هاچ‌ بکی برقی مجهز به تکنولوژی خودران

آئودی AI-ME کانسپتی از آینده

27 فروردین 1398 14:10

در جریان نمایشگاه خودرو شانگهای 2019 شرکت آئودی از کانسپت جذابی رونمایی کرده که نمایانگر خودروهای آینده است. کانسپت AI-ME در کنار ابعاد جمع‌وجور، فضای داخلی جاداری داشته و به سطح 4 سیستم خودران مجهز شده است. به واسطه نصب امکانات و فناوری‌های ارتباطی و سرگرمی در این خودرو، سرنشینان AI-ME در هنگام سواری با آن از زمان سپری شده لذت بیشتری خواهند برد.

آئودی AI-ME به فناوری‌های مختلفی تجهیز شده تا سرنشینان از حضور در این خودرو بیشتر لذت ببرند از جمله فناوری خودران سطح 4.آئودی در ساخت کانسپت جدیدش از فناوری‌های هوشمند و یادگیری ماشینی استفاده کرده، به گونه‌ای که نتیجه حاصل به صورت مجموعه‌ای از ترکیب هوش خودرو با هوش تعاملی به دست آمده است. به بیان ساده‌تر، این خودرو نه تنها به فناوری خودران مجهز شده بلکه می‌تواند در نقش دستیار سرنشینان نیز ظاهر شود. در حقیقت نام این خودرو یعنی AI-ME بیانگر برقراری ارتباط میان خودروی آئودی با کاربران است.

هوش مصنوعی استفاده شده در آئودی AI-ME غیر از توانایی برقراری ارتباط با محیط پیرامون و سرنشینان خود، حتی قدرت یادگیری و فکر کردن نیز دارد که خودرو را قادر می‌سازد خود را با شرایط به وجود آمده تطبیق بدهد. کانسپت آئودی به فناوری خودران سطح 4 مجهز شده که کاربری آن به استفاده در مناطق خاص مانند بزرگراه‌ها یا نواحی مشخص شده در داخل شهرها محدود می‌شود. در این مناطق راننده قادر خواهد بود امر رانندگی را کاملاً به سامانه هدایتگر خودرو واگذار کند. اما از آنجایی‌که در سایر شرایط راننده باید هدایت خودرو را به دست بگیرد، آئودی AI-ME همچون سایر خودروها به فرمان و پدال‌ها مجهز شده که البته همچون سایر خودروهای خودران در هنگام عدم نیاز به پدال‌ها، این قطعات جمع می‌شوند تا راننده در ادامه مسیر فضای بیشتری در اختیار داشته باشد.

کابین کانسپت آئودی متناسب با نیازهای سرنشینان

به نظر طراحان آئودی در دنیای امروز فضای داخلی خودرو نیز به محلی برای زندگی افراد تبدیل شده زیرا سرنشینان زمان زیادی را در این محیط سپری می‌کنند. به همین منظور آئودی AI-ME به فناوری‌های مختلفی تجهیز شده تا سرنشینان از حضور در این خودرو بیشتر لذت ببرند که از میان آن‌ها می‌توان به سیستم اطلاعات سرگرمی مجهز و بسیار پیشرفته این خودرو اشاره کرد که قابلیت نمایش فیلم، مسیریابی، بازی و.... را دارد. همچنین از طریق اپلیکیشن‌های بارگزاری شده در سامانه myAudi، می‌توان بخش‌های مختلفی از خودرو را هدایت کرد.

فضای داخلی به گونه‌ای طراحی شده که بسته به سفارش مشتری امکان جای دادن حداکثر 4 سرنشین را خواهد داشت. نوع چیدمان صندلی‌های این خودرو که برای راحتی هرچه بیشتر سرنشینان طراحی شده‌اند نیز بسیار انعطاف‌پذیر است. یکی از جزئیات جالب طراحی داخلی این خودرو استفاده از جالیوانی‌های مغناطیسی است که می‌تواند لیوان‌های فلزی را نگه دارد. برای ایجاد محیطی صمیمی از متریال آشنا و البته باکیفیت در فضای کابین استفاده شده که البته اکثر آن‌ها بازیافتی هستند. اما عمل بسیار جالب و نوآورانه آئودی در این خودرو استفاده از گیاهان طبیعی در فضای داخلی بوده که تابه حال سابقه نداشته و برای سرنشینان حس و حال خاصی ایجاد خواهد کرد.

طراحی آینده نگر کانسپت آئودی

طرح ظاهری آئودی AI-ME در عین جدید بودن، نشانه‌هایی از سبک طراحی آئودی به همراه داشته و هویت آن به راحتی قابل تشخیص است. طول کلی این خودرو 4.30 متر و عرض آن 1.9 متر است که AI-ME را در رده خودروهای جمع‌وجور قرار می‌دهد. ارتفاع سقف آن 1.25 متر است که در رده خودرویی مزیت محسوب شده و فضای بالای سر مناسبی برای سرنشینان را نوید می‌دهد. به واسطه ابعاد مناسب و درهایی که خلاف جهت یکدیگر باز می‌شوند، سوار و پیاده شدن سرنشینان از AI-ME به راحتی انجام خواهد گرفت. رینگ‌های بسیار بزرگ 23 اینچی از دیگر مشخصه‌های خاص این خودرو هستند.

چراغ های LED کانسپت آئودی با طراحی متفاوت

شاید به نظر برسد در خودروهای خودران که راننده اصراری به مشاهده مسیر پیشرو ندارد، سیستم روشنایی اهمیت چندانی نخواهد داشت اما تنها دیدن مهم نیست بلکه دیده شدن نیز اهمیت بسیاری دارد. از این‌ها گذشته، سیستم روشنایی آئودی AI-ME نقش مهمتری نیز ایفا می‌کند و آن چیزی نیست جزء برقراری ارتباط با سایر کاربران جاده که این‌کار از طریق ارسال سیگنال انجام می‌شود. برای مثال چراغ‌های LED این خودرو می‌توانند از طریق تاباندن نشانه‌های گرافیکی روی سطوحی چون دیوار یا آسفالت، با عابران نیز ارتباط برقرار کنند.

مجموعه باتری آئودی AI-ME که ظرفیتی برابر با 65 کیلووات دارد می‌تواند قدرتی معادل با 170 اسب‌بخار در اختیار محور عقب این خودرو قرار دهد. نیروی به دست آمده از ترمزهای خودرو نیز به یاری پیشرانه برقی خواهد آمد.

دیدگاه کاربران