پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه

خرداد 1401: خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها، بیان کرد که نرخ عوارض اولین آزادراه غیردولتی و مشارکتی، پس از 25 سال، تنها 15 برابر شده است‌. در حالی که نرخ احداث آزادراه 500 برابر افزایش یافته است. وی افزود که اکنون هزینه احداث هر کیلومتر آزادراه 60 میلیارد تومان برآورد می‌شود. طبق گفته‌های وی، پیشنهاد شرکت‌های آزادراه‌های غیر دولتی افزایش 20 درصدی نرخ عوارضی‌هاست. البته اعداد محاسبه شده بسیار بیش‌تر از 20 درصد هستند؛ اما اگر نرخ آن‌ها بیش‌تر افزایش یابد، مردم از محورهای جایگزین تردد می‌کنند.

عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهره‌برداری از آزادراه‌ها، عنوان کرد که هنوز وزیر راه و شهرسازی مصوبه افزایش 20 درصدی نرخ عوارض آزادراهی را تائید نکرده است. بنابراین تا زمانی که به تصویب و ابلاغ نرسد، هیچ کدام از نرخ‌های عوارض در آزا‌دراه‌های مشارکتی تغییر نخواهد کرد.

آقای خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه، درباره عوارض‌های الکترونیکی گفت که زیرساخت‌های آن هنوز فراهم نشده است. بنابراین قانون الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی به خرداد امسال نمی‌رسد.

وضعیت اخذ عوارض آزادراهی در سال جدید 

 اردیبهشت 1401: خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، بیان کرد که در لایحه بودجه 1401 پیش‌بینی الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراه‌ها شده است. بنابراین، چنانچه افراد به هردلیل نتوانند عوارض خود را پرداخت کنند، هم در زمان تمدید بیمه و هم در زمان پرداخت خلافی، عوارض آزادراهی از بدهکاران اخذ می‌شود.

وی افزود که قانون الکترونیکی شدن اخذ عوارض باید تا پایان خردادماه سال جاری اجرا شود. اما مشکلاتی در این راه وجود دارد؛ ابتدا تجهیزات باید به طور کامل نصب شوند تا این قانون به مرحله اجرا برسد. در جلساتی با شرکت‌های آزادراهی و پلیس، عوارض بالای آزادراه‌های تازه تاسیس نیز بررسی شد.

طبق بیانات آقای خادمی، اکنون 8 آزادراه در کشور مجهز به زیرساخت‌های اخذ عوارض الکترونیکی هستند. یک آزادراه در حال ساخت، 10 آزادراه در حال نصب تجهیزات و 21 آزادراه نیز در حال انجام است.

وی درباره مشکلات پرداختی نرم‌افزار‌های اخذ آزادراهی گفت که تا حد امکان به حداقل رسیده‌اند.

نیمی از خودروها عوارض آزادراهی نمی دهند

اسفند 1400: خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها، درباره عوارض آزادراهی بیان کرد که هنوز رقم جدیدی ابلاغ نشده است. وی در این باره از وزارت راه و شهرسازی گله کرد که هر ساله دیرتر از موعد مذکور در قرارداد، عوارض را ابلاع می‌کند و تعهدات خود را در قبال افزایش نرخ آزادراه‌ها در ابتدای هر سال عملیاتی نمی‌کند.

آقای خاشع افزود که تنها 60 درصد خودروهای عبوری از آزادراه‌ها عوارض را پرداخت می‌کنند. در ادامه نیز اشاره کرد که ایران 20 سال زودتر از کشور چین آزادراه‌سازی را شروع کرد؛ اما امروزه آزادراه‌های چین 50 برابر آزادراه‌های کشور ماست.

افزایش عوارض آزادراهی در سال جدید

اسفند 1400: در جلسه پنجم اسفندماه مجلس شورای اسلامی، مقرر شد تا عوارض آزادراه‌هایی که پس از دوران مشارکت به دولت واگذار شدند، در سال 1401 به میزان 10 درصد افزایش یابند و منابع حاصله به صورت ماهانه به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز گردد.

در ادامه نیز کیومرث سرمدی واله، نماینده مردم اسد آباد، تاکید کرد که افزایش عوارض آزاد راه‌ها باید به نفع محرومان باشد.

الکترونیکی شدن آزادراه‌ها در تابستان 1401

آذر 1400: بر اساس لایحه بودجه سال 1401 که در تاریخ 21 آذرماه به مجلس ارائه شد، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است تا از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی، تا پایان خردادماه 1401، تمامی عوارض‌های جاده‌ای را به صورت الکترونیکی دریافت کند. نیروی انتظامی نیز، در راستای این طرح، موظف شده تا حساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی را از متقاضیان تعویض پلاک خودرو، دریافت کند.

افتتاح آزادراه تهران شیراز در نوروز 1401

آذر 1400: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، تامین دیر هنگام قیر و مشکلات تامین منابع اعتباری مورد نیاز را از عوامل اصلی تاخیر در پایان پروژه‌ آزادراه اصفهان-شیراز دانست. طبق اظهارات وی، قرار بود که این آزادراه تا پایان سال 1400 افتتاح شود اما در حال حاضر، مرحله‌ اولیه آسفالت آن پایان یافته و لایه دوم باقی مانده است. اکنون نیز با کاهش دما، مراحل آسفالت آزادراه به کندی پیش خواهد رفت و طبق گفته‌ خادمی، کیفیت آسفالت پایین می‌آید که با وجود گرانی قیر، یه صرفه نیست. آقای خادمی تاکید کرد که برای افتتاح آزادراه در ایام نوروز 1401، تمام تلاش‌شان را می‌کنند و تامین علائم ایمنی آن در دستور کار قرار گرفته است.

این آزادراه 225 کیلومتر طول دارد که فاصله‌ دو استان را حدود 130 کیلومتر (دو ساعت) کاهش می‌دهد. وی افزود که آزادراه اصفهان-شیراز به حدود 360 کیلومتر نیوجرسی نیاز دارد که تقریبا 1400 میلیارد سرمایه برای بهره‌برداری اولیه می‌خواهد. از این مبلغ، سهم دولت و سرمایه‌گذار (بنیاد تعاون ناجا) 50 درصد است که متاسفانه هیچ‌کدام سهم خود را پرداخت نکرده‌اند.

الزامی شدن زنجیرچرخ برای تردد بین شهری

آذر 1400: سردار تیموری (جانشین پلیس راهور) خبر داده که رزمایش طرح ترافیکی زمستانی 1400 از ابتدای آذرماه آغاز شده است. در حالیکه در سال‌های گذشته، این طرح ترافیکی معمولا از اواخر پاییز اجرایی می‌شد، اما در سال جاری به دلیل سرمای زودهنگام، این طرح ترافیکی حدود 20 روز زودتر از موعد همیشگی، آغاز شده است. در این طرح ترافیکی، گشت‌ها و یگان‌های امدادی پلیس راهور، در 112 گردنه در 27 استان و مجموعا در بیش از 10 هزار کیلومتر از مسیرهای برف‌گیر و صعب‌العبور جاده‌ای، حضور دارند.

سردار تیموری همچنین تاکید کرده که از امسال، همراه داشتن زنجیر چرخ در خودروها الزامی شده است. بنابراین رانندگانی که از ابتدای آذرماه تا پایان زمستان 1400، قصد انجام سفرهای جاده‌ای را دارند، حتما به این موضوع توجه داشته باشند. ضمن اینکه آفتابی بودن یا بارانی بودن هوا، نیز تاثیری در این قانون نداشته و در همه شرایط، داشتن زنجیرچرخ الزامی است.

