• بررسي ب ام و 116 پرشيا خودرو

برای اولین‌بار با دیفرانسیل جلو

بررسی ب ام و 116 هاچبک پرشیا خودرو (BMW 116i)

15 بهمن 1402 15:50

قطعی شدن واردات BMW 116i به ایران

بهمن 1402: باتوجه به اطلاعاتی که در سامانه ثبت نام خودرو جانبازان وجود دارد، نسل جدید سری 1 هاچبک، در مدل 116i هم‌اکنون ثبت سفارش شده و بزودی وارد کشورمان می‌شود. در همین راستا نیز شرکت پرشیا خودرو، نخستین اطلاعات رسمی این محصول را منتشر کرده است:

کاتالوگ ب ام و 116 وارداتی (PDF)

ب‌ام‌و سری 1 هاچبک، با اینکه هم در نسل اول (در مدل‌های 2005 تا 2009) و هم در نسل دوم (در مدل‌های 2016 تا 2018) در بازار کشورمان موجود است اما تیپ 116i آن، فقط و فقط در نسل اولش به ایران آمده بود.


برای اولین بار با دیفرانسیل جلو

خودروسازان عموماً علاقه دارند در هنگام نمایش مدلی تازه از محصولاتشان از عبارت «کاملاً جدید» برای معرفی آن استفاده کنند، کلمه‌ای که گاهی از حقیقت به دور بوده و در بیشتر موارد برای توصیف خودرویی استفاده شده که تنها یک تغییر چهره جزئی را تجربه کرده اما استفاده از عبارت «کاملاً جدید» در توصیف خودرویی که قرار است در این مطلب از آن صحبت کنیم کاملاً به حق خواهد بود.

مهندسین ب ام و سومین نسل ب ام و سری 1 را کاملاً از صفر طراحی کرده و خودرویی ساخته‌اند که از نسل‌های قبلی خود متفاوت است. یکی از مهمترین تغییرات بنیادین که در این خودرو اتفاق افتاده را می‌توان تغییر سیستم محرکه خودرو دانست که قبلاً دیفرانسیل-عقب بود ولی حالا به دیفرانسیل-جلو تغییر کرده است و در حقیقت یک سنت‌شکنی برای این خانواده از محصولات ب ام و محسوب می‌شود.

در موارد معدودی ب ام و خودروهایی ساخته که نیروی پیشرانه‌شان به محور جلو انتقال یابد که خودروهایی چون مینی‌ون‌های سری 2، سری 1 سدان (که در برخی بازارها عرضه می‌شود) و نسل جدید X1 را می‌توان به عنوان مثال نام برد.

طراحی ظاهری ب ام و 116 پرشیا خودرو

سری1 جدید نه تنها در بخش پلتفرم تغییر کرده بلکه در شکل ظاهری و کابین نیز متحول شده است. همچون سایر مدل‌های جدید شرکت ب ام و ، سری یک نیز به جلوپنجره‌ای بزرگتر از قبل مجهز شده که دو بخش آن برخلاف مدل‌های قبلی جدا نبوده و در مرکز به یکدیگر متصل هستند.

در سال‌های اخیر معمولاً هر خودرویی در نسل جدید خود ابعاد بزرگتری یافته اما سری یک کمی برخلاف این رویه حرکت کرده زیرا 5 میلی‌متر کوتاه‌تر شده و اکنون 4319 میلی‌متر طول دارد. عرض کلی اما 34 میلی‌متر افزایش یافته و به 1799 میلی‌متر رسیده درحالی‌که ارتفاع نیز برابر با 1434 میلی‌متر است. فاصله محوری خودرو نیز 20 میلی‌متر کمتر شده و برابر با 2670 میلی‌متر است.

