چینی ایده‌آل با بخت شوم

تست و بررسی ام‌ جی GT

24 دی 1397 21:00

اینکه شانس گاهی در خانه را می‌زند، اتفاق عجیبی نیست. خوش‌شانس بودن یعنی همین؛ اما این‌که بدشانسی در خانه را بزند دیگر نوبر است. داستان ام‌ جی در ایران بیش از آن که حکایت سبک مدیریتی و استراتژی باشد، ماجرای بدشانسی و اتفاقات عجیب و غریب است.

GT خودرویی است که شما را سرگرم می‌کند. می‌توانید روی امنیتش حساب باز کنید و از کیفیت و کارایی آن نهایت بهره را ببرید.این برند چینی روزهای خوبی را با مدل MG550 آغاز کرد. سپس دنیای جدیدی را با مدل MG6 پیش روی خود دید. با عرضه هاچ ‌بک MG3 فهمید که ایرانی‌ها مثل انگلیسی‌ها عاشق خودروهای اسپرت سایز کوچک نیستند. بعد از آن کم‌کم بازار آن روی خشن خود را به شاسی‌ بلند جدید این شرکت یعنی MG GS نشان داد. مدتی که گذشت معلوم شد ام ‌جی نتوانسته آن‌طور که باید و شاید وارد دنیای سدان‌های مقرون به صرفه شود. در حقیقت باید اعتراف کرد که با مدل MG350 هر آنچه ساخته بود را به پرتگاه فرستاد.

در مورد MG360‌ که دیگر حرفش را نزنید؛ یک تراژدی. آخر سر هم که شاهد آن بودیم از زمین و زمان برای آخرین محصول این شرکت یعنی ام جی GT بارید و این خودرو عملاً نتوانست جایگاهی پیدا کند. شاید فروش مدل GT چنگی به دل نزند ولی این دلیل نمی‌شود که خودروی فوق، حرفی هم برای گفتن نداشته باشد. ام‌ جی‌ GT به‌عنوان یکی از آخرین دستاوردهای مدیا موتورز (عرضه‌کننده محصولات MG) در ایران شناخته می‌شود. خودرویی که اواخر شهریور سال 95 در تهران طی مراسم پر زرق و برقی رونمایی شد ولی هم‌چون تب تند، زود آرام گرفت و از یادها رفت.

سرگذشت ام‌ جی GT

نگویید که سایک (SAIC) را نمی‌شناسید. بزرگ‌ترین خودروساز دولتی چین که در کنار چانگان، فاو و دانگ ‌فنگ گروه «چهار بزرگ» (Big Four) را تشکیل داده‌اند. این اصطلاح کنایه‌ای است به گروه «سه بزرگ» معروف که شامل جنرال ‌موتورز، کرایسلر و فورد می‌شود. سایک را اغلب به خاطر ماهی بزرگی که به تور انداخت می‌شناسند. شرکت ام ‌جی موتور انگلستان که روزگاری یکی از اسپرت‌سازان مطرح اروپا بود، حالا زیرمجموعه سایک است. ام‌ جی و سایک خیلی زود فهمیدند که می‌توانند آینده روشنی را کنار هم تجربه کنند. مدل ام جی GT به‌عنوان یک سدان سایز کوچک شهری از آخرین دستاوردهای بنزینی این گروه به حساب می‌آید. این خودرو دقیقاً در 10 آبان 1393 در چین عرضه شد. خودرویی که به لحاظ طراحی بدنه از MG6 کوچک‌تر است. به همین دلیل است که او را در برخی از بازارها به MG5 نیز می‌شناسند. بنابراین نباید تعجبی داشته باشد که پلتفرم جی‌تی با مدل MG360 یک باشد.

طراحی ام‌ جی GT

زبان بصری ام‌ جی GT، پیچیدگی‌هایی دارد که از یک‌سو برای بسیاری جذاب و برای بسیاری دیگر ناهمگون است. البته راستش را بخواهید فراوانی گروه دوم بیشتر است. GT طراحی به هم ریخته‌ای دارد. گویی بخش جلویی آن را یکی طراحی کرده باشد و بخش انتهایی آن را دیگری. خیلی سخت بتوان در آهنگ خطوط این خودرو هماهنگی پیدا کرد؛ اما راستش را بخواهید این‌ها نشانه‌ای از ضعف نیست. تفاوت معنادار GT با سایر هم‌وطنانش را می‌توان به حساب اصالت انگلیسی آن گذاشت.

برخلاف آنچه این روزها در اغلب چینی‌های بازار می‌بینیم،‌ جلوپنجره GT کوچک و باریک است. اشاره‌ای واضح به اسپرت بودن این خودرو. بالاخره یک جایی باید باشد که بفهمیم علت نام‌گذاری GT چه بوده است؟ گریل مشبک زیر سپر شاید با طرح میله‌ای جلوپنجره متفاوت باشد ولی همین تضاد جلوه‌ای جذاب به آن بخشیده است. برجستگی‌های روی کاپوت درست از آنجایی که لوگوی MG‌ قرار دارد، ترکیب جالبی ساخته است. در واقع به نظر می‌رسد آن‌قدر که ام‌ جی روی زوایا و خطوط برجسته کار کرده، روی چیز دیگری متمرکز نشده است. این زیبایی چشم‌نواز را در کناره‌ها هم شاهد هستیم. الگوی زیبای برش‌هایی که در یک نما تند و تیز و در یک نما نرم و آرام هستند، کاری کرده است که وقتی GT را از بغل نگاه می‌کنید تصویری تحسین‌برانگیز از یک سدان لوکس به چشمتان می‌آید؛ اما نمای عقب!

طراح ام‌ جی با خودش چه فکری می‌کرده که این‌گونه چراغ‌های عقب را فرم داده است؟ قصد تخریب طراحی این خودرو را نداریم. ولی اگر منصفانه نگاه کنیم، قسمت عقب خودرو با زبان و لهجه‌ای دیگر با مخاطب سخن می‌گوید. نوار باریک چراغ‌های زاویه‌دار که روی در سپر عقب هم کشیده شده، ایده‌ای بود که دوج چلنجر آن را ابداع کرد. حتی در نسل قبلی هیوندای آزرا نیز شاهد یک کپی‌کاری ناشیانه از آن بودیم؛ اما درباره این خودرو چه باید گفت؟ با این حال فاجعه اصلی جای دیگری است. پلاستیک مشکی‌رنگ زیر سپر عقب اساساً چه معنی دارد و چرا باید این‌قدر بزرگ باشد؟

خلاصه که ام‌جی جی‌تی در طراحی بیرون خود فارغ از قسمت عقبی، نمره خوبی می‌گیرد.

وارد کابین که می‌شویم، برخلاف طراحی بدنه که نمایشی از دهه 90 میلادی بود؛ برشی است از سال 2020. زیاده‌روی نمی‌کنیم و نمی‌گوییم که GT واقعاً آینده‌نگر، سفینه‌ای و با الهام از کانسپت‌ها تولید شده است.

با این وجود آنچه در اتاق این چینی می‌بینید هرگز در هیچ‌یک از هم‌وطنانش مشاهده نمی‌شود. حتی جدیدترین چینی‌های بازار مثل چری تیگو 7، بی‌ وای‌ دی S6 و جک S3 هم نتوانسته‌اند کیفیت عالی متریال داخلی GT را فراهم کنند. بی‌انصافی است اگر نگوییم تریم، دکوراتیو کیفیت مواد به کار رفته در داخل این خودرو هم‌رده با کره‌ای‌های فعلی بازار ایران است. شاید ام‌ جی در ویترین GT کمی دست به جسارت زده باشد ولی در داخل اتاق کاملاً پخته و دست به عصا عمل کرده است؛ همه‌چیز آن‌طور است که باید.

البته حرفه‌ای‌ها خوب می‌فهمند که طراحی داخلی این خودرو تقلید شیطنت‌آمیزی از فورد فوکوس است. به خصوص در قسمت نمایشگر لمسی و دکمه‌های کنترلی زیر آن. 

GT ادعا نمی‌کند که یک سدان فول‌ سایز شهری است. همین‌که این خودرو توانسته از طول 4.6 متری خودرو فاصله محوری 2.6 متری را بیرون بکشد نمره قبولی را می‌گیرد. درباره صندوق این خودرو کمتر حرف زده می‌شود. چراکه به نظر می‌رسد چون این سدان یک محصول سایز کوچک شهری است پس حتماً می‌بایست فضای کمی هم برای قسمت بار خود تخصیص دهد. شاید باور نکنید ولی صندوق ام‌ جی GT در حدود 485 لیتر گنجایش دارد؛ یعنی 10 15 لیتر کمتر از سمند که به صندوق کمد مانند معروف است. تازه این در حالی است که صندلی‌های عقب جی‌تی تا می‌شوند ولی سمند نه.

مشخصات فنی ام‌ جی GT

پیشرانه توربو اهرم‌های شیفتر پشت فرمان همیشه از قابلیت‌های مثال‌زدنی محصولات ام‌ جی در ایران بوده‌اند. این ویژگی‌ها برای نسخه GT هم صدق می‌کند.

مدیا موتورز بهترین گزینه موجود برای قوای محرکه این خودرو را انتخاب کرد؛ یک پکیج 1.5 لیتری توربو با 127 اسب‌بخار قدرتی که در 5500 دور در دقیقه و 210 نیوتن‌متر گشتاوری که در 4400 دور در دقیقه تولید می‌شود. زمانی ام‌ جی به فناوری و مهندسی ناب انگلیسی خود می‌بالید و حسابی روی پیشرانه‌های مجهز به توربوشارژر خود مانور می‌داد؛ اما GT آن‌قدرها هم که گفته می‌شود زبانزد نیست. در حال حاضر در بازار ایران یک محصول دیگر با پیشرانه 1.5 لیتری توربو به اسم چری آریزو 5 داریم که خروجی آن 147 اسب‌بخار است. با این حال شتاب صفر تا صد 10.5 ثانیه‌ای برای این خودروی 1350 کیلوگرمی خیلی هم اعجاب‌آور نیست. سرعت نهایی 180 کیلومتر برساعتی هم عدد کافی به نظر می‌رسد.

شرکت می‌گوید مصرف سوخت این خودرو 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. شاید کمی درباره این میزان اغراق شده باشد چراکه با در نظر گرفتن توربوشارژی که در دور موتورهای بالای 2000rpm فعال می‌شود و البته بنزینی که کیفیت آن محل بحث بسیاری است، شاید 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر فقط در حالت ایستاده به دست بیاید. با این حال حجم باک 55 لیتری آن معقول به نظر می‌رسد.

امکانات و تجهیزات ام‌ جی GT

از همان اول که ام‌ جی به ایران آمد نمی‌شد روی آپشن‌های متعدد آن حساب باز کرد. در حقیقت فقط چینی‌های تازه به دوران رسیده هستند که چهار صفحه آپشن را در کاتالوگ خود قرار می‌دهند تا مشتری خود را گرفتار کنند.

همین‌که بدانیم GT دارای 6 ایربگ است، یعنی سازنده اهمیت ویژه‌ای روی ایمنی آن قائل بوده است. سانروف بی‌صدا و آینه برقی‌های برقی با گرمکن شاید دیگر مثل قبل تازگی نداشته باشد ولی با این حال هنوز هم یک آپشن خاص به حساب می‌آید. روکش صندلی و فرمان از چرم مصنوعی ولی قابلی قبولی تهیه شده است. چرمی که خود ام‌ جی آن را ضد لغزش معرفی کرده است.

اگر با هیچ‌چیز این خودرو رابطه برقرار نکردید حتماً سری به سیستم صوتی 6 بانده‌اش بزنید. چراغ‌های هالوژنی این خودرو با قابلیت تنظیم خودکار ارتفاع طراحی شده‌اند. ایده‌ای حیاتی برای کنترل نور خودرو در پیمایش‌های شبانه. همان‌طور که می‌دانید رانندگی در شب نیازمند رعایت نکات خاصی است که نوربالا یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. ام‌ جی جی‌تی دارای یک نمایشگر 7 اینچی تقریباً مربعی است که وسعت دید آن را افزایش می‌دهد.

تجربه رانندگی با ام‌ جی GT

دقت کرده‌اید، سواری با خودرویی که می‌دانید اگر خراب شود دیر یا زود به تعمیرگاه مجازش می‌رسید چه آرامشی دارد؟ در عوض امان از رانندگی با خودرویی که همیشه با ترس و لرز از خدمات پس از فروش آن صحبت می‌کنید. انگار همین مساله روی کیفیت رانندگی هم تاثیر می‌گذارد. ام‌ جی GT فارغ از ویژگی‌های ظاهری و قابلیت‌های فنی، به دلیل اینکه مالک خود را نسبت به تامین قطعات و پشتیبانی خدمات پس از فروش یاری نمی‌کند، احتمالاً گزینه خوبی برای خرید نیست.