محدودیت تردد در آزادراه تهران شمال

مهر 1400: قطعه یک آزادراه تهران-شمال (در مسیر رفت و برگشت) که به دلیل اجرای عملیات پاکسازی و تخلیه، قرار بود از روز شنبه 24 مهرماه تا پایان روز سه‌شنبه 27 مهرماه 1400 مسدود باشد، مجددا تا یک هفته دیگر، مسدود خواهد ماند.

سرهنگ خادم (رئیس پلیس راه پایتخت) ضمن اعلام این خبر گفته که عملیات پاکسازی جاده تا روز دوشنبه 3 آبانماه 1400 ادامه خواهد داشت. بنابراین تردد انواع وسایل نقلیه در آزادراه تهران شمال (از هردو طرف) ممنوع است و رفت و آمد خودروها از محور جایگزین کرج-چالوس انجام می‌شود.

باجه‌های دستی عوارضی در آزادراه تهران شمال

خرداد 1400: تعداد آزادراه‌هایی که عوارض را بصورت الکترونیکی پرداخت می‌کنند، به 11 عدد رسید. آقای اسلام (ویزر راه و شهرسازی) با اعلام این خبر گفته که با فراهم‌شدن زیرساخت‌ها، هم‌اکنون 1200 کیلومتر از مجموع 1700 کیلومتر آزادراهی کشور، زیر پوشش طرح پرداخت الکترونیکی عوارض هستند.

ویزر راه همچنین خبر داده که در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-شمال هم باجه‌های دستی و هم باجه‌های الکترونیکی برای پرداخت عوارضی درنظر گرفته شده است.

آزادراه‌های الکترونیکی به 8 عدد رسید

اردیبهشت 1400: فقط 8 آزادراه، عوارض را بصورت الکترونیکی دریافت می‌کنند. آقای سرگزی (عضو کمیسیون عمران مجلس) با اعلام این خبر گفته که علی‌رغم ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر الکترونیکی‌شدن پرداخت عوارض، قرار بود تا شروع سال 1400، پرداخت الکترونیکی در تمامی آزادراه‌های کشور، اجرایی شود اما هم‌اکنون فقط 30% محورهای مواصلاتی، عوارض را بصورت اینترنتی دریافت می‌کنند.

طبق گفته‌های آقای سرگزی، از 27 آزادراه اصلی کشور، تنها 8 آزادراه، امکان پرداخت الکترونیکی عوارض را دارند که عبارتند از:

  • تهران - قم / تهران - ساوه
  • کرج - قزوین / قزوین - زنجان / همت - کرج
  • قطعه چهار ارومیه - تبریز
  • شرق اصفهان
  • بندرعباس - رجایی

افتتاح آزادراه غدیر در تهران

اسفند 99 | آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، که به آزادراه غدیر معروف است، از روز پنج‌شنبه هفتم اسفندماه، با حضور وزیر راه و شهرسازی رسما افتتاح شد و شهروندان نیز امکان تردد در این آزادراه جدید را دارند. رئیس جمهور روحانی نیز خبر داده که به مناسب فرارسیدن سال جدید، نرخ عوارض آزادراه غدیر، تا سه ماه آینده، با 25% تخفیف محاسبه می‌شود.

آزادراه غدیر با هدف کاهش 90 دقیقه‌ای زمان سفر و همچنین کاهش بار ترافیکی در اتوبان تهران - کرج - قزوین ساخته شده و طول آن از آبیک قزوین تا گرمسار حدود 160 کیلومتر است.

طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، نرخ عوارض آزادراه غدیر، معادل 25 هزار تومان برای خودروهای سواری و 85 هزار تومان برای خودروهای سنگین است. البته اگر خودروها پیمایش کمتری داشته باشند، به همان نسبت نیز عوارض کمتری را پرداخت می‌کنند.

