پسرعموی چینی آئودی Q5

نگاهی به کوپا T210،چینی تازه پلاک شده

2 دی 1397 17:20

بازار کراس‌اورهای چینی به‌زودی شاهد حضور یک هم‌وطن دیگر خواهد بود. خودرویی که ریگان خودرو به‌عنوان متولی عرضه، آن را کوپا T210‌ نام‌گذاری کرده است. شاید بد نباشد اطلاعات بیشتری درباره این خودرو داشته باشید. چراکه این محصول حواشی و ویژگی‌هایی دارد که شاید باعث تجدید نظر شما درباره خریدش شود.

پس از حرف و حدیث‌های فراوان سرانجام کوپا T210 مجوز دریافت پلاک را اخذ کرد، تا این کراس اور چینی با آپشن‌های فراوان به جنگ رقبای هموطنش در ایران بیاید.کوپا از کجا آمد؟

نسخه‌های این خودرو ابتدا توسط شرکت Jiangnan چین معرفی شد. بعد از آن که در سال 2006 گروه Zotye‌ اقدام به خرید جیانگ‌نان کرد، کوپا تبدیل به یکی از تولیدات زوتی شد. این خودرو در بازارهای جهانی (بهتر است بگوییم فقط چین و روسیه) با نام زوتی T600 شناخته می‌شود. اگر از نظر طراحی شباهت‌هایی بین کوپا و Damai X5‌ (دیگر چینی تازه‌وارد که از سوی یاران‌خودرو عرضه می‌شود) مشاهده می‌شود دلیلش این است که دامای نیز یکی از زیرمجموعه‌های زوتی به حساب می‌آید. این خودرو در آن‌سوی آب‌ها با رقبایی وارد جنگ شده است که احتمال می‌رود آن‌ها نیز به زودی وارد ایران شوند. از چانگان CS75 و دانگ‌فنگ AX7 گرفته تا جیلی Atlas و فاو بسترن X80. اولین ویرایش کوپا اواخر 5 سال پیش در چنین روزهایی رونمایی شد. کارشناسان از همان ابتدا زبان طراحی این خودرو را مشکوک تلقی کردند. درواقع زوتی T600 ترکیبی بود از زبان طراحی نسل‌های قبلی آئودی Q5 و البته فولکس‌واگن توارگ.

مشخصات فنی

کوپا حداقل روی کاغذ حرف‌هایی برای گفتن دارد. طول، عرض و ارتفاع 4654، 1893 و 1696 میلی‌متری آن حکایت از ابعاد مناسبی دارد که می‌تواند در کلاس خود برتر باشد. درست به همین دلیل است که فضای قسمت بار آن چیزی حدود 330 لیتر برآورد شده است. حجمی مناسب برای کراس‌اوری در این قد و قواره.

ارتفاع 178 میلی‌متری کوپا از سطح زمین آن را تبدیل به یکی از گزینه‌های مطلوب برای خیابان‌های ناهموار کشور کرده است. البته هم‌چنان چینی‌ها در زمینه کاهش وزن مشکلات اساسی دارند. چراکه این خودرو نتوانسته سبک‌تر از 1661 کیلوگرم شود.

ریگان خودرو حساب ویژه‌ای روی پیشرانه این محصول خود باز کرده است. پیشرانه‌ای با کد TN4G15T که زوتی آن را روی دیگر مدل خود مانند Z500‌ هم تعبیه کرده بود. البته گفته می‌شود این قوای محرکه پیش‌تر روی برخی از محصولات برند Hawtai و حتی MG‌ هم دیده شده بود. خروجی این پیشرانه 1.5 لیتری توربو، 156 اسب‌بخار در دور موتور 5700 rpm‌ است که توانسته آن را به یکی از بهترین پیشرانه‌های 1.5 لیتری تبدیل کند. البته انتظار بیشتری از گشتاور 210 نیوتن‌متری آن می‌رفت.

ریگان خودرو می‌گوید مصرف میانگین سوخت کوپا به 9 لیتر هم نمی‌شود (دقیقاً 8.6 لیتر). البته تجربه نشان داده این عدد در شرایط ایده‌آل اندازه‌گیری شده و در دنیای واقعی میزان مصرف چیزی بیش از این‌ها خواهد بود. با این حال حضور یک باک 60 لیتری می‌تواند دغدغه‌ها برای اتمام زودهنگام سوخت را برطرف کند.

ایراد عمده کوپا مانند بسیاری دیگر از هم‌وطنانش، تک دیفرانسیل بودن آن است که کمی ماهیت شاسی‌بلند بودنش را زیر سوال می‌برد. زوتی برای T600 یا همان کوپا از جعبه‌دنده متعارف 6 سرعته اتوماتیک استفاده کرده است. یکی از مزایای این خودرو وجود دیسک ترمز برای همه چرخ‌ها و رینگ‌های 18 اینچی با تایرهای 235.60 میلی‌متری است.

می‌توان ادعا کرد که سیستم‌های پایداری کوپا «تقریباً» کامل است. از ترمز ABS (ترمز ضدقفل) و EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) گرفته تا ESP (برنامه پایداری الکترونیکی) و TCS (سیستم کنترل کشش). نکته جالب اینجاست که ریگان خودرو در سایت رسمی خود خیلی صادقانه اعلام کرده که کوپا ترمز کمکی و ترمز دستی برقی ندارد.

چه امکاناتی دارد؟

کوپا مانند تمام چینی‌های تازه‌وارد بازار قصد دارد با آپشن‌های متنوع خود،‌ تا جایی که ممکن است بازار رقبای کره‌ای را تحت تاثیر قرار دهد. سانروف، باربند فولادی، صندوق عقب برقی، چراغ‌های LED در عقب و جلو، نور روز، سیستم روشن/خاموش خودکار چراغ‌ها، چراغ راهنما روی آینه‌ها، آینه‌های برقی، گرم‌کن آینه‌ها، آینه الکتروکرومیک، سنسور باران،‌ دکمه‌های کنترلی روی فرمان، خروجی برق 12 ولت، فرمان تلسکوپی و 6 کیسه هوا اگرچه برای خریداران امروزی تازگی ندارد ولی کوپا به لطف حضور این امکانات است که می‌تواند در بین هم‌وطنان خود ادامه حیات دهد.

مشکل شماره‌گذاری حل شد

از اواسط تابستان حرف و حدیث‌هایی مبنی بر بروز مشکلاتی در زمینه شماره‌گذاری این خودرو به گوش می‌رسید. مشکلاتی که ناشی از مباحث مربوط به تولید (مونتاژ در کارخانه استیجاری) یا وارداتی بودن خودروها می‌شد. تا این‌که سرانجام در 28 آذر گذشته ریگان خودرو اعلام کرد آن دسته از مشتریانی که خودروی خود را تحویل گرفته‌اند، می‌توانند برای شماره‌گذاری رسمی اقدام کنند.

دیدگاه کاربران
2859 1398/7/25
یکی دیگه لگن به ناوگان لگنها اضافه شد 😂😂
پاسخ
0
0
0