سال 1396 بود که خبر همکاری کرمان موتور با یک برند چینی جدید به اسم لئوپارد (Leopard) منتشر شد. قرار بود ریگان خودرو به عنوان یکی از زیرمجموعههای کرمان موتور، کراساور لئوپارد CS10 را روانه بازار کند. اما اندکی بعد، تحریمها برگشت و برندهای معتبر خارجی از جمله پژو، رنو و هیوندای با بازار ایران خداحافظی کردند، واردات خودرو بسته شد، تولید خودرو کاهش پیدا کرد، راههای ارتباط مالی با برندهای چینی و تامین قطعات از قبل هم تنگتر شد و حتی بعضی از چینیها به واسطه همکاری با برندهای مطرح خودروسازی جهان، از بازار ایران رفتند. پروژه مونتاژ لئوپارد CS10 در ایران نیز به همین دلایل، به بایگانی رفت.
ولی حالا که در زمستان 99 هستیم، صحبت از تلاش مجدد لئوپارد برای ورود به بازار ایران است و ظاهرا شرکت ریگان موتور، با ترخیص برخی از قطعات لئوپارد از گمرکات، برای مونتاژ این محصول جدید آماده شده است.
لئوپارد؛ بچه گربهای در آرزوی پلنگشدن
گروه چانگفنگ در ماه ژوئن 1950 تاسیس شد. در سال 1996 یک بازسازی را تجربه کرد و در سال 2001 به حکومت ایالتی هونان در چین تحویل داده شد. از آن سال تا به امروز دفتر مرکزی، کارخانهها و مراکز تحقیقاتی این شرکت در چانگشا، مرکز استان هونان شکل گرفته است.
در سال 2009 گروه چانگفنگ تصمیم به همکاری با شرکت جیایسی (GAC) گرفت چراکه GAC پروژههای موفق همکاری با شرکتهای فیات و میتسوبیشی در استان هونان را پایه گذاشته بود و تجربه موفقی در تاسیس کارخانجات تولید قطعات خودرو و شرکتهای ارائه خدمات به خودروسازان، در این منطقه داشت. پس از شکلگیری همکاری با گروه GAC، چانگفنگ در سال 2012 با تمرکز بر بازار شاسیبلندها به صنعت خودروسازی بازگشت. به همین منظور گروه چانگفنگ در سال 2013 برند لئوپارد را ثبت کرد.
اولین محصول آنها کراس اوری با نام CS10 بود که در سال 2015 و در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شد. محصول بعدی در کلاس پیکاپها با نام CT7 در سال 2016 به بازار آمد. سال بعدی، دو کراساور دیگر با نامهای CS7 و CS9 را به سبد محصولاتشان اضافه کردند و سرانجام لوکسترین محصولشان با نام ماتو (Mattu) در اواخر سال 2018 روانه بازار شد؛ کراساوری که برمبنای مدل CS10 ساخته شده است.
در سال 2017 آمار فروش لئوپارد به 125 هزار دستگاه رسید، هرچند طبق ادعایی که این شرکت دارد، امکان افزایش ظرفیت تولید سالانه تا 500 هزار دستگاه انواع شاسی بلند و پیکاپ را دارند.
پرفروشترین محصول آنها در سال 2017، کراساور لئوپارد CS10 بود که با فروش 84604 دستگاه در این سال، در رتبه 90 از میان 100 خودروی پرفروش بازار چین قرار گرفت. اما در آمار منتشر شده سال 2018 (تا ماه اکتبر) خبری از محصولات این شرکت در میان 100 خودروی پرفروش بازار چین نیست.
مشخصات فنی لئوپارد CS10
از لحاظ ظاهری در هر قسمت از لئوپارد CS10، شباهتهایی را به خودروهای روز دنیا میتوان دید. با این حال، لئوپارد ترکیب موزون و جسورانهای را شکل داده است.
با در نظر گرفتن ابعاد بدنه، لئوپارد در رده کراساورهای جمع و جور جای میگیرد و به همین دلیل، مهمترین رقبای آن در بازار ایران، مدلهایی همچون چری تیگو7 مدیران خودرو، جک S5 کرمان موتور و هایما S7 توربو ایران خودرو هستند.
