تک نسخه‌ای که وارد خط تولید نشد

رونمایی از پورشه Bergspyder 981 پس از 4 سال

12 خرداد 1398 11:51

به تازگی خبری درباره یکی از پروژه‌های شرکت پورشه منتشر شده است. این خبر حاکی از آن است که چند سال پیش تیمی از مهندسان شرکت پورشه نمونه‌ای آزمایشی از نسخه جدید مدل افسانه‌ای Bergspyder را تولید کرده‌اند. این خودروی تحقیقاتی براساس مدل 981 باکستر ساخته شده اما در نهایت موفق به پاس کردن آزمایش امکان‌سنجی برای تولید نشده است.

هرچند که امکان دریافت استانداردها برای فروش این خودرو در برخی کشورهای دنیا وجود داشت اما این پروژه ادامه نیافت و مدل موردبحث به نمونه‌ای منحصربه‌فرد و یگانه تبدیل شد.یکی از بهترین الگوهای مهندسان پورشه برای ساخت خودروهای اسپرت سبک، یکی از ساخته‌های همین شرکت است که ساخت آن به 50 سال قبل برمی‌گردد. از پورشه 909 Bergspyder افسانه‌ای صحبت می‌کنیم، خودرویی با وزن تنها 384 کیلوگرم که سبک‌ترین خودروی مسابقه‌ای است که تاکنون توسط پورشه ساخته شده است. مهندسان برای انتخاب نام خودروی مفهومی جدید کار سختی در پیش نداشته و آن را 981 Bergspyder نامیدند. رنگ بدنه نیز سفید با تزئیناتی سبز رنگ انتخاب شد تا شباهت‌های این خودرو با پدربزرگ افسانه‌ای‌اش به حداکثر برسد.

طبق اعلام بخش روابط عمومی پورشه، مهندسان این شرکت از نمونه‌های آزمایشی برای بررسی پتانسیل ساخت خودروهای اسپرت سبک‌وزن استفاده می‌کنند. یکی از خودروهایی که از چنین تجربه‌ای در ساخت آن استفاده شده مدل باکستر است، خودرویی دونفره با سقف بازشو که به عنوان یکی از سبک وزن‌ترین خودروهای تولید انبوه ساخت پورشه به شمار می‌آید.

پورشه 981 برگ اسپایدر در کنار مدل افسانه ای 909 Bergspyder

پورشه 981 Bergspyder در سال 2015 نیز با هدف ساخت خودرویی اسپرت و سبک‌وزن با طراحی مینیمالیستی براساس مدل 981 برای متخصصان این شرکت تعریف شد. در حقیقت هدف این بود که از تجربیات به دست آمده در ساخت این مدل، برای شکل‌دهی به نسل جدید باکستر استفاده شود که یکی از مهمترین موارد موردنظر، به دست آوردن نسبت بالای قدرت به وزن بود تا پویایی بیشتری در رانندگی با این خودرو حاصل شود.

خودروی نهایی یک کانسپت بسیار مدرن شد که بدون سقف، دستگیره در یا شیشه جلو بوده و تنها برای یک سرنشین فضا داشت. به سنت خودروهای مسابقه‌ای شرکت پورشه در اواخر دهه 60 این خودرو نیز تنها شیشه کوچکی در جلو داشت که دورتادور فضای سرنشین را احاطه کرده و از دو طرف به بدنه ختم می‌شد. مهندسان همچنین تصمیم گرفتند پوشش روی محفظه پیشرانه از جنس تارپولین و به صورت سوراخ‌دار باشد که این ویژگی نیز برگرفته از مدل 356 اسپیدستر مدل 1954 بود.

از تجهیزات فیبرکربن نیز در این خودرو استفاده شد تا قابلیت به کارگیری این قطعات در مدل تولید انبوه نیز بررسی شود. داشبورد این کانسپت نیز کاملاً از نو طراحی شده اما عناصری از طراحی داشبورد مدل پورشه 918 اسپایدر نیز در طرح آن به کار رفته است.

کابین پورشه 981 Bergspyder

برای طراحی صندلی این خودرو از فناوری پلتفرم مدل 918 الهام گرفته شد. در سرنشین قابل بازشدن بوده و در فضای پشت صندلی نیز محلی برای قرار دادن وسایل، کلاه ایمنی و پوشش قابل جدا کردن صندلی راننده پیش‌بینی شده است.

به لطف به کارگیری مواد سبک وزن برای ساخت بدنه این خودرو، وزن پورشه981 Bergspyder به 1099 کیلوگرم رسید. نیروی محرکه این خودروی تک‌سرنشین از پیشرانه 3.8 لیتری به قدرت 387 اسب‌بخار تامین می‌شود که از مدل Cayman GT4 برگرفته شده است. بد نیست بدانید نسبت قدرت به وزن 981 Bergspyder برابر با 2.8 کیلوگرم بر هر اسب‌بخار است. شتاب صفر تا صد کیلومتر این پورشه منحصربه‌فرد نیز کمی بیشتر از 4 ثانیه بوده و برای پیمودن یک دور کامل پیست نوربورگ‌رینگ به هفت دقیقه و نیم زمان نیاز است.

هرچند که امکان دریافت استانداردها برای فروش این خودرو در برخی کشورهای دنیا وجود داشت اما این پروژه ادامه نیافت و مدل موردبحث به نمونه‌ای منحصربه‌فرد و یگانه تبدیل شد و از استودیوی طراحی این شرکت به موزه پورشه انتقال یافت. اما خبر خوش اینکه قرار است پورشه 981 Bergspyder برای اولین بار و در جریان رویداد خودرویی Gaisberg hillclimb به نمایش عمومی درآید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران
Hamid sekha 1398/3/21
خیلی عالیه خیلی زود به دستش میارم میخرم
پاسخ
0
0
0