اولین خودروی پلاگین هیبرید اشکودا

رونمایی رسمی از اشکودا سوپرب فیس‌لیفت مدل 2020

5 خرداد 1398 15:00

سرانجام اشکودا از «سوپِرب» (Superb) فیس‌­لیفت مدل 2020 پرده­‌برداری کرد، خودرویی که می­‌تواند جایگزینی ارزان­‌قیمت­‌تر و کاربردی‌­تر برای فولکس‌واگن پاسات باشد. همان‌طور که انتظار می­‌رفت، نسخه فیس­‌لیفت از پرچم­دار اشکودا شباهت­‌های زیادی به مدل قبلی داشته و شاهد تغییرات اساسی در نمای ظاهری آن نیستیم.

اولین خودروی پلاگین هیبرید اشکودا، در حالت برقی حداکثر بردی معادل با 55 کیلومتر دارد.البته اگر با دقت به سوپرب فیس­‌لیفت نگاه کنید، متوجه تغییرات آن خواهید شد. به عنوان مثال، می­‌توان به چراغ­‌های عقب این خودرو اشاره کرد که از نوع تمام LED بوده و گرافیک آن­‌ها نسبت به مدل قبلی دچار تغییراتی جزئی شده است. به دلیل تغییراتی که اشکودا در طرح سپر جلوی سوپرب اعمال کرده، این خودرو با افزایش طول اندکی همراه بوده است؛ سوپرب هاچ‌بک 8 میلی­متر و سوپرب استیشن 6 میلی­متر کشیده‌­تر شده‌اند.

ممکن است در نگاه اول ظاهر چراغ‌­های جلوی سوپرب فیس‌­لیفت آشنا به نظر برسد، اما در واقع این چراغ‌­ها کاملاً جدید هستند. این چراغ­‌های تمام LED همانند چراغ‌­های مدل‌­های اخیر آئودی، هنگام باز یا بسته کردن قفل درهای سوپرب، رقص نوری کوچک اجرا خواهند کرد. علاوه‌براین، در نمای روبه‌­رو شاهد جلوپنجره‌­ای عریض‌­تر با طرحی جدید هستیم.

کابین اشکودا سوپرب فیس‌لیفت مدل 2020

تغییرات سوپرب فیس‌­لیفت فقط به نمای خارجی آن خلاصه نشده و شامل فضای کابین این خودرو هم می‌­شود. به طور مثال، برخی تیپ­‌های سوپرب صاحب روکش جدید برای صندلی‌­ها شده‌اند. اگر بهترین تیپ سوپرب یعنی تیپ L&K را انتخاب کنید، روکش سقف و ستون‌­های وسط از جنس آلکانتارا خواهد بود.

اشکودا سوپرب جدید با شش نوع پیشرانه مختلف عرضه خواهد شد که سه مورد از آن­‌ها بنزینی و سه مورد دیزلی هستند. پیشرانه‌های بنزینی عبارتند از:

  • پیشرانه 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت با 150 اسب‌بخار قدرت که به همراه جعبه‌دنده شش سرعته دستی یا هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه عرضه می‌‌شود.
  • پیشرانه 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت که در دو نسخه با قدرت­‌های 190 و 272 اسب‌بخار ارائه شده و فقط به همراه جعبه‌دنده اتوماتیک دو کلاچه عرضه می‌‌شود.

اگر سوپرب را با پیشرانه 2.0 لیتری 272 اسب‌بخاری سفارش دهید، خودروی شما به سیستم تمام چرخ محرک هم مجهز خواهد بود. اما پیشرانه‌های دیزلی پرچم­دار اشکودا شامل موارد زیر می­‌شود:

  • پیشرانه 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت با 120 اسب‌بخار قدرت که فقط با جعبه‌دنده اتوماتیک دو کلاچه عرضه می­‌شود.
  • پیشرانه 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت با 150 اسب‌بخار قدرت که به همراه جعبه‌دنده دستی یا اتوماتیک عرضه می­‌شود.
  • پیشرانه 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت با 190 اسب‌بخار قدرت که فقط به همراه جعبه‌دنده اتوماتیک دو کلاچه ارائه شده و سیستم تمام چرخ محرک هم به عنوان یک آپشن برای آن عرضه می­‌شود.

اشکودا سوپرب فیس‌­لیفت اولین مدل تولیدی از این خودروساز کشور جمهوری چک محسوب می­‌شود که به پیشرانه پلاگین هیبرید مجهز شده است.

اشکودا سوپرب پلاگین هیبرید

نسخه پلاگین هیبرید این خودرو، سوپرب iV نام داشته و در حالت برقی 55 کیلومتر برد دارد. پیشرانه سوپرب iV با پیشرانه فولکس‌­واگن پاسات GTE مشترک است. این پیشرانه پلاگین هیبرید ترکیبی از موارد زیر است:

  • یک پیشرانه بنزینی 1.4 لیتری مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت با 156 اسب‌بخار قدرت
  • یک موتور برقی با 115 اسب‌بخار قدرت
  • جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه

به لطف این پیشرانه پلاگین هیبرید، اشکودا سوپرب iV می­‌تواند به صورت ترکیبی قدرتی معادل با 218 اسب‌بخار تولید کند. اشکودا یک پک باتری 13 کیلووات ساعتی در این خودرو تعبیه کرده که سبب شده سوپرب iV بتواند بدون مصرف سوخت، تا مسافت 55 کیلومتر را پیمایش کند. البته اگر برد پیشرانه بنزینی را هم به برد موتور برقی اضافه کنیم، حداکثر مسافت قابل پیمایش توسط این خودرو به 850 کیلومتر می­‌رسد.

سیستم قوای محرکه و محل قرارگیری باتری‌ها در اشکودا سوپرب پلاگین هیبرید

باید توجه داشته باشید که اگر نسخه پلاگین هیبرید از این خودرو را انتخاب کنید، فضای بار کم­تری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در مدل هاچ‌بک، این فضا از 625 به 485 لیتر و در مدل استیشن، از 660 به 510 لیتر کاهش پیدا می­‌کند. دلیل این امر، وجود پک باتری در نسخه پلاگین هیبرید است.

اشکودا در این خودرو سیستم­‌های کمکی جدیدی را معرفی کرده است. به عنوان مثال، می‌­توان به سیستم دید 360 درجه اشاره کرد که توسط چهار دوربین، اطراف خودرو را نمایش داده و پارک کردن با این خودروی نسبتاً بزرگ را برای شما آسان‌­تر خواهد کرد.

اشکودا فروش نسخه­‌های بنزینی و دیزلی از سوپرب فیس‌­لیفت را اواخر سال جاری آغاز خواهد کرد، اما نسخه پلاگین هیبرید یا همان سوپرب iV، اوایل سال 2020 در تیپ­‌های مختلف عرضه خواهد شد.

دیدگاه کاربران