد کلی را صرف این حوزه می‌کند.

پرهزینه‌ترین خودروسازان درزمینه R&D

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم فولکس‌واگن بیشترین هزینه را در این حوزه انجام می‌دهد. فولکس‌واگن پردرآمدترین شرکت خودرویی است و از درآمد 277 میلیارد دلاری خود حدود 15.8 میلیارد دلار را صرف تحقیق و توسعه می‌کند؛ یعنی 5.7 درصد از کل درآمد صرف تحقیق و توسعه می‌شود.

تویوتا، دومین خودروساز بزرگ جهان ازنظر درآمد، در هزینه توسعه هم جایگاه دوم را دارد. تویوتا از درآمد 267 میلیارد دلاریش، 10 میلیارد دلار در این حوزه مخارج دارد که 3.9 درصد از کل درآمدش است.

فورد موتور در رتبه سوم قرار دارد. این شرکت 8 میلیارد دلار، یعنی 5.1 درصد از درآمد 156 میلیارد دلاریش را در سال جاری به تحقیق و توسعه اختصاص داده است. فورد چهارمین خودروساز بزرگ جهان است.

بی‌پرواترین شرکت‌ها در R&D

فراری خودروساز بزرگی نیست. کل درآمد این شرکت در سال به‌سختی به 4 میلیارد دلار می‌رسد ولی مثل سال‌های گذشته تقریباً 20 درصد این درآمد را صرف تحقیق و توسعه می‌کند.

رتبه دوم در اختیار هولدینگ خودروسازی چینی برلیانس است. این شرکت کوچک 16 درصد کل درآمدش را به توسعه اختصاص می‌دهد. سال پیش این نسبت برای برلیانس کمتر از 3 درصد بود.

تسلا نیز در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. این شرکت که در سال 2012 بیش از 100 درصد درآمدش را صرف تحقیق و توسعه می‌کرد حالا به 11.7 درصد قناعت کرده. تسلا درآمدی بالغ‌بر 11.8 میلیارد دلار دارد که حدود 1.4 میلیارد دلارش را به تحقیق و توسعه اختصاص داده است.

دیدگاه کاربران