رونمایی نسخه جدیدی از N-lineهای کره‌ای

معجون تقویتی برای هیوندای النترا

26 دی 1397 11:31

در نمایشگاه دیترویت امسال باز هم شاهد آن هستیم که هیوندای موتورز عضو جدیدی از خانواده N-Line های خود را معرفی کرده است. قرعه این بار به نام هاچ‌بک النترا افتاده است.

النترا بی‌دلیل نیست که یکی از پرفروش‌ترین محصولات تمام تاریخ هیوندای لقب گرفته است؛ خودرویی که امسال می‌تواند جشن تولد 20 سالگی‌اش را برگزار کند.بعد از موفقیت نسبی النترا GT Sport، شرکت تصمیم گرفت که عرضه این محصول را متوقف کند و به جای آن نسخه GT N-Line‌ را وارد بازی کند. ایده‌های اولیه این تغییر و تحول مدیریتی را باید در جولای سال 2018 (تیرماه 97) جستجو کرد؛ یعنی زمانی که هیوندای به تازگی i30 N-Line را برای بازار اروپا رونمایی کرده بود.

تقریباً هم‌زمان شرکت برای بازار آمریکا النترای سفارشی را تولید می‌کرد که البته از نظر طراحی چندان تفاوتی با هم نداشتند. کره‌ای‌ها برای مدل 2019 این خودرو تغییراتی در آن اعمال کردند و برای راضی کردن مشتریان آمریکایی‌شان النترا جی‌تی اسپرت را با نمونه جی‌تی N‌ لاین تعویض کردند. اگرچه خود شرکت می‌گوید این تغییرات مربوط به تریم است اما آنچه در دیترویت امسال رونمایی شد، به واقع فراتر از چند تفاوت ظاهری نسبت به نسخه قبلی‌اش است.

هیوندای سیستم فرمان‌پذیری هاچ‌بک جمع‌وجورش را از ابتدا طراحی و کالیبره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازوهای جاذب ضربه در سیستم تعلیق نیز دستخوش تغییراتی شده‌اند. استحکامات و اتصالات پیشرانه و جعبه‌دنده با نمونه‌های تقویت‌شده، تعویض شده‌اند. هم‌چنین آنتی رول‌بار (به تعبیری میله پایدار کننده) نیز با بهینه‌سازی‌هایی همراه شد.

به منظور افرایش قابلیت‌های اسپرت و پایداری در جاده، هیوندای لاستیک‌های قدیمی النترا که از برند هنکوک بود را با نمونه جدید میشلین با سایز 225/40 با رینگ 18 اینچی تغییر داد.

زبان طراحی جدید کره‌ای‌ها که در قامت سری N-Line‌ ظهور کرده را می‌توان به‌خوبی در بادی‌کیت این النترا نیز مشاهده کرد. سیستم تعلیق خوابیده، جلوپنجره برجسته، فلاپ‌های زیر سپر جلو و عقب استفاده به‌جا از نوارهای کروم این هاچ‌بک سر به زیر را خواستنی‌تر کرده است.

یکی از نقاط عطف طراحی داخلی النترا جی‌تی N لاین، غربیلک فرمان زیبای آن است که هم‌خوانی فوق‌العاده‌ای با کمربندهای قرمز رنگش دارد. صندلی‌های مسابقه‌ای و سردنده این خودرو بخشی از زبان بصری خانواده N Line‌ است که پیش‌تر روی ولوستر، i30‌ استاندارد و i30‌ فست‌بک دیده بودیم.

هیوندای ریسک بزرگی در بخش مشخصات فنی نکرده است؛ یعنی همان پیشرانه جی‌تی اسپرت را روی این مدل نیز تعبیه کرده. پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ که می‌تواند 201 اسب‌بخار نیرو و 265 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. جعبه‌دنده استانداردی که برای این خودرو درنظر گرفته شده یک نمونه 6 سرعته دستی است ولی مشتریان می‌توانند به صورت آپشن نسخه 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه را نیز خریداری کنند.

