پس از معرفی رولزرویس بوتتیل (Boat Tail) که براساس اعلام رسانهها قیمتی در حدود 28 میلیون دلار دارد، بوگاتی La Voiture Noire جایگاه خود به عنوان گرانقیمتترین خودروی جهان را از دست داده، اما این مسئله چیزی از ارزشهای این خودروی 16 سیلندر کم نمیکند، مخصوصاً اکنون که نمونه تولیدی از این محصول ویژه معرفی شده است.
”محصول جدید بوگاتی، ادای احترامی است به مدل رؤیایی Type 57 که از سال 1934 تا 1940 موجی از تحسین را در سرتاسر دنیا به همراه داشت“البته واژه «تولید» معمولا برای توصیف محصولات پرتیراژ بکار میرود و استفاده از آن درمورد یک خودروی منحصربهفرد شاید چندان منطقی نباشد، اما به هرحال قصد داریم پیش از پنهان شدن La Voiture Noire در پارکینگ شخصی مالک، نگاهی به آن بیاندازیم.
پروژه ساخت این خودروی مشکی به عنوان برداشتی مدرن از بوگاتی تایپ 57SC آتلانتیک و پس از دو سال به بار نشسته است. مدل رویایی Type 57 از سال 1934 تا 1940 موجی از تحسین را در سرتاسر دنیا به همراه داشت. تایپ 57 از این حیث خودروی مهمی به شمار میرود که طراح و مهندس اصلی آن ژان بوگاتی فرزند اتوره بوگاتی (مؤسس برند Bugatti) بوده است. از این محصول 710 دستگاه ساخته شد اما از سری ویژه آن موسوم به Atlantic تنها 4 دستگاه تولید شد. یکی از این چهار دستگاه وقتی شرکت میخواست آن را به بوردو انتقال دهد، به سرقت رفت. به طرزی عجیب آن خودرو نیز مشکیرنگ بود. یک سال مانده به اتمام تولید تایپ 57، ژان با همین خودرو تصادف کرد و جان سپرد. او در همان سال قهرمان رقابتهای اتومبیلرانی لومان شده بود. بنابراین «لا وایچه نوا» به خودروی بحثبرانگیزی مدیون است.
با وجود استفاده از پلتفرم مدل شیرون برای ساخت این خودرو، طراحی بسیاری از قطعات بدنه مجدداً انجام شده و فاصله میان محورها افزایش یافته است. خروجی ششگانه سیستم اگزوز هم یکی از موارد جالب توجهی است که منحصراً برای این مدل طراحی شده.
همانطور که قبلاً اشاره شد، فاصله میان محورها نسبت به مدل شیرون 25 سانتیمتر افزایش یافته که باعث افزایش طول کلی بدنه به میزان 45 سانتیمتر شده است. بدنه سفارشی این مدل هم به قطعات فیبرکربنی با روکش براق مزین شده که براساس اعلام بوگاتی، هیچگونه بازتابی ایجاد نمیکند.
هریک از چراغهای جلو به 25 المان نوردهی مجهز شده، جلوپنجره با استفاده از فناوری چاپ 3بعدی شکل گرفته و نوار بسیار عریض LED در عقب هم به صورت یک تکه و بدون هیچ اتصالی تولید شده که در تاریخ بوگاتی بیسابقه است.
هرچند از فضای کابین این خودرو تصویری در دسترس نیست، اما براساس اخبار قبلی، از وجود روکش چرمی قهوهای، قطعات آلومینیوم پولیش خورده در کنسول میانی و پوشش داخلی درها و سوئیچ چوبی برای انتخاب از میان حالتهای رانندگی در کابین این خودرو اطلاع داریم.
شرکت بوگاتی بر تفاوتهای اساسی میان La Voiture Noire با مدل شیرون تاکید نموده که غیر از افزایش فاصله میان محورها، شامل سیستم تهویه و رینگهای متفاوت هم میشود.
این خودروی 13.4 میلیون دلاری (با احتساب مالیات، حجم موتور و میزان آلایندگی آن نیز پیشبینی میشود قیمت نهاییاش به 18.7 میلیون دلار هم برسد)، مانند سایر مدلهای ساخت بوگاتی در تونل باد و در پیست مورد آزمایش قرار گرفته تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود.
گروه فولکسواگن به عنوان مالک بوگاتی، از برنامهریزی این برند فرانسوی برای ساخت یک مدل جدید تا پیش از پایان سال 2021 خبر داده است. برخی شایعات،خودروی مذکور را نمونه روباز و البته منحصربهفرد از شیرون میدانند که البته تا لحظه نگارش این مطلب نمیتوان صحت این گزاره را تایید کرد.
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com