پیشرانه‌هایی که کار دست هیوندای و کیا دادند

شکایت صاحبان سانتافه و اپتیما به‌دلیل آتش‌سوزی

26 آذر 1397 18:30

طرح شکایت حقوقی علیه هیوندای و کیا، این خودروسازها را با مانعی بزرگ در بازارهای جهانی و خصوصاً آمریکا مواجه خواهد کرد.

به دنبال تکرار آتش‌سوزی در پیشرانه‌های کیا و هیوندای، یک دادخواست گروهی در آمریکا، علیه این دو برند کره‌ای تنظیم‌شده است.گفته می‌شود در مدل‌های این خودروسازها از سال 2011 تا 2019 به خاطر یک نقص فنی امکان آتش‌سوزی وجود دارد. حالا خواهرخوانده‌های کره‌ای با شکایت گروهی عده‌ای از مالکان مواجه شده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط وکیل مالکان خودروهای هیوندا و کیا، این شکایت به خاطر موارد متعدد حادثه آتش‌سوزی در پیشرانه خودروهای مشخص از هیوندا و کیا و همچنین عدم اقدامات کافی این برندها برای حل مشکل صورت گرفته است.

با توجه به دادخواست 41 صفحه‌ای، پیشرانه‌های معیوب هیوندای و کیا حاوی نقص فنی کارخانه‌ای هستند که باعث آتش گرفتن آن‌ها می‌شود. ظاهراً این آتش‌سوزی‌ها ناشی از فقدان روا‌ن‌کاری بود که به دلیل نقص طراحی رخ می‌داد.

به دلیل این ایراد طراحی حرکت روغن به‌سوی قطعات متحرک پیشرانه، محدود یا قطع می‌شود. این اتفاق قطعات پیشرانه را به مرز خرابی می‌رساند و باعث ازکارافتادن قوای محرکه در حین حرکت می‌شود. ازکارافتادن این قطعات، اغلب باعث نشت مایعات به بیرون پیشرانه و بروز آتش‌سوزی می‌شود.

این دادخواست همچنین اشاره می‌کند که 350 شکایت از این «خطر آتش‌سوزی» به «سازمان امنیت ترافیک بزرگراه‌ها» (ایالات‌متحده) ارسال‌شده است.

مدل‌های آسیب‌دیده شامل مدل‌های 2011 تا 2019 هیوندای «سوناتا»، کیا «اپتیما» و «اسپورتیج»، مدل‌های 2012 تا 2019 کیا «سورنتو» و «سول» و مدل‌های 2013 تا 2019 هیوندای «سانتافه» و «سانتافه اسپرت» می‌شد؛ همگی این مدل‌ها از پیشرانه‌های 2.0 لیتری با تزریق مستقیم بنزین (GDI) تتا 2 توربو شارژ و پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کردند.

به دنبال این اتفاقات دادخواست‌های متعددی به‌صورت شکایت گروهی تنظیم‌ و تقدیم دادگاه شده است؛ یک شاکی از ایلینوی اشاره کرد که پیشرانه سانتافه مدل 2015 او درحالی‌که در بزرگراه در حال رانندگی بود آتش گرفت. بررسی پیشرانه این خودرو بعدازاین حادثه نشان داد که «یاتاقان شاتون ازکارافتاده و درنتیجه آن شاتون شکسته شده و سوراخی در پیشرانه ایجاد کرده که درنهایت باعث آتش‌سوزی شده است.»

نکته جالب‌توجهی که در این دادخواست به آن اشاره‌شده این است که کنگره ایالات‌متحده از خطرات ایمنی این خودروها مطلع شده و دولت از هیوندای و کیا خواسته که در جلسه‌ای حاضر شوند و به این اتهامات پاسخ دهند. البته خودروسازان تا پیش از تنظیم تاریخ این دادخواست، جهت پاسخ‌گویی به کنگره نرفته‌اند و هنوز مشخص نیست کنگره دفاع آن‌ها را می‌پذیرد یا خیر.

دیدگاه کاربران