بزرگداشت اولین پرواز بدون توقف بین قاره‌ای با کمک رولزرویس

معرفی نسخه‌ای خاص از رولزرویس ریث

4 خرداد 1398 14:32

شرکت رولزرویس غیر از عرضه خودروهای لوکس و گرانقیمت، به ارائه نمونه‌های سفارشی و ویژه نیز شهرت دارد. جدیدترین نمونه از این سری خودروها نسخه‌ای سفارشی از مدل کوپه ریث است که با پسوند Eagle VIII معرفی شده است. انتظار می‌رود این خودرو در نمایش کونکورس-د-الگانزا که بین 24 تا 26 می سال جاری برگزاری می‌شود، به نمایش گذاشته شده و دل مجموعه‌داران ثروتمند را برباید.

رولزرویس ریث Eagle VIII به مناسبت اولین پرواز بدون توقف میان قاره‌ای در ژوئن سال 1919 ساخته شده است. هواپیمایی که این رکورد را خلق کرده به پیشرانه رولزرویس مجهز بود.رولزرویس در نظر دارد تنها 50 دستگاه از این خودروی سفارشی تولید کند. این خودرو قرار است غیر از نمایش سطح بالایی از تجمل، روایتگر یکی از مهمترین رویدادهای قرن بیستم نیز باشد یعنی اولین پرواز بدون توقف میان قاره‌ای که در ژوئن سال 1919 انجام شد. دو خلبان به نام‌هایJohn Alcock  و Arthur Brown یک هواپیمای بمب‌افکن را از آمریکای شمالی به پرواز درآورده و پس از نزدیک به 72 ساعت پرواز بدون وقفه به ایرلند رسیدند.

این هواپیما در اصل اولین از نوع خود بود که در جنگ جهانی اول برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفت. پیشرانه این بمب‌افکن از سری پیشرانه‌های Eagle VIII ساخت رولزرویس بوده که 20.3 لیتر حجم و 350 اسببخار قدرت داشت. اکنون درک علت نامگذاری ریث سفارشی با پسوند Eagle VIII آسان‌تر خواهد بود چراکه رولزرویس قصد داشته با این نام، خاطره عملکرد شگفت‌انگیز آن هواپیما در سفر طولانی میان قاره‌ای را دوباره زنده کند.

نقل قول چرچیل در کابین رولزرویس ریث Eagle VIII

نقل قولی از وینستون چرچیل نخست وزیر مشهور بریتانیا در این خودرو حک شده که بهتر می‌تواند قضیه را روشن کند. در این جمله از قول او نقل شده: «نمی‌دانم کدام ویژگی آن‌ها را باید تحسین کرد: جسارت، عزم و اراده، مهارت، دانش، هواپیمایی که در اختیار داشتند، پیشرانه ساخت رولزرویس و یا بخت و اقبال نیک.»

همین نقل قول می‌تواند نشان دهنده نقش مهم پیشرانه رولزرویس در این رویداد تاریخی باشد. بد نیست بدانید سیستم رهیاب و رادیوی هواپیما به طور ناگهانی از کار افتاد و خلبانان پس از آن مجبور شدند با راهنمایی ستارگان آسمان به مقصد برسند. در نهایت تنها قسمتی از هواپیما که در پایان سفر نیز عملکرد درستی داشت، همانا پیشرانه ساخت رولزرویس بود.

آقای Torsten Müller-Ötvös که ریاست رولزرویس را برعهده دارد این خودروی سفارشی جدید را بهانه‌ای برای ادای احترام به دو خلبان قهرمان و همچنین نمایش‌دهنده توانایی متخصصان رولزرویس در بخش خودروهای سفارشی این شرکت در گودوود دانسته است. به اعتقاد ایشان خودروهای سفارشی همچون جواهری روی تاج این برند می‌درخشند.

رولزرویس ریث Eagle VIII به مناسبت اولین سفر هوایی بین قاره‌ای بدون توقف

رنگ بدنه رولزرویس ریث Eagle VIII به گونه‌ای انتخاب شده که نمایانگر سفر شبانه دو خلبان شجاع در دل شب باشد هرچند که نیمه بالایی بدنه به رنگ خاکستری روشن رنگ‌آمیزی شده که این هم می‌تواند ابرهای آسمان را در ذهن بیننده تداعی کند. جلوپنجره خودرو نیز به رنگ مشکی درآمده تا یادآور پیشرانه Eagle VIII نصب شده در هواپیما باشد.

کابین رولزرویس ریث Eagle VIII

از سایر ویژگی‌های خاص این خودرو می‌توان به مواردی همچون تودوزی چرم خاکستری و مشکی، نشان‌های RR حک شده روی پشت سری‌ها، پلاک ویژه با نقل قول وینستون چرچیل و چوب فرآوری شده اکالیپتوس (که با طلا، نقره و مس تزئین شده) اشاره کرد که این مورد آخری قرار است شکل دیده شدن زمین از آسمان در شب را بازسازی کند.

زمینه سفید رنگ ساعت نصب شده روی داشبورد، شب هنگام به رنگ سبز درمی‌آید تا ظاهری مشابه با نشان دهنده‌های هواپیما در شب داشته باشد. اما در فضای داخلی می‌توان نکته بسیار جالبی یافت که مطمئناً برای بسیاری از علاقمندان جذاب خواهد بود و آن چیزی نیست جزء پوشش داخلی سقف که منظره‌ای از آسمان شب و ستارگان را به نمایش می‌گذارد تا یادآور کار مهم دو خلبان قهرمان در مسیریابی به کمک ستارگان در سال 1919 باشد.

دیدگاه کاربران