رقابت سخت برادران ناتنی فرانسوی

مقایسه پژو 2008 و سیتروئن C3

17 دی 1397 21:00

درحالی‌که به پایان دهه دوم قرن بیست و یکم میلادی نزدیک‌تر می‌شویم، در همه بازارهای جهانی سلیقه خریداران با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر است. سدان ها، استیشن‌ها و هاچ بک‌ها دیگر مانند گذشته محبوب نیستند. در عوض، اوضاع شاسی بلندها و کراس اورها در سایز و اندازه‌های مختلف بسیار خوب بوده و طرفداران زیادی در بازار دارند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در همین راستا، شرکت‌های خودروسازی خارجی، از چینی‌ها گرفته تا شرکت‌های اروپایی برای بهره‌مندی از این بازار پررونق تلاش زیادی انجام می‌دهند. پژو 2008  را می‌توان نمونه‌ بارز سگمنتی دانست که این روزها در همه جای دنیا بسیار محبوب شده‌اند. در کنار آن سیتروئن C3 هاچ‌ بکی است که از بسیاری جهات به برادر فرانسوی‌اش شبیه است. این دو خودرو به علت خروج پژو و سیتروئن از همکاری مشترک با ایران خودرو و سایپا این روزها شرایط خوبی در بازار ندارند و هنوز معلوم نیست موضوع مونتاژ این دو مدل در کشورمان چه سرانجامی خواهد داشت. در این مطلب، «باما» همراه شوید تا این دو خودروی جمع‌وجور فرانسوی‌ها در بازار ایران را بررسی و با یکدیگر مقایسه کنیم.

طراحی بدنه و کابین

  • پژو 2008

خودروی پژو 2008 از سال 2013 در بازارهای جهانی حضور دارد، ولی مدلی که توسط ایکاپ مونتاژ می‌شود و وارد بازار ایران شده، نسخه فیس‌لیفت این خودرو است. طراحی کلی 2008 بسیار زیبا و جوان‌پسند بوده و با خودرویی به روز روبه‌رو هستیم. در بخش جلویی اولین چیزی که جلب‌توجه می‌کند، جلوپنجره بزرگ با طراحی خاص خود است. این جلوپنجره با تزئینات، نشان پژو و قاب کرومی که دارد بسیار خاص بوده و شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. طراحی عضلانی کاپوت حس و حال قدرتمندی به خودرو بخشیده و نهایتاً چراغ‌های جلوی آن، رخ پژو 2008 را بسیار خشن و تهاجمی کرده است. طراحی مه شکن‌های جلو که در دو سوی سپر قرار گرفته، با قاب کرومی C شکل بی‌شباهت به ام وی ‌ام X22 نیست.

در کناره‌ها صادقانه بخواهیم بگوییم، ارتفاع کم خودرو و رینگ‌های کوچکی که دارد باعث شده تا پژو 2008 بیشتر به یک مدل هاچ بک شبیه باشد تا یک کراس اور. البته طراحان پژو تلاش کرده‌اند این مورد را به کمک باربندها و فلاپ‌های مشکی روی گلگیرها و لبه‌های پایینی خودرو برطرف کنند. یکی از مواردی که در کناره‌ها بسیار جلب‌توجه می‌کند، طراحی خاص چراغ‌های چنگال خرچنگی پژو 2008 است که ظاهر 2008 را بسیار زیباتر کرده است. در بخش عقب، طراحان پژو بسیار خوب عمل کرده و با خودروی زیبایی روبه‌رو هستیم. نکته جالب در مورد چراغ‌های عقب زیبای پژو 2008، طراحی گرافیکی خاص آن و سه خطی است که پنجه شیر را تداعی می‌کنند. از دیگر موارد قابل‌توجه این بخش می‌توان به اسپویلر روی در عقب و دو شبرنگ نصب شده روی دو گوشه سپر اشاره کرد.

در میان خودروهای کراس اور جمع‌وجور بازار ایران، کابین پژو 2008 را به جرات می‌توان یکی از بهترین‌ها دانست. طراحی خاص و هوشمندانه بهره گرفته از تکنولوژی i-Cockpit پژو قطعاً در این موضوع تاثیر زیادی داشته است. i-Cockpit از سه بخش شامل یک فرمان کوچک، صفحه کیلومتر و آمپرهای هدآپ و یک صفحه‌نمایش لمسی بزرگ تشکیل شده و با طراحی خلاقانه‌اش، رانندگی با این خودرو را بسیار راحت‌تر کرده است.

