سومین محصول عظیم خودرو به ایران رسید

ماهیندرا XUV 500؛ هندی گران قیمت بازار

9 بهمن 1397 18:00

علی رغم چندین بار رونمایی از محصولات ماهیندرا در ایران، اما هنوز تولید هیچکدام از محصولات این خودروساز هندی در کشورمان قطعی نشده است. ولی احتمالا در سال‌ 98 خبرهای خوبی از ماهیندرا خواهیم شنید؛ خبرهایی که بوی تولید می‌دهند! 

XUV 500 کراس اوری متوسط است که بسته به تجهیزاتش، قیمتی بین 17 تا 27 هزار دلار دارداز بروجرد تا هند

با اینکه سیف خودرو با تملک «مرتب خودرو»، مونتاژ محصولات بیسو را در ایران آغاز کرده، اما موضوع احیای خطوط تولید خودروسازان قدیمی، چیز جدیدی در بازار کشورمان نیست چون قبل از آنها، عظیم خودرو نیز با کمک «زاگرس خودرو» وارد عرصه مونتاژ شده بود. زاگرس خودرو همان شرکتی بود که در اواسط دهه 70 شمسی، همکاری‌اش را با پروتون مالزی شروع کرد و نهایتا در اوایل دهه 80 شمسی توانست نخستین مونتاژی‌های پروتون را به خیابان بیاورد. روزهای خوش زاگرس خودرو متاسفانه در پاییز 1391 به پایان رسید و خطوط تولید این شرکت تعطیل شد.

اما این روزها اگر مسیرتان به اشترینان شهرستان بروجرد و از سه راهی بروجرد-ملایر-نهاوند بیفتد، حتما متوجه روشن بودن چراغ‌های کارخانه زاگرس خودرو سابق می‌شوید! این چراغ‌ها را عظیم خودرو در سال 1396 روشن کرد و بعد از تملک این کارخانه، نامش را به کارخانه «عظیم خودرو بروجرد» تغییر داد. اولین محصولی که عظیم خودرو، مونتاژش را در این کارخانه شروع کرد، فوتون ساوانا بود که پاییز 97 تولید رسمی آن آغاز شد.

بعد از ساوانا نوبت به هن تنگ رسید؛ برندی نوظهور از آسیای شرقی که نخستین محصولش، یعنی هن تنگ X7 در دی‌ماه 97 از خط تولید این کارخانه بیرون آمد. اما در کنار برندهای فوتون و هن تنگ، عظیم خودرو درصدد است تا برند دیگری را هم به بازار کشورمان معرفی کند؛ برندی که البته چینی نیست و از هندوستان آمده.

دومین ماهیندرای عظیم خودرو

ماهیندرا که البته نام دقیقش Mahindra & Mahindra است، شهرت جهانی‌اش را بیشتر برای ماشین آلات تجاری بدست آورده؛ علی‌الخصوص برای تراکتور! طوری که هم‌اکنون بزرگترین تولیدکننده تراکتور در جهان لقب گرفته است.

نکته جالبی که درباره ماهیندرا وجود دارد این است که اکثر محصولات سواری‌اش در سگمنت شاسی بلندها هستند. این علاقه بسیار زیاد ماهیندرا به ساخت SUVها احتمالا به نیم قرن پیش برمی‌گردد؛ زمانی که ماهیندرا خط تولید جیپ را در هندوستان به راه انداخت و آنقدر موفق شد که با همان پلتفرم، شاسی بلندهای متنوعی را برای هندی‌ها ساخت.

ماهیندرا که هم‌اکنون شرکت‌های بزرگی مانند سانگ یانگ، موتورسیکلت سازی پژو و استودیوی طراحی پنین فارینای ایتالیا را در تملک دارد، حالا برای آمدن به بازار ایران آماده می‌شود و ظاهرا نخستین محصولش نیز خودرویی با نام XUV 500 است؛ خودرویی که این روزها با پلاک گذرموقت، در خیابان‌های کشورمان دیده می‌شود و شاید از سال 98 به مرحله مونتاژ نیز برسد.

اگر یادتان باشد، عظیم خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تهران 96 از XUV 500 و همچنین KUV100 برای اولین‌بار رونمایی کرده بود. XUV 500 متولد 2011 است. این خودرو نخستین محصولی بود که ماهیندرا با شاسی مونوکوک ساخت و به همین دلیل، حسابی مورد توجه رسانه‌های هندی قرار گرفت. XUV 500 با گذشت زمان هم طراحی‌اش بهبود یافت و هم تجهیزاتش بیشتر و بهتر شد.

محصول 2015 هند برای ایران

نسل اول XUV 500 تا به امروز دوبار فیس لیفت شده؛ یکبار در 2015 و یکبار هم در 2018. البته آن مدلی که هم‌اکنون تست‌های جاده‌ای خود را در ایران می‌گذراند، فیس لیفت 2015 این خودروست. آن‌طور که رسانه‌های هندی خبر داده‌اند، ماهیندرا می‌خواهد نسل دوم XUV 500 را در سال 2020 و با همکاری مشترک فورد، راهی بازار هندوستان کند.

XUV 500 برخلاف عکس‌هایش جثه نسبتا بزرگی دارد و اگر از روبرو به آن نگاه کنید شاید متوجه این نکته نشوید که ابعاد این هندی بسیار شبیه به ابعاد سانتافه است. ماهیندرا برای کراس اور متوسطش تنها دو پیشرانه تدراک دیده که هردو چهار سیلندرند اما یکی دیزلی است و دیگری بنزینی.

مشخصات فنی ماهیندرا XUV 500
طول 4585 میلی‌متر
عرض 1890 میلی‌متر
ارتفاع 1785 میلی‌متر
فاصله محوری 2700 میلی‌متر
وزن ناخالص 2560 کیلوگرم
حجم باک 70 لیتر
پیشرانه 2.2 لیتری توربو
قدرت 140 اسب بخار
گشتاور 320 نیوتن متر
جعبه دنده 6 سرعته اتومات

در بازار هندوستان، XUV 500 حداقل 9 تیپ دیزلی و تنها یک تیپ بنزینی دارد و ماهم معیارمان را همین مدل بنزینی قرار می‌دهیم که در لیست امکاناتش، ویژگی‌های مهم زیر به چشم می‌خورد:

  • سانروف برقی
  • سنسور باران
  • استارت دکمه‌ای
  • گردش چراغ‌ها در پیچ
  • سیستم پخش Arkamys
  • گردش چراغ‌ها در پیچ
  • سیستم محرکه AWD
  • مانیتور 7 اینچی لمسی با نویگیشن
  • سیستم عاول اندروید اتو برای چندرسانه‌ای

چه قیمتی دارد؟

فراموش نکنیم که XUV 500 برای بازار هندوستان تولید شده؛ پس قابل پیش بینی است که فاصله قیمتی زیادی میان ارزان‌ترین و گران‌ترین تیپش وجود داشته باشد.

قیمت ارزان‌ترین تیپ این خودرو در بازار هندوستان از حدود 1.2 میلیون روپیه شروع شده و در گران‌ترین تیپش به 1.9 میلیون روپیه هم می‌رسد؛ یعنی حدود 17 تا 27 هزار دلار. البته باید یادآوری کنیم که این قیمت‌ها برای مدل 2018 یا همان فیس لیفت دوم XUV 500 است، نه برای مدلی که به ایران آمده.

در صورت عرضه این خودرو به بازار کشورمان، احتمالا قیمتی بین 250 تا 350 میلیون تومان خواهد داشت که در اینصورت باید با مدل‌هایی مثل دامای X7، کوپا T210، بیسو T5 و هن تنگ X7 در بازار کشورمان روبرو شود.

دیدگاه کاربران
صیادی 1397/11/15
عظیم خودرو کلاه بردار است الان چندین پرونده کلاه برداری در دادگاه دارد ماشین تحویل نمی دهد
پاسخ
0
0
1