• جريمه عوارض آزادراهي و اتوبان

چرا جریمه‌های اشتباهی تمام نمی‌شوند؟!

جریمه عوارض آزادراهی و اتوبان 1402

13 اردیبهشت 1401 10:44

اردیبهشت 1401: ناهماهنگی میان سامانه‌های پلیس راهور و سامانه‌های پرداخت جریمه عوارضی، باعث بروز مشکلاتی برای برخی رانندگان شده است. گاهی اوقات پیش آمده که راننده، عوارض آزادراهی خودرو را از طریق سامانه‌های اینترنتی مورد تایید وزارت راه، پرداخت کرده است. اما علی‌رغم این موضوع، پیامک جریمه عوارضی از سوی پلیس راهور برای این رانندگان ارسال می‌شود.

با اینکه روش‌هایی برای اعتراض به جریمه عوارضی اتوبان وجود دارد اما به نظر می‌رسید که عدم به‌روزرسانی به موقع اطلاعات رانندگان، زمینه‌ساز بروز چنین مشکلاتی شده است.

جریمه عوارض آزادراهی سال 1399

آذر 1400: رانندگانی که عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها را در موعد مقرر پرداخت نکنند، یک بار مشمول جریمه 20 درصدی شده و پس از آن نیز به ازای هر ماه تاخیر، 2 درصد به مجموع اصل عوارض و جریمه مذکور اضافه خواهد شد.

برای مثال، اگر راننده‌ای یک بار از آزادراه تهران-شمال عبور کند و عوارض را پرداخت نکند، به ازای یکبار تردد از این محور (بر اساس نرخ مصوب 1399) باید 50 هزار تومان (برای عبور از فاز یک و چهار) در روزهای تعطیل، بپردازد. اگر این مبلغ پرداخت نشود، پس از یک سال، به مبلغ 74 هزار و 400 تومان افزایش می‌یابد و روندی تصاعدی را در پیش می‌گیرد.

»» نرخ جریمه عوارض آزادراهی پس از یکسال ««

در جدول فوق، نرخ عوارض آزادراهی و همچنین نرخ جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی و نرخ جریمه پس از یکسال را براساس نرخ مصوب سال 1399 برای خودروهای سواری، مشاهده می‌کنید.


مهلت پرداخت جریمه عوارض آزادراهی

1- بلافاصله بعد از رصدشدن توسط دوربین‌های آزادراه، پیامک پرداخت عوارض آزادراه برای «مالک خودرو» ارسال می‌شود.

2- در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراه، فقط تا «یک هفته» برای تسویه و پرداخت عوارضی فرصت دارید. قبل از پایان مهلت قانونی، معمولا «پیامک اخطار» از سوی پلیس راهور و جهت یادآوری، برای‌ مالک خودرو ارسال می‌شود. اگر فرصت یک هفته‌ای به اتمام برسد، جریمه عوارض آزادراهی برای مالک خودرو ثبت می‌گردد.

    جریمه دیرکرد پرداخت عوارضی آزادراه

    براساس بند «ک» تبصره 6 لایحه بودجه سال 1401: جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه، معادل 20% نرخ عوارض مصوب آزادراه (محل تردد) تعیین شده بود. همچنین در صورتی که «بیش از یکماه» از عدم پرداخت جریمه عوارض اتوبان، گذشته باشد، جریمه دیرکرد نیز به اصل مبلغ جریمه افزوده می‌شد که معادل 2% مجموع «عوارض آزادراه + جریمه عوارضی» بود. این جریمه دیرکرد، بصورت ماهیانه محاسبه می‌گردید و به همین دلیل نیز نرخ این جریمه، در صورت عدم پرداخت، تصاعدی افزایش پیدا می‌کرد.

    اما در تاریخ 4 اسفندماه 1400 و با رای اکثریت نمایندگان مجلس، بند «ک» از لایحه بودجه سال 1401 حذف گردید و اجرای آن متوقف شد. آقای خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های آزادراهی کشور، ضمن انتقاد از حذف این بند، در تاریخ 11 اسفندماه 1401 گفته بود که حذف این جریمه، متاسفانه بدون مشورت با بخش خصوصی انجام شده است.

    مبلغ جریمه عوارض آزادراهی

    براساس آخرین به‌روزرسانی جدول تخلفات رانندگی، نرخ جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی بصورت زیر محاسبه می‌گردد:

    • سواری، وانت، کامیونت، مینی بوس: 42 هزارتومان.
    • اتوبوس و کامیون دو محور: حدود 52 هزار تومان.
    • کامیون سه محور، تریلی و نفتکش: حدود 94 هزار تومان.

    استعلام جریمه عوارض آزادراهی

    1- طبق مجوز هیئت دولت، شرکت سپندار (سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌) به عنوان مجری اصلی اجرا و دریافت عوارض الکترونیکی آزادراه‌های کشور تعیین شده است. این شرکت نیز با راه‌اندازی سامانه «آنی‌رو»، به نشانی اینترنتی aaniro.com امکان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی را فراهم کرده است.

    2- شرکت توسن (توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین)، یکی از سهامداران شرکت سپندار است. این شرکت نیز با راه‌اندازی سامانه «پرداخت بدون توقف»، به نشانی اینترنتی nspay.ir امکان استعلام عوارض آزادراهی و همچنین پرداخت عوارض آزادراهی را فراهم کرده است. 

    اعتراض به جریمه عوارض اتوبان

    برای اعتراض به جریمه عوارض آزادراه، می‌توانید با سامانه‌ اینترنتی «آنی‌رو» به شماره تلفن 1531 یا با سامانه اینترنتی «پرداخت بدون توقف» به شماره تلفن 02163468531 یا 02154547000 تماس بگیرید.

    پرداخت اینترنتی عوارضی خودرو

    آخرین اخبار تردد در آزادراه های کشور، نرخ جدید عوارض آزادراهی، نحوه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه، استعلام اینترنتی عوارضی اتوبان و مهلت پرداخت عوارضی خودرو را در مقاله پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه مطالعه کنید.

    شارژ برچسب عوارضی خودرو

    نحوه خرید تگ عوارضی خودرو از سامانه عوارضی بانک مسکن، چگونگی فعالسازی برچسب الکترونیکی خودرو، نحوه شارژ برچسب عوارضی با پلاک و همچنین فرآیند انتقال شارژ عوارضی خودرو را در مقاله نحوه شارژ برچسب عوارضی خودرو مطالعه کنید.


    اخبار جرایم راهنمایی و رانندگی

    مهم‌ترین و جدیدترین خبرها درباره انواع جریمه راهنمایی و رانندگی، شامل اخبار جریمه طرح ترافیک، اخبار جریمه عوارض آزادراهی، اخبار جریمه معاینه فنی، اخبار جریمه سرعت غیرمجاز، اخبار جریمه بیمه شخص ثالث، نحوه ارسال پیامک جریمه و ... را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

    نویسنده : مرتضی برجسته

    دیدگاه کاربران
    ناشناس 1403/1/26
    سلام برای من جریمه عبور از آزاد راه ساوه همدان آمده در صورتی که بنده ده سال است سمت همدان نرفتم با اپراتور آنی رو تماس گرفتم میگه تردد کردید لطفا عکس ماشین بنده را ارسال فرمایید تا ببینم چه کسی از پلاک بنده استفاده کرده
    پاسخ
    0
    0
    0
    ناشناس 1402/12/10
    سلام دوماهه برام جریمه عوارض بزرگراهی میاد درصورتیه که ماشینم حتی از پارکینگ خونه ام بیرون نیومده تلفن‌ها هم که نمیکیره
    پاسخ
    0
    1
    0
    ناشناس 1402/9/30
    من پلاک گرفتم جدید الان عوارض آزادراهی ۳۰۰تومان داره خودشم مال چندسال پیش هست.من به کی بگم شماره هایی هم که گذاشتین اصلا نمیگیره. کجابریم به کی بگیم مشکلمون رو....
    پاسخ
    0
    0
    0
    ناشناس 1402/9/30
    باسلام. این شماره هایی که گذاشتین واسه تماس خودتون یه بارتماس بگیرین ببینین واقعا میگیره بعدشماره بذارین.مردم رو چی فرض کردین...
    پاسخ
    0
    0
    0
    ناشناس 1402/9/12
    مدتی برای من عوارض ۳۵۰۰ تومنی اتوبان تهران شمال میامد در صورتی که اشتباه بود بخاطر اینکه مبلغ ناچیز بود و میخواستم دیگه برام پیامک نیاد پرداخت کردم بلافاصله بعد اون پیامک ۱۸۵۰۰ تومن آزاد راه در بندر گناوه آمده که من تو عمرم اونجا نرفتم هر چی هم تماس میگیرم مشکلم رو بگم کسی پاخگو نیست
    پاسخ
    0
    0
    2