دردسر پیشرانه‌های GDI کیا و هیوندای

هیوندای و کیا به دنبال یافتن راهی برای گریز از دردسرهای قانونی ناشی از آتش‌سوزی پیشرانه تعدادی از محصولات خود هستند. خطر احتمالی ناشی از بروز این حوادث ممکن است در تقریباً 4.1 میلیون دستگاه از محصولات این دو شرکت که در ایالات متحده به فروش رسیده‌اند، پیش آید. تمام این خودرو ها به پیشرانه‌های 2 و 2.4 لیتری GDI مجهز شده‌اند.

کیا و هیوندای برای جلوگیری از آتش‌سوزی خودروها 2.3 میلیون دستگاه انواع خودرو مجهز به پیشرانه GDI را در آمریکای شمالی فراخوان داده‌اند.تعداد محصولات هیوندای که شامل این فراخوان می‌شوند در حدود 2.3 میلیون دستگاه بوده و مدل‌های سوناتا ساخت بین 2011 تا 2019، سانتافه اسپرت مدل 2013 الی 2018، سانتافه 2019 و توسان مدل 2014، 2015، 2018 و 2019 را دربرمی‌گیرد. محصولات کیا که در این طرح قرار می‌گیرند نیز شامل مدل‌های اسپورتیج، سورنتو و اپتیما ساخته شده بین سال‌های 2011 الی 2019 است.

در صورتی که مالکان خودروهای معیوب متحمل هزینه‌ای شده باشند (از قبیل اجاره خودروی جایگزین در زمان تعمیرات خودرو و یا...) زیان آن‌ها به صورت نقدی جبران خواهد شد.

غیر از این، هر دو شرکت اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات پیشرانه‌های معیوب کرده و سپس گارانتی مادام‌العمر برای قطعات یادشده درنظر خواهند گرفت.

همچنین سنسور تشخیص ناک (ضربه) به‌روزرسانی خواهد شد تا هرگونه اشکال در طول دوران استفاده مورد پایش قرار گیرد. اگر نرم‌افزار خطری بالقوه را مورد شناسایی قرار دهد، از طریق چراغ هشدار به راننده اطلاع‌رسانی شده و میزان قدرت و شتاب خودرو محدود خواهد شد. در این حالت احتمال وارد شدن آسیب بیشتر به پیشرانه کاهش یافته و راننده نیز خودرو را به سوی نمایندگی هدایت می‌کند.

قرار است از اواخر ماه جاری میلادی برای مالکان خودروهای شامل فراخوان پیام‌های لازم ارسال شود.

مدیرعامل شعبه هیوندای در آمریکا آقای Jerry Flannery در اظهارنظری رسمی اعلام کرده که هیوندای با کمال میل دست به این فراخوان زده و با جدیت قصد دارد مشکل خودروهای مشتریان را حل نماید.

اظهارنظری مشابه این از سوی آقای John Yoon مدیریت شعبه آمریکایی شرکت کیا نیز انجام شده و وی نیز فراخوان صورت گرفته را نتیجه اهمیت و توجه این شرکت کره‌ای به مشتریان خود دانسته است.

مترجم :