نسل چهارم کراس اور جمعوجور شرکت فورد اکنون با ظاهری ساختارشکن و با مدل 2020 به میدان رقابت وارد شده است. غیر از ظاهر جدید، اکنون خریداران امکان سفارش این خودرو با دو پیشرانه هیبرید و یا هیبرید پلاگین را نیز خواهند داشت که در کنار پیشرانههای بنزینی توربوشارژ عرضه میشوند.
”فورد اسکیپ با ظاهری متفاوت و بهرهگیری از انواع پیشرانه بنزینی و هیبریدی وارد دوره جدیدی شده است. “بد نیست بدانید فورد اسکیپ 2020 با وجود طول و پهنای بیشتر و رینگهای بزرگتر از نسل فعلی، 91 کیلوگرم وزن کمتری دارد. البته ارتفاع کلی خودرو نسبت به قبل کمی کوتاهتر شده که در نظر بسیاری میتواند اسکیپ جدید را به خودرویی هاچبک مانند کند که تنها ارتفاع بیشتری از خودروهای سواری دارد. البته این مورد در بسیاری از خودروهای کراس اور که در حال حاضر عرضه میشوند قابل مشاهده بوده اما به نظر میرسد تاثیر منفی چندانی در علاقه مشتریان به خرید خودروهای کراس اور نداشته و نخواهد داشت.
به واسطه افزایش ابعاد کلی، اکنون فضای بیشتری برای سرنشینان ردیفهای جلو و عقب فورد اسکیپ 2020 فراهم شده است. اسکیپ 2020 در مدلهای غیرهیبرید به صندلیهای جمعشونده ردیف دوم تجهیز شدهاند که در صورت جمعآوری، فضای باری معادل با 1062 لیتر فراهم میکنند. البته مدلهای هیبرید به دلیل فضای اشغال شده توسط باتریها در زیر صندلیها، به چنین قابلیتی مجهز نیستند.
برای سرگرم شدن سرنشینان این خودرو تمهیداتی اندیشیده شده که شامل نمایشگر اطلاعات سرگرمی 8 اینچی خواهد بود که البته در تریم پایه نصب نمیشود. با پرداخت مبلغی اضافه، صفحه نمایش دیجیتال 12.3 اینچی در پشت آمپر و در مقابل دیدگان راننده قرار خواهد گرفت.
در فورد اسکیپ 2020 سامانهای به نام Evasive Steering نصب شده که میتواند برای جلوگیری از برخورد با خودروهای ساکن یا در حال حرکت با سرعت کم، به چرخاندن به موقع فرمان به راننده یاری دهد. در کاملترین تیپ این خودرو صفحه نمایش هداپ نیز نصب میشود که اطلاعات موردنیاز راننده را از طریق پروژکتور روی نمایشگری 6 اینچی در زیر شیشه جلو میتاباند.
پیشرانههای فورد اسکیپ مدل 2020
پیشرانه استاندارد فورد اسکیپ 2020 نمونه 3 سیلندر 1.5 لیتری و مجهز به توربوشارژر خواهد بود که 180 اسببخار قدرت و 240 نیوتنمتر گشتاور در اختیار راننده میگذارد. به منظور کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت، این پیشرانه به فناوری از کار افتادن خودکار یک سیلندر مجهز شده تا در مواقع غیرضروری خودرو تنها با دو سیلندر به حرکت خود ادامه دهد. غیر از این، پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو نیز قابل انتخاب است که 250 اسببخار قدرت و 373 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. هردو پیشرانه مذکور به جعبهدنده هشت سرعته خودکار متصل بوده و نیروی خروجی را به چرخهای جلوی خودرو ارسال میکنند، هرچند که امکان سفارش سیستم چهارچرخ محرک نیز وجود دارد. حالتهای رانندگی مختلفی نیز برای راننده این خودرو انتخاب شده است که شامل مدهای نرمال، اکو، اسپرت، راندن در مسیر لغزنده، برف و شن و ماسه خواهد بود.
افرادی که به میزان آلایندگی خودروی خود بسیار اهمیت میدهند نیز میتوانند مدل هیبرید با پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر چرخه اتکینسون را سفارش دهند که مجموعاً 198 اسببخار قدرت خروجی در اختیار دارد. جعبهدنده این خودرو از نوع متغیر خواهد بود.
نمونههای هیبرید نیز به صورت استاندارد به صورت دیفرانسیل جلو ارائه میشوند اما امکان سفارش این مدلها به صورت چهارچرخ محرک نیز وجود دارد. شرکت فورد فعلاً درباره مشخصات فنی مدل پلاگینهیبرید مطلب دقیقی عنوان نکرده اما تا این حد روشن شده که این خودرو 209 اسببخار قدرت داشته و میتواند در حالت تمام برقی تا شعاع 48 کیلومتر را بپیماید.
قرار است فروش فورد اسکیپ 2020 از پاییز سال 2019 آغاز شود اما برای خرید نسخه پلاگین هیبرید باید تا بهار سال 2020 صبر کرد.
جدیدترین اخبار دنیای خودرو را در «باخبر» دنبال کنید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com