• تسلا مدل Y با باتري بي‌واي‌دي

استفاده از فناوری چینی در قلب آلمان روی خودروی آمریکایی

تسلا مدل Y با باتری بی‌وای‌دی

24 مرداد 1401 14:20

رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که تسلا مدل Y با موتور برقی BYD چین تأییدیه اتحادیه اروپا را اخذ کرده است. این گواهی ابتدای ماه گذشته میلادی توسط سازمان خودرویی هلند (RDW) اعطا شده است.

باتری‌های Blade بی‌وای‌دی به گیگا فکتوری تسلا در برلین رسیده است و تسلا مدل Y اولین خودروی تسلا خواهد بود که با این باتری‌ها روانه بازار می‌شود.شایعات همکاری بین تسلا و بی‌وای‌دی از اواسط سال 2021 مطرح می‌شد. در آن زمان برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که طرف چینی قصد دارد باتری‌های سری Blade خود را در سه ماهه دوم سال 2022 به تسلا تحویل دهد و طرف آمریکایی نیز اقدام به تست این باتری‌های جدید کند؛ اما روز گذشته سرانجام مشخص شد که باتری‌های Blade به گیگا فکتوری تسلا در برلین رسیده است و تسلا مدل Y اولین خودروی تسلا خواهد بود که با این باتری‌ها روانه بازار می‌شود.

مدل جدید که با کد Type 005 شناخته می‌شود و در داخل شرکت آن را Y7CR صدا می‌زنند، مجهز به پکیج جدید باتری‌های 55 کیلووات ساعتی با برد 440 کیلومتر است. وزن خودرو با این باتری‌ها درمجموع به 2087 کیلوگرم می‌رسد.

از سوی دیگر خبر می‌رسد که یکی دیگر از کارخانه‌های تسلا یعنی گیگا فکتوری شانگهای در چین فعلاً برنامه‌ای برای استفاده از باتری‌های Blade بی‌وای‌دی در بازه زمانی کوتاه‌مدت ندارد.

در حال حاضر تأمین‌کننده اصلی باتری‌های تسلا LG کره، پاناسونیک ژاپن و CATL چین هستند. سال گذشته تسلا با خرید 1.9 میلیارد دلار باتری از CATL تبدیل به بزرگ‌ترین مشتری این شرکت شد. از سوی دیگر در پایان سه ماهه نخست سال جاری میلادی سهم بازار داخلی باتری‌های برقی بی‌وای‌دی در چین به 32.18 درصد افزایش یافت در حالی که سهم بازار داخلی CATL با ثبت رکورد 38.28 درصد هم‌چنان در صدر باقی مانده است.

تسلا مدل Y با باتری بی‌وای‌دی

باتری‌های تولیدشده توسط گیگافکتوری تسلا در تگزاس آمریکا به احتمال زیاد ابتدا راهی بازار بومی همین کشور می‌شود. بعد از برآورده شدن تقاضا برای مدل Y در آمریکا، این باتری‌ها راهی بازار چین، اروپا و سایر کشورها می‌شود.

در حال حاضر بی‌وای‌دی در بازار باتری خودروهای برقی شتاب زیادی را به دست آورده است. در اوایل سال جاری میلادی، این شرکت چینی به دنبال خرید شش معدن لیتیوم در آفریقای جنوبی بود که می‌تواند ساخت باتری‌ها را برای 10 سال آینده تأمین کند. علاوه‌براین، شرکت NIO و شیائومی هر دو قرارداد همکاری با زیرمجموعه بی‌وای‌دی یعنی Fudi Battery را امضا کرده‌اند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران