دومین شاسی بلند برقی، کوچک‌تر و ارزان‌تر

رونمایی از تسلا مدل Y

24 اسفند 1397 21:26

با پرداخت مبلغ 47,000 دلار می توانید در سال آینده مالک یک دستگاه تسلا مدل Y باشید، اما برای نسخه پایه این خودرو با قیمت 39,000 دلار، باید تا سال 2021 صبر کنید.

خودروی جدید تسلا که بر پایه مدل 3 ساخته شده، بیشتر یک کراس اور محسوب می‌شود و نسخه پایه آن می‌تواند در عرض 5.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. پیش از این، در دوره‌ای تسلا بازار خودروهای تمام برقی را تقریباً به طور کامل تصاحب کرده بود. اما اکنون شاهد رقبای بیشتری برای تسلا هستیم و این خودروساز آمریکایی با معرفی مدل Y، سعی دارد سهم بیشتری از بازار خودروهای شاسی بلند را در اختیار بگیرد. البته این خودروی جدید تسلا که بر پایه مدل 3 ساخته شده، بیشتر یک کراس اور محسوب می‌شود تا یک شاسی بلند. همانطور که می‌دانید، کراس اورها و شاسی بلندها نه تنها در آمریکای شمالی، بلکه در تمام جهان بازار خودروهای سدان را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌اند و مسلماً تسلا مدل Y هم از این قضیه مستثنی نیست. تا پیش از این، تسلا در سبد محصولاتش فقط یک شاسی بلند داشت: تسلا مدل X. درست است که مدل X خودرویی بسیار جذاب و البته سریع است، اما یک مشکل دارد: قیمت آن بسیار بالاست. اما اکنون با معرفی مدل Y، شرایط تغییر کرده و بدون شک این شاسی بلند جدید مدلی حیاتی برای تسلا خواهد بود.

در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد که مدل Y رقیبی سرسخت در بازار کراس اورهای جمع‌وجور خواهد بود. تسلا مدل Y یک شاسی بلند هفت نفره است که بُرد آن حداکثر به 483 کیلومتر می‌رسد و بسته به تیپ، حتی می‌تواند شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعتِ 3.5 ثانیه‌ای را هم ارائه دهد. قیمت نسخه پایه مدل Y با بُرد استاندارد از 39,000 دلار شروع می‌شود، اما این نسخه تا بهار سال 2021 به بازار عرضه نخواهد شد. البته نسخه دو موتوره مجهز به سیستم تمام چرخ محرک، نسخه پرفورمنس و نسخه‌ای که بُرد بیشتری دارد، پاییز امسال روانه بازار خواهند شد و قیمت آن‌ها از 51,000 دلار آغاز می‌شود.

تسلا مدل Y

نسخه‌ای از مدل Y که بُرد استاندارد دارد، نقش نسخه پایه را ایفا می‌کند، اما اصلاً تصور نکنید که نسخه پایه این شاسی بلند جدید خودرویی کند و تنبل است، چرا که این نسخه می‌تواند در عرض 5.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. با هر بار شارژ در این نسخه، می‌توانید مسافتی معادل با 370 کیلومتر را پیمایش کنید. در نسخه‌ای که بُرد بیشتری دارد، این رقم به 483 کیلومتر می‌رسد و همچنین شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت هم اندکی بهتر شده و برابر با 5.5 ثانیه خواهد بود. سریع‌ترین نسخه از تسلا مدل Y، نسخه پرفورمنس است که فقط در عرض 3.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر برساعت دست پیدا می‌کند، با این حال، امکان پیمایش مسیری 451 کیلومتری را برای شما فراهم می‌کند. البته مسلماً این نسخه ارزان نبوده و قیمت آن حدوداً از 60,000 دلار شروع می‌شود. علاوه‌براین، تسلا برای مدل Y نسخه دو موتوره مجهز به سیستم تمام چرخ محرک را هم عرضه می‌کند که 451 کیلومتر بُرد داشته و شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت آن 4.8 ثانیه است. ناگفته نماند که قیمت این نسخه 51,000 دلار اعلام شده است.

کابین تسلا مدل Y

با ورود به کابین تسلا مدل Y، شباهت‌هایی با فضای داخلی مدل 3 به چشم می‌خورد که شامل داشبوردی خلوت با سبک طراحی مینیمال به همراه یک صفحه نمایش لمسی بزرگ برای سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی در قسمت میانی داشبورد می‌شود. از طریق این صفحه نمایش لمسی، می‌توانید تقریباً همه چیز را کنترل کنید، از جمله سیستم اتوپایلوت که به عنوان یک آپشن برای این خودرو عرضه می‌شود. در مجموع می‌توان گفت این شاسی بلند جدید تسلا، وجوه مشترک زیادی با سدان این خودروساز یعنی مدل 3 دارد. تسلا امکان سفارش سه ردیف صندلی هم برای مدل Y فراهم کرده که به لطف این آپشن، این خودرو ظرفیت هفت سرنشین را خواهد داشت. البته افرادی که تصور می‌کنند مدل Y نسخه کوچک از مدل X بوده و با این حساب درهایی مشابه با مدل X دارد، باید بدانند که متاسفانه این موضوع صحت نداشته و درهای این خودرو در جلو و عقب معمولی هستند.

به غیر از تیپ پایه با بُرد استاندارد، بقیه تیپ‌های تسلا مدل Y مدل 2021 اواخر سال آینده عرضه خواهند شد. عرضه تیپ پایه هم در فصل بهار سال 2021 آغاز خواهد شد.

جدیدترین اخبار دنیای خودرو را در «باخبر» دنبال کنید.

دیدگاه کاربران