به بهانه رونمایی از چهار خودروی کلاسیک بازسازی شده

بازسازی به سبک ریشار

28 اردیبهشت 1398 14:39

بازسازی خودروهای کلاسیک در قدم اول عشق می‌خواهد و پس از آن دانش فنی و جیپ پر از پول! تیمور ریشار (ریچارد) یکی از هموطنان خوش‌ذوق با ریشه‌ای فرانسوی، چندی است که اقدام به بازسازی خودروهای کلاسیک محبوب خود کرده است که چهار دستگاه آن اخیراً در یکی از مراکز خرید شهر تهران به نمایش درآمد. در این مقاله به صورت مختصر با این چهار خودرو دوست داشتنی آشنا می‌شویم.

4 دستگاه خودروی کلاسیک از برندهای آلفارومئو، ب ام و، فورد و ترایومف پس از بازسازی کامل توسط گروه ریشار در یکی از مراکز خرید تهران به نمایش گذاشته شد.آلفارومئو 2000 GTV - 1973

از خانواده کوپه‌های سری 105/115 آلفارومئو، مدل زیبای 2000 GTV یا جی تی ولوچه، با همه سادگی، طراحی زیبا خود را مدیون جرجتو جیوجیارو از موسسه طراحی برتونه ایتالیا است. 2000 GTV به پشتوانه پیشرانه 2 لیتری چهارسیلندر توئین کم (16 سوپاپ) و وزن 1028 کیلوگرمی قوی‌ترین نمونه تولیدی این سری و همچنین با وجود حجم تولید 37 هزار دستگاهی در بازه پنج ساله بین 1971 تا 1976، به واسطه واردات محدود یکی دیگر از مدل‌های نسبتاً کمیاب این خودروساز محبوب در ایران است.

به صورت کلی خودروهای ایتالیایی به تعداد نسبتاً محدودی به کشور وارد شدند اما خوشبختانه تعداد قابل قبولی از نمونه‌های سالم و بازسازی شده 2000 GTV در کشور موجود است که نمونه مورد بازسازی ریشار یکی از آن‌ها است. بنا به تغییر سیاست‌های شرکت آلفا‌رومئو در طی زمان و همچنین تولید خودروهای تاثیرگذار چون جولیا، جولیتا و استلویو، نمونه‌هایی چون 2000 GTV کمی مغفول ماندند.

ب ام و E9-2800CS اتوماتیک

مدل E9 جانشین برحق 2000 C/CS کوپه‌ای توانمند با طراحی زیبایی از کارمن (Karmann – بزرگترین طراح و خودروساز مستقل آلمان تا پیش از ورشکستگی در سال 2009) و سابقه درخشان در مسابقات اروپایی است که با دو سری پیشرانه 2.8 لیتر و 3.2 لیتر سری M30 به بازار عرضه شد. این GT محبوب در مقایسه با سایر مدل‌های ب ام و در ایران کمیاب و در عین حال ارزشمند است.

ب ام و کلاسیک بازسازی شده توسط گروه ریشار

بیشتر نمونه‌های موجود این مدل به صورت دستی به بازار عرضه شده‌اند اما نمونه مورد بازسازی ریشار از جعبه‌دنده اتوماتیک بهره می‌برد. اگرچه بازه تولید E9 تنها بین سال‌های 1968 تا 1975 بود اما خوشبختانه پس از آن با E24 (اولین نسل از سری 6) جایگزین شد که بدون شک یکی از زیباترین اتاق‌های کوپه این باواریایی اصیل را تشکیل می‌دهد و همچون E9 در بازار ایران بسیار کمیاب است.

فورد ماستنگ Mach 1 – 1969

نمی‌توان گفت که مک وان 1969 زیباتر است یا 1970، اما بدون شک مدل 69 وقار حقیقی یک ماستنگ اصیل را به همراه دارد. این مک وان با پیشرانه 351 V8 فورد به حجم 5.7 لیتر به رنگ مشکی از سوی تیمور ریشار بازسازی کامل شده است. با تجهیز پیشرانه به دو کاربراتور، کیت برق MSD و قطعات کرومی، جای تردید نیست که تایرهای پهن عقب را تنها در چند ثانیه به حجم عظیمی از دود بدل می‌کند.

فورد موستانگ مک وان خودرویی کلاسیک و پرطرفدار در ایران

ماستنگ‌های تولیدی پیش از 1970 و پیش از تغییر زبان طراحی انحصاری ماستنگ، از دیدگاه کلاسیک بدون شک قدرتمندترین، تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین نسخه‌های کلاسیک ماستنگ هستند و از این رو ارزش مادی و معنوی بسیاری با خود به همراه دارند. ماستنگ در ایران و بازار جهانی همواره از برترین گزینه‌ها در کلاس خودروهای ماسل است.
 

ترایومف اسپیتفایر MK IV

اسپیتفایر یکی از کوپه‌های دونفره کوچک شرکت بریتانیایی ترایومف (که در ایران به تریومف شناخته می‌شود) است که بین سال‌های 1962 تا 1980 به تولید رسید. مارک چهار (MK IV) این مدل در بازه چهار ساله بین 1970 تا 1974 به تولید رسید و از پیشرانه چهار سیلندر خطی 1.3 لیتری و جعبه‌دنده چهار سرعته دستی بهره می‌برد.

یک کوپه کلاسیک از ترایومف پس از بازسازی توسط گروه ریشار

طراحی این کوپه 800 کیلوگرمی کمیاب از سوی جیووانی مایکلوتی، طراح تاثیرگذار قرن بیستم صورت گرفت که طراحی مدل‌های معروف دیگری چون ترایومف استَگ، GT6، بوگاتی 252 و نیز زبان طراحی کلاسیک ب ام و را عهده‌دار بوده است. نام این کوچک بریتانیایی به احترام از جنگنده رویال جنگ جهانی دوم، سوپرمارین اسپیتفایر الهام گرفته شده است. هرچند محصولات ترایومف هم مانند سایر خودروهای ایتالیایی به تعداد محدود به ایران وارد شده است اما نمونه‌هایی چون TR6 در ایران فراوانی بیشتری نسبت به اسپیتفایر دارد و از این رو اسپیتفایر ترایومفی کمیاب به حساب می‌آید.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران