پرداخت عوارض آزادراه

وزارت راه و شهرسازی می‌گوید عوارض جدید آزادراهی باید 300 درصد افزایش پیدا می‌کرد اما فقط 21 درصد بیشتر شده.

ماجرا از این قرار است که وزارت راه و شهرسازی برای سال 98، افزایش هزینه نگهداری آزادراه را معادل «حداقل هزینه نگهداری» پیش بینی کرده است؛ یعنی 2% یا سالانه 400 میلیارد تومان. 

اما از طرف دیگر، درآمد تمام آزادراه های کشور که صرف هزینه نگهداری آن می‌شود، فقط 120 میلیارد تومان است؛ یعنی تقریبا یک‌سوم کمتر از پیش بینی این وزارت. بنابراین افزایش نرخ عوارض حداقل باید معادل 300% باشد اما فقط 21% آن اجرایی شده است! نرخ جدید عوارض سال 98 را در ادامه این مقاله، بخوانید.


عوارض جدید از ابتدای شهریور 98

طبق خبری که از سوی کارگروه شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها اهلام شده، نرخ عوارض آزادراهی از ابتدای شهریورماه امسال افزایش یافته است.

آقای خاشع -دبیر این کارگروه- البته گفته که این افزایش نرخ قرار بود 5 ماه پیش اتفاق بیفتد ولی بنا به دلایلی از اول شهریورماه 98 اجرایی شده است. هرسال، افزایش نرخ عوارض آزادراهی بادرنظر گرفتن نرخ تورم سالیانه محاسبه می‌شود که در سال 97، نرخ تورم معادل 27% (اعلامی مرکز آمار) بوده است. 

مقایسه نرخ عوارض در دو سال اخیر

نرخ جدید عوارض آزادراهی در سال 98 نیز 15.7% نسبت به سال 97 افزایش یافته. البته آقای داوودی -مدیرکل بهره برداری آزادراه‌ها- گفته که این نرخ افزایش برای هر آزادراه متفاوت بوده اما طبق ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی، بصورت میانگین معادل 21% خواهد بود. 

هم اکنون ساخت هر کیلومتر آزادراه، حدود 20 میلیارد تومان هزینه دارد که در آزادراه های جدید، 70% آن از طریق سرمایه گذار و مابقی آن نیز از طریق دولت تامین می‌شود. به همین دلیل اگر نرخ عوارض به سمت واقعی شدن حرکت نکند، شرکت های سرمایه گذار نیز با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند. 

اضافه شدن 3 آزادراه جدید

6 شهریور | طرح عوارض الکترونیکی، بزودی در سه آزادراه دیگر نیز عملیاتی می‌شود. این خبر را مجری این طرح -آقای سهیل مظلوم- رسانه‌ای کرده و گفته که با احتساب این سه آزادراه، تعداد محورهایی که این طرح در آنها اجرایی شده، به 7 آزادراه می‌رسد. اما این سه محور جدید، عبارتند از:

  • قزوین - رشت
  • بندر عباس - بندر رجایی
  • تبریز - ارومیه (قطعه چهارم)  

با خواندن ادامه این متن، از آخرین جزییات طرح عوارض الکترونیکی آزادراه باخبر شوید.

عوارض الکترونیک چیست؟

یکی از مهم‌ترین تصمیمات سازمان راهداری در سال 98، اجرای طرح عوارض الکترونیکی آزادراه هاست. این طرح با اینکه بصورت آزمایشی و تنها در چندین آزادراه مهم درحال انجام است ولی در آینده‌ای نزدیک، قرار است تمام محورهای اصلی سراسر کشور را هم پوشش دهد.

منظور از طرح عوارض الکترونیک یا ETC، پرداخت عوارض بدون توقف کردن خودروست.

عوارض الکترونیکی چه فایده‌ای دارد؟

بزرگترین مزیت استفاده از ETC، شیوه پرداخت بسیار آسان آن است. البته مزیت‌های جانبی دیگری هم می‌توان برای این طرح تصور کرد. مثل:

  • کاهش زمان سفر
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش استهلاک خودرو
  • افزایش ظرفیت عبوری از آزادراه
  • مدیریت ترافیک در ایستگاه‌ها
  • حذف انتقال فیزیکی پول

عوارض الکترونیکی برای کدام جاده هاست؟

از 28 اسفندماه سال 97 طرح عوارض الکترونیکی برای چهار آزادراه زیر اجرایی شده‌ است:

  • تهران - قم
  • تهران - ساوه
  • قزوین - رشت
  • قزوین - زنجان

در فاز دوم این طرح -که احتمالا اجرای آن تا اواخر تابستان 98 طول می‌کشد- آزادراه‌‌های زیر نیز عملیاتی می‌شوند:

  • قزوین - رشت
  • تهران - پردیس
  • تهران - شمال (قطعه 4)
  • تهران - کرج
  • قم - کاشان
  • قم - گرمسار (حرم تا حرم)
  • کاشان – نطنز - اصفهان
  • کنارگذر غربی اصفهان
  • زنجان - تبریز
  • تبریز - ارومیه (پل میانگذر دریاچه ارومیه)
  • ساوه - همدان (قطعه اول)
  • ساوه - همدان (قطعه دوم -کربلا)
  • ساوه - سلفچگان
  • کنارگذر شمالی مشهد
  • باغچه - مشهد
  • پل زال - اندیمشک
  • خرم‌آباد - پل زال
  • بندرعباس - بندر رجایی
  • اهواز - بندر امام

همچنین قرار است تا پایان تیرماه 98، تمامی 28 آزادراه کشور به سیستم یکپارچه عوارض الکترونیکی متصل شوند.

محاسبه پیمایشی عوارض چیست؟

آقای امیر امینی - معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه - از تغییر روش محاسبه عوارض آزادراهی خبر داده است؛ تغییری که البته به نفع رانندگان است!

طبق گفته های آقای امینی در خردادماه 98، در سیستم فعلی پرداخت عوارض الکترونیکی، هر خودرویی که از گیت عوارضی عبور می‌کند، باید عوارض را به طور تمام و کمال پرداخت کند؛ یعنی اگر از بین مسیر، وارد آزادراه شده یا حتی در میانه آزادراه، قصد خروج از آن را داشته، بازهم باید عوارض را کامل پرداخت کند. 

اما در روش « پیمایشی » محاسبه عوارض دیگر این طور نیست و خودروها بر اساس پیمایشی که در آزادراه داشته‌اند، عوارض‌شان را پرداخت می‌کنند. مثلا اگر خودرویی تنها در 10% یک آزادراه حرکت کرده و سپس از آن خارج شده، تنها باید 10% عوارض آن آزادراه را پرداخت کند. آقای امینی همچنین گفته که این روش محاسبه جدید قرار بود در اردیبهشت ماه امسال اجرایی شود اما بدلایلی به تاخیر افتاده ولی حداکثر تا اواخر خردادماه امسال، مرحله آزمایشی آن شروع می‌شود.

نرخ عوارض آزادراهی چقدر است؟

در جدول روبرو، نرخ عوارض  آزادراهی برای سال 98 مشخص شده است. این نرخ از ابتدای شهریورماه 98، در آزادراه های کشور، اعمال شده است. عوارض سال 98 برای خودروهای سواری حدود 21% بیشتر از سال 97 شده است. 

همچنین مالکان خودروها دقت داشته باشند که در آزادراه‌هایی که به سیستم یکپارچه عوارض الکترونیکی متصل هستند دیگر امکان پرداخت نقدی عوارض وجود ندارد.

نحوه استعلام و پرداخت عوارض الکترونیکی چگونه است؟

پرداخت یا استعلام عوارض آزادراهی به روش‌های مختلفی امکان پذیر است:

  1. سایت آنی رو (به نشانی aaniro.com)
  2. سایت پرداخت بدون توقف (به نشانی nspay.ir)
  3. اپلیکیشن تاپ (به نشانی top.ir)
  4. اپلیکیشن کی پاد (به نشانی kipaad.ir)
  5. اپلیکیشن اتول یار (به نشانی stts.ir)
  6. اپلیکیشن دیجی پی (به نشانی mydigipay.com)
  7. اپلیکیشن پرنا (به نشانی parna.navaco.org)
  8. استفاده از کد دستوری #8*720* (ستاره 720 ستاره 8 مربع)
  9. تگ های بانک مسکن (به نشانی avarezi.bank-maskan.ir)
  10. استفاده از کارت‌ خوان‌های ویژه‌ای که در پمپ بنزین‌ها، مجتمع‌های تفریحی و سایر توقفگاه‌های بین راهی در برخی آزادراه‌ها نصب شده است.
  11. استفاده از خودپردازهای بانک ملت، سامان، انصار و شهر؛ البته در این روش باید شناسه قبض و شناسه پرداخت‌تان را در اختیار داشته باشید.

استفاده از تگ اجباری است؟

خیر! تگ یا همان برچسبی که روی شیشه های خودرو نصب می‌شود، تنها یکی از روش‌های پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه است. در این روش، مالک خودرو باید قبل از تردد، تگ را تهیه و آنرا نصب کند. بنابراین مبلغ عوارض، بلافاصله بعد از تردد در آزادراه از شارژ تگ، کسر می‌شود.

با توجه به امکان پرداخت عوارض از روش‌های آسان‌تر (که در سوال قبل توضیح داده شده) خرید و استفاده از تگ، توصیه نمی‌شود.

چگونه از جریمه شدن مطلع شویم؟

بلافاصله بعد از رصدشدن توسط دوربین‌های آزادراهی، پیامک پرداخت عوارض برای « مالک خودرو » ارسال می‌شود.

در صورت عدم پرداخت تا 24 ساعت، پیامک دوم جهت یادآوری برای‌تان ارسال می‌شود. نهایتا اگر تا 48 ساعت بعد از پیامک دوم همچنان مبلغ عوارض را پرداخت نکرده باشید، پیامک سوم برای شما ارسال و جریمه عوارض برای‌تان لحاظ خواهد شد.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه چقدر است؟

در صورت رصد خودروی‌تان توسط دوربین‌های پلاک خوان، تا 72 فرصت پرداخت جریمه دارید. در غیر اینصورت علاوه بر اصل جریمه، باید مبلغ دیرکرد جریمه را هم پرداخت کنید. میزان جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی برای سال 98 معادل 30 هزار تومان اعلام شده است.

چه خودروهایی جریمه نمی‌شوند؟

طبق گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در تاریخ 25 اردیبهشت ماه 98، خودروهای پلاک عمومی، معلولان و جانبازان پلاکشان ثبت شده اما تا اطلاع ثانوی، مشمول پرداخت عوارض آزادراهی نیستند.

معافیت عوارض آزادراه برای چه خودروهایی است؟

آقای میرشفیع -معاون ساخت و توسعه آزادراه ها- در اردیبهشت ماه 98 از موافقت وزیر راه و شهرسازی با معافیت‌های جدید عوارضی خبر داد.

طبق این خبر، تاکسی هایی که در حومه و اطراف شهر تردد می‌کنند برای عبور از آزادراه های اطراف، مشمول معافیت پرداخت عوارض هستند. به عنوان مثال در شهر تهران، تاکسی هایی که در مسیر فرودگاه امام تردد می‌کنند و از آزادراه های تهران-قم و تهران-ساوه می‌گذرند، مشمول معافیت پرداخت عوارض هستند.  


همه چیز درباره جریمه های رانندگی

راهنمای بیمه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت


تخفیف عوارض برای چه خودروهایی است؟

طبق قانون، دو گروه از خودروها مشمول تخفیف عوارض آزادراهی هستند:

  • خودروهای پلاک عمومی: 20 درصد تخفیف
  • خودروهایی با تردد بیش از 40 بار در یکماه: 30 درصد تخفیف

همچنین طبق قانون فوق، خودروهای عمومی که بیش از 40 بار تردد در یکماه داشته باشند، مشمول تخفیف 50 درصدی (20+30) هستند.

از کجا سوال بپرسیم؟

از آنجایی که طرح عوارض الکترونیکی به تازگی اجرایی شده، ممکن است اشکالات یا ایرادات فنی برای راننده‌ها جهت کسب اطلاعات بیشتر، انتقاد، سوال و همچنین هرگونه اعتراض از سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه می‌توانید با « خدمات آنی رو » به شماره تلفن 63468531-021 در تماس باشید یا به شماره 100001531 نظر و درخواست‌تان را بصورت متنی، پیامک کنید.

نویسنده :