برچسب هوشمند عوارضی آزادراه

بهمن 99 | تگ هوشمند یا همان برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، دوباره برگشتند! آقای خادمی (معاون وزیر راه و شهرسازی) خبر داده که استفاده از برچسب عوارضی روی شیشه‌ خودروها، فعلا در کنارگذر جنوبی تهران (آزادراه غدیر) در حال انجام مراحل آزمایشی است و اگر با موفقیت انجام شود، می‌توان از این روش در سایر آزادراه‌های ایران استفاده کرد.

در این روش، رانندگان باید پیش از آنکه به دوربین های پلاک‌خوان عوارضی برسند، کیف پول‌ الکترونیکی خود را شارژ کنند. سپس می‌توانند با خیال راحت از زیر دوربین‌های عوارضی رد شوند و مبلغ عوارض آزادراه نیز براساس نرخ مصوب، از کیف پول رانندگان کسر می‌شود.

با استفاده از این روش، رانندگان پیش از عبور یا در هنگام عبور از آزادراه عوارض آن را پرداخت می‌کنند و نیازی به پرداخت از طریق اپلیکشین‌ها و روش‌های معمول دیگر نیست. ظاهرا استفاده از برچسب‌های هوشمند عوارضی، صرفا برای بازگشت سریع‌تر سرمایه سازندگان آزادراه‌هاست.

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراهی کشور

دی 99 | با اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی، نرخ جدید عوارض آزادراه‌های سراسر کشور، از تاریخ 10 دی 99، بصورت زیر محاسبه خواهد شد:

نرخ عوارض آزادراه قزوین رشت

نرخ جدید عوارض آزادراه قزوین - رشت، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله قزوین
رودبار
رستم اباد
امامزاده هاشم
مجموع
عوارضی
سواری 9 4 13
وانت 12 4 16
مینی بوس 11 5 16
کامیونت 15 5 20
اتوبوس 16 5 21
کامیون دومحور 17 5 22
کامیون سه محور 19 6 25
تریلی 22 6 28

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه اصفهان کاشان نطنز

نرخ جدید عوارض آزادراه اصفهان - کاشان - نطنز، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله کاشان
نطنز
نطنز
اصفهان
مجموع
عوارضی
سواری 4 5 9
وانت 5 5 10
مینی بوس 4 4 8
کامیونت 5 5 10
اتوبوس 6 6 12
کامیون دومحور 6 6 12
کامیون سه محور 8 8 16
تریلی 12 12 24

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه قم کاشان

نرخ جدید عوارض آزادراه قم - کاشان، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله قم - کاشان
سواری 5
وانت 6
مینی بوس 5
کامیونت 6
اتوبوس 6
کامیون دومحور 7
کامیون سه محور 11
تریلی 13

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه ساوه همدان

نرخ جدید عوارض ساوه - همدان قطعه 2، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله ساوه - همدان
سواری 8
وانت 12
مینی بوس 10
کامیونت 14
اتوبوس 19
کامیون دومحور 24
کامیون سه محور 26
تریلی 33

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه اهواز بندر امام

نرخ جدید عوارض آزادراه اهواز - بندر امام، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله اهواز - بندرامام
سواری 5
وانت 6
مینی بوس 6
کامیونت 11
اتوبوس 15
کامیون دومحور 16
کامیون سه محور 22
تریلی 25

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه پل زال اندیمشک

نرخ جدید عوارض آزادراه پل زال - اندیمشک، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله پل زال - اندیمشک
سواری 8
وانت 12
مینی بوس 11
کامیونت 14
اتوبوس 16
کامیون دومحور 18
کامیون سه محور 25
تریلی 35

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه همت کرج

نرخ جدید عوارض آزادراه همت - کرج، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله همت - کرج
سواری 6
مینی بوس 6
اتوبوس 8