از حال و هوای فلسفی موضوع فاصله بگیریم. تصور نکنید حالا که پشت فرمان یک سدان توربو نشسته‌اید، قرار است مک‌لارن 720S برایتان تداعی شود. مکانیزم توربو در این نوع از خودروها ساده‌ترین روش ممکن را دارد. گاز بدهید، صبر کنید و به آرامی حرکت کنید. آنچه از گرد و خاک تایرها، برن‌آوت، دریفت و دونات دیده‌اید فقط مخصوص فیلم‌هاست.

ام‌ جی GT توربو به لطف نزدیک کردن ضرایب دنده‌ها و افزایش گشتاور در دور موتورهای پایین، فقط کمی شتاب ثانویه را افزایش می‌دهد. شاید ظاهر دنده پشت فرمان این خودرو، از عملکرد آن جذاب‌تر باشد. کندی ملموس تعویض دنده‌ها اغلب راننده را مجبور می‌کند که قید رویاپردازی در دنیای فرمول یک را بزند.

اما خریداران GT دلخور نباشند. این خودرو مزایای خوبی هم دارد. بارزترین آن فرمان برقی‌اش است. نرمی واقعی را با این فرمان حس خواهید کرد. فنربندی در این خودرو ساده اما باکیفیت است. همان اهرم‌های چند پیونده و همان بازوهای دو جناقی اگر به‌خوبی کنار هم جفت شوند، نتیجه خوبی دارند. درست مانند چیزی که در این خودرو می‌بینیم. خبری از تکان‌های شدید جانبی و لرزش‌های بی‌مورد بعد از دست‌انداز نیست. البته اگر سایز تایرهای 16 اینچی 205.55 میلی‌متری کمی بزرگ‌تر می‌بود، اوضاع سواری و پایداری آن بهتر می‌شد.

ترمزهای دیسکی خودرو کاملاً قابل اعتماد هستند؛ اما در سرعت‌های بالا و ترمزگیری‌های ناگهانی مانند هر خودرو دیفرانسیل جلوی دیگر، ام‌ جی GT نیز کمی گیج می‌شود. حالت تیپ‌ترونیک در جعبه‌دنده‌های اتوماتیک برای چنین مواقعی است.

از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود بخشی از خریداران این خودرو جوان‌ها و البته حرفه‌ای‌ترها باشد،‌ یک توصیه فنی‌تر برایشان داریم. گرانیگاه GT در جای درستی قرار ندارد و چون نسبت فاق تایر به پهنای 255 میلی‌متری آن کمتر است، بنابراین ریسک ورود سریع‌السیر به Apex را از همان ابتدای ریسینگ لاین از سرتان بیرون کنید؛ با کم‌فرمانی جی‌تی باید سوخت و ساخت. خبری از مک‌فرسون پیچشی و فنر لول چندلایه نیست. چون توزیع وزن خودرو مهندسی نبوده، مراقب در رفتن اکسل عقب به ویژه در مسیرهای لغزنده باشید. علاوه‌براین پاورشیفت با این خودرو را فراموش نکنید چراکه صدای لذت‌بخشی از اگزوز و اتاق موتور آن بیرون می‌آید ولی در این کار زیاده‌روی نکنید. اگر منیفولدها بیش از حد داغ شوند شاید پیغام خطا برای ECU‌ بفرستند.

راند نهایی با ام‌ جی GT

اگر قصد خرید این خودرو را دارید کمی دست نگه دارید. این خودرو در زمان نگارش مطلب قیمتی در حدود 200 میلیون تومان دارد؛ اما باید در نظر داشته باشید که جدیدترین ویرایش موجود آن در بازار مربوط به مدل 2016 است. در حالی که دیگر وارد سال 2019 شده‌ایم.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های ام جی GT

نکته دیگر اینجاست که ام‌جی جی‌تی از بازار دست‌دوم خوبی برخوردار نیست. به گفته برخی از مشتریان وضعیت تامین قطعات یدکی آن مشکلاتی را برای مالکانش فراهم آورده است. خرید ام‌ جی GT خرید خودرویی است که شما را سرگرم می‌کند. می‌توانید روی امنیت آن حساب باز کنید و قطعاً می‌توانید از کیفیت و کارایی آن نهایت بهره را ببرید؛ اما این را هم در نظر داشته باشید که با خرید ام‌ جی GT کسی به شما «خوش‌سلیقه» نمی‌گوید. شما سوار خودروی «رُند بازار» نشده‌اید. بنابراین تعجب نکنید که بعد از خرید آن، مقتصد بودنتان زیر سوال برود.

دیدگاه کاربران
hamidrezae 1398/9/21
داستان جالبی بود. در چند سال گذشته شاهد سیل عظیمی از نقد های غیر منطقی و غیر واقعی هستیم ولی هنوز با وجود این نقدها ، ام جی چند سر و گردن از هم رده ها حتی کره ای و ژاپنی بالاتره.
پاسخ
0
0
2
محمد خ 1397/11/23
با سلام نقدی تست نشده و غیر فنی که فقط باعث دید منفی مخاطب میشود بنده از سال 2017 این خودرو را داشته ام. شرکتر مدیا همیشه متعهد به تامین قطعات بوده است ولی تاخیر زمان در بازار تحریم طبیعی است خود شاهد بوده ام رنو کپچر در همان نمایندگی شش ماه منتظر تامین قطعه بوده است هندلینگ جی تی بسیار نرم تر و بهتر از هم رده های خود مانند النتراست و این را با یکی از دوستانم چک کرده ایم شتاب توربو فوق العاد و کیفیت و عمری بودن قطعات صندلی های فوق العاده با کیفیت فرمان نرم شتاب بالای خودرو از سرعت 100 تا 200 و حداکثر سرعت در مسیر صاف 208 کیلومتر بر ساعت در حالت دنده اتومات تست کرده ام عدم احساس سرعت ماشین در سرعت 190 تا جایی که دوستم النترا داشت عملا هنگ کرده بود و فکر میکرد نهایت سرعت ماشین 130 میباشد مصرف جاده صاف آن 4/8 بوده در سرعت 100 و در سرعت 140 تازه مصرفش به 7 میرسد تنها زمان رانندگی در سرابالایی افزایش مصرف محسوس است لازم به ذکر است مصرف شهری آن در بدترین حالت ترافیک 8 میباشد ترمز گیری عالی گردش سر پیچ مطلوب عدم صدای باد و موتور در ماشین دوربین دنده عقب فوق العاده دقیق و روشن کروز بی نقص جالب است بدانید چهره خشن جی تی و صندوق عقب زیبای آن و کشیدگی کاملا حساب شده در طراحی باعث تمجید بلا استثنای افرادی بوده که در مورد این ماشین نظر داده اند کیفیت قطعات موتور خیلی خوب و استفاده نمایندگی از بهترین روغن ها و فیلتر ها و چک دقیق ناشین هنگام گارانتی و تنها نقص آن عدم پوشش گارانتی در شهرهای کوچک است و متاسفم برای مدیا موتورز که با تبلیغ اندک خود فضا را رای ماشین های مزخرفی مثل چری و تیگو و النترا و سراتو سایپا باز کرده که براحتی با چند نقد غیر تخصصی به نظر من توجه مخاطب را از دست بدهد عملکرد توربو این خود واقعا خوب است و تعویض دنده و معکوس هیچ فشاری به گیربکس نمی آورد کلا ام جی با استاندارد انگلیسیت و تعجبم این است که چرا خودرو ام جی چینی محسوب میشود چون ساییک سهام دار آن است ولی پورشه و ولوو هم که همزمان تولید چین هستند چنین غیر منصفانه مورد نقد قرار نمیگیرند در مجموع ما ایرانی ها غلاقه مند عدد و رقمیم نه کیفیت امیدوارم تجربه سواری این خودرو مورد توجه قرار گیرد
پاسخ
1
0
4
Mkhosrofar 1399/7/4
احسنت به این متن کارشناسی بنده هم جی تی دارم و حاضر نیستم با هیچ همرده ای عوضش کنن در ضمن که میفرمایند گیجی دارد شرط میبندم یکبار هم سوار جی تی نشده اند این کارشناس محترم بنده چند بار جانم رو مدیون تعلیق عالی این ماشین هستم اونم در سرعت ۱۶۰ سر پیچ تند که جان یکی از همکارانم رو گرفته بود و متاسفانه چون نمیشه در جی تی سرعت رو متوجه شد و البته در جی تی همیشه برای کنترل سرعت باید از کروز استفاده کرد
0
2
hassan_k 1397/10/28
فوق العاده. احنست بر نقدی که نوشتید. بوی نقد های قدیم رو میده. زمانی که نکاتی بجز تصاویر رنگارنگ باعث رنگ و لعاب یک بررسی تخصصی بود و نگارنده با استفاده از تیر جذاب و لفاظی شعور مخاطبش رو مورد تمسخر قرار نمیداد. با تشکر مانا باشید
پاسخ
0
0
2