سلطان جدید مسابقات GT

سنا GTR، سریع‌تر از هر مک لارن دیگر

19 اسفند 1397 10:28

یک سال پس از معرفی این خودرو به عنوان یک کانسپت، اکنون مشخصات نهایی مک لارن سنا GTR منتشر شده و شرکت مک لارن اعلام کرده که برنامه‌ای قطعی برای تولید این خودرو دارد. البته شاید استفاده از کلمه تولید برای توصیف ساخت خودروهای معمولی مناسب باشد که قرار است در تیراژ بالا ساخته شوند نه چنین خودروی منحصربه‌فرد و مسابقه‌ای.

سنا GTR قادر است یک دور پیست را سریع‌تر از تمام مدل‌های خیابانی یا مسابقه‌ای فعلی این شرکت طی کند.شرکت مک لارن اعلام کرده که مدل سنا GTR سریع‌ترین خودروی مسابقه‌ای مک لارن (به غیر از مدل‌های فرمول یک) است که چنین توصیفی می‌تواند برای علاقمندان روشنگر ماهیت این خودرو باشد.

پیشرانه این خودروی سوپراسپرت نمونه‌ای 4 لیتری توئین توربو و هشت سیلندر است که 814 اسب‌بخار قدرت و 800 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با توجه به این ارقام می‌توان دریافت که قدرت تولیدی این خودرو 25 اسب‌بخار بیشتر از مدل جاده‌ای سنا خواهد بود. مهندسین مک لارن تنها از طریق تنظیم مجدد کنترل‌کننده‌های پیشرانه و حذف کاتالیست ثانویه (به منظور کاهش فشار موجود در بخش عقب) موفق به بیرون کشیدن این میزان قدرت اضافه از پیشرانه خودرو شده‌اند.

مک لارن سنا GTR

البته شاید 25 اسب‌بخار قدرت اضافه به تنهایی چندان رقم قابل توجهی نباشد اما حقیقت این است که سنا GTR وزن سبک‌تری نسبت به مدل سنا دارد که این امر نیز به لطف استفاده از بدنه کربن-کامپوزیت و البته هسته ایمنی ساخته شده از فیبرکربن محقق شده و وزن کلی خودرو را به رقم 1188 کیلوگرم رسانده است.

بدین ترتیب نسبت وزن به قدرت مک‌لارن سنا GTR اکنون به رقم 684 اسب‌بخار بر تن رسیده که رقم قابل توجهی است چراکه مشابه آن را در هیچکدام از خودروهای جاده‌ای یا مسابقه‌ای ساخته شده توسط مک لارن در حال حاضر نخواهید یافت که البته شامل مدل خیابانی سنا نیز می‌شود.

پیشرانه تقویت شده مک لارن سنا GTR به همان جعبه‌دنده هفت سرعته خودکار دوکلاچه از نوع SSG متصل شده که پیش از این در مدل خیابانی سنا نصب شده بود. در هنگام رانندگی با این خودرو سه حالت راندن قابل انتخاب است: مسابقه‌ای، ریس و البته جاده خیس که این حالت آخری کاملاً جدید بوده و عملکردی حتی مطمئن‌تر از سامانه‌های الکترونیکی ESP و ABS خواهد داشت که معمولاً در این‌گونه شرایط به یاری خودرو خواهند آمد. البته مک لارن اعلام کرده که این سامانه در صورت استفاده خودرو از تایرهای مناسب جاده‌های خیس عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

آیرودینامیک فوق‌العاده به لطف اجزای مختلف در مدل مسابقه‌ای مک لارن

مهندسین مک لارن در هنگام طراحی سنا GTR توجه ویژه‌ای به آیرودینامیک این خودرو داشته‌اند که نتیجه آن نیروی رو به پایین مشابه مدل سنا اما در سرعت‌های کمتر بوده است. نهایت نیروی رو به پایین در این خودرو به یک تن نیز بالغ خواهد شد که تقریباً برابر با وزن خالص خودرو است. در کنار تمام این‌ها، خودروی سوپراسپرت مسابقه‌ای از سیستم تعلیق برگرفته از مدل‌های شرکت‌کننده مک لارن در مسابقات GT3 استفاده می‌کند.

در نتیجه تمام بهینه‌سازی‌های انجام شده بر روی این مدل، شرکت مک لارن اعلام کرده که سنا GTR قادر است یک دور پیست را سریع‌تر از تمام مدل‌های خیابانی یا مسابقه‌ای فعلی این شرکت طی کند که البته شامل مدل‌های فرمول یک این شرکت نخواهد بود.

این خودروی بسیار قوی در تعداد محدود 75 دستگاه ساخته خواهد شد که البته همانطور که حتما حدس زده‌اید، پیش از این و با قیمت پایه 1.44 میلیون دلار پیش فروش شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود اولین نمونه این خودرو در سپتامبر 2019 از کارخانه خارج شود.

جدیدترین اخبار دنیای خودرو را در «باخبر» دنبل کنید.

دیدگاه کاربران