صفحه‌نمایش 7 اینچی پژو 2008 با زاویه‌ای اندک به سمت راننده متمایل بوده تا کار کردن با آن برای وی راحت‌تر باشد. به‌طورکلی داشبورد خودرو طراحی بسیار زیبا و مدرنی دارد و با کابینی متفاوت نسبت به بسیاری از رقبا مواجه هستیم. از نظر فضای سرنشین و بار، با توجه به سگمنتی که 2008 در آن قرار گرفته، قطعاً این خودرو برای یک خانواده کوچک و زوج‌های جوان، گزینه فوق‌العاده ایده‌‎آلی خواهد بود.

  • سیتروئن C3

به‌عنوان یکی از جدیدترین مدل‌های هاچ بک بازار ایران، سیتروئن C3 طراحی بسیار خاص و متفاوتی نسبت به سایر خودروهای سگمنت خود دارد. C3 را از نظر میزان خاص بودن می‌توان با نیسان جوک مقایسه کرد. این نوع مدل‌های خاص معمولاً در بازار با واکنش‌های متفاوتی روبرو می‌شوند، برخی افراد آن‌ها را بسیار دوست دارند و برخی دیگر، چنین مدل‌هایی را به‌هیچ‌وجه نمی‌پسندند.

در بخش جلویی، به لطف طراحی متفاوت چراغ‌ها و جلوپنجره‌ای باریک با دو میله کرومی که از دو سو به چراغ‌ها متصل شده و در وسط با لوگوی سیتروئن ترکیب شده‌اند، رخ سیتروئن C3 را فوق‌العاده جذاب و خاص کرده است. در مورد ترکیب چراغ‌های C3 جالب است بدانید که یونیت اصلی در واقع همین چراغ‌های باریک بالایی بوده و چراغ‌های بزرگی که روی سپر می‌بینید، فقط نقش چراغ نوربالا را ایفا می‌کنند. از دیگر بخش‌های مهم در طراحی جلو می‌توانیم به دریچه ورودی هوای بزرگ زیر جلوپنجره و دو چراغ مه شکن با قابی قرمز رنگ اشاره کرد.

در کناره‌ها، سیتروئن C3 طراحی جذاب‌تری به نسبت پژو 2008 دارد. خطوط نرم روی بدنه و نوار مشکی رنگ بزرگی که روی درها نصب شده بسیار جلب‌توجه می‌کنند. این نوار مشکی رنگ را سیتروئن Airbump نامیده و با کمک هفت کپسول هوای داخل خود وظیفه محافظت از بدنه در برابر ضربات را بر عهده دارد. فلاپ‌های مشکی روی بخش‌های پایینی بدنه و گلگیرها، ظاهری کراس اور مانند به این هاچ بک فرانسوی داده‌اند و سقف و قاب آینه‌های هم رنگ بدنه C3 را فوق‌العاده جذاب کرده‌اند. در قسمت عقب اوضاع به اندازه جلو و کناره‌ها خوب نیست. چراغ‌ها طراحی ساده و زشتی دارند و به‌هیچ‌وجه با طراحی تیز و تهاجمی چراغ‌های جلو هماهنگ نیست. البته شباهت‌هایی نیز میان این چراغ‌ها و چراغ‌های نوربالای نصب شده روی سپر جلو وجود دارد.

داخل کابین سیتروئن C3 که وارد می‌شوید، طراحی ساده و بی‌آلایش داشبورد خودرو قطعاً نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. در کل، کابین پژو 2008 از C3 مدرن‌تر بوده و وضعیت بهتری دارد. برخلاف 2008، صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی سیتروئن C3 زیر دریچه‌های ورودی هوای سیستم تهویه مطبوع واقع شده و زیر آن شاهد چند دکمه کنترلی با طراحی ساده هستیم. نوار قرمزی که دورتادور داشبورد کشیده شده جذابیت‌های کابین C3 را در عین سادگی خاص آن افزایش داده است. فرمان C3 طراحی زیبایی دارد و در نگاه اول، بزرگ‌تر از فرمان پژو 2008 به نظر می‌رسد. از نظر فضای کابین نمی‌توان تفاوت زیادی میان آن و پژو 2008 قائل شد و به‌طورکلی، هر دو خودرو برای خانواده‌های کوچک و زوج‌های جوان می‌توانند گزینه‌های ایده‌آلی باشند.

  • انتخاب باخبر: سیتروئن C3

عملکرد فنی

  • پژو 2008

شرکت پژو مدل 2008 را در بازار ایران با یک پیشرانه 4 سیلندر خطی توربو 16 سوپاپ 1.6 لیتری روانه بازار کرده است. این پیشرانه که با کد THP165 شناخته می‌شود، 163 اسب‌بخار قدرت در 6 هزار دور در دقیقه داشته و 240 نیوتن‌متر گشتاور از 1400 دور در دقیقه دارد. سیستم توربوشارژر این خودرو از نوع Twin Scroll بوده و با کمک فناوری THP، حداکثر گشتاور از دور پایینی در اختیار راننده قرار می‌گیرد. همه این موارد در کنار یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتومات که از تکنولوژی Quick Shift پژو استفاده می‌کند صفر تا صدی برابر با حدوداً 8.2 ثانیه برای خودرو به ارمغان آورده است. حداکثر سرعت این خودرو برابر با 217 کیلومتر برساعت بوده و به‌صورت میانگین، به ازای هر صد کیلومتر رانندگی 6.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند. جالب است بدانید این پیشرانه که با همکاری شرکت ب ام و تولید شده، به مدت هشت سال پیاپی توانسته عنوان «پیشرانه برتر سال جهان» را در دسته پیشرانه‌های 1.4 تا 1.8 لیتری به دست بیاورد.

به خاطر وزن سبکی که دارد، پژو 2008 به‌طورکلی خودرویی چابک و با سواری جذابی است. به لطف فرمان برقی خود و ابعاد جمع‌وجور آن، رانندگی با 2008 در شهرهای شلوغ مانند تهران بسیار راحت بوده و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. به خاطر سیستم تعلیق خوب و ارتفاع سواری بالایی که دارد، در داخل کابین 2008 به سختی متوجه دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده و خیابان خواهید شد. البته درصورتی‌که رینگ‌های بزرگ‌تری برای پژو 2008 خود بخرید، این مورد ممکن است دست‌خوش تغییراتی شود و دیگر خبری از آن سواری با کیفیت و نرم نخواهد بود. به‌طورکلی پژو 2008 خودرویی مطمئن و با پایداری بسیار خوب سر پیچ‌هاست و هنگام راننده با آن در جاده‌های پیچ‌درپیچ شاهد کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی قابل‌توجهی نیستیم.

  • سیتروئن C3

هر دو خودروی پژو 2008 و سیتروئن C3 روی پلتفرم مشترکی به نام PSA PF1 ساخته شده‌اند. در بازارهای جهانی البته این دو خودرو با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شوند، ولی در بازار کشورمان هر دو مدل از پیشرانه و جعبه‌دنده‌ای مشترک بهره می‌برند. از این‌ رو، سیتروئن C3 هم به پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر خطی توربو با 163 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. این خروجی‌ها با کمک همان جعبه‌دنده 6 سرعته اتومات پژو 2008 به چرخ‌های جلو ارسال می‌شوند و با توجه به وزن تقریباً یکسان دو خودرو، آمار و ارقام عملکردنیز عیناً مشابه هم است.

مانند سایر محصولات خانواده پژو سیتروئن، سیستم تعلیق و فنربندی C3 بسیار نرم بوده و عملکرد بسیار خوبی در جذب ناهمواری‌های جاده از خود نشان می‌دهد، موضوعی که در کنار فرمان برقی نرم، آن را به یکی از مدل‌های خوب بازار برای رانندگی شهری تبدیل کرده است. یکی از ایرادهایی که به سیستم تعلیق C3 می‌توان وارد کرد این که، به دلیل استفاده از اکسل یک تکه و سیستم فنربندی نیمه مستقل در عقب، سرنشین‌های این بخش از خودرو در مقایسه با سرنشین‌های ردیف جلو تکان‌های بیشتری را هنگام رانندگی احساس خواهند کرد. این موضوع همچنین سبب شده تا بخش عقبی خودرو سر پیچ‌ها تمایل زیادی به انحراف از خود نشان بدهد.

  • انتخاب باخبر: پژو 2008

تکنولوژی و ایمنی

  • پژو 2008

به‌عنوان مدرن‌ترین مدل مونتاژی ایران خودرو، پژو 2008 بازار ایران از امکانات، تجهیزات و آپشن‌های بسیار خوبی بهره می‌برد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به مواردی مانند کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، کنترل کشش، فرمان برقی، فرمان قابل تنظیم 4 حالته، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، روکش چرمی فرمان، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، سنسور باران، مانیتور 7 اینچی لمسی، 6 بلندگو، تهویه مطبوع اتومات دوگانه، دی لایت، اتولایت، مه‌شکن‌های جلو و عقب، آینه جانبی تاشو برقی، تنظیم برقی آینه‌ها، گرم‌کن آینه و چند مورد دیگر اشاره کنیم.

در تست تصادف موسسه ایمنی یورو انکپ، خودروی پژو 2008 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده است. در بخش محافظت از سرنشین بالغ این خودرو 88 درصد یا 31.8 امتیاز، در بخش محافظت از سرنشین کودک 77 درصد یا 38.2 امتیاز، در بخش محافظت از عابر پیاده 72 درصد یا 26.2 امتیاز و نهایتاً در بخش سیستم‌های کمکی ایمنی  70 درصد یا 6.3 امتیاز کسب کرده است. از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی پژو 2008 می‌توان به ترمز دیسکی خنک‌شونده جلو و دیسکی عقب، ترمز ضدقفل ABS و توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، شش کیسه هوا (شامل راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی جلو)، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده اشاره کرد.

  • سیتروئن C3

همان‌طور که گفتیم، دو خودرو مورد مقایسه امروز ما روی یک پلتفرم ساخته شده‌اند و در ایران، با یک پیشرانه و جعبه‌دنده مشابه در بازار حضور دارند. از این رو نباید تعجب بکنید که از نظر تجهیزات، امکانات و آپشن‌ها نیز دو خودرو عین هم بوده و تفاوت‌هایشان فقط چند مورد جزئی است. سیتروئن C3 علاوه‌بر داشتن تمام آپشن‌ها و امکانات پژو 2008، امکانات متفاوت و بعضاً جدیدی مانند فرمان قابل تنظیم دو حالته، نورپردازی داخلی، چراغ خوش‌آمد گویی، چراغ بدرقه، تهویه مطبوع اتومات عادی (غیر دوگانه)، آپشن گرم‌کن صندلی جلو، تریم قرمز رنگ داخل کابین و محافظ بدنه (ایربامپ) را دارد.

به مانند پژو 2008، سیتروئن C3 هم موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از یورو انکپ شده است. در بخش محافظت از سرنشین بالغ این خودرو 88 درصد یا 33.5 امتیاز، در بخش محافظت از سرنشین کودک 83 درصد یا 41 امتیاز، در بخش محافظت از عابر پیاده 59 درصد یا 25 امتیاز و نهایتاً در بخش سیستم‌های کمکی ایمنی 58 درصد یا 7 امتیاز کسب کرده است. از نظر تجهیزات و سیستم‌های ایمنی دو خودروی پژو 2008. سیتروئن C3 عیناً مشابه هم بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

  • انتخاب باخبر: سیتروئن C3

وضعیت بازار

  • پژو 2008

این کراس اور جمع‌وجور فرانسوی در شرایطی از اواخر سال 96 وارد بازار ایران شد که قیمتی حول‌وحوش 120 میلیون تومان داشت. در نمودار قیمتی پژو 2008 طی یک سال اخیر در شرایطی که سال جدید را با قیمتی 131 میلیون تومانی شروع کرده بود، در شهریور ماه امسال به‌یک‌باره افزایش قیمتی 80 میلیون تومانی داشت و قیمتش به 215 میلیون تومان می‌رسد. پژو 2008 رکورد قیمتی خود را اواسط مهر ماه امسال با 250 میلیون تومان می‌زند و طی یک هفته بعد، دوباره قیمتش تا 230 میلیون تومان افت می‌کند. این خودرو در بازار امروز تهران به قیمتی حول‌وحوش 220 میلیون تومان معامله می‌شود. ایران خودرو پژو 2008 را فقط یک بار و در تیر ماه 1396 پیش‌فروش کرده و هنوز هم، در تحویل بسیاری از مدل‌های ثبت نامی مردم با مشکلات زیادی مواجه است.

  • سیتروئن C3

هاچ بک فرانسوی‌ها چندهفته‌ای است که بالاخره پس از کش و قوی‌های فراوان و تأخیر در تحویل محصولات از سوی سایپا، وارد بازار شده است. این خودرو که در اردیبهشت ماه سال جاری با ودیعه 60 میلیون تومانی پیش‌فروش شده بود و پیش‌بینی می‌شد قیمت نهایی آن حدوداً 130 میلیون تومان باشد، هم‌اکنون در بازار کشورمان قیمتی 300 میلیون تومانی دارد. این که چرا باید بین این خودرو و پژو 2008 که از نظر فنی و امکانات و تجهیزات هیچ تفاوتی با هم ندارند اختلاف قیمتی 80 میلیون تومانی وجود داشته باشد، سوالی است که حداقل ما پاسخ آن را نمی‌دانیم.

  • انتخاب باخبر: پژو 2008

نظر نهایی

همان‌طور که گفتیم، دو خودروی پژو 2008 و سیتروئن C3 روی یک پلتفرم مشترک ساخته شده‌اند و در ایران پیشرانه و جعبه‌دنده‌های یکسانی نیز دارند. در این مطلب ما در بخش‌های مختلفی به بررسی این دو مدل و مقایسه آن‌ها با هم پرداختیم. در دو بخش عملکرد فنی و تکنولوژی و ایمنی دو خودرو گرچه شباهت‌های زیادی با هم دارند، ولی علت انتخاب پژو 2008 در بخش عملکرد فنی وضعیت بهتر سواری آن و عملکرد بهتر سیستم تعلیقش است. همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم، سیتروئن C3 سر پیچ‌ها عملکرد خیلی خوبی نداشته و بخش عقب خودرو به اصطلاح بازی می‌کند.

در قسمت تکنولوژی و ایمنی نیز هر دو مدل تقریباً از امکانات و آپشن‌های یکسانی بهره می‌برند، ولی در بخش ایمنی، همان‌طور که خودتان احتمالاً متوجه شده‌اید، تقریباً در همه قسمت‌ها سیتروئن C3 وضعیت بهتری دارد. تنها برتری پژو 2008 در این قسمت تهویه مطبوع دوگانه است که این مورد هم با توجه به وجود آپشن گرم‌کن صندلی جلو در سیتروئن C3 و ایمنی بهتر، از نظر ما قابل‌چشم‌پوشی بود.

نظر شما در مورد این دو برادر ناتنی فرانسوی چیست؟ اگر بخواهید بین این دو یکی را برای خرید برگزینید، انتخاب شما کدام یک خواهد بود؟ لطفاً نظرات خود در این مورد را «باما» در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران
Reza.hasani 1400/9/18
قطعا c3،از نظر طراحی،زیبائی،خواص و تک بودن،شتاب بیشتر و مصرف کمتر وهندلینگ بهتر بخاطر سبکتر بودن،آپشن بیشتر(کیلس و استارتر) جای پارک بهتر،کیفیت بهتر.
پاسخ
0
0
0
R2008 1400/6/5
پژو فنی بهتره سواری بهتره طراحی برابری باهاش داره مجموع پژو بهتره✔️💙💙💙
پاسخ
0
1
0
R091854796 1399/7/7
ظاهرش سلیقه ای توی مشخصات فنی مقایسه کنید کیفیت 2008 بالاتره عملکرد 2008 بهتره در ایمنی سیتروئن c3 سیتروئن c3 ورود بدون کلید و استارت دکمه ای داره 2008 کول باکس و آینه جانبی داره
پاسخ
0
1
0
سیاوش اسدی 1398/3/15
من هردو رو با دقت تست کردم. موتور و گیربکس هردو فوق‌العاده است. شتابشون عالیه. اصلا با خودروهای چینی و سراتوی سایپا قابل مقایسه نیستند. اگه فقط یکبار تست کنید حتما نظر من رو تایید می کنید. بدنه سیتروئن به نظرم قشنگ تره و چون دورنگه ظاهرش اسپرت تره. سیتروئن گرمکن صندلی داره و کیلس داره که پژو نداره. پژو سیستم تهویه ش پیشرفته تره و برای راننده و سرنشین جدا تنظیم میشه. سواری پژو نرمتر و کابین بی صدا تری داره و ماشین تو پیچ و سرعتهای بالا تعادلشو بهتر حفظ می کنه. طراحی داشبرد پژو هم که خیلی جالبه.داخل پژو هم به نظر یکم فضا بیشتره. قطعات و نمایندگی های پژو هم بیشتره. درکل هر دو خودروهای فوق العاده خوبی هستن و موتور بسیار قوی و جوندار و گیربکس به روزی دارن و با خودروهای هم قیمت خودشون قابل مقایسه نیستند. فقط سانروف،رادار جانبی و صندلی چرمی ندارن. تنها خودروهای مونتاژ داخل هستن که پنج ستاره کیفیت رو از سازمان استاندارد گرفتن و واقعا قطعات و مونتاژ باکیفیتی دارن و حتی یه پیچ ایرانی هم ندارن.
پاسخ
1
1
2
Taqy54 1399/7/3
اگر نمیدونی بدون که ۲)۸ آپشنال گرمکن داره. لطفا اطلاعات را بالا ببرید و بعد حرف بزنید.
0
0
Ehsanjabbari 1398/1/27
ازهر نظركه بگى پژ٢٠٠٨بهتره چه قيمت وچه ظاهر وإحساس رانندگى
پاسخ
0
0
4