ارجحیت آسایش بر لذت رانندگی

مشکل تویوتا با فروش خودروهای دنده ‌دستی

29 اردیبهشت 1398 10:46

اغلب افراد ادعا می‌کنند که مایلند خودرویشان دنده دستی باشد چراکه به عقیده آن‌ها با این روش است که می‌توان از حداکثر ظرفیت‌های اسپرت استفاده کرد ولی نکته اینجاست که آمارهای واقعی حکایت دیگری دارند.

تویوتا به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز آسیا اکنون اوضاع مطلوبی در فروش مدل‌های دنده دستی خود ندارد. بازار آمریکا که از مهم‌ترین بازارهای تویوتا به شمار می‌رود رکورد کاهش تقاضا برای این مدل‌ها را ثبت کرده است.این روزها اگرچه استفاده از جعبه‌دنده‌های اتوماتیک محبوبیتی گسترده پیدا کرده ولی هنوز هم برندهای نامداری هستند که سراغ این سبک از انتقال قدرت می‌روند. فورد موستانگ شلبی GT500، نسل بعدی ب‌ام‌و M4 و برخی مدل‌های 12 سیلندر Vشکل استون‌مارتین هنوز هواداران حرفه‌ای خود را با مدل‌های دنده دستی شگفت‌زده می‌کنند. با این حال اطلاعات واقعی حکایت از آن دارد که عرضه‌کنندگان خودروهای دنده دستی شرایط خوبی ندارند.

تویوتا به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز آسیا اکنون اوضاع مطلوبی در فروش مدل‌های دنده دستی خود ندارد. این شرکت ژاپنی جزء معدود برندهایی است که هم‌چنان به صورت انبوه اقدام به تولید خودروهای MT (جعبه‌دنده دستی) می‌کند. برخی از مدل‌های تویوتا مانند کرولا، تاکوما، یاریس و نسخه اسپرت GT86 در بعضی از تیپ‌ها به صورت دستی فروخته می‌شود ولی این به معنی بازار پررونق برای خرید آن‌ها نیست.

بازار آمریکا که از مهم‌ترین بازارهای تویوتا به شمار می‌رود رکورد کاهش تقاضا برای این مدل‌ها را ثبت کرده است. در حال حاضر بیشترین فراوانی استفاده از جعبه‌دنده دستی روی مدل GT86 است. به طوری که 30 درصد تولیدات این کوپه را تشکیل می‌دهد. این یعنی اشتیاق برای خرید حدود دو-سوم دیگر تولیدات این خانواده با جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک بیشتر است.

تویوتا کرولا که در حال حاضر پرفروش‌ترین خودروی دنیا به شمار می‌رود به نوعی برای حفظ قیمت پایین خود مجبور است که از مشتریان علاقه‌مند به جعبه‌دنده دستی را حفظ کند اما با این حال تویوتا نتوانسته بیش از 15 درصد تولیدات کرولا را با این جعبه‌دنده عرضه کند. اوضاع یاریس به مراتب بدتر است و این خودرو تنها در 5 درصد تولیدات خودرو به این شکل فروخته می‌شود.

مترجم : نیما حدادی

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران