سرنوشت قیمت در معادله افزایش تقاضا و کاهش تولید

سقوط 385 هزار دستگاهی تولید خودرو

8 دی 1397 14:25

پارسال تا این موقع، حدود یک‌میلیون و 113 هزار دستگاه توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌ خودرو، سایپا و پارس‌ خودرو تولید شده بود. حالا این رقم به 727 هزار دستگاه کاهش یافته است.

تولید خودرو شدیداً کاهش یافته و اگر این روند تغییر نکند، با توجه به آزادسازی قیمت‌ها، روی نرخ خودروها شدیداً تأثیر خواهد گذاشت.با قیمت‌گذاری 11 محصول ایران‌ خودرو و سایپا، روند آزادسازی قیمت آغاز شده است. همان‌طور که وزیر صنعت هم بیان کرده در چنین شرایطی مهم‌ترین عامل روی قیمت خودروها میزان تولید و عرضه است که به گفته وزیر فعلاً شرایط خوبی دارد؛ اما آمارهای منتشرشده از بدتر شدن شرایط تولید حکایت دارد.

بر این اساس گفته‌های وزیر صنعت در مورد وضعیت تولید، درست از آب درنیامده است. حتی اگر تقاضای خودرو در سال جاری نسبت به پارسال ثابت مانده باشد، با کاهش تولید 34 درصدی، بعید است تعادلی در بازار ازلحاظ قیمتی به وجود بیاید. علاوه‌براین می‌دانیم که تقاضای خودرو به دلیل سرمایه‌ای بودن این کالا در سال جاری افزایش هم یافته است.

تولید خودرو 385 هزار دستگاه آب رفت

با مقایسه آمارهای ارائه‌شده توسط وزارت صنعت نسبت به سال گذشته، خودروسازان اصلی کشور تا آخر پاییز حدود 385 هزار دستگاه کمتر از پارسال تولید کرده‌اند و با کاهشی 34.6 درصدی در تیراژ مواجه شده‌اند. در این میان سایپا کمترین میزان کاهش و پارس‌خودرو بیشترین میزان کاهش تولید را تجربه کرده است.

این خودروسازان طی این ماه نسبت به ماه قبل هم کاهش تولیدی 24 درصدی را تجربه کرده‌اند. در مقایسه آذر به آبان ایران‌ خودرو با کاهش 3.7 درصدی کمترین کاهش تولید را تجربه کرده است. این رقم برای سایپا به 43.5 و برای پارس‌ خودرو به 31 درصد می‌رسد.

ایران‌ خودرو؛ کاهش 180 هزار دستگاهی

بزرگ‌ترین خودروساز کشور طی 9 ماه ابتدایی سال جایگاه خود را در تولید بیشترین تعداد خودرو حفظ کرد. البته در مقایسه با سال قبل این آمار به میزان قابل‌توجهی پایین آمده است.

سقوط 35.4 درصدی تولید در شرکتی با قد و قواره ایران‌خودرو رقم بسیار بزرگی است. ایران‌ خودرو در 9 ماه منتهی به آذر سال جاری حدود 180 هزار دستگاه کمتر از مدت مشابه تولید کرده است.

تولید خودروی سواری ایران‌ خودرو در 9 ماهه سال 96 به 510 هزار و 297 دستگاه می‌رسید اما امسال با افت 35.4 درصدی این نرخ به 329 هزار و 532 دستگاه رسیده است.

تولید آذرماه این شرکت هم شرایط مناسبی نداشت. آذرماه سال گذشته تولید سواری در این شرکت 60 هزار و 324 دستگاه می‌رسید ولی امسال این تولید به 21 هزار و 112 دستگاه کاهش یافت. این آمار نشان از کاهش 65 درصدی تولید نسبت به آذر سال گذشته می‌دهد. البته ایران‌خودرو نسبت به ماه قبل همین سال کاهش تولیدی 3.7 درصدی داشت.

سایپا؛ کاهش 160 هزار دستگاهی

دومین خودروساز کشور نیز طی 9 ماه ابتدایی سال در مقایسه با سال قبل آمار پایینی از لحاظ تولید به‌جا گذاشته است.

کاهش 32.8 درصدی در تولید سایپا اگرچه نسبت به ایران‌ خودرو و پارس‌ خودرو کمی بهتر است ولی بازهم میزان زیادی پایین آمده است. سایپا در 9 ماه منتهی به آذر سال جاری حدود 142 هزار دستگاه کمتر از مدت مشابه سال قبل، تولید کرده است.

تولید سواری سایپا در 9 ماهه سال 96 به 432 هزار و 21 دستگاه بود که حالا با شرایط موجود این نرخ به 290 هزار و 221 دستگاه رسیده است.

تولید آذرماه سایپا هم شدیداً کاهش داشت. آذرماه سال گذشته تولید سواری در این شرکت به 52 هزار و 140 دستگاه می‌رسید. حالا این رقم در نهمین ماه سال به 11 هزار و 490 دستگاه کاهش یافته است که نشان از کاهش 78 درصدی تولید است. این یعنی تولید سواری شرکت در آذرماه سال گذشته 4.5 برابر امسال بوده است.

تولید سایپا نسبت به ماه قبل (آبان) هم شدیداً کاهش داشته و 43 درصد کمتر از آبان ماه بود.

پارس‌خودرو؛ کاهش 63 هزار دستگاهی

سومین خودروساز کشور که به‌نوعی زیرمجموعه سایپا است طی 9 ماه ابتدایی سال، با کاهش تولید حدوداً 37 درصدی، شدیدترین ریزش تولید را داشته است. در سال گذشته 40 درصد تولید این شرکت به محصولات رنو اختصاص داشت که به دلیل شرایط تحریم این تولیدات به‌شدت کاهش یافت. دلیل عمده این کاهش تولید می‌تواند همین مسئله باشد.

تولید پارس‌خودرو در 9 ماهه منتی به آذر حدود 36.8 درصد کاهش داشت. این شرکت این مدت حدود 63 هزار دستگاه از تیراژش را ازدست‌داده است.

تولید خودروی سواری پارس‌خودرو در 9 ماهه سال 96 به 170 هزار و 921 دستگاه می‌رسید اما امسال این رقم به 107 هزار و 972 دستگاه رسیده است.

تولید آذرماه پارس‌خودرو هم بسیار ناامیدکننده است. آذرماه سال گذشته تولید سواری در این شرکت 20 هزار و 317 دستگاه می‌رسید ولی امسال این تولید به 5 هزار و 209 دستگاه، یعنی حدود یک‌چهارم کاهش یافت.

تولید آذرماه پارس‌خودرو نسبت به ماه قبل یعنی آبان، 31 درصدی کاهش یافت.

* عکس از اقتصادنیوز

دیدگاه کاربران