هیوندای درباره قیمت‌گذاری این خودرو سخت‌گیری نکرده است چراکه نسخه دنده دستی این خودرو تنها 23 هزار و 300 دلار و نمونه اتوماتیکش 24 هزار و 400 دلار قیمت‌گذاری شده است.

هیوندای النترا؛ از اولسان تا مونتگومری

النترا بی‌دلیل نیست که یکی از پرفروش‌ترین محصولات تمام تاریخ هیوندای لقب گرفته است؛ خودرویی که امسال می‌تواند جشن تولد 20 سالگی‌اش را برگزار کند. هیوندای Elantra که در بازار کره به اسم Avante شناخته می‌شود، سال 1990 به‌عنوان بخش تازه‌واردی از کارخانه کوچک این شرکت در اولسان کره‌جنوبی تولید شد.

النترا به‌عنوان یک سدان ساده شهری در حالی وارد بازار می‌شد که بزرگانی مانند فورد Sierra، واکسهال Cavalier و اپل Vectra مشتریان پر و پا قرص را برای خود دست و پا کرده بودند. البته برتری رقیب کره‌ای، قیمت ارزان‌ترش حتی در ویرایش اتوماتیک بود.

آن روزها هیوندای وابستگی عجیبی به میتسوبیشی ژاپن داشت. اولین پیشرانه آن یک نمونه 1.6 لیتری 113 اسب‌بخاری بود. شاید پذیرفتن این نکته سخت باشد ولی زیرساخت اصلی این کره‌ای را نسل دوم میتسوبیشی میراژ تشکیل می‌داد. نسل دوم النترا سال 1996 وارد بازی شد و این‌بار کره‌ای‌ها سعی کردن شخصیت مستقل آن را به نمایش بگذارند. حالا خط تولید اندونزی نیز به افزایش تیراژ این خودرو کمک می‌کرد.

شرکت با تجربه‌ای که از نسل اول به دست آورده بود، سبد متنوعی از پیشرانه‌ها را برای مشتریان تدارک دید. این‌بار دیگر نامی از میتسوبیشی دیده نمی‌شد. برای اولین‌بار کلاس استیشن نیز به سبد فروش النترا اضافه شد. سال 2001 سومین نسل از این سدان هیوندای که حالا دیگر برای خود اسم و رسمی پیدا کرده بود، رونمایی شد.

چین، مالزی، روسیه، ونزوئلا، تایوان و اوکراین نیز به لیست تولیدکنندگان این خودرو اضافه شدند. این همان خودرویی است که توسط کرمان موتور با نام آوانته تولید می‌شد و البته با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده بود. با حذف نسخه استیشن،‌ این بار هیوندای عرضه نمونه هاچ‌بک را تست کرد.

چهارمین نسل از این خودرو سال 2007 و هم‌زمان با آغاز همکاری نزدیک این شرکت و بازار آمریکا عرضه شد. این خودرو از سوی موسسه ایمنی و امنیت بزرگراه‌های آمریکا IIHS توانست امتیاز «خوب» را کسب کند که کلیدی بود برای ورود انبوه به بازار این کشور.

سال 2009 اولین نسخه هیبریدی النترا نیز رونمایی شد. البته قوای محرکه این خودرو ترکیب پیشرانه درون‌سوز با سوخت LPG و موتور برقی بود. جهش خیره‌کننده هیوندای و النترا را باید مدیون پنجمین نسلش بدانیم که در 2011 رونمایی شد. چهره‌ای بسیار جذاب، کیفیتی بالا،‌ آپشن‌هایی متعدد و البته قیمتی که هنوز مقرون به صرفه بود او را تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های دنیا کرده بود. موفقیت این خودرو به قدری بود که سرانجام کار تولید آن به کارخانه مونتگومری آمریکا کشیده شد. نسخه کمتر دیده شده النترای نسل پنجم کوپه است که چندان با استقبال روبه‌رو نشد.

ششمین نسل از این خودرو نیز سال 2016 رونمایی شد و در حال حاضر در بازارهای جهانی این خودرو به‌عنوان خودروی سال خرید و فروش می‌شود. شرکت برای سال 2019 نیز یک فیس‌لیفت سنگین روی آن اجرا کرده است.

دیدگاه کاربران