حرکت محتاطانه در بازار برقی‌ها

رپید E ، اولین خودروی برقی ساخت استون مارتین

28 فروردین 1398 12:15

هرچند توجه علاقمندان خودرو به سوی نمایشگاه خودرو نیویورک 2019 جلب شده اما نمایشگاهی که در شهر شانگهای چین در حال برگزاری است هم خالی از خبرهای هیجان‌انگیز نیست چراکه شرکت استون مارتین با عرضه سدان تمام برقی رپید E برای اولین بار به جرگه خودروسازانی که محصول برقی تولید می‌کنند، پیوسته است.

استون مارتین قرار است تنها 155 دستگاه از این سدان لوکس برقی بسازد، خودرویی با قابلیت پیمایش 320 کیلومتر با یکبار شارژ.رپید E در ظاهر تفاوت چندانی با نمونه‌های قبلی ندارد اما فرق اساسی با آن‌ها را باید در زیر کاپوت سراغ گرفت، جایی که پیشرانه 6 لیتری 12 سیلندر جای خود را به دو موتور الکتریکی داده که یک مجموعه 800 ولتی شامل بیش از 5600 سلول لیتیوم یون را تشکیل داده و در پوششی از کولار و فیبرکربن قرار داده شده‌اند.

این مجموعه قادر است قدرتی برابر با 601 اسب‌بخار و گشتاور 950 نیوتن‌متر تولید کند که با چنین نیرویی، به نظر می‌رسد جای خالی پیشرانه 12 سیلندر بنزینی چندان حس نخواهد شد. شاهد این فرضیه می‌تواند شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت رپید E باشد که طبق اعلام شرکت سازنده رقمی نزدیک به 4 ثانیه خواهد بود که یعنی یک ثانیه سریع‌تر از نسخه بنزینی و حتی کمی سریع‌تر از نسخه بسیار قدرتمند AMR ! حداکثر سرعت این سدان برقی نیز روی رقم 248 کیلومتر برساعت محدود شده است.

استون مارتین رپید E در حال شارژ

استون مارتین اعلام کرده که با یکبار شارژ، می‌توان رپید E را در مسافتی معادل با 320 کیلومتر راند. مدت زمان لازم برای شارژ کامل باتری‌ها با جریان AC، 3 ساعت است.

تفاوت‌های رپید E با مدل بنزینی تنها به بخش فنی محدود نمی‌شود بلکه در فضای داخل هم تغییراتی اتفاق افتاده، از جمله پشت آمپر قبلی که با صفحه نمایش دیجیتال 10 اینچ جایگزین شده است. در طراحی بدنه هم پیرو تغییرات فنی انجام شده، تحولاتی اتفاق افتاده که می‌توان به تغییر طراحی ورودی‌های هوا، دیفیوز عقب و رینگ‌های آلومینیومی با طراحی جدید و البته ایجاد تغییر در جلوپنجره خودرو به منظور آیرودینامیک بهتر اشاره کرد.

کابین اولین خودروی برقی استون مارتین رپید E

هرچند تولید رپید E اولین گام از سوی استون مارتین در ساخت خودروهای برقی بوده اما گویا این گام بسیار با احتیاط برداشته شده چراکه قرار است تنها 155 دستگاه از این سدان لوکس برقی ساخته شود. البته به نظر می‌رسد که استون مارتین قصد دارد محصولاتی تحت برند لاگوندا با میزان آلایندگی بسیار پایین تولید کند.

به هرحال امکان سفارش‌گذاری برای رپید E از هم اکنون فراهم است اما تنها خریدارانی که سفارش آن‌ها از سوی استون مارتین پذیرفته شود از قیمت نهایی این خودرو مطلع خواهند شد.

دیدگاه کاربران