چینی سایپا یا چینی مدیران خودرو؟

مقایسه چانگان CS35 و ام وی ام X22

19 مرداد 1398 15:25

این روزها در بازار ایران، کراس‌اورهای جمع‌وجور محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند و در خیابان به‌وضوح می‌توان این موضوع را دید. در شرایطی که اوایل سال جاری با بودجه‌ای در حدود 50 تا 60 میلیون تومان می‌توانستید به برخی کراس‌اورهای جمع‌و‌جور چینی فکر کنید، ولی این روزها خودروهای این سگمنت افزایش قیمت حداقل دو برابری داشته‌اند. قیمت رقبای ژاپنی، کره‌ای و اروپایی مانند نیسان جوک، سانگ‌یانگ تیوولی، رنو کپچر و پژو 2008 که سر به فلک گذاشته‌اند و حداقل بخش اعظمی از مردم ایران، نمی‌توانند به چنین مدل‌هایی حتی فکر کنند. در مطلب مقایسه‌ای امروز «باخبر»، قصد داریم دو خودروی چینی‌ ام وی ام X22 مدیران‌خودرو و چانگان CS35 سایپا را در چهار بخش مختلف بررسی کرده و ببینیم در بازار فعلی ایران، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد. در ادامه مطلب لطفاً «باما» همراه بمانید.

مقایسه طراحی بدنه و کابین ام وی ام X22 و چانگان CS35

بررسی طراحی ام وی ام X22

مقایسه چانگان CS35 و ام وی ام X22

زمانی که خودروسازهای چینی تازه‌‌وارد بازار ایران شده بودند، یکی از روش‌هایی که می‌توانستند نظر مردم و خریداران را به خود جلب کنند، ارائه طراحی‌های زیبا و جوان‌پسند روی خودروها بود. ام وی ام X22 را می‌توان یکی از بهترین نمونه‌های با این طرز تفکر مطرح کرد. شاید بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین نقطه قوت ام وی ام X22 را بتوان طراحی بدنه آن دانست. در بخش جلو طراحی عضلانی کاپوت در کنار جلوپنجره مشکی شش ضلعی و چراغ‌هایی که به جلوپنجره متصل شده‌اند ظاهری زیبا به خودرو داده است. از دیگر موارد قابل‌توجه این بخش می‌توان به مه‌شکن‌های دو سمت سپر که کنار دریچه‌های ورودی هوا قرار گرفته و توسط یک قاب کرومی C شکل احاطه شده‌اند اشاره کرد.

در بخش کناری رینگ‌های 16 اینچی خودرو اندکی کوچک به نظر می‌رسند، ولی طراحی اسپرت آن‌ها بسیار زیباست. فلپ‌های مشکی روی گلگیرها و بخش‌های پایینی بدنه در کنار باربند روی سقف ظاهر خودرو را کراس‌‌اورتر کرده است. در بخش عقب گرچه اوضاع به‌خوبی جلو نیست، ولی به‌طورکلی‌ ام وی ام X22 در این قسمت هم طراحی خوب و هماهنگی با سایر بخش‌ها دارد. از موارد قابل‌توجه این بخش می‌توانیم به نواری کرومی که چراغ‌ها را به هم متصل می‌کند اشاره کنیم.

کابین ام وی ام X22

داخل کابین، ام وی ام X22 شباهت زیادی به برادر بزرگ‌ترش، X33 S دارد. به‌طورکلی با یک طراحی زیبا و مدرن روبه‌رو هستیم که در اولین نگاه، صفحه‌نمایش لمسی بزرگ روی داشبورد و صفحه کیلومتر و آمپرهای خاص خودرو به چشم می‌زنند. البته این خاص بودن صفحه کیلومتر و آمپرها خیلی خوب نیست و به دلیل طراحی متفاوتی که دارد، ممکن است راننده را کمی گیج کند. صفحه سرعت‌سنج و دورسنج به‌صورت قرینه قرار گرفته‌اند و در شرایطی که عقربه سرعت‌سنج به‌صورت ساعت‌گرد می‌چرخد، عقربه دورسنج حرکتی پادساعت‌گرد دارد و این موضوع تا زمانی که به آن عادت کنید برای شما کمی عجیب خواهد بود. روی‌هم‌رفته طراحی بخش‌های مختلف کابین زیبا بوده و هماهنگی خوبی با هم دارند.

کیفیت مواد اولیه داخل کابین گرچه خوب نیست و از پلاستیک خشک استفاده شده، ولی در مقایسه با خودرویی مانند ساندرو استپ‌وی اوضاع بسیار بهتری دارد. فضای سرنشین برای 4 نفر مناسب و کافی به نظر می‌رسد، ولی ردیف عقب خیلی راحت نیست و البته به‌عنوان یک کراس‌اور جمع‌وجور، نمی‌توان ایراد بزرگی به آن گرفت.

بررسی طراحی چانگان CS35

مقایسه چانگان CS35 و ام وی ام X22

یکی از مواردی که در طراحی بدنه خودروهای چینی بسیار دیده می‌شود، کپی‌برداری از مدل‌های اروپایی و آمریکایی است. در این میان، البته خودروهایی هم مانند چانگان CS35 هستند که این شیوه را پیش نگرفته و طراحی اصیل و با هویتی دارند. جالب است بدانید در طراحی بدنه CS35 ایتالیایی‌ها نیز دست داشته‌اند و اثرات آن را در ظاهر پخته و خوب این خودرو می‌توان دید.

برخلاف ام وی ام X22 که طراحی جلوی زیبایی دارد و طراحی بخش عقبش خیلی چنگی به دل نمی‌زند، طراحی چانگان CS35 به‌عنوان یک پکیج کلی بسیار زیبا و دوست داشتنی است. جلوپنجره بزرگ خودرو با سه اسلات افقی کرومی در کنار چراغ‌های نسبتاً بزرگ ظاهر این بخش را بسیار زیبا کرده‌اند. خطوط طراحی نرم و روان روی بخش‌های مختلف بدنه به سبک ایتالیایی‌ها ظاهری متین و پخته به چانگان CS35 داده است. به‌طورکلی طراحی بدنه این خودرو زیبا بوده و نمی‌توان ایراد خاصی را به آن گرفت.

کابین چانگان CS35

وارد کابین چانگان CS35 که می‌شوید، برخلاف ام وی ام X22 خیلی احساس نشستن در فضایی متفاوت نسبت به دیگر کراس‌اورهای بازار نخواهید داشت. هرچقدر در طراحی بدنه، چانگان خوب عمل کرده است، داخل کابین اوضاع خیلی خوب نیست و حتی می‌توان نشانه‌هایی از کپی‌برداری طراحان چانگان از کابین برخی مدل‌های فورد را مشاهده کرد. صفحه‌نمایش کوچک‌تر آن در قیاس با X22 را می‌توان یکی از ایرادهای این خودرو دانست. از سویی دیگر طراحی سنتی‌تر صفحه کیلومتر و آمپرها در قیاس با ام وی ام X22 می‌تواند از نظر برخی افراد بهتر باشد.

کیفیت مواد اولیه و استفاده از پلاستیک خشک نیز در چانگان CS35 وجود دارد و حداقل در این مورد، هیچ خودرویی برتری ندارد. به مانند ام وی ام X22 و فضای سرنشین چانگان CS35 برای 4 نفر کافی به نظر می‌رسد و البته فضای پای ردیف عقب تعریف چندانی ندارد.

  • انتخاب باخبر: ام وی ام X22

مقایسه عملکرد فنی ام وی ام X22 و چانگان CS35

بررسی عملکرد فنی ام وی ام X22

پیشرانه ام وی ام X22

شرکت مدیران‌خودرو در ایران، خودروی ام وی ام X22 را در تریم اتوماتیک ساده با یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری به قدرت 105 اسب‌بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر عرضه می‌کند. این پیشرانه در کنار یک جعبه‌دنده 4 سرعته اتومات خروجی‌های خود را به چرخ‌های جلو ارسال کرده و صفر تا صدی برابر با 12.7 ثانیه برای خودرو به ارمغان می‌آورد. حداکثر سرعت این خودرو طبق کاتالوگ برابر با 170 کیلومتر بوده و مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی 6.1 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

همان‌طور که احتمالاً خودتان متوجه شده‌اید بزرگ‌ترین ایراد فنی ‌ام وی ام X22 شتاب نه چندان خوب آن است و با خودرویی خیلی قوی طرف نیستیم. این موضوع مخصوصاً در سربالایی‌ها بیشتر خود را نشان داده و اگر به رانندگی اسپرت و پرشتاب علاقه دارید شما را اذیت خواهد کرد.

تجربه رانندگی با چانگان CS35 و ام وی ام X22

کیفیت سواری این کراس‌اور کوچک چینی در کل بد نیست، ولی ایرادهای بزرگی به آن وارد است. ام وی ام X22 از تعلیق نسبتاً خوبی برخوردار بوده و سیستم مک‌فرسون با فنر پیچشی در جلو و سیستم کشنده چندگانه با فنر پیچشی در عقب در کل به‌خوبی می‌توانند ناهمواری‌های جاده را جذب کنند. در کل ام وی ام X22 سواری نرمی دارد.

نکته‌ای که باید این جا ذکر کنیم این که به دلیل ارتفاع سواری بالای خودرو و عدم وجود سیستم کنترل پایداری و کشش روی آن، سر پیچ‌ها چنان که باید عملکرد خوبی از ام وی ام X22 نمی‌بینیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود به هنگام رانندگی با آن، مخصوصاً سر پیچ‌ها اندکی بیشتر احتیاط کنید.

بررسی عملکرد فنی چانگان CS35

پیشرانه چانگان CS35

به لحاظ فنی اگر بخواهیم نگاه کنیم، تفاوت زیادی میان ام وی ام X22 و چانگان CS35 وجود ندارد. این خودرو در بازار ایران به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ با 113 اسب‌بخار قدرت و 160 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است و با کمک جعبه‌دنده 4 سرعته اتومات خود، خروجی‌هایش را به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. با این ترکیب فنی صفر تا صد خودرو عدد ناامیدکننده 15 ثانیه بوده و حداکثر سرعتی برابر با 180 کیلومتر برساعت دارد. در حالت ترکیبی، چانگان CS35 به ازای هر صد کیلومتر رانندگی 7.2 لیتر بنزین می‌سوزاند.

گرچه پیشرانه CS35 گشتاور بیشتری نسبت به ام وی ام دارد، ولی به دلیل وزن نسبتاً بیشتر و جعبه‌دنده‌ای که خیلی با پیشرانه هماهنگ نیست، شتاب‌گیری خوبی را از آن نمی‌بینیم. به‌طورکلی جعبه‌دنده CS35 در بحث تعویض دنده و انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌ها اندکی تعلل دارد و اوضاع حتی در حالت تیپ‌ترونیک بدتر هم می‌شود.

تجربه رانندگی با چانگان CS35 و ام وی ام X22

در بحث کیفیت سواری باز هم دو خودرو رقابت بسیار نزدیکی با هم دارند و نمی‌توان برتری خاصی را برای یکی از آن‌ها در نظر گرفت. سیستم تعلیق خودروها در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب بازویی پیرو بوده و عملکرد نسبتاً خوبی در جذب ناهمواری‌های جاده دارد. در بحث فرمان‌پذیری، اوضاع چانگان CS35 بسیار بهتر از ام وی ام X22 بوده و خودرو به‌طورکلی تعادل خوبی بین کیفیت سواری و فرمان‌پذیری برقرار کنند. فرمان برقی چانگان CS35 در مقایسه با فرمان هیدرولیک ام وی ام X22 نیز در این مورد بی‌تاثیر نبوده است. البته به مانند ام وی ام، در نسخه‌های مونتاژی چانگان CS35 نیز خبری از دو سیستم کنترل کشش و پایداری نبوده و ازاین‌رو، خیلی نباید آن را سر پیچ‌ها تحت‌فشار قرار بدهید.

  • انتخاب باخبر: چانگان CS35

مقایسه تکنولوژی و ایمنی ام وی ام X22 و چانگان CS35

بررسی تکنولوژی و ایمنی ام وی ام X22

در شرایطی که با توجه به قیمت بین 175 تا 185 میلیون تومانی این دو خودرو در بازار، زمانی می‌توانستید خودروهایی مانند نیسان جوک، پژو 2008 یا سانگ‌یانگ تیوولی پر آپشن و امکانات را بخرید، متاسفیم بگوییم که امروز با پرداخت چنین پولی دو خودرویی را می‌توانید بخرید که از برخی تجهیزات و امکانات مهم مانند سیستم کنترل کشش و پایداری بی‌بهره هستند. در تریم اتوماتیک ساده، مدیران خودرو تجهیزات، امکانات و آپشن‌هایی مانند کروز کنترل، سنسور عقب، مانیتور 8 اینچی لمسی، چراغ روشنایی روز، روکش چرم مصنوعی، سانروف و آینه جانبی برقی را ارائه می‌کند. البته باید این نکته را ذکر کنیم که مدیران‌خودرو در ادامه تریم‌های جدید از این خودرو را با 5 آپشن جدید شامل سنسور فشار باد تایر، کنترل کشش، کنترل پایداری، کمکی حرکت در سربالایی و کمکی ترمز روانه بازار کرده است.

امکانات ام وی ام X22

در بحث ایمنی، به مانند بسیاری دیگر از چینی‌های بازار ایران، خبری از تست تصادف برای ام وی ام X22 هم نیست. در بخش ایمنی، از تجهیزات این خودرو می‌توانیم به مواردی مانند کیسه هاوی راننده و سرنشین، ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع نیروی ترمز EBD اشاره کرد. البته همان‌طور که گفتیم در تریم‌های بالاتر موارد دیگری مانند سنسور فشار باد تایر، کنترل کشش و پایداری، کمکی حرکت در سربالایی و کمکی ترمز نیز ارائه شده که با مدل اتوماتیک ساده اختلاف قیمتی قابل توجه دارد.

بررسی تکنولوژی و ایمنی چانگان CS35

در این بخش، با توجه به امکانات و تجهیزات بیشتری که این خودرو در قیاس با ام وی ام X22 دارد، برگ برنده بدون شک در اختیار چانگان CS35 است. با قیمتی ارزان‌تر در مقایسه با ام وی ام X22، این خودرو مواردی مانند کروز کنترل، فرمان برقی حساس به سرعت، تنظیم موقعیت فرمان 2 حالته، سنسور عقب، سیستم صوتی با شش بلندگو در مقابل چهار بلندگوی ام وی ام، مانیتور 7 اینچی لمسی، آپشن نویگیشن فارسی و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، اتولایت، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ هالوژن جلو، تنظیم برقی آینه، شیشه دودی عقب و سانروف را در اختیار شما قرار می‌دهد.

امکانات چانگان CS35

در بحث ایمنی، باز هم وضعیت چانگان CS35 در مقایسه با ام وی ام X22 بسیار بهتر بوده و سال 2012، موسسه سی انکپ در تست تصادف خود به آن 4 ستاره ایمنی داده است. در بخش تصادف شاخ‌به‌شاخ چانگان CS35 امتیاز 13.49 از 18، در بخش تصادف با مانع تغییر شکل‌پذیر امتیاز 13.52 از 18، در بخش تصادف با مانع در حال حرکت از کناره‌ها امتیاز 18 از 18 و نهایتاً در تست شلاقی امتیاز 1.25 از 4 را به دست آورده است. در بخش تجهیزات ایمنی هم وضعیت چانگان CS35 بسیار بهتر از ام وی ام بوده و در لیست تجهیزات آن می‌توان مواردی مانند ترمز ضدقفل ABS و توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، چهار کیسه هوا شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو و کمربند ایمنی پیش‌کشنده را یافت.

  • انتخاب باخبر: چانگان CS35

مقایسه وضعیت بازار ام وی ام X22 و چانگان CS35

بررسی وضعیت بازار ام وی ام X22

از آغاز سال 1397 تا امروز اگر نگاهی به نمودار قیمتی‌ ام وی ام X22 بیاندازید، رشد قیمتی عجیب‌وغریب مشابه سایر خودروهای بازار کشورمان را مشاهده خواهید کرد. در آخرین شرایط فروش اعلامی ‌ام وی ام X22 که متعلق به مرداد 98 است، تیپ‌های لاکچری و اکسلنت اسپرت اتومات به ترتیب به قیمت 195.6 و 203.8 میلیون تومان فروخته می‌شوند. در بازار، مدل‌های دست دوم ام وی ام X22 اتوماتیک با کارکرد بین 10 تا 20 هزار کیلومتر را امروز می‌توانید به قیمتی بین 175 تا 180 میلیون تومان خریداری کنید که نشان از افت قیمت بالای آن دارد.

چانگان CS35 در برابر ام وی ام X22

بررسی وضعیت بازار چانگان CS35

قیمت کراس‌اور جمع‌وجور چینی سایپایی‌ها در بازار ایران بدر مقایسه با ام وی ام X22، رشد زیادی را تجربه نکرده است. گرچه رشد قیمت چانگان CS35 به اندازه ‌ام وی ام X22 تند نیست، اما در بازار امروز تهران این خودرو قیمتی حول‌وحوش 175 میلیون تومان دارد. آخرین شرایط فروش اعلامی سایپا برای چانگان CS35 متعلق به آگهی پیش‌فروش مرداد ماه امسال با 37 میلیون تومان پیش‌پرداخت و موعد تحویل هفته چهارم دی و بهمن 97 است. در بازار اگر به دنبال خرید مدل دست‌دوم این خودرو هستید، نمونه‌های کارکرده چانگان CS35 بین 10 تا 20 هزار کیلومتر کارکرد به قیمتی بین 160 تا 165 میلیون تومان موجود هستند.

  • انتخاب باخبر: چانگان CS35

راند نهایی مقایسه ام وی ام X22 و چانگان CS35

به مانند سری مطالب مقایسه‌ای قبلی «باخبر» ما تلاش کردیم تا در 4 بخش مختلف به بررسی کلی و مقایسه دو خودرو ام وی ام X22 و چانگان CS35 بپردازیم. به جز بحث طراحی بدنه و کابین که‌ ام وی ام X22 با اختلاف کمی توانست انتخاب «باخبر» باشد، در هر سه بخش دیگر چانگان CS35 عملکرد بسیار بهتری دارد.

موردی که باید اشاره کرد این که در بخش تکنولوژی و ایمنی، با توجه به این که ام وی ام X22 تریم‌های مختلفی دارد، ممکن است امکاناتی نظیر کنترل کشش و پایداری روی آن ارائه نشده باشد. ولی همان‌طور که اشاره کردیم، تریم اکسلنت اسپرت علاوه‌براین دو مورد، سه آپشن دیگر را هم به خودرو اضافه می‌کند و البته، قیمتی بالاتر دارد.

به نظر شما، بین این دو خودرو کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ اگر قرار بود با توجه به موارد مطرح شده در این مطلب یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، انتخاب شما کدام بود؟ منتظر نظرات شما در بخش کامنت هستیم.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
GT 1399/6/11
از نظر نرمی سواری. کیفیت . عایق بندی کابین چانگان از لحاظ آپشن ایکس22
پاسخ
0
0
3
محمدصادق،. 1399/1/9
بنظر من ساندرو استپ وی خیلی بهتر از اینهاست....با همان قیمت
پاسخ
1
5
0
پرهام مزینانی 1399/2/7
طراحی x22 خیلی بهتره و از لحاظ آپشن ها و امکانات رفاهی خیلی سرتر از رنو ساندرو هستش.
0
2
Pooya51 1398/9/4
مدیران خودرو خودروهای بهتری نسبت به بقیه چینی ها داره
پاسخ
0
3
2
rmz 1398/9/3
مَن ب شخصه در ماشينهاي توليد آسيا از برند مطمعن و شاخص خريداري ميكنم تا وقتي كه هيوندايي و كيا و تويوتا هستن ديگه چرا ب اين أسباب بازيها چيني مزخرف پول بدم كه بسيار افت قيمت در مدلها ي دست دوم دارند
پاسخ
0
8
1
امیرعباس بابایی 1398/8/21
باعرض سلام خدمت دوستان هردو ماشین تا حدودی هم از لحاظ فنی و بدنه شرایطی یکسان دارن اما اگه بخوای نمره بدی میتونم بگم ک چانگان با۱نمره بیشتر برنده مقایسه هستش،چون خودم ام وی ام ۲۲دارم داداشم هم چانگان داره باهردوتاشونم مسافرت رفتم توی چانگان احساس راحت تری تو رانندگی باهش داشتم مخصوصا سرپیچ ها انعطاف پذیری بیشتری داره این یک امتیاز رو هم فقط بخاطراین گزینه میدم امادرکل زیادفرقی باهم ندارن.... سپاس...
پاسخ
0
1
5