شاسی بلندی با پیشرانه هشت سیلندر هیبریدی خفیف

رونمایی از مرسدس بنز GLE580 مدل 2020

3 خرداد 1398 13:38

چندی پیش، اخباری غیر رسمی منتشر شد که خبر از احتمال رونمایی مدلی جدید در کلاس GLE از مرسدس بنز می‌­داد. طبق این خبر، مدل مورد نظر در سطحی بالاتر از مرسدس بنز GLE450 و مرسدس بنز AMG مدل GLE53 قرار می‌گرفت. این شایعات بی­‌اساس نبوده و به واقعیت پیوسته‌اند: اکنون شاهد رونمایی رسمی از مدل جدید GLE580 با پیشرانه هشت سیلندر V شکل از نوع هیبریدی خفیف هستیم.

تا زمانی که مرسدس بنز AMG مدل GLE63 رسماً معرفی شود، GLE580 در کلاس GLE پادشاهی خواهد کرد.این شاسی­‌بلند آلمانی خشمگین، از همان پیشرانه هشت سیلندر V شکل مرسدس بهره می‌­برد که 4.0 لیتر حجم داشته و به دو توربوشارژر هم مجهز شده است. اما مرسدس برای این شاسی­‌بلند جدید، آن را تقویت کرده که نتیجه آن تولید حداکثر قدرتی معادل با 483 اسب­‌بخار و حداکثر گشتاوری برابر با 700 نیوتن­‌متر شده است. البته این پیشرانه قدرتمند به تکنولوژی این خودروساز آلمانی موسوم به «ای­‌کیو بوست» (EQ Boost) هم مجهز شده است. به لطف سیستم ای­‌کیو بوست، GLE580 می­‌تواند برای بازه‌­های زمانی کوتاهی، 21 اسب‌بخار قدرت بیش­تر و 249 نیوتن­‌متر گشتاور بیش­تری هم تولید کند.

با ورود به کابین این شاسی­‌بلند جدید، همان تجهیزات رفاهی که در مدل­‌های دیگر کلاس GLE وجود دارند را مشاهده خواهید کرد. مرسدس در این بخش دو صفحه نمایش بزرگ با ابعاد 12.3 اینچ تعبیه کرده است؛ یکی از آن­‌ها مخصوص قسمت پشت آمپر بوده و دیگری به سیستم اطلاع‌­رسانی و سرگرمی مرسدس بنز موسوم به MBUX اختصاص یافته است. البته سیستم MBUX در GLE580 ارتقا یافته و به دستیاری مجهز شده که با هوش مصنوعی کار می­‌کند. از تجهیزات دیگری که به این خودرو اضافه شده، می­‌توان به رینگ­‌های 22 اینچی اشاره کرد.

کابین مرسدس بنز GLE580 AMG

در حال حاضر، GLE580 بهترین مدل در میان مدل­‌های کلاس GLE از مرسدس بنز در بازار ایالات متحده آمریکا محسوب می­‌شود. مرسدس در ماه سپتامبر سال گذشته، از مدل GLE450 رونمایی کرد که به یک پیشرانه شش سیلندر خطی با 3.0 لیتر حجم مجهز است. به لطف تقویت انجام شده روی این پیشرانه، حداکثر قدرت آن به 362 اسب­‌بخار رسیده است. پس از آن در ماه مارس، شاهد پرده‌برداری از اولین نسخه AMG از کلاس GLE یعنی مدل GLE53 بودیم. GLE53 از همان پیشرانه شش سیلندر GLE450 بهره می­‌برد، اما AMG حداکثر قدرت آن را به 429 اسب­‌بخار افزایش داده است.

باید بدانید که GLE53 قدرتمندترین نسخه AMG از کلاس GLE نخواهد بود، چرا که بخش پرفورمنس این خودروساز آلمانی تصمیم دارد مدل GLE63 را هم معرفی کند که انتظار می­‌رود حداکثر قدرت آن 550 اسب‌­بخار و حتی بیش­تر باشد. نیروی مورد نیاز برای GLE63 توسط پیشرانه هشت سیلندر V شکل مرسدس با 4.0 لیتر حجم و دو توربوشارژر تامین خواهد شد، همان نسخه‌ای که بارها امتحانش را پس داده است. به لطف این نیروگاه قدرتمند که قدرت آن به هر چهار چرخ انتقال داده خواهد شد، انتظار می‌رود این شاسی­‌بلند متوسط بتواند حدوداً در مدت زمان چهار ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر برساعت دست پیدا کند.

مرسدس بنز GLE580 AMG مجهز به پیشرانه 8 سیلندر

با توجه به این که اکنون شاهد پرده­‌برداری از مدل GLE580 هستیم، ممکن است مرسدس بنز AMG مدل GLE63 هم پاییز امسال معرفی و فروش آن از سال آینده آغاز شود. این خودروساز آلمانی اعلام کرده که مرسدس بنز GLE580 اواخر سال جاری در نمایندگی­‌ها برای فروش موجود خواهد بود. ناگفته نماند که قیمت شاسی­‌بلند جدید از 76,800 دلار آغاز خواهد شد.

دیدگاه کاربران