6 سال پس از تولید اولین پژو 2008 در کارخانه مولوز (Mulhouse) فرانسه، اتفاقی خاص برای این کراس اور رقم خورد. با خروج یک میلیونامین پژو 2008 از این کارخانه، جشنی برپا شد و در آن مدیرعامل پژو کلید این خودرو را به خانمی که آن را خریده بود تحویل داد.
”تیراژ تولید پژو 2008 در حالی در فرانسه به یک میلیون دستگاه رسیده، که به خاطر تحریمها تحویل چند دستگاه باقی مانده از تعهدات اولیه ایران خودرو به مشتریان با مشکل مواجه شده است.“خط تولید پژو 2008 در 3 قاره اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی فعال است و تیراژ تولید جهانی آن در این 6 سال از یک میلیون دستگاه هم عبور کرده و به 1,210,250 دستگاه رسیده است. همانطور که از اختلاف تیراژها متوجه میشوید بیشترین فروش پژو 2008 متعلق به بازار اروپا است. از کارخانه مولوز به عنوان پایگاه تولید اصلی کراس اور فرانسوی، روزانه به طور متوسط 780 دستگاه پژو 2008 خارج میشود. در سال 2018 تیراژ تولید آنها 193 هزار دستگاه بود.
پژو همزمان با داغ شدن تب کراس اورها، در سال 2013 تصمیم گرفت تا 2008 را جایگزین 207 استیشن کند. برای حفظ روند فروشش در سال 2016 فیسلیفت جدیدی از آن رونمایی کرد؛ همان مدلی که در بازار ایران هم عرضه شد. ایران خودرو پس از برجام دوباره شریکی بهتر از فرانسویها پیدا نکرد و پس از عقد قراردادی جوینت ونچر و تاسیس شرکت ایکاپ تولید و عرضه پژو 2008 را آغاز کرد.
هر چه قدر تولید این کراس اور در کارخانه فرانسه راحت است، در ایران سخت. پس از بازگشت تحریمها و خروج مجدد پژو از بازار کشورمان، ایران خودرو در تلاش است تا تعهدات باقی مانده از سری اول فروش پژو 2008 که با تاخیر همراه شده است را تحویل دهد. با توجه به وضعیت موجود، اعلام شرایط فروش جدید برای این خودرو دور از ذهن است.
مترجم : محمدرضا ریاضی
منبع : int-media.peugeot.com