ابعاد/مدل | لئوپارد CS10 | جک S5 | چری تیگو 7 | هایما S7 |
---|---|---|---|---|
طول (میلیمتر) | 4463 | 4430 | 4432 | 4530 |
عرض (میلیمتر) | 1875 | 1840 | 1837 | 1830 |
ارتفاع (میلیمتر) | 1700 | 1660 | 1670 | 1730 |
فاصله محوری (میلیمتر) | 2700 | 2645 | 2650 | 2619 |
البته خودروهای کاملا جدید دیگری مانند دیگنیتی پرایم بهمن موتور، لیفان X70 بم خودرو، دانگفنگ SX5 فردا موتور و جک K7 کرمان موتور را هم باید به لیست بلندبالای رقبای لئوپارد در ایران، اضافه کنیم.
با وجود معرفی در سال 2015، فضای کابین لئوپارد CS10 همانند نمای ظاهریاش، چندان قدیمی نیست و ضمن ارائه امکانات متعدد نظیر: صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، سیستم صوتی با 6 بلندگو، سقف پانوراما، سیستم استارت استاپ، 6 کیسه هوا، جعبهدنده 6 سرعته دوکلاچه، ترمز پارک برقی، سیستم ورود بدون کلید، تنظیم خودکار سرعت برف پاککن، رادارهای جلو وعقب و دوربین دید عقب؛ فضای جاداری برای سرنشینان فراهم کرده است. البته کسب تنها 3 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP احتمالا از آسودگی خیال سرنشینان خواهد کاست!
لئوپارد CS10 در بازار چین با دو پیشرانه مختلف عرضه میشود. پیشرانه اول، 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر است که میتسوبیشی آن را برای لئوپارد تدارک دیده. برای انتقال قدرت در این پیشرانه به چرخهای جلو، جعبهدندههای 6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه درنظر گرفته شده. پیشرانه دیگر نیز نسخه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوست که جعبهدنده CVT یا 5 سرعته دستی، برای همراهی با آن قابل سفارش است.
مشخصات | لئوپارد CS10 | جک S5 | تیگو7 | هایما S7 | |
---|---|---|---|---|---|
موتور | 1.5 توربو | 2.0 توربو | 2.0 توربو | 1.5 توربو | 1.8 توربو |
حجم موتور | 1.5 | 2.0 | 2.0 | 1.8 | 1.8 |
قدرت (اسببخار) | 147 | 177 | 174 | 147 | 170 |
گشتاور (نیوتنمتر) | 210 | 250 | 265 | 210 | 230 |
مصرف ترکیبی | 7.8 | 8.8 | 7.7 | 6.7 | 9.7 |
نوع جعبهدنده | CVT | اتومات دوکلاچه | اتومات دوکلاچه | اتومات دوکلاچه | اتومات |
تعداد دنده | - | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده |
وزن (کیلوگرم) | 1595 | 1661 | 1545 | 1440 | 1510 |
هر چند هنوز معلوم نیست لئوپارد CS10 در صورت حضور در بازار ایران چه پیشرانهای خواهد داشت اما باتوجه به علاقه مشتریان ایرانی به خودروهای اتوماتیک به احتمال زیاد تنها شاهد نسخههای اتوماتیک آن در بازار خواهیم بود.
قیمت لئوپارد CS10
لئوپارد CS10 در بازار چین بسته به امکاناتش، در نسخه 1.5 لیتری توربو با جعبهدنده CVT حدود 100 هزار یوآن یا معادل تقریبی 15 هزار دلار و در نسخه 2 لیتری توربو با جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک نیز بین 110 تا 120 یوآن یا معادل تقریبی 17 تا 19 هزار دلار قیمت دارد.
بنابراین حتی در صورت مونتاژ در کشورمان، ریگان موتور نمیتواند آنرا با قیمتی کمتر از 800 میلیون تومان در اختیار مشتریان ایرانیاش قرار دهد. همچنان باید منتظر ماند و دید که چه آیندهای در انتظار لئوپارد CS10 ریگان موتور خواهد بود.
نویسنده : محمدرضا ریاضی
منبع : باما