لباس رزم برای هاچ بک کوچک

رونمایی نیسان از مایکرا N اسپرت

10 بهمن 1397 16:50

تا پیش از این مایکرا را به‌عنوان کوچک‌ترین محصول نیسان می‌شناختیم. هاچ‌ بک آرام و سر به زیری که هم از نظر طراحی و هم از نظر مشخصات فنی اهل جنگ‌طلبی نبود؛ اما ژاپنی‌ها در یک تغییر انقلابی، مایکرا را تبدیل به یک یاغی واقعی کرده‌اند.

ژاپنی‌ها روی قابلیت‌های مهندس پیشرانه جدید خود حسابی مانور داده‌اند، پروژه ای که در همکاری با دایملر شکل گرفته است. تقریباً هفت هشت ماه پیش بود که نیسان سری جدید مایکرا را معرفی کرد. خودرویی که به گفته ژاپنی‌ها حالا به لطف سیستم ‌عامل‌های اندروید و iOS، مدرن‌تر از آب درآمده است. البته حضور سیستم ناوبری مخصوص شرکت یعنی NissanConnect هم در روند بهینه‌سازی فناورانه این خودرو بی‌تاثیر نبود.

حالا شرکت در یک اقدام غافلگیرانه، نمونه اسپرتی از این خودرو را با پسوند N-Sport معرفی کرده است. خودرویی که درون سینه آن دو پیشرانه کاملاً جدید و یک جعبه‌دنده CVT از نوع X ترونیک گنجانده شده است. مایکرای جدید در نمونه پایه خود شامل پیشرانه یک لیتری است که به راحتی می‌تواند 97 اسب‌بخار قدرت و 160 نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. این قوای محرکه، جانشین نسخه قدیمی 0.9 لیتری می‌شود که 10 اسب‌بخار قدرت و 10 نیوتن‌متر گشتاور کمتری تولید می‌کرد. مایکرا به صورت استاندارد با یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی تولید می‌شد اما نسخه جدید مجهز به پکیج اتوماتیک با قابلیت تعویض تیپ‌ترونیک است.

شاید جلوه اسپرت‌تر مایکرای جدید را در پیشرانه دوم باید جستجو کرد. قوای محرکه‌ای با همان حجم که این‌بار به لطف حضور توربوشارژر توانسته 115 اسب‌بخار قدرت و 180 نیوتن‌متر گشتاور تهیه کند؛ مانند اغلب خودروهای اسپرت واقعی، روی این هاچ‌ بک نیز یک جعبه‌دنده ضریب کوتاه 6 سرعته دستی تعبیه شده است. در واقع آنچه نیسان انجام داده، تقویت همان پیشرانه اولیه نیست. بلکه یک پروژه کاملاً جدید است که در همکاری با دایملر در کنار توسعه پیشرانه‌های 1.3 لیتری توربو طراحی شده است.

ژاپنی‌ها روی قابلیت‌های مهندس پیشرانه جدید خود حسابی مانور داده‌اند. البته طبیعی هم هست. چراکه گشتاور نسخه 115 اسب‌بخاری در دور موتور 1750 rpm به اوج می‌رسد ولی گشتاور مدل 97 اسب‌بخاری در دور موتور 2750rpm. شتاب صفر تا صد ویرایش اسپرت 9.9 ثانیه و شتاب نسخه استاندارد 10.9 ثانیه است.

ارتفاع مایکرا N-Sport چیزی حدود 10 میلی‌متر کم‌تر از ویرایش استاندارد است تا به لطف این کاهش ارتفاع، پایداری سیستم تعلیق خود و به تبع ویژگی‌های فرمان‌پذیری را نیز افزایش دهد. مایکراهای جدید دارای رنگ‌بندی جذابی هم هستند. به ویژه ‌تریم مشکی براق که روی آینه‌ها، رکاب‌ها و قسمتی از رینگ‌های 17 اینچی آن نیز در نظر گرفته شده است. اگزوزهای کروم رنگ جلوه جسورانه این خودرو را دوچندان کرده‌اند. صندلی‌های چرم از نوع آلکانتارا، ورود بدون سوئیچ و سقف مشکی را نیز به لیست جذابیت‌های آن اضافه کنید.

نیسان برنامه دارد این خودرو را از ماه آینده میلادی عرضه کند. پیش‌بینی می‌شود نیسان مایکرا N-Sport رقابتی جانانه را با فورد فیستا ST-Line، فولکس‌واگن پولو R-Line و سئات ایبیزا FR-Line‌ آغاز کند.

مایکرا از کجا به کجا رسید؟

شاید از طراحی‌اش این‌گونه به نظر برسد که مایکرا از همان مینی‌سایزهای تازه‌واردی است که فقط در بازار ژاپن مشتری دارد؛ اما حقیقت آن است که این خودرو قدمتی 37 ساله دارد. این نیسان که در بازار آمریکای لاتین و کشورهای آسیایی به اسم March معروف است، برای اولین‌بار سال 1982 رونمایی شد. نیسان مایکرا بنا به دلایل استراتژیک در بازار کره و جنوب آسیا فروخته نمی‌شود. حتی در خود ژاپن نیز آن را به‌عنوان جانشین نیسان Cherry (با Chery‌ چین اشتباه نشود) می‌شناسند. نسل اول این خودرو در حالی وارد میدان شد که رقبای پرفروشی مانند هوندا City، دایهاتسو Charade، سوزوکی Cultus و تویوتا Starlet را پیش روی خود می‌دید.

شاید عجیب باشد ولی آن روزها نیسان مجبور بود برای توسعه مهندسی خود از اروپایی‌ها کمک بگیرد. بنابراین نباید تعجب کرد که طراحی این خودرو از فیات 127 ایتالیایی الهام گرفته شده باشد. سال 1988 ویرایش عجیبی از این خودرو معرفی شد که هم توربوشارژر داشت و هم سوپرشارژر. خروجی پیشرانه 930 سی‌سی این محصول 108 اسب‌بخار بود.

نسل دوم مایکرا در 1992 معرفی شد. حالا چهره آن کمی اروپایی‌پسند شده بود. این خودرو از موسسه تست یورو NCAP تنها 2 ستاره دریافت کرد. مایکرای نسل 2 از سوی انجمن خبرنگاران خودرویی ژاپن جایزه خودروی سال را به دست آورد. برای اولین‌بار شاهد حضور یک پیشرانه دیزلی روی این خودرو بودیم.

سومین نسل سال 2002 در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. این اتفاق چراغ سبز ورود مایکرا به بازار اروپا بود. مایکرای جدید این‌بار توسط موسسه یورو NCAP با چهار ستاره مورد تایید قرار گرفت. سرانجام چهارمین نسل از این خودرو سال 2010 در هشتادمین نمایشگاه ژنو معرفی شد. خودرویی که پروسه طراحی و توسعه آن در دفتر آمریکایی نیسان انجام شده بود.

دیدگاه کاربران