از برقیها تا سوپراسپرتها
10 خودروی برتر نمایشگاه خودروی ژنو 2019
از برقیها تا سوپراسپرتها
چه غوغایی بود سوئیس. حقیقتاً ژنو امسال خستگی دوستداران خودرو را از بین برد. البته چیز دیگری هم غیر از چنین هیاهویی از این گردهمایی خودرویی انتظار نمیرفت. آنچه در نمایشگاههای لسآنجلس، دیترویت و حتی SEMA به نمایش درآمد جلوهای تاریک و البته مصنوعی از صنعت رو به افول خودرو بود؛ اما حضور هیولاها و غولهای خودروسازی در ژنو امسال نشان داد که هنوز هم میتوان نسبت به ادامه حیات خودروهای درونسوز تا پیش از آن که زیر پای خودرانهای فانتزی له شوند، امیدوار بود. ژنو همواره بهعنوان مآمن ابرخودروها و مدلهای اسپرت شناخته میشد. امسال نیز شاهد آن بودیم که این تصویر ذهنی درست بوده است. در ادامه «باما» همراه باشید تا 10 خودروی برتر این نمایش بزرگ را به شما معرفی کنیم.
پینین فارینا باتیستا
شرکت مطرح طراحی خودرو اینبار با خودروی مستقل خود عرضاندام کرد. باتیستا نام ابرخودروی برقی ایتالیاییها بود که توانست به لطف طراحی درخشان و البته مشخصات فنی رعبانگیز دل از بینندگانش ببرد. پینین فارینا برای ثبتنام باتیستا در باشگاه سوپراسپرتها از چهار موتور برقی برای هر یک از چرخها استفاده کرد. ماحصل این اقدام جنونآمیز به دست آوردن 1874 اسببخار قدرت و رقم 2300 نیوتنمتر برای گشتاور بود. این یعنی قویترین خودروی مجاز به حضور در خیابان در کل تاریخ. شرکت میگوید برنامه دارد اولین نمونههای این محصول را سال 2020 به دست مشتریانش برساند. بد نیست بدانید شتاب صفر تا صد پینین فارینا باتیستا ز
فراری F8 Tributo
اسب سرکش مارانلو همیشه با چالش جایگزینی مدلهای موفق خود روبهرو بوده است. از مدتها قبل که معلوم شده بود شرکت دیگر برنامهای برای تولید 488 GTB ندارد، انتخاب گزینه جانشین تبدیل به یک بحران هم برای شرکت و هم برای هواداران شد. تا اینکه در ژنو امسال دیدیم که در غرفه فراری مدل تهاجمی به اسم F8 Tributo پردهبرداری شد. علاوهبراین جایگاه مهم، تریبوتو قویترین پیشرانه هشت سیلندر V شکل تاریخ فراری را نیز یدک میکشد. نیروگاهی 3.9 لیتری که به راحتی هرچه تمامتر توانسته 710 اسببخار قدرت و 770 نیوتنمتر گشتاور فراهم کند. با این
هوندا E-Prototype
خودروی آزمایشی هوندا در ظاهر که نشان نمیدهد محصول خبرسازی است؛ اما شاید باورکردنی نباشد که تا اینجای کار همین محصول آزمایشی 15 هزار درخواست خرید داشته است. ای-پروتوتایپ چند نکته مهم دیگر نیز دارد. اول آن که هوندا برای اولینبار یک خودروی برقی را برای بازار اروپا تولید کرده است. دلیل دیگر اهمیتش این است که محصول فوق چیزی بیش از یک خودروی برقی ساده خواهد بود چراکه برخلاف اغلب EVهای اقتصادی بازار به صورت RWD (محور متحرک عقب) تولید میشود. از سویی دیگر این خودرو پایهگذار نسل جدید پلتفرمهای برقی هوندا خواهد بود. گفته میشود هوندا ای-پروتوتایپ با یک بار شارژ میتواند تا 200 کیلومتر پیمایش داش
بوگاتی La Voiture Noire
تردید نکنید که پدیده این دوره از نمایشگاه ژنو همین بوگاتی بوده است. نسخهای منحصربهفرد که به «لا ویچه نوار» (به معنی خودروی سیاه) نامگذاری شده است. این خودرو با قیمت 18.9 میلیون دلاریاش (با احتساب مالیات) در یک روز توانست تبدیل به گرانترین خودروی صفر کیلومتر دنیا شود. محصول جدید فرانسویها ادای احترامی است به مدل رویای تایپ 57 آتلانتیک. استفن وینکلمن مدیرعامل بوگاتی این خودرو را یک جیتی فوقالعاده لقب داده است. این ابرخودرو مانند شیرون و دیوو مجهز به یک پیشرانه 8 لیتری 16 سیلندر W شکل است که با 4 توربوشارژ میتواند 1479 اسببخار قدرت و 1600 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. درباره خریدار این خودرو حرف و حدیثهای فراوانی مطرح است که گفت
کونیخ زگ Jesko
جسکو و یا به تعبیری یِسکو، به عنوان جانشین برحق Agera RS معرفی شده است. سوئدیها نهایت وسواس را روی این خودرو به خرج دادهاند. گفته میشود کریستین کونیخ زگ اسم این خودرو را از روی نام پدرش انتخاب کرده بیآنکه خودش مطلع باشد. شرکت براساس آزمون روی برنامههای شبیهساز میگوید این خودرو میتواند از مرز 480 کیلومتر برساعت نیز عبور کند. دستیابی به این سرعت سرسامآور بدون در نظر گرفتن پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر V شکل تا دندان مسلح آن، عقلانی نیست. قوای محرکهای که در صورت استفاده از سوخت E85 میتواند 1578 اسببخار قدرت تولید کند. نکته جالب اینجاست که اگر درون باک
پولاستار 2
بعد از جدا شدن برند Polestar از مجموعه ولوو و تمرکز روی ساخت خودروهای برقی، شاهد نبوغ سوئدیها در عرصه محصولات پاک هستیم. برقیهای متعددی بودهاند که ادعای رقابت با تسلا مدل 3 را مطرح کرده بودند ولی به نظر میرسد که پولاستار 2 اولین رقیب جدی این خودروی کهکشانی به حساب میآید. این محصول قرار نیست صرفاً یک خودروی پاک با قوای محرکه الکتریسیته باشد. حضور دو موتور برقی توانسته خروجی آن را به 402 اسببخار با 660 نیوتنمتر گشتاور برساند. پکیج باتریهای 78 کیلووات ساعتی دومین عضو خانواده، میتواند با یک بار شارژ تا 500 کیلومتر پیمایش داشته باشد.
استون مارتین ونکوییش ویژن
استون مارتین به سبک خودش پاسخ کوبندهای برای مکلارن 720S و فراری F8 Tributo ارائه کرد. ویرایش جدید ونکوئیش فراتر از تصور ظاهر شد. اگرچه این خودرو در سلسله مراتب شرکت رتبهای پایینتر از ابر هیولای Valkyrie به دست میآورد ولی با این حال در قالب یک کانسپت، بینظیر به چشم میآید. فناوری به کار رفته در این خودرو در بالاترین سطح خود است. چراکه شرکت میگوید پیشرانه آن یک بلوک V6 دو توربو است ولی با خروجی 710 اسببخاریاش با فراری و مکلارن برابری میکند.
پژو e-208 GT
زمزمههای بازگشت پژو به بازار آمریکای شمالی این برند فرانسوی را سر ذوق آورده است. هاچبک ریزاندام 208 حالا با ترکیب دنیای اسپرت و تواناییهای محصولات برقی، سبک نوینی را مطرح کرده است. خودرویی که پژو برای اولینبار آن را روی پلتفرمی موسوم به پیمانهای CMP پیادهسازی کرده است. نسخه برقی-مسابقهای این خودرو به لطف حضور پکیج باتریهای 50 کیلووات ساعتی میتواند 136 اسببخار قدرت و 20 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این خروجی به لطف وزن اندک شاسی باعث شده تا شتاب صفر تا صد تنها 8.1 ثانیه ثبت شود. پژو میگوید 208 جدید با یک بار شارژ میتواند 340 کیلومتر پیمایش داشته باشد. در صورت استفاده از فناوری شارژ سریع 80 درصد ظرفیت باتریها در
آئودی Q4 e-Tron
اگر قرار بر تولید خودروی برقی باشد، آئودی بهتر از همه میداند که چطور این کار را انجام دهد. عضو جدید خانواده ئی-ترونهای ارباب حلقهها اینبار در قامت یک شاسیبلند واقعی ظهور کرده است. اگرچه ماهیت محصول جدید آلمانها یک کانسپت است ولی پیشبینیاش چندان سخت نیست که نسل بعدی Q4 با چنین ساختاری تولید خواهد شد. این آئودی دارای 2 موتور برقی است که روی هم میتوانند 301 اسببخار قدرت و 460 نیوتنمتر گشتاور تولید کنند. 201 اسببخار از این عدد کلی تنها توسط موتور برقی محور عقب تامین میشود. این شاسی بلند دو محور میتواند صفر تا صد را در تنها 6.3 ثانیه طی کند. سرعت نهایی آئودی Q4 e-Tron به صورت الکترونیکی روی 180 کیلومتر برساعت محدود شده است.
آلفارومئو توناله
اولین محصول دنیای شاسی بلندهای جمعوجور آلفا، Tonale نام دارد. خودرویی که یک سر و گردن از استلویو مدرنتر نشان میدهد. این تفاوت را نه فقط در طراحی بلکه در فناوری نیز شاهد هستیم. استاد مسلم بازی با فلز که محصول جدید خود را بر اساس کوهستان زیبایی در شمال ایتالیا نامگذاری کرده، این خودرو را بر اساس سنت اخیر تولیداتش یعنی چراغهای جلو و عقب کشیده خلق کرده است. تکتک عناصر درونی و بیرونی این خودرو مثالزدنی هستند. از اگزوزهای فرو رفته و رینگهای خارقالعاده 21 اینچی گرفته تا ترکیببندی چشمنواز تجهیزات داخلی کابین. حضور دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 و 10.2 اینچی، فضای آیندهنگر
مترجم : نیما حدادی
منبع : caranddriver.com
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید
email@example.comدیدگاه کاربران