کوچولوهای پورشه اسپرت‌تر ازقبل

به روزرسانی برادران کیمن و باکستر

28 خرداد 1398 16:29

نسخه‌ جدید اسپرت‌های ریزاندام کوپه و روباز پورشه رونمایی شدند. خودروهایی که آن‌ها را با کد جدید 718 می‌شناسیم ولی در واقع این محصولات همان کیمن GT4 و باکستر اسپایدر هستند. 2 در‌های کوچکی که پورشه پیش از این نمونه‌های اولیه‌اش را معرفی کرده بود ولی اکنون تصاویر و اطلاعات بیشتری را که مربوط به ویرایش مخصوص بازار آمریکا است را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.

پورشه کیمن GT4 و باکستر اسپایدر تازه‌وارد توانسته‌اند 10 ثانیه رکوردشان در پیست نوربورگ‌رینگ را ارتقا دهند.علیرغم اسامی هیجان‌انگیز این محصولات انتظار نداشته باشید که پورشه برای آن‌ها از پیشرانه مدل 911GT3 خود استفاده کرده باشد. در حقیقت آنچه برای کیمن و باکستر جدید در نظر گرفته شده قوای محرکه‌ای است که بر پایه بلوک 9A2 همان 911 کررا سری 992 معمولی طراحی شده است. البته جای ناامیدی نیست چراکه پیشرانه 718های جدید از کیت‌های فوق اسپرت شرکت با سیستم تزریق حرفه‌ای Piezo (ساخت شرکت بوش) بهره می‌برند. این نیروگاه تازه‌نفس با حجم 4 لیتری و آرایش شش سیلندر تخت می‌تواند 414 اسب‌بخار قدرت را در دور موتور 7600 دور در دقیقه و 420 نیوتن‌متر گشتاور را در دور موتور 5000 تا 6800 دور در دقیقه تولید کند. نکته اینجاست که پورشه می‌گوید پیشرانه جدید می‌تواند تا دور موتور 8000 دور در دقیقه را نیز تحمل کند.

پورشه کیمن GT4 و باکستر اسپایدر هر دو به لطف این خروجی دوست‌داشتنی خواهند توانست صفر تا صد را در 4.4 ثانیه طی کنند و سپس به سرعت نهایی بیش از 300 کیلومتر برساعت برسند.

پورشه باکستر اسپایدر 718 با جعبه دنده دستی

کیمن و باکستر جدید مانند تمام جی‌تی‌های حرفه‌ای مجهز به جعبه‌دنده دستی هستند. اگرچه پورشه طبق قوانین جدید زیست محیطی اتحادیه اروپا مجبور بوده تا ضرایب دنده را طولانی‌تر در نظر بگیرد.

خبر بدی که درباره این خودروها می‌دانیم این است که وزن آن‌ها به بیش از 1400 کیلوگرم رسیده. این یعنی افزایش حدود 90 کیلوگرمی نسبت به مدل‌های قبلی. پورشه در توضیح این اضافه وزن آن را به دلیل اضافه شدن سیستم اگزوز جدید مکانیزم تنفس بهتر تلقی کرده است. از سویی دیگر وجود سیستم Start/Stop نه تنها مجموعه جدیدی از لوازم را طلب می‌کند بلکه باتری بزرگ‌تری را نیز نیاز خواهد داشت. با این حال آندریاس پریونینگر مدیر بخش GT پورشه می‌گوید اضافه وزن واقعی این خودرو چیزی حدود 60 کیلوگرم است که آن هم مربوط به استانداردهای جدید بوده ولی ماحصل کار به قدری بهبود پیدا کرده که رانندگان متوجه این تفاوت نخواهند شد.

پورشه باکستر اسپایدر 718

این مقام مسئول در شرکت پورشه مدعی است محصولات جدید توانسته‌اند 10 ثانیه رکوردشان در پیست نوربورگ‌رینگ را ارتقا دهند. اتفاقی که باید آن را مدیون ایرودینامیک بهینه‌سازی شده به‌خصوص در دیفیوزرهای زیر خودرو بدانیم. به طرز باورنکردنی نیروی پایین‌برنده سری جدید نسبت به نمونه قبلی 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

پورشه می‌گوید روی کیمن و باکستر جدید رینگ‌های 20 اینچی آلیاژی سبک تعبیه کرده و آن‌ها را تایرهای حرفه‌ای میشلین سری Pilot Sport Cup 2 پوشانده است. تایرهایی به اندازه 245.35 در جلو و 295.30 در عقب. دیگر مکانیزم‌های جدید این خودروها شامل Torque Vectoring (سیستم هدایت گشتاور)، محدودکننده لغزش دیفرانسیل و البته هواکش‌های جدید است. پورشه کیمن GT4 و باکستر اسپایدر تازه‌وارد با سیستم تعلیقی که به اندازه 3 سانتی‌متر کوتاه شده‌اند راهی بازار می‌شوند. با این اوصاف شک نکنید که با خودروهایی که مخصوص پیست طراحی شده‌اند، روبه‌رو خواهید بود. چراکه روی کمتر خودروی اسپرتی می‌توان سیستم هماهنگ کننده دور موتور با کیت آیرودنیامیک را مشاهده کرد. یکی از نکات دوست‌داشتنی این پورشه‌ها ترمز کربن-سرامیکی‌شان است که حالا سبک‌تر از قبل هم شده است.

پورشه 718 اسپایدر یا همان باکستر با قیمت پایه 96 هزار و 300 دلار قیمت‌گذاری شده این در حالی است که 718 GT4 یا همان کیمن قیمت پایه‌ای حدود 99 هزار و 200 دلار دارد.

دیدگاه کاربران