کوچک اما پرقدرت: ب ام و سری 1 جدید آمد

خودروسازان عموماً علاقه دارند در هنگام نمایش مدلی تازه از محصولاتشان از عبارت «کاملاً جدید» برای معرفی آن استفاده کنند، کلمه‌ای که گاهی از حقیقت به دور بوده و در بیشتر موارد برای توصیف خودرویی استفاده شده که تنها یک تغییر چهره جزئی را تجربه کرده اما استفاده از عبارت «کاملاً جدید» در توصیف خودرویی که قرار است در این مطلب از آن صحبت کنیم کاملاً به حق خواهد بود.

ب ام و با معرفی نسل جدید سری یک به صورت دیفرانسیل جلو، این خودرو را وارد عرصه جدیدی کرده؛ هرچند که قوی‌ترین مدل این سری به صورت چهارچرخ محرک است.مهندسین ب ام و سومین نسل ب ام و سری 1 را کاملاً از صفر طراحی کرده و خودرویی ساخته‌اند که از نسل‌های قبلی خود متفاوت است. یکی از مهمترین تغییرات بنیادین که در این خودرو اتفاق افتاده را می‌توان تغییر سیستم محرکه خودرو دانست که قبلاً دیفرانسیل-عقب بود ولی حالا به دیفرانسیل-جلو تغییر کرده است و در حقیقت یک سنت‌شکنی برای این خانواده از محصولات ب ام و محسوب می‌شود.

در موارد معدودی ب ام و خودروهایی ساخته که نیروی پیشرانه‌شان به محور جلو انتقال یابد که خودروهایی چون مینی‌ون‌های سری 2، سری 1 سدان (که در برخی بازارها عرضه می‌شود) و نسل جدید X1 را می‌توان به عنوان مثال نام برد.

سری1 جدید نه تنها در بخش پلتفرم تغییر کرده بلکه در شکل ظاهری و کابین نیز متحول شده است. همچون سایر مدل‌های جدید شرکت ب ام و ، سری یک نیز به جلوپنجره‌ای بزرگتر از قبل مجهز شده که دو بخش آن برخلاف مدل‌های قبلی جدا نبوده و در مرکز به یکدیگر متصل هستند.

نسل جدید بی ام و سری 1

در سال‌های اخیر معمولاً هر خودرویی در نسل جدید خود ابعاد بزرگتری یافته اما سری یک کمی برخلاف این رویه حرکت کرده زیرا 5 میلی‌متر کوتاه‌تر شده و اکنون 4319 میلی‌متر طول دارد. عرض کلی اما 34 میلی‌متر افزایش یافته و به 1799 میلی‌متر رسیده درحالی‌که ارتفاع نیز برابر با 1434 میلی‌متر است. فاصله محوری خودرو نیز 20 میلی‌متر کمتر شده و برابر با 2670 میلی‌متر است.

چراغ‌های جلو بزرگتر از نسل قبل بوده و به سری 1 جدید ظاهر تازه‌ای اعطا کرده‌اند که به سایر اعضای خانواده ب ام و شبیه‌تر شده است. امکان سفارش این چراغ‌ها به صورت تمام LED با قابلیت انطباق‌پذیری شرایط نیز وجود دارد. بسته به تریم انتخابی توسط مشتری، چند طراحی مختلف برای سپر جلو قابل انتخاب است که اسپرت‌ترین ظاهر متعلق به مدل M135i xDrive خواهد بود که قوی‌ترین نسخه این خودرو است. در نمای جانبی نیز خط طراحی جدیدی استفاده شده که از در جلو تا عقب امتداد یافته و ظاهر پویاتری به این خودرو هدیه داده است.

برای سفارش رینگ‌ها نیز چندین انتخاب پیش روی مشتریان خواهد بود که سایزهای متنوعی از 16 تا 19 اینچ را در بر می‌گیرد. استفاده از رینگ‌های 19 اینچی و همچنین سقف پانورامیک در سری یک برای اولین بار اتفاق افتاده که بنا به سفارش مشتری قابل نصب خواهد بود.

چراغ‌های عقب در نسل جدید بزرگ‌تر اما باریک‌تر از قبل شده و امکان سفارش آن به صورت LED نیز فراهم است. خروجی‌های اگزوز به قطر 90 میلی‌متر بوده اما امکان سفارش آن‌ها با قطر 100 میلی‌متر نیز در مدل M135i xDrive وجود خواهد داشت.

کابین و داشبورد سری 1 مدل 2020

با وجود کاهش ابعاد کلی اکنون به فضای زانوی سرنشینان عقب سری یک جدید 33 میلی‌متر افزوده شده و به فضای سر آن‌ها نیز 19 میلی‌متر افزایش یافته که تغییر حالت به دیفرانسیل جلو را می‌توان عامل این افزایش فضا دانست. فضای بار این خودرو نیز 20 لیتر افزایش یافته و به 380 لیتر رسیده که پس از جمع کردن صندلی‌های عقب تا 1200 لیتر قابل افزایش است. دهانه صندوق عقب اکنون عریض‌تر از قبل شده و امکان سفارش بازشوی صندوق به صورت برقی نیز برای سری یک وجود دارد.

اکنون داشبورد نسل جدید سری یک به سایر مدل‌های جدید این شرکت شباهت دارد. صفحه نمایش 8.8 اینچی اطلاعات سرگرمی که از ژست‌های حرکتی پشتیبانی می‌کند در مدل‌های با تجهیزات بیشتر با نمونه 10.25 اینچی تعویض شده و در کنار پشت آمپر تمام دیجیتال به انجام وظیفه خواهد پرداخت.

دو دیفرانسیل برای M135

در ابتدای معرفی، 2 پیشرانه بنزین‌سوز و 3 پیشرانه دیزل برای سری یک قابل سفارش خواهد بود که قوی‌ترین آن‌ها نمونه 2 لیتری مورد استفاده در M135i xDrive است. پیشرانه مورد اشاره 4 سیلندر است و 302 اسب‌بخار قدرت به همراه 450 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این پیشرانه قدرتمند به واسطه جعبه‌دنده هشت سرعته خودکار به چهارچرخ انتقال می‌یابد.

پیشرانه بی ام و m135

با این آرایش فنی، M135i قادر خواهد بود ظرف تنها 4.8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو به صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر برساعت محدود شده است. مدل 118i اما به پیشرانه سه سیلندر 1.5 لیتری مجهز شده که 138 اسب‌بخار قدرت و 220 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده شش سرعته دستی و یا هفت سرعته خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

برای مشتریانی که مدل‌های دیزل را ترجیح می‌دهند نیز مدل 116d با پیشرانه سه سیلندر 1.5 لیتری با قدرت 114 اسب‌بخار و گشتاور 270 نیوتن‌متر، مدل 118d با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری با 147 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور و در نهایت قوی‌ترین پیشرانه دیزل که متعلق به مدل 120d xDrive بوده و با چهارسیلندر و 2 لیتر حجم می‌تواند 188 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. برای تمام این مدل‌ها جعبه‌دنده‌های دستی یا خوکار قابل انتخاب است که بسته به مدل، می‌تواند شش سرعته دستی و هفت یا هشت سرعته خودکار باشد.

ورود به بازار از اواخر 2019

ب ام و در نظر دارد نسل جدید سری 1 را بین روزهای 25 تا 27 ژوئن در رویداد خودرویی  #NextGenدر مونیخ به معرض نمایش بگذارد. در این نمایشگاه سری هشت گرن‌کوپه نیز به نمایش درخواهد آمد. پس از این، نمایشگاه خودرو فرانکفورت در ماه سپتامبر میزبان این خودروی جدید خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود فروش سری یک نیز کمی بعد از این رویداد و در اواخر همان ماه آغاز شود. تحویل این خودرو به مشتریان پیش از پایان سال جاری میلادی به وقوع خواهد پیوست.

مترجم :