• آريل E-Nomad

ماجراجویی با پیشرانه برقی

معرفی آریل E-Nomad

8 شهریور 1403 11:41

خودروهای الکتریکی معمولاً سنگین هستند، اما اریل E-Nomad یک خودروی الکتریکی معمولی نیست. این کانسپت که برای حرکت در هر نوع جاده‌ای طراحی شده است، با حذف بسیاری از قطعات بدنه از جمله درها، تنها دو صندلی دارد. این خودرو بر پایه‌ آریل Nomad 2 که به تازگی عرضه شده ساخته شده، اما بدون پیشرانه‌ Focus ST. به جای پیشرانه بنزینی 2.3 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ، از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند.

این موتور الکتریکی که چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد، در یک خودروی آفرود که وزن آن کمتر از 900 کیلوگرم است، 281 اسب‌بخار قدرت و 490 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بله، این خودرو فقط 895 کیلوگرم وزن دارد. با این مقدار قدرت و وزن سبک، جای تعجب نیست که آریل E-Nomad شتاب 0 تا 100 کیلومتر برساعت را در 3.4 ثانیه ثبت می‌کند. به طور تصادفی، این شتاب با نسخه‌ بنزینی آن برابر است.

معرفی آریل E-Nomad

برای کنترل وزن، آریل تصمیم گرفت از یک باتری نسبتاً کوچک استفاده کند. این باتری با ظرفیت 41 کیلووات ساعت قادر است تا 240 کیلومتر بین هر شارژ طی کند. با این حال، نگرانی از بابت مسافت طی شده نباید مشکلی ایجاد کند، زیرا E-Nomad برای استفاده روزانه ساخته نشده است. این یک خودروی آخر هفته‌ای است برای لذت بردن از رانندگی در مسیرهای دشوار. با مقدار زیادی گشتاور لحظه‌ای، رانندگی با آن در زمین‌های سخت باید بسیار لذت‌بخش باشد.

باتری کمتر از 300 کیلوگرم وزن دارد، بنابراین تقریباً یک سوم وزن خودرو است. برای توزیع بهتر وزن، این باتری در پشت بدنه‌ خودرو نصب شده است. با استفاده از یک شارژر سریع در خانه، کمتر از 25 دقیقه طول می‌کشد تا باتری از 20% به 80% برسد. این باتری به یک واحد انتقال نیرو انرژی می‌دهد که تنها 92 کیلوگرم وزن دارد. این مقدار شامل وزن موتور الکتریکی، گیربکس تک سرعته، و اینورتر می‌شود. یک دیفرانسیل لغزش محدود نیز بخشی از این سیستم است.

برای رسیدن به این وزن بسیار کم، این شرکت کوچک انگلیسی بدنه‌ای از فیبرهای طبیعی بیوکامپوزیت ساخت. این به آریل اجازه داده تا وزن را به میزان 9% در مقایسه با بدنه‌ فیبر کربنی کاهش دهد، در حالی که انتشار CO2 در طول تولید تا 73% کاهش یافته است.

معرفی آریل E-Nomad

فیبرهای کتان استفاده شده، بدنه را در پایان دوره‌ عمر خودرو قابل بازیافت می‌کند. این بدنه‌ سبک همچنین در مقایسه با Nomad معمولی آیرودینامیک‌تر است، زیرا نرم‌افزار دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) به مهندسان کمک کرد تا ضریب درگ را 30% کاهش دهند.

آریل قصد ندارد E-Nomad را بفروشد، اما واکنش مصرف‌کنندگان را برای تعیین برنامه‌های آینده‌اش نظارت خواهد کرد. در همین حال، نمونه‌های اولیه را آزمایش کرده و به بهبود محصول ادامه خواهد داد. امیدواریم که به زودی چراغ سبز را دریافت کند.

E-Nomad ما را به یاد یک خودروساز بریتانیایی دیگر با تولید محدود می‌اندازد که در دنیای خودروهای الکتریکی به دنبال اصول سبک بودن بهتر است می‌رود. نه، نه لوتوس، بلکه کاترهام پروژه‌ V. این کوپه‌ اسپرت الکتریکی که تنها 1190 کیلوگرم وزن داشت، با قدرت 268 اسب‌بخار و سیستم دیفرانسیل عقب عرضه شد. برنامه این است که آن را یا اواخر سال آینده یا اوایل 2026 عرضه کند. داشتن این دو خودرو در گاراژ به عنوان اسباب‌بازی‌های آخر هفته، ایده‌آل به نظر می‌رسد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران