تیبا در 8 ماه ابتدایی سال، پراید و پژو 206 را پشت سر گذاشت تا در رتبه اول قرار بگیرد. امسال جایگاه اول و دوم در اختیار محصولات سایپا بود و ایران خودرو در تولید محبوبترین برندهایش با مشکلات جدی مواجه شد.
10”تیبا در سال جاری توانست پراید و 206 را پشت سر بگذارد و پرتیراژترین خودرو بازار شود.“ خودروی پرفروش بازار کشور از میان خودروهای تولید داخل هستند. در میان این 10 مدل تنها برلیانس و دنا رشد مثبتی نسبت به سال گذشته داشتهاند و بقیه خودروها همگی شدیداً کاهش تولید را تجربه کردند.
بررسی آمارهای وزارت صنعت نشان میدهد که 6 خودروی اول در بازار همگی جزء خودروهایی هستند که شورای رقابت آنها را در فهرست خودروهای انحصاری قرار داده است. دو جایگاه اول در اختیار سایپا است که به تنهایی با پراید و تیبا 30 درصد از کل خودروهای تولید شده سال را تشکیل میدهند.
جایگاه سوم تا ششم نیز برای محصولات پرفروش ایران خودرو کنار گذاشته شده است.
کاهش سهم دو خودروساز اصلی بازار
طی 8 ماه ابتدایی سال، 674 هزار خودرو سواری در کشور تولید شده که 86.8 درصد از کل بازار را در اختیار داشتند. سال گذشته سهم این دو خودروساز از بازار به بیش از 90 درصد میرسید.
ایران خودرو با 308 هزار دستگاه هنوز بزرگترین خودروساز کشور است. سال پیش این شرکت بیش از 445 هزار دستگاه تولید کرده بود. کاهش تولید 30.8 درصدی ایران خودرو را بیش از همه خودروسازان به دردسر انداخت ولی کماکان جایگاهش را با سهم 45.6 درصدی در بازار حفظ کرد.
رتبه دوم هم مثل همیشه در اختیار سایپا است. این خودروسازی با 287 هزار دستگاه در رتبه دوم است. سال گذشته سایپا تا ماه هشتم 374 هزار سواری تولید کرده بود. این آمار نشان میدهد این شرکت 23 درصد از تولید خود را از دست داده است و سهمش از بازار به 41.2 درصد رسید. پارسخودرو زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا است در این مدت بیش از 102 هزار خودرو تولید کرد. این در حالی بود که تولید شرکت در سال گذشته به 148 هزار دستگاه میرسید. کاهش تولید پارسخودرو با نسبتی دقیقاً هم اندازه ایرانخودرو صورت گرفت. این شرکت هم 30.8 درصد از تولیداتش کم شد.
رنو و دوگانهسوزها؛ بزرگترین بازندگان
عمده کاهش تولید به وضعیت تحریمها و کمبود قطعات باز میگردد. البته در این گزارش میبینم که تنها مربوط به خودروهای خانواده رنو نیست و دیگر فرانسویها و حتی برند ملی سمند هم شدیداً کاهش تولید داشتهاند.
بازندگان اصلی سال 97 تا الآن دوگانهسوزها بودهاند. پراید دوگانهسوز به کلی تولید نشد. سمند کاهشی 53 درصدی در تولید دوگانهسوزها دید و 405 دوگانهسوز تا 56 درصد با کاهش تولید مواجه شد. تیبا دوگانهسوز 40 درصد کاهش تولید داشت. پارس دوگانهسوز با کاهش 17.5 درصدی بهترین شرایط را داشت.
خانواده رنو هم بزرگترین بازندگان پر تیراژها بودند. تندر 90 کاهشی 65.2 درصدی داشت. این نرخ برای ساندرو 52.8 درصد کاهش بود تا خانواده رنو بیش از همه از تحریمها متأثر باشند.
کاهش شدید تولید سمند و 405
نکته عجیب اینکه پس از خانواده رنو، سمند قرار دارد. خودروی ملی با 42.4 درصد کاهش تولیدش به حدود 40 هزار دستگاه رسید.
بعد از سمند نوبت به پژو 405 میرسد که افت تولید 42 درصدی را تجربه کرد. پژو پارس، پراید و پژو 206 به ترتیب با کاهش 29، 28.4 و 22.6 در رتبههای بعدی قرار دارند.
تیبا تقریباً تولید خود را حفظ کرد تا از رتبه سوم سال گذشته (بعد از پراید و پژو 206) امسال به جایگاه اول برسد.
در میان برترینهای بازار برلیانس و سمند تنها برندهایی بودند که رشد تولید را حفظ کردند.
جدول پرفروشها
در ادامه جدول میزان تولید پرفروشترین برندهای بازار را تا آبان ماه سال 97 میبینید. میزان تولید مدت مشابه سال قبل و درصد تغییر هم در این جدول آمده است.
برند | 97 | 96 | درصد تغییر | رتبه 97 | رتبه 96 |
---|---|---|---|---|---|
تیبا | 102,335 | 106,111 | 3.5- | 1 | 3 |
پراید | 102,086 | 142,658 | 28.4- | 2 | 1 |
پژو 206 | 86,820 | 112,441 | 22.6- | 3 | 2 |
پژو 405 | 54,728 | 94,338 | 41.9- | 4 | 4 |
پژو پارس | 55,960 | 78,924 | 29- | 5 | 5 |
سمند | 40,168 | 69,797 | 42.4- | 6 | 6 |
برلیانس | 27,715 | 26,991 | 2.7 | 7 | 9 |
دنا | 27,385 | 22,994 | 19.4 | 8 | 10 |
تندر 90 | 23,128 | 66,721 | 65.2- | 9 | 7 |
ساندرو | 15,762 | 33,440 | 52.8- | 10 | 8 |
نویسنده : مسلم تقوی
منبع : باما