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه حرم تا حرم

نرخ جدید عوارض آزادراه حرم تا حرم، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله قم گرمسار
(ایستگاه قم)
قم گرمسار
(ایستگاه گرمسار)
مجموع
عوارضی
سواری 9 9 18
وانت 12 12 24
مینی بوس 11 11 22
کامیونت 17 17 34
اتوبوس 19 19 38
کامیون دومحور 24 24 48
کامیون سه محور 30 30 60
تریلی 38 38 76

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه تبریز ارومیه

نرخ جدید عوارض آزادراه تبریز - ارومیه، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله پل میانگذر
دریاچه ارومیه
سواری 9
وانت 10
مینی بوس 8
کامیونت 15
اتوبوس 18
کامیون دومحور 20
کامیون سه محور 30
تریلی 40

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه ساوه سلفچگان

نرخ جدید عوارض آزادراه ساوه سلفچگان، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله ایستگاه اصلی ایستگاه بین راهی مجموع
عوارضی
سواری 6 3 9
وانت 8 5 13
مینی بوس 6 4 10
کامیونت 9 6 15
اتوبوس 8 5 13
کامیون دومحور 10 7 17
کامیون سه محور 12 7 19
تریلی 15 8 23

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه تهران شمال

نرخ جدید عوارض آزادراه تهران - شمال، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله قطعه یک
(روز عادی)
قطعه یک
(روز پیک)
قطعه چهار
سواری 30 40 10
وانت 40 40 16
مینی بوس 41 41 14
کامیونت - - 20
اتوبوس 46 46 20
کامیون دومحور - - 23
کامیون سه محور - - 30
تریلی - - 37

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض تهران پردیس

نرخ جدید عوارض تهران - پردیس، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله تهران - پردیس
سواری 6
وانت 7
مینی بوس 6
کامیونت 11
اتوبوس 11
کامیون دومحور 11
کامیون سه محور 13
تریلی 15

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه کنارگذر غربی اصفهان

نرخ جدید عوارض آزادراه کنارگذر غربی اصفهان، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله ایستگاه
یک
ایستگاه
دو
ایستگاه
سه
مجموع
عوارضی
سواری 5 3 3 11
وانت 5 4 3 12
مینی بوس 4 4 3 11
کامیونت 6 5 4 15
اتوبوس 6 4 4 14
کامیون دومحور 7 5 5 17
کامیون سه محور 10 6 5 21
تریلی 16 8 6 30

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه باغچه مشهد

نرخ جدید عوارض آزادراه باغچه مشهد، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله باغچه
مشهد
انتنی سنگبست
فریمان
سواری 4 2
وانت 4 2
مینی بوس 4 2
کامیونت 4 2
اتوبوس 5 3
کامیون دومحور 5 3
کامیون سه محور 6 3
تریلی 6 3

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.

نرخ عوارض آزادراه کنارگذر شمالی مشهد

نرخ جدید عوارض کنارگذر شمالی مشهد، از تاریخ 10 دی 99 تا اطلاع ثانوی، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

نوع وسیله کنارگذر شمالی
سواری 6
وانت 7
مینی بوس 6
کامیونت 9
اتوبوس 9
کامیون دومحور 10
کامیون سه محور 13
تریلی 18

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب هزارتومان است.


با خواندن ادامه این متن، از آخرین جزییات طرح عوارض الکترونیکی آزادراه باخبر شوید.

عوارض الکترونیک چیست؟

یکی از مهم‌ترین تصمیمات سازمان راهداری در سال 98، اجرای طرح عوارض الکترونیکی آزادراه هاست. این طرح با اینکه بصورت آزمایشی و تنها در چندین آزادراه مهم درحال انجام است ولی در آینده‌ای نزدیک، قرار است تمام محورهای اصلی سراسر کشور را هم پوشش دهد.

منظور از طرح عوارض الکترونیک یا ETC، پرداخت عوارض بدون توقف کردن خودروست.

عوارض الکترونیکی چه فایده‌ای دارد؟

بزرگترین مزیت استفاده از ETC، شیوه پرداخت بسیار آسان آن است. البته مزیت‌های جانبی دیگری هم می‌توان برای این طرح تصور کرد. مثل:

  • کاهش زمان سفر
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش استهلاک خودرو
  • افزایش ظرفیت عبوری از آزادراه
  • مدیریت ترافیک در ایستگاه‌ها
  • حذف انتقال فیزیکی پول

عوارض الکترونیکی برای کدام جاده هاست؟

از 28 اسفندماه سال 97 طرح عوارض الکترونیکی برای چهار آزادراه زیر اجرایی شده‌ است:

  • تهران - قم
  • تهران - ساوه
  • قزوین - رشت
  • قزوین - زنجان

در فاز دوم این طرح -که احتمالا اجرای آن تا اواخر تابستان 98 طول می‌کشد- آزادراه‌‌های زیر نیز عملیاتی می‌شوند:

  • قزوین - رشت
  • تهران - پردیس
  • تهران - شمال (قطعه 4)
  • تهران - کرج
  • قم - کاشان
  • قم - گرمسار (حرم تا حرم)
  • کاشان – نطنز - اصفهان
  • کنارگذر غربی اصفهان
  • زنجان - تبریز
  • تبریز - ارومیه (پل میانگذر دریاچه ارومیه)
  • ساوه - همدان (قطعه اول)
  • ساوه - همدان (قطعه دوم -کربلا)
  • ساوه - سلفچگان
  • کنارگذر شمالی مشهد
  • باغچه - مشهد
  • پل زال - اندیمشک
  • خرم‌آباد - پل زال
  • بندرعباس - بندر رجایی
  • اهواز - بندر امام

همچنین قرار است تا پایان تیرماه 98، تمامی 28 آزادراه کشور به سیستم یکپارچه عوارض الکترونیکی متصل شوند.

محاسبه پیمایشی عوارض چیست؟

آقای امیر امینی - معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه - از تغییر روش محاسبه عوارض آزادراهی خبر داده است؛ تغییری که البته به نفع رانندگان است!

طبق گفته های آقای امینی در خردادماه 98، در سیستم فعلی پرداخت عوارض الکترونیکی، هر خودرویی که از گیت عوارضی عبور می‌کند، باید عوارض را به طور تمام و کمال پرداخت کند؛ یعنی اگر از بین مسیر، وارد آزادراه شده یا حتی در میانه آزادراه، قصد خروج از آن را داشته، بازهم باید عوارض را کامل پرداخت کند. 

اما در روش « پیمایشی » محاسبه عوارض دیگر این طور نیست و خودروها بر اساس پیمایشی که در آزادراه داشته‌اند، عوارض‌شان را پرداخت می‌کنند. مثلا اگر خودرویی تنها در 10% یک آزادراه حرکت کرده و سپس از آن خارج شده، تنها باید 10% عوارض آن آزادراه را پرداخت کند. آقای امینی همچنین گفته که این روش محاسبه جدید قرار بود در اردیبهشت ماه امسال اجرایی شود اما بدلایلی به تاخیر افتاده ولی حداکثر تا اواخر خردادماه امسال، مرحله آزمایشی آن شروع می‌شود.

نحوه استعلام و پرداخت عوارض الکترونیکی چگونه است؟

پرداخت یا استعلام عوارض آزادراهی به روش‌های مختلفی امکان پذیر است:

  1. سایت آنی رو (به نشانی aaniro.com)
  2. سایت پرداخت بدون توقف (به نشانی nspay.ir)
  3. اپلیکیشن تاپ (به نشانی top.ir)
  4. اپلیکیشن کی پاد (به نشانی kipaad.ir)
  5. اپلیکیشن اتول یار (به نشانی stts.ir)
  6. اپلیکیشن دیجی پی (به نشانی mydigipay.com)
  7. اپلیکیشن پرنا (به نشانی parna.navaco.org)
  8. استفاده از کد دستوری #8*720* (ستاره 720 ستاره 8 مربع)
  9. تگ های بانک مسکن (به نشانی avarezi.bank-maskan.ir)
  10. استفاده از کارت‌ خوان‌های ویژه‌ای که در پمپ بنزین‌ها، مجتمع‌های تفریحی و سایر توقفگاه‌های بین راهی در برخی آزادراه‌ها نصب شده است.
  11. استفاده از خودپردازهای بانک ملت، سامان، انصار و شهر؛ البته در این روش باید شناسه قبض و شناسه پرداخت‌تان را در اختیار داشته باشید.

استفاده از تگ اجباری است؟

خیر! تگ یا همان برچسبی که روی شیشه های خودرو نصب می‌شود، تنها یکی از روش‌های پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه است. در این روش، مالک خودرو باید قبل از تردد، تگ را تهیه و آنرا نصب کند. بنابراین مبلغ عوارض، بلافاصله بعد از تردد در آزادراه از شارژ تگ، کسر می‌شود.

با توجه به امکان پرداخت عوارض از روش‌های آسان‌تر (که در سوال قبل توضیح داده شده) خرید و استفاده از تگ، توصیه نمی‌شود.

معافیت عوارض آزادراه برای چه خودروهایی است؟

آقای میرشفیع -معاون ساخت و توسعه آزادراه ها- در اردیبهشت ماه 98 از موافقت وزیر راه و شهرسازی با معافیت‌های جدید عوارضی خبر داد.

طبق این خبر، تاکسی هایی که در حومه و اطراف شهر تردد می‌کنند برای عبور از آزادراه های اطراف، مشمول معافیت پرداخت عوارض هستند. به عنوان مثال در شهر تهران، تاکسی هایی که در مسیر فرودگاه امام تردد می‌کنند و از آزادراه های تهران-قم و تهران-ساوه می‌گذرند، مشمول معافیت پرداخت عوارض هستند.  


همه چیز درباره جریمه های رانندگی

راهنمای بیمه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت


تخفیف عوارض برای چه خودروهایی است؟

طبق قانون، دو گروه از خودروها مشمول تخفیف عوارض آزادراهی هستند:

  • خودروهای پلاک عمومی: 20 درصد تخفیف
  • خودروهایی با تردد بیش از 40 بار در یکماه: 30 درصد تخفیف

همچنین طبق قانون فوق، خودروهای عمومی که بیش از 40 بار تردد در یکماه داشته باشند، مشمول تخفیف 50 درصدی (20+30) هستند.

از کجا سوال بپرسیم؟

از آنجایی که طرح عوارض الکترونیکی به تازگی اجرایی شده، ممکن است اشکالات یا ایرادات فنی برای راننده‌ها جهت کسب اطلاعات بیشتر، انتقاد، سوال و همچنین هرگونه اعتراض از سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه می‌توانید با « خدمات آنی رو » به شماره تلفن 63468531-021 در تماس باشید یا به شماره 100001531 نظر و درخواست‌تان را بصورت متنی، پیامک کنید.

جریمه عوارض آزادراهی خودرو

آخرین اخبار جریمه عوارض اتوبان، نحوه استعلام جریمه عوارضی، نحوه پرداخت جریمه عوارض آزادراهی، نحوه اعتراض به جریمه عوارضی خودرو و نحوه محاسبه جریمه دیرکرد عوارض آزادراهی خودرو را در مقاله جریمه عوارض آزادراهی مطالعه کنید.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

1 دیدگاه

Saeidabdi(620 روز پیش)

سلام من در عوارضی ساوه همدان کارت کشیدم کاغذ تحویلی از متسدی رو بخاطر شرایط کرونا تحویل نگرفتم و به سمت تهران شروع به حرکت کردم و دیدم که کاغذو به بیرون از باجه پرت کرد . بعد دو ساعت متوجه شدم پیامک عدم پرداخت برام ارسال شده .چطوری پیگیری کنم ؟

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید