بازسازی و نمایش مجدد کانسپت گارمیش

رونمایی از گمشده ب‌ام‌و بعد از 50 سال

5 خرداد 1398 09:58

امسال شرکت ب‌ام‌و به عنوان برگزار کننده رویداد خودرویی Concorso d'Eleganza Villa d'Este شناخته می‌شود. این شرکت آلمانی معمولاً در رویدادها و نمایشگاه‌های از این دست برگ برنده‌ای برای رو کردن در آستین دارد تا علاقمندان را به هیجان بیاورد. گاهی کانسپت‌هایی که توسط ب‌ام‌و در چنین رویدادی به نمایش گذاشته می‌شود پس از مدتی سر از خطوط تولید این شرکت در می‌آورند که می‌توان مدل M8 گرن‌کوپه را به عنوان جدیدترین نمونه از این دست معرفی کرد، خودرویی که در سال 2018 در همین رویداد خودرویی به نمایش درآمد.

پس از گذشت نیم قرن از عمر این خودرو که توسط مارچلو گاندینی طراحی شده، باز هم طراحی آن خیره کننده است.ب‌ام‌و امسال هم با دست پر به این رویداد آمده، البته نه با کانسپتی که نگاهی به آینده دارد بلکه قرار است یک یادگاری با ارزش از گذشته را در معرض نمایش قرار دهد. از مدل ب‌ام‌و 2200 ti Garmisch صحبت می‌کنیم، کانسپتی که در دهه 1970 میلادی براساس پلتفرم 2002 شکل گرفت و مهمتر از آن دست‌پرورده طراح معروف استودیو برتونه، یعنی مارچلو گاندینی است.

البته درمورد این خودرو اتفاق عجیبی رخ داد. گاندینی در کارنامه کاری خود سابقه طراحی خودروهای بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد که شاید بتوان لامبورگینی میورا را یکی از مهمترین آن‌ها دانست اما عجیب آن‌که مدل گارمیش مدتی پس از نمایش از نظرها پنهان شد تا جایی‌که حتی طرفداران سرسخت برند ب‌ام‌و نیز به سختی آن را به یاد می‌آوردند. بد نیست بدانید زمانی‌که مهندسان ب‌ام‌و تصمیم گرفتند این خودرو را بازآفرینی کنند، نقشه‌های فنی و مدارک مربوط به آن هم به سختی پیدا شد.

بازسازی کانسپت گارمیش توسط ب ام و

حتی خود گاندینی هنگامی که در تابستان 2018 تماسی از سوی آدرین ون هویدونک -سرپرست بخش طراحی ب‌ام‌و- دریافت کرد، بسیار متعجب شد. در این تماس از وی خواسته شد در امر بازآفرینی این خودرو از روی طرح‌های موجود روی کاغذ به شرکت یاری برساند. خوشبختانه به لطف خاطراتی که در ذهن آقای گاندینی باقیمانده بود و تلاش‌های متخصصان و طراحان بخش خودروهای کلاسیک شرکت ب‌ام‌و، پروژه به نتیجه رسید.

به یاری مهندسان شرکت ب‌ام‌و طراحی‌های قدیمی روی کاغذ به رندرهای 3D تبدیل شده و با همکاری آقای گاندینی، نسخه‌ای کاملاً جدید از ب‌ام‌و گارمیش ساخته شد. بد نیست بدانید نام این خودرو برگرفته از نام یک پیست اسکی معروف در آلمان است.

سرپرست بخش طراحی ب ام و در کنار کانسپت گارمیش با طراحی گاندینی
سرپرست بخش طراحی ب‌ام‌و در کنار مارچلو گاندینی

سرپرست بخش طراحی ب‌ام‌و در اظهارنظری درباره این خودرو بیان کرده که از زمان برخورد با تصاویری که در گذشته از نمونه اولیه برداشته شده بوده، همواره این خودرو را در ذهن داشته زیرا در عین تعلق به دوران گذشته، طراحی این خودرو بسیار آینده‌نگرانه بوده است. ب‌ام‌و گارمیش در جریان نمایشگاه خودرو ژنو در سال 1970 به نمایش گذاشته شد. یکی از جالب‌ترین نکات طراحی این خودرو را می‌توان جلوپنجره آن دانست که نسبت به نمونه‌های معمول در سایر محصولات ب‌ام‌و به اندازه 90 درجه چرخیده و درمیان چراغ‌های بزرگ جلو جانمایی شده بود.

نمای عقب کانسپت ب ام و گارمیش با پنجره‌های مشبک

جالب‌تر از این قسمت، شیشه عقب گارمیش است که با شبکه لانه زنبوری مشکی رنگ پوشانده شده که با رنگ طلایی روشن بدنه خودرو تضاد زیبایی ایجاد کرده است. این شبکه یکی از عناصر معمول در طراحی‌های آقای گاندینی در آن دوران بود. در داخل از قطعات چوبی و پلاستیک مشکی استفاده شده اما چرم سفید فضایی روشن و دوست‌داشتنی به کابین این کوپه زیبا هدیه کرده است.

کابین آینده نگر کانسپت ب ام و گارمیش

امروزه به دیدن صفحه نمایش‌های لمسی روی داشبورد خودروهای جدید تولید انبوه یا کانسپت عادت کرده‌ایم که در بزرگتر بودن ابعاد با یکدیگر رقابت دارند اما وضع در مورد این خودرو فرق دارد چراکه برای حفظ اصالت و هماهنگی در طراحی، از یک رادیو کلاسیک برای نصب روی داشبورد استفاده شده هرچند که نصب عمودی این قطعه آن را از سایر خودروها متمایز کرده است.

در پایان باید گفت که رویداد Concorso d’Eleganza Villa d’Este از سال 1929 تاکنون درحال برگزاری بوده و امسال نیز از روز یکشنبه 26 می در سواحل دریاچه Como برگزار خواهد شد.

دیدگاه کاربران