نسل جدید بی ام و سری 1

چراغ‌های جلو بزرگتر از نسل قبل بوده و به سری 1 جدید ظاهر تازه‌ای اعطا کرده‌اند که به سایر اعضای خانواده ب ام و شبیه‌تر شده است. در نمای جانبی نیز خط طراحی جدیدی استفاده شده که از در جلو تا عقب امتداد یافته و ظاهر پویاتری به این خودرو هدیه داده است. چراغ‌های عقب در نسل جدید بزرگ‌تر اما باریک‌تر از قبل شده است. همچنین خروجی‌های اگزوز به قطر 90 میلی‌متر هستند.

کابین ب ام و 116 پرشیا خودرو

با وجود کاهش ابعاد کلی اکنون به فضای زانوی سرنشینان عقب سری یک جدید 33 میلی‌متر افزوده شده و به فضای سر آن‌ها نیز 19 میلی‌متر افزایش یافته که تغییر حالت به دیفرانسیل جلو را می‌توان عامل این افزایش فضا دانست.

فضای بار این خودرو نیز 20 لیتر افزایش یافته و به 380 لیتر رسیده که پس از جمع کردن صندلی‌های عقب تا 1200 لیتر قابل افزایش است. دهانه صندوق عقب نیز اکنون عریض‌تر از قبل شده.

کابین و داشبورد سری 1 مدل 2020

اکنون داشبورد نسل جدید سری یک به سایر مدل‌های جدید این شرکت شباهت دارد. صفحه نمایش 8.8 اینچی اطلاعات سرگرمی که از ژست‌های حرکتی پشتیبانی می‌کند در مدل‌های با تجهیزات بیشتر با نمونه 10.25 اینچی تعویض شده و در کنار پشت آمپر تمام دیجیتال به انجام وظیفه خواهد پرداخت.

امکانات ب ام و 116 وارداتی در ایران

براساس اطلاعات رسمی شرکت پرشیا خودرو، نسخه وارداتی ب‌ام‌و 116i در بازار ایران، امکانات زیر را خواهد داشت:

. چراغ هالوژنی
. چراغ اتولایت و دی‌لایت
. چراغ مه‌شکن عقب
. چهار ایربگ
. کنترل کشش و پایداری
. ترمزهای دیسکی جلو و عقب
. ورود بدون کلید
. استارت دکمه‌ای
. مانیتور 10.25 اینچی
. دوربین عقب
. سنسور باران
. سنسور پارک جلو و عقب
. سنسور باد تایر
. شش اسپیکر
. تهویه اتوماتیک
. نویگیشن، بلوتوث
. آینه عقب الکتروکرومیک
. رادار بین خطوط
. رادار پیشگیری تصادف از جلو
. رادار پیشگیری برخورد هنگام دنده عقب
. رادار تشخیص عابرپیاده
. سیستم ترمز اضطراری هوشمند
. کروز کنترل
. تایر ران فلت
. سیستم کمکی پارک
. تنظیم نوربالا اتومات
. آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن
. فرمان چرمی
. ایزوفیکس
و . . . 

مشخصات فنی ب ام و 116 پرشیا خودرو

موتورهای بنزینی که برای نسل سوم ب‌ام‌و سری1 هاچبک استفاده شده، یا از نوع 1.5 لیتری است یا از نوع 2.0 لیتری اما نسخه وارداتی BMW 116i وارداتی شرکت پرشیا خودرو، کم‌حجم‌ترین پیشرانه را در سینه‌اش دارد:

مشخصات فنی ب ام و 116 وارداتی
کد موتور B38A15
نوع موتور 3 سیلندر توربو
حجم موتور 1.5 لیتر
قدرت 109 اسب بخار
گشتاور 190 نیوتن متر
شتاب 10.6 ثانیه
سرعت 200 کیلومتربرساعت
گیربکس 7 دنده اتومات دوکلاچه

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.


شرایط فروش ب ام و 116

برای اطلاع از شرایط فروش خودروهای ب‌ام‌و در ایران و همچنین جهت آگاهی از نحوه خرید محصولات BMW و ثبت نام خودروهای وارداتی ب‌ام‌و در کشورمان، مقاله شرایط فروش پرشیا